Bitloos mennen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 09:28

goed verwoord Janouk!

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 09:43

Thanks. Mennen is echt iets anders dan rijden onder het zadel.
Het eerste wat een menpaard moet leren is tegen het borsttuig te duwen en in de trek te komen en te blijven. Je leert hem juist druk te accepteren.
Ook zijwaartse druk te accepteren van de strengen en de bomen.

De release van de druk van het bit gaat in mijn ogen met de leidsel veel sneller dan release van een bitlooshoofdstel met een leidsel van 2,5 meter.

Kortom ik zie eerder meer bezwaren van bitloos mennen dan voordelen.

Verder is bijv. Janouk hypergevoelig op haar neuszenuw, waardoor het voor haar helemaal not done is om druk op de neus te geven.

Blijft altijd belangrijk naar het individuele paard te kijken wat voor hem/haar het beste werkt en voor dw combinatie.

Ik zou veel mensen niet mijn leidsels in handen geven, als ik soms zie hoe grote of grove hulpen ze geven.

Uiteindelijk maakt de hand van de menner het grootste verachil of iets hard of zacht in komt.

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 09:49

O ja, verder is bij paniek bij een paard het nooit heel effectief als je gaat terug trekken, met bit of zonder bit. Veel efficienter om de druk voorwaarts op te lossen en af te laten vloeien.
Als de ruimte er natuurlijk is om het span naar voren te rijden.

Ik trap liever op de rem van de koets dan dat ik aan de mond kom.

Ook een verschil met onder zadel rijden: want de one reinstop en kort draaien gaat onder zadel prima om te remmen, maar is met de koets levensgevaarlijk.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 09:51

janouk schreef:
Thanks. Mennen is echt iets anders dan rijden onder het zadel.
Het eerste wat een menpaard moet leren is tegen het borsttuig te duwen en in de trek te komen en te blijven. Je leert hem juist druk te accepteren.
Ook zijwaartse druk te accepteren van de strengen en de bomen.

De release van de druk van het bit gaat in mijn ogen met de leidsel veel sneller dan release van een bitlooshoofdstel met een leidsel van 2,5 meter.

Kortom ik zie eerder meer bezwaren van bitloos mennen dan voordelen.

Verder is bijv. Janouk hypergevoelig op haar neuszenuw, waardoor het voor haar helemaal not done is om druk op de neus te geven.

Blijft altijd belangrijk naar het individuele paard te kijken wat voor hem/haar het beste werkt en voor dw combinatie.

Ik zou veel mensen niet mijn leidsels in handen geven, als ik soms zie hoe grote of grove hulpen ze geven.

Uiteindelijk maakt de hand van de menner het grootste verachil of iets hard of zacht in komt.


Ik zou niet weten waarom de release van een goed bitloos hoofdstel trager is dan een bit? Evenals je prima kunt leren aan een paard om tegen bepaalde druk in te gaan en andere juist te accepteren. ook nog meenemend dat je met stemcommando en zweephulpen normaal gezien, ook bij mennen met bit, de functie overneemt van je zit en beenhulpen. Nu natuurlijk, als je paard er niet van houdt, niet doen dan, je doet het uiteindelijk samen met je paard dus die moet zelf ook kunnen beslissen wat zijn voorkeur is.

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 09:54

@Janouk, Klopt.

Wendingen op 1 hand zijn bijvoorbeeld écht prima te doen.


Ik blijf als menner wel graag een stapje voor.
Kortom, ik men met lichte hand. Kan echt prima.
Maar ik wil -voor mijn eigen veiligheid én die van het paard, én die van de overige verkeersdeelnemers- wel de mogelijkheid behouden om, indien in mijn optiek nodig, snel en hard en dírect in te komen.


Je hébt al enige vertraging door de lengte van het leidsels, én omdat je spierspanning bij het paard op zicht moet oppakken ipv op gevoel.

Spierspanning is vaak 1 van de eerste signalen van stress of ertussenuit piepen.

Als je erop zit vóel je dat.
De verwerking daarvan in je brein gaat sneller dan het zíen, realiseren wat er gebeurt en dan ingrijpen.


Kortom, op de kar ben je zeker al 2x in het nadeel tov er op.


