Marathon wagen “miskoop”

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
welmoedz

Berichten: 1580
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Marathon wagen “miskoop”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 17:27

Hoi!

Ik ben nu een tijdje bezig met mijn haflinger te beleren voor de kar. Anderhalve maand geleden vrij spontaan besloten een marathon wagen te kopen. Ik heb deze gekocht voor 800 euro particulier. Zij vertelde dat de wagen in goede staat was. Ik heb weinig kennis maar vond de wagen van de buitenkant er goed uitzien. Ook wilde ik niet meteen een wagen van 2000 euro omdat het zo nu en dan voor een recreatieve rit is en we geen wedstrijd ambities hebben. Vorige week deze wagen voor het eerst achter mijn pony gezet en even op de rem gaan staan. Resultaat; remklauw wilde er niet meer af. We kregen de rem er zelf niet af dus moest de wagen naar de maker. Opzich prima want ik wil ook gewoon veilig de weg op. Hij belde gisteren en vertelde dat alle 4 de remmen versleten zijn en de lagers vervangen moeten worden. Omdat het een vrij specifieke kar is moet hij schijnbaar speciale remklauwen monteren en al met al gaat het 5 manuren kosten en 800 euro. Hij kan ook niet echt de belofte geven dat ik er komende jaren dan goed mee vooruit kan omdat hij wel meer dingetjes ziet aankomen. Zoals banden en bekleding van de zittingen. Ik zit een beetje met mijn handen in het haar, wat kan ik het beste doen.. ik heb bij de reparateur zijn occasions gekeken en daar beginnen de prijzen vanaf 2000 euro. Vrij fors naast de 800 euro die ik al kwijt ben. Ik wil gewoon een leuk simpel marathon/recreatie wagentje waar ik 1x in de 2 weken lekker mee door het bos kan. Iemand tips? De huidige wagen laten opknappen en het er maar gewoon op gokken of toch maar bij een dealer een occasion halen ..
Laatst bijgewerkt door welmoedz op 25-01-20 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Marathon wagen “miskoop”

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:32

Tja mennen kost geld, veel geld.
Alleen jij kan in je portemonnee kijken met wat je wilt en wat je uiteindelijk kwijt ben.

Nieuwe kar is duurder en als het goed is kan je er dan een aantal jaar zonder problemen mee rijden.

Absolem

Berichten: 2767
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:36

Bekleding is geen ramp en met invetten kom je een heel eind . Als hij al meer dingetjes ziet aankomen denk ik dat hij gewoon een slaatje er uit wil slaan . Sommige mensen hebben een neus voor “groentjes” en willen dan maar al te graag “helpen” .

Remmen heb je niet perse nodig tenzij je een heel eind berg af moet of zeer fanatiek wil gaan marathonrijden . Maar volgens mij is Nederland aardig plat haha . Een broekriem voldoet voor onze heuveltjes wel om je kar op te remmen mochten je remmen er mee uitscheiden.

Bandjes kun je makkelijk van Mp afplukken en anders weet ik nog wel iemand die vast nog wel wat heeft liggen tussen die berg wielen die op zolder liggen .

Plaats anders een foto dan kunnen we even mee kijken .

welmoedz

Berichten: 1580
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 17:40

Dank voor je bericht! Misschien is het dan een optie om alleen de achter remmen te laten maken? Ik denk dat dat ook kan schelen in de kosten..

Hier foto’s:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Absolem

Berichten: 2767
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:50

welmoedz schreef:
Dank voor je bericht! Misschien is het dan een optie om alleen de achter remmen te laten maken? Ik denk dat dat ook kan schelen in de kosten..

Hier foto’s:
[ [url=m/w8cTU5.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/H9f3Hv.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9lHPK9.jpg]Afbeelding[/url] ]



Naa das zonde dan moet je een remleiding gaan afsluiten of omleggen . Dan is de rem gewoon helemaal niet gebruiken en remmen op de broekriem een betere optie tot dat je het geld hebt om de remmen wel te laten maken .

Een menwagen heeft elk jaar iets onderhoud nodig maar als je de remmen laat opknappen door die kerel kan je er best een hele poos goed plezier van hebben . Gewoon goed de oliedruk van de remmen in de gaten houden ( prima zelf te doen)en regelmatig even wat leder vet over je bok en bijkussens halen . Zo nu en dan even de waterslang er over om de blubber er af te spuiten als je m schoon wil houden .Dan druk je de meeste kosten al .

Dit ziet er imo niet uit als een wagentje wat elk moment in elkaar zal storten namelijk.

Kleine tip: leg wat stro touwtjes of ander dun touw in je compartiment en een mes . Mocht er een stuk tuig knappen ofzo kun je nog thuis komen .

Absolem

Berichten: 2767
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:59

Oh en zo een reflecterend driehoek bord Achter op je wagen is ook handig , dan zien automobilisten je wat makkelijker en zo n bord schrikt toch een beetje af waardoor ze iets rustiger passeren.

welmoedz

Berichten: 1580
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 18:14

Absolem schreef:
Oh en zo een reflecterend driehoek bord Achter op je wagen is ook handig , dan zien automobilisten je wat makkelijker en zo n bord schrikt toch een beetje af waardoor ze iets rustiger passeren.


Klopt inderdaad! Ik had al op de planning om er nog 1 te bestellen. Ik denk dat ik, als ik de wagen laat maken, de remmen wel laat maken, dan voel ik me toch wat veiliger :) .

Nancy96
Berichten: 77
Geregistreerd: 05-01-11

Re: Marathon wagen “miskoop”

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 18:22

Het is een leuke wagen, maar in mijn ogen toch niet zo'n specifieke dat er speciale dure remklauwen op moeten? Ik zou eens op internet kijken of nog eens ergens anders een prijs opvragen. Ik zou ze ook laten maken, maar ik vind € 800,- wel behoorlijk aan de prijs voor een reparatie.

anniekow

Berichten: 644
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Marathon wagen “miskoop”

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 18:45

Ga eens langs bij een brommer/tweewieler zaak. Vaak zijn die qua remmen (en banden) hetzelfde. Ik heb pas ook mijn remblokken en een binnenband vervangen en die heb ik daar gewoon voor een normale prijs gehaald. Scheelt wel dat mijn vader handig is en ze er zelf op kan zetten...

Voor een keer in de twee weken rijden zou ik ook geen hele dure wagen aanschaffen. Maar ik snap wel dat je goed werkende remmen wil hebben. Ik denk dat alleen achterremmen dan ook voldoende is. Is bij het oversteken van de weg en als iemand op/af stapt ook handig, mocht je paard een pasje verzetten.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 18:45

welmoedz schreef:
alle 4 de remmen versleten zijn en de lagers vervangen moeten worden. Omdat het een vrij specifieke kar is moet hij schijnbaar speciale remklauwen monteren en al met al gaat het 5 manuren kosten en 800 euro..




Bitje apart "advies" .... er zitten geen lagers in remmen, en mochten de blokjes zelf versleten zijn, dan zijn die te vervangen.
Vermoed dat hele remmerij gewoon vast zit door roest vorming em lang stilstaan ?

Dan is het kwestie van gangbaar maken door uit elkaar te halen en weer te monteren.
800,- is erg hoog voor zo''n klusje.
Zitten de remcylinders compleet vastgeroest, ja dan moeten er nieuwe remklauwen en blokjes op, en dan is 400,- per as normaal incl. montage.

Niet een handyman in je buurt die kan proberen boel los te maken en ontroesten ?

succes.

EDIT: meer is het niet: https://www.excellent-site.nl/webshop/o ... groot.html

Brainless

Berichten: 29753
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 19:15

Peetstap schreef:
Zitten de remcylinders compleet vastgeroest, ja dan moeten er nieuwe remklauwen en blokjes op, en dan is 400,- per as normaal incl. montage.

Dat zou ik nog geen eens kwijt voor mijn Ford Mondeo (max 200 per as..)... dus zou mij verbazen dat het voor een menwagen zoveel duurder zal zijn.

o0eefje0o

Berichten: 4698
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Sprundel

Re: Marathon wagen “miskoop”

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 19:30

Heb je in je vrienden kringen mensen die in de auto s zitten? Veel onderdelen komen ook gewoon onder auto s uit en kunnen op bv de sloop gehaald worde ! Ik heb vorig jaar ook een wagen gehaald voor recreatief gebruik vriendlief heeft ze zelf gereviseerd! En als hij trekker remmen en auto remmen kan maken em revisren lukt dat bij een kar ook peima en is dus ook prima gelukt!

jowien
Berichten: 978
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 19:37

Vraag ook eens (of evt bij een sloopbedrijf vragen) of hij tweedehands, half-versleten remmen heeft liggen van een andere wagen. Want splinternieuwe remmen is echt niet altijd nodig voor een menwagentje. Je gebruikt de remmen nauwelijks bij recreatief gebruik, half-versleten gaat dan ook nog heel lang mee.

anniekow

Berichten: 644
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 21:04

Peetstap schreef:
welmoedz schreef:
alle 4 de remmen versleten zijn en de lagers vervangen moeten worden. Omdat het een vrij specifieke kar is moet hij schijnbaar speciale remklauwen monteren en al met al gaat het 5 manuren kosten en 800 euro..




Bitje apart "advies" .... er zitten geen lagers in remmen, en mochten de blokjes zelf versleten zijn, dan zijn die te vervangen.
Vermoed dat hele remmerij gewoon vast zit door roest vorming em lang stilstaan ?

Dan is het kwestie van gangbaar maken door uit elkaar te halen en weer te monteren.
800,- is erg hoog voor zo''n klusje.
Zitten de remcylinders compleet vastgeroest, ja dan moeten er nieuwe remklauwen en blokjes op, en dan is 400,- per as normaal incl. montage.

Niet een handyman in je buurt die kan proberen boel los te maken en ontroesten ?

succes.

EDIT: meer is het niet: https://www.excellent-site.nl/webshop/o ... groot.html


Dat klopt niet helemaal. In remmen zitten wel lagers en die kunnen door zand en rommel verslijten.

belle_boef

Berichten: 10749
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Marathon wagen “miskoop”

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 21:27

Wij hebben zelf de remklauwen vervangen. Piece of cookie. Kostte zo’n €200 aan onderdelen.

Hadden we klauwen, blokken en de cilinder vervangen

Femke_Tweety

Berichten: 12013
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Marathon wagen “miskoop”

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 21:31

Jup, zelf doen of handige Harrie vragen.

Zonde om 800 euro uit te geven hiervoor.

In de basis leuk karretje zo te zien!

Monique1963

Berichten: 8665
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Marathon wagen “miskoop”

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 21:49

Vind het een enorm dure reparatie voor zoiets simpels als remmen. Ik zou zeker een twee opinie elders vragen. Het hoeft niet per se een wagenmaker te zijn. Fietsenmaker/brommermaker/motorzaak, ze kunnen je vast wel matsen.

Ik zou als wagenmaker ook veel beren op de weg zien liggen, klantenbinding ;-)

Heb je de verkoper eigenlijk er op aangesproken?

Wij verkochten ooit een motor die naar ons beste weten perfect in orde was. Twee weken later belde de koper dat er iets in het motorblok kapot was. Dat kan vette pech zijn natuurlijk, en hij moest het gaan laten repareren voor een paar honderd euro. Hij vroeg ons of wij bij wilden dragen aan die reparatie. Dat hebben we gedaan. Voor hem l*llig en voor ons ook natuurlijk, maar je wilt zoiets toch netjes afsluiten.

Je kunt eens contact opnemen met de verkoper van je kar en hun het probleem voorleggen.

welmoedz

Berichten: 1580
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Marathon wagen “miskoop”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 23:05

Bedankt allen voor de tips! Ik ga zeker nog even verder informeren. Die 800 euro is dus 4 nieuwe remklauwen en nieuwe lagers.

welmoedz

Berichten: 1580
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 23:06

Monique1963 schreef:
Vind het een enorm dure reparatie voor zoiets simpels als remmen. Ik zou zeker een twee opinie elders vragen. Het hoeft niet per se een wagenmaker te zijn. Fietsenmaker/brommermaker/motorzaak, ze kunnen je vast wel matsen.

Ik zou als wagenmaker ook veel beren op de weg zien liggen, klantenbinding ;-)

Heb je de verkoper eigenlijk er op aangesproken?

Wij verkochten ooit een motor die naar ons beste weten perfect in orde was. Twee weken later belde de koper dat er iets in het motorblok kapot was. Dat kan vette pech zijn natuurlijk, en hij moest het gaan laten repareren voor een paar honderd euro. Hij vroeg ons of wij bij wilden dragen aan die reparatie. Dat hebben we gedaan. Voor hem l*llig en voor ons ook natuurlijk, maar je wilt zoiets toch netjes afsluiten.

Je kunt eens contact opnemen met de verkoper van je kar en hun het probleem voorleggen.


Ja heb ik gedaan, die gaf echter aan dat ze de remmen nooit gebruikt heeft en dat het nu mijn wagen is en dus ook mijn kosten.

Monique1963

Berichten: 8665
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Marathon wagen “miskoop”

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 23:12

bijzonder om nooit remmen te hebben gebruikt en dat ze wel versleten zijn. Goed van je dat je met hen gepraat hebt en banketstaaf voor je dat zij niet je tegemoet willen komen. Het klinkt wel iets voor de Rijdende rechter trouwens...
Maar ondertussen zit jij ermee. Ik zou echt naar een brommerzaak gaan of een motorzaak of zo. Nu zou je met 800 reparatie ook bijna op 1600 zitten en dan al heel dicht bij 2000 euro. Zou proberen het met zo min mogelijk kosten dan op te lossen. Veel succes en wijsheid gewenst!

belle_boef

Berichten: 10749
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Marathon wagen “miskoop”

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 23:17

Een remklauw die er niet meer af wil loopt dus gewoon vast. Als in stroef door stilstaan. Zijn je schijven ook roestig? wellicht paar keer flink remmen al wonderen doet, nieuwe remvloeistof en alles even afstellen.

Brainless

Berichten: 29753
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 00:16

anniekow schreef:
Dat klopt niet helemaal. In remmen zitten wel lagers en die kunnen door zand en rommel verslijten.

In remmen zitten geen lagers... is nl geen draaiend deel.

Lagers zitten wel bij de wielen, maar gaan zelden kapot.

anniekow

Berichten: 644
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 00:19

Brainless schreef:
anniekow schreef:
Dat klopt niet helemaal. In remmen zitten wel lagers en die kunnen door zand en rommel verslijten.

In remmen zitten geen lagers... is nl geen draaiend deel.

Lagers zitten wel bij de wielen, maar gaan zelden kapot.

Sorry verkeerd gelezen. In de wielen inderdaad wel, maar in de remmen niet, klopt.

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Marathon wagen “miskoop”

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 12:45

En lagers en remmen kosten ook geen 800€. Ik zou ook bij verschillende adressen informeren. Misschien heb je ook wel een handig iemand in je familie? Wij doen alle onderhoud aan de koets zelf, het is geen rocket science.

De bekleding vind ik nog wel meevallen. Je zou eventueel voor de bok een stoelhoes kunnen kopen.

welmoedz

Berichten: 1580
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 16:48

Nog even een update; uiteindelijk toch besloten een andere wagen te kopen, deze is veel lichter, in betere staat en heb er veel meer vertrouwen in :)! Ook kreeg ik met inruil het aankoopbedrag van mijn andere wagen terug, super fijn! Ik kan niet wachten om ermee de weg op te gaan *\o/*


Afbeelding