Bitloos mennen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 20:13

NenaC schreef:
Lukasje schreef:


Dat wist ik niet. Dus in Duitsland weigeren sommige verzekeringen het bitloos mennen/rijden?


je wordt niet geweigerd, maar als uitkomt dat jij op je paard gereden hebt of gement, en je paard heeft daarbij geen passende uitrusting (en dat is dus met bit), dan vergoed de verzekering niet. dit staat ook heel expliciet in de polis vermeld.
dit geldt ook als je zonder zadel rijdt op de openbare weg bijv.

Hier heb ik dus in Duitsland nog nooit van gehoord en ik heb veel verzekeringen vergeleken.

Ik men bitloos met mijn shet. Ik vind het gewoon fijner en mijn shet ook. Met bit blijft hij pielen met dat ding, maakt niet uit wat je er in hangt. Bitloos heeft hij een ontspannen houding en hij reageert prima op de hulpen.

Ik denk dat er geen verschil zit tussen met en zonder bit. Alles kan hard en zacht gebruikt worden en ik denk dat het vooral afhankelijk is van het paard prettig vindt. Ik rij mijn rijpaard ook gewoon met een simpel enkel gebroken bitje. Niks mis mee. Maar de mondvrijheid van het bitloze is wat mij er in aantrekt.

Wat hier al vaker gezegd wordt, het mag best wel een beetje de wereld uit dat je zonder bit minder te zeggen hebt dan met bit. Het een is niet perse beter dan het andere, maar voor een paard en ruiter/menner kan het wel heel veel verschil maken wat je gebruikt.


Femke_Tweety schreef:
Euh ja,

Maar als je je verzekering moet aanspreken is daar meestal dus iets mis gegaan met die controle...


Ik vraag me af of dit dan niet zo'n zinnetje is dat ervoor zorgt dat ze in de praktijk nooit uitkeren...

Want je had hem tenslotte niet onder controle...

Hetzelfde probleem zou je dan hebben met bit...want dan had je net zomin controle...

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 17:03

janouk,
ik reed eerder met een liverpoolstang en later met een ongebroken bustrens.
pony's zijn erg werklustig en ik moest constant terugpakken en weer loslaten, maar dat betekent dus ook iedere keer een ijzeren stang die op de tong en de lagen drukt. met bij 1 pony echt verzet soms. terwijl ze in principe heel licht in de mond zijn, maar op menritten erg fanatiek.
toen eerst de ideal men-neusriem geprobeerd. daar liepen ze in principe redelijk mee, maar de touwtjes gaan niet "los" dus er is nog constant druk. toen in enkelspan een sidepull. super voor 1 pony, maar niet genoeg voor de andere.
toen ben ik met een hackamore gaan proberen en dat werkte top.
en over de druk op het neusbeen..... hij moet niet te laag zitten, en het is niet de bedoeling om zo te rijden dat je constant ( veel) druk hebt. ik rijdt veel lange menritten en heb daarbij de lijnen los tot net contact.
ze luisteren op echt de kleinste aanwijzing en ik hoef dus zelden echt te corrigeren. ze zijn nog steeds erg fanatiek maar lopen fijn ontspannen !
daarbij lijkt het mij voor een paard erg vervelend om altijd een hard ijzer in de mond te hebben. je voelt het toch altijd, hoe voorzichtig je ook met je hand bent. die van mij kunnen gewoon goed slikken, ademhalen en onderweg of in de pauze van een rit fijn drinken en wat eten.
en ook met een bit kun je zacht in de hand zijn, maar ik zie dat heel veel menpaarden, ( op wedstijden en op ritten), erg veel vastgehouden worden en hun mond open hebben. uitzonderingen daargelaten.

en het werkt bij mij voor alle pony's dus waarom weer met bit gaan rijden?
krijg wel altijd complimenten dat de pony's zo fijn lopen en zo goed luisteren. ook weer leuk dus. :)

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:20

Hier bezig met de overgang naar bitloos mennen. Paard is wel bitloos onder het zadel beleerd. Mennen met bit en sinds kort een combi gemaakt!
Afbeelding
Afbeelding

Lijdsels van het bit in een boogje en alles met bitloos gedaan!

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:30

Siesjuh schreef:
NenaC schreef:


je wordt niet geweigerd, maar als uitkomt dat jij op je paard gereden hebt of gement, en je paard heeft daarbij geen passende uitrusting (en dat is dus met bit), dan vergoed de verzekering niet. dit staat ook heel expliciet in de polis vermeld.
dit geldt ook als je zonder zadel rijdt op de openbare weg bijv.