Geef mij dan toch echt maar iets om te compenseren...


Zijdelingse druk op hoofdstel vind ik echt raar bij mennen, vooral omdat je leidsels door de ogen op de manenkam gaan. Recht naar achter dus, en niet opzij.

Verder is het inwerken bitloos gewoon net wat trager (en de release ook, minstens zo vervelend bij mennen...)


Nee.
Voor mij geen bitloos mennen.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 09:57

Janouk, Ik begrijp je zeker wel en er zullen genoeg combinaties zijn waar het voor opgaat, maar ik kan ook gewoon op mijn pinken mijn paard een scherpe wending laten maken op haar sidepull. Zoals je zegt, het is de hand, niet de optoming of het bit. In een crisissituatie in volle galop kan zij alsnog met een klein beetje teugelhulp opzij springen. Ik heb hier dan ook nooit verschil in ondervonden met het bit voor de koets :) Met bit reageert ze stroever, maar dat is logisch aangezien ik haar het bit amper geleerd heb. Paarden zijn ook niet zo dom dat ze wijken op druk van de neus niet gaan snappen omdat ze net tegen de druk in moeten gaan op de borst. Zoveel tegenstrijdigheden waar ze eigenlijk geen probleem mee hebben. Want opzij gaan met teugelhulp met bit is in essentie gewoon hetzelfde, ze wijken op druk, maar deze keer in de mond ipv op de neus :j

Ik zeg zeker ook niet dat alle paarden pronto bitloos gemend moeten worden :') Dat is belachelijk. Ik vind gewoon dat het stigma voor bitloos mennen ook wat mag wegebben naar mijn mening. Beiden vind ik perfect mogelijk. Waar ik een probleem mee heb zijn de menners die enorm hard hangen in hun teugelhulpen tijdens het mennen, ongeacht de optoming.

Besides, als je paard beter op bit gaat, waarom niet? Bitloos moet ook gewoon kunnen imo, met de juiste opleiding.

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 10:06

Wat ik in het begin van het topic even aangehaald heb en los staat van hoe wij als menner tov bitloos staan, is hoe de verzekering in geval van een ongeval hier tegenaan kijkt. Hier is niet verder op ingegaan maar vind ik persoonlijk toch ook niet verwaarloosbaar. Geen idee hoe men hier in Nederland tov staat maar in België zal je bij een ongeval op openbare weg zonder bit zwakker in je “case” staan.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 10:12

Lukasje, dat is wel zeker belangrijk inderdaad... Hier hangt het in België af van bij welke verzekering je zit. We hebben er specifiek navraag naar gedaan toen ik bitloos ook invoerde tijdens het mennen, en dat was absoluut geen probleem.

In de wet staat hier overigens niets over optoming, enkel dat je je paard 'onder controle moet kunnen houden ongeacht de optoming' oid. :j Als dit niet het geval is heb je een probleem. Maar ik vind dat dit opgaat voor alle optomingen.

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 10:14

Euh ja,

Maar als je je verzekering moet aanspreken is daar meestal dus iets mis gegaan met die controle...


Ik vraag me af of dit dan niet zo'n zinnetje is dat ervoor zorgt dat ze in de praktijk nooit uitkeren...

Want je had hem tenslotte niet onder controle...

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 10:20

Lukasje schreef:
Wat ik in het begin van het topic even aangehaald heb en los staat van hoe wij als menner tov bitloos staan, is hoe de verzekering in geval van een ongeval hier tegenaan kijkt. Hier is niet verder op ingegaan maar vind ik persoonlijk toch ook niet verwaarloosbaar. Geen idee hoe men hier in Nederland tov staat maar in België zal je bij een ongeval op openbare weg zonder bit zwakker in je “case” staan.


Maakt geen verschil bij merendeel van de verzekeringen, anders zou je bv ook niet aan de hand met een halster mogen wandelen. Hier over de jaren heen verschillende accidenten geweten en zowel met bit als zonder maakte dat geen verschil.

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 10:41

nog weer een ander stuk, vraag ik mij af hoe het verzekeringstechnisch zit. In Dld moet je bijvoorbeeld een extra verzekering voor je paard afsluiten, waar in vele polissen ook staat dat zonder bit rjiden of mennen, je niet verzekerd bent. Nu weet ik in NL niet precies hoe of wat, maar als je als verkeersdeelnemer met de koets een ongeluk veroorzaakt, kan ik mij best voorstellen dat de discussie of jouw tuig wel correct is om in het verkeer te mogen deelnemen discussies kan oproepen.

dit had ik ook al eerder aangeschreven.
In Nl wordt er geloof ik wel gesproken van een degelijke uitrusting voor het koetspaard.

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:18

Caaatje schreef:
Lukasje schreef:
Wat ik in het begin van het topic even aangehaald heb en los staat van hoe wij als menner tov bitloos staan, is hoe de verzekering in geval van een ongeval hier tegenaan kijkt. Hier is niet verder op ingegaan maar vind ik persoonlijk toch ook niet verwaarloosbaar. Geen idee hoe men hier in Nederland tov staat maar in België zal je bij een ongeval op openbare weg zonder bit zwakker in je “case” staan.


Maakt geen verschil bij merendeel van de verzekeringen, anders zou je bv ook niet aan de hand met een halster mogen wandelen. Hier over de jaren heen verschillende accidenten geweten en zowel met bit als zonder maakte dat geen verschil.


Het zal zeker van de verzekering afhangen. Ik ken daar dan weer wèl een geval waar bitloos in het nadeel speelde

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:20

NenaC schreef:
nog weer een ander stuk, vraag ik mij af hoe het verzekeringstechnisch zit. In Dld moet je bijvoorbeeld een extra verzekering voor je paard afsluiten, waar in vele polissen ook staat dat zonder bit rjiden of mennen, je niet verzekerd bent. Nu weet ik in NL niet precies hoe of wat, maar als je als verkeersdeelnemer met de koets een ongeluk veroorzaakt, kan ik mij best voorstellen dat de discussie of jouw tuig wel correct is om in het verkeer te mogen deelnemen discussies kan oproepen.

dit had ik ook al eerder aangeschreven.
In Nl wordt er geloof ik wel gesproken van een degelijke uitrusting voor het koetspaard.


Dat wist ik niet. Dus in Duitsland weigeren sommige verzekeringen het bitloos mennen/rijden?

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 13:46

Caaatje schreef:
Lukasje schreef:
Wat ik in het begin van het topic even aangehaald heb en los staat van hoe wij als menner tov bitloos staan, is hoe de verzekering in geval van een ongeval hier tegenaan kijkt. Hier is niet verder op ingegaan maar vind ik persoonlijk toch ook niet verwaarloosbaar. Geen idee hoe men hier in Nederland tov staat maar in België zal je bij een ongeval op openbare weg zonder bit zwakker in je “case” staan.


Maakt geen verschil bij merendeel van de verzekeringen, anders zou je bv ook niet aan de hand met een halster mogen wandelen. Hier over de jaren heen verschillende accidenten geweten en zowel met bit als zonder maakte dat geen verschil.


Het zal zeker van de verzekering afhangen. Ik ken daar dan weer wèl een geval waar bitloos in het nadeel speelde[/quote]

Ik woon in België, dat had ik er misschien bij moeten zetten

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 15:14

@ Caaatje: ik ook !

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 16:04

Lukasje schreef:
NenaC schreef:
nog weer een ander stuk, vraag ik mij af hoe het verzekeringstechnisch zit. In Dld moet je bijvoorbeeld een extra verzekering voor je paard afsluiten, waar in vele polissen ook staat dat zonder bit rjiden of mennen, je niet verzekerd bent. Nu weet ik in NL niet precies hoe of wat, maar als je als verkeersdeelnemer met de koets een ongeluk veroorzaakt, kan ik mij best voorstellen dat de discussie of jouw tuig wel correct is om in het verkeer te mogen deelnemen discussies kan oproepen.

dit had ik ook al eerder aangeschreven.
In Nl wordt er geloof ik wel gesproken van een degelijke uitrusting voor het koetspaard.


Dat wist ik niet. Dus in Duitsland weigeren sommige verzekeringen het bitloos mennen/rijden?


je wordt