Hier heb ik dus in Duitsland nog nooit van gehoord en ik heb veel verzekeringen vergeleken.

Ik men bitloos met mijn shet. Ik vind het gewoon fijner en mijn shet ook. Met bit blijft hij pielen met dat ding, maakt niet uit wat je er in hangt. Bitloos heeft hij een ontspannen houding en hij reageert prima op de hulpen.

Ik denk dat er geen verschil zit tussen met en zonder bit. Alles kan hard en zacht gebruikt worden en ik denk dat het vooral afhankelijk is van het paard prettig vindt. Ik rij mijn rijpaard ook gewoon met een simpel enkel gebroken bitje. Niks mis mee. Maar de mondvrijheid van het bitloze is wat mij er in aantrekt.

Wat hier al vaker gezegd wordt, het mag best wel een beetje de wereld uit dat je zonder bit minder te zeggen hebt dan met bit. Het een is niet perse beter dan het andere, maar voor een paard en ruiter/menner kan het wel heel veel verschil maken wat je gebruikt.


Femke_Tweety schreef:
Euh ja,

Maar als je je verzekering moet aanspreken is daar meestal dus iets mis gegaan met die controle...


Ik vraag me af of dit dan niet zo'n zinnetje is dat ervoor zorgt dat ze in de praktijk nooit uitkeren...

Want je had hem tenslotte niet onder controle...

Hetzelfde probleem zou je dan hebben met bit...want dan had je net zomin controle...



Klopt, bedoelde ik in dit specifieke geval ook. Ik zou niet blij zijn met zo'n zin in de polisvoorwaarden in ieder geval.

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:37

@dinogril, bedankt voor je uitleg.
En inderdaad als het voor jullie goed werkt, vooral houden zo

Hinnik12
Berichten: 201
Geregistreerd: 27-04-19
Woonplaats: De mooiste provincie van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 09:10

Kun je ook neckrope mennen dan?

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 09:26

Hinnik12, je hebt er eentje in Zweden of Noorwegen die zonder iets om hoofd/hals ment, maar dat gaat me toch een stapje te ver :o superfijn als je in zo'n land leeft waar weinig verkeer is, maar je kan behalve stem niets van druk inwerken dus dan heb je wel een probleem als paardlief niet wilt stoppen voor een rood licht :Y)

Even - de 'zolang je je paard onder controle hebt' staat naar mijn weten nergens in een polis. Het staat zoals ik zei in de politiewet. Aangezien ruiters hier in Belgiƫ toch ook verzekerd zijn lijkt het me straf dat ze nooit zouden uitkeren vanwege dat stomme zinnetje :) Gek land misschien, maar zo achterlijk zijn we ook niet, he :')

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 09:56

hinnik12 schreef:
Kun je ook neckrope mennen dan?


Hoe zie je dat dan voor je :D :+

Je zit op de koets 2,5 meter verderop. Koets, tuig en heel paard ertussen.
Moet wel hele lange neckrope worden

Hinnik12
Berichten: 201
Geregistreerd: 27-04-19
Woonplaats: De mooiste provincie van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:23

Ik heb gewoon heel veel fantasie!! :)

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:28

Of gewoon met niks :)
Afbeelding

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:31

Lijkt mij persoonlijk bijzonder eng zo...

Hinnik12
Berichten: 201
Geregistreerd: 27-04-19
Woonplaats: De mooiste provincie van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:55

Jets schreef:
Of gewoon met niks :)
[ [url=m/Cry6yr.jpg]Afbeelding[/url] ]


Leuk! Maar lijkt me wel best eng.

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:40


sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:42


Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:48

Het topic gaat over bitloos mennen.. dat is dit ook :j Post het enkel om te laten zien wat mogelijk is. Ik hou het lekker bij ons bitloos hoofdstel :) Neemt niet weg dat het leuk is om naar te kijken, maar ik hou dan ook van parelli oefeningen. Iedereen moet doen waar die zich goed bij voelt.

Maartje1990

Berichten: 22282
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 20:38

Degenen die t hardst toepen dat t gevaarlijk is hebben vaak geen of hooguit minimaal ervaring met bitloos mennen.

Ik men indd bitloos. Al jaren en hiervoor gebruik ik de kaakgekruiste neuriem van ideal. De release vind ik wel wat minder. Mijn andere kaakgekruiste optomingen hebben een beduidend betere release.

Ik vind echter kaakgekruiste optomingen veel geschikter voor te mennen dan de aidepull. Ik weet dat er mensen succesvol bitloos mennen met een aidepull maar er zal vooral veel druk op de neus komen doordat je de hand niet van de hals kunt doen.

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 21:18

Kaakgerkuist zou inderdaad logischer zijn, maar mijn paard reageerde daar onder het zadel veel minder fijn op dan op een sidepull dus heb het met mennen eigenlijk nooit geprobeerd. Welk kaakgerkruist hoofdstel gebruik je nu?

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 21:25

Mennen is sowieso gevaarlijk natuurlijk :Y) . Ik zie niet perse in waarom je een gemiddeld paard niet bitloos zou kunnen mennen en er is vast een select groepje die het veel beter doet met of zonder bit, net als dat je de meeste paarden best met of zonder oogkleppen kan mennen afhankelijk van wat jij ze aanleert. Ik ken zo veel mensen die met bit een ongeluk hebben gemaakt. Zolang je een geschikt menhoofdstel hebt wat er niet zomaar af vliegt en ook niet zorgt voor super veel ruis en onduidelijke hulpen omdat het er gewoon voor gemaakt is lijkt het me niet zo'n probleem. Ik vind een trenshoofdstelletje enger dan een kaakgekruist menhoofdstel...

Alleen de bitloos men trend hier op bokt is vaak toch wel een topic met op "ik kan niet mennen mijn paard is niet beleerd en ik wil bitloos mennen" ik denk dat dat vooral onverstandig is omdat het waarschijnlijk lastiger is om een echt goede ervaren beleerder en instructeur te vinden die daar aan wil en mennen gewoon gevaarlijk is als je geen correcte begeleiding hebt :Y)

Maartje1990

Berichten: 22282
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 21:26

Jets schreef:
Kaakgerkuist zou inderdaad logischer zijn, maar mijn paard reageerde daar onder het zadel veel minder fijn op dan op een sidepull dus heb het met mennen eigenlijk nooit geprobeerd. Welk kaakgerkruist hoofdstel gebruik je nu?


Wel die van iDeal hoor. T werkt wel prima.

Voor t rijden gebruik 1 van barefoot en die is veel fijner

AngelaF27
Berichten: 9
Geregistreerd: 03-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 23:34

liedje89 schreef:
Alleen de bitloos men trend hier op bokt is vaak toch wel een topic met op "ik kan niet mennen mijn paard is niet beleerd en ik wil bitloos mennen" ik denk dat dat vooral onverstandig is omdat het waarschijnlijk lastiger is om een echt goede ervaren beleerder en instructeur te vinden die daar aan wil en mennen gewoon gevaarlijk is als je geen correcte begeleiding hebt :Y)


Zoals je kan lezen is dat hier n.v.t. wij hebben goeie begeleiding en het gaat ook erg goed gelukkig en we hebben inderdaad gekozen voor bitloos. Onze instructeur heeft zowel in bitloos als met bit erg veel ervaring.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 09:28

Bijzonder vlgs mij zijn er heel weinig meninstructeurs met bitloos ervaring. Bitloos te paard blijft wat mij betreft veel minder risicovol als bitloos met een kar erachter. Ik rij nu 4 jaar bitloos onder de man. Maar ondanks dat ik daarnaast circa 1000 km per jaar op de openbare weg men (en ik gok 1500 km met dezelfde haflinger onder het zadel bitloos) - en dat al 8 jaar lang, maak ik de keuze naar bitloos mennen echt niet.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 23:29

Jets schreef:
Of gewoon met niks :)
[ [url=m/Cry6yr.jpg]Afbeelding[/url] ]
bijzonder om te zien! ( mooi!!!!!!) Heb je veel in grondwerk zoals horsemanship of anders geinvesteerd? Of kon dit al vrij snel( deels karakter?)

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 06:49

Svadilfari1 schreef:
Jets schreef:
Of gewoon met niks :)
[ [url=m/Cry6yr.jpg]Afbeelding[/url] ]
bijzonder om te zien! ( mooi!!!!!!) Heb je veel in grondwerk zoals horsemanship of anders geinvesteerd? Of kon dit al vrij snel( deels karakter?)


Dit ben ik dus niet zelf. Ik men alleen op bitloos hoofdstel met de fjord waar ik eerder een foto van poste.

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 07:49

Die op die foto is Bregje Heijman! :)

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 10:24

Dankjewel,vind het echt mooi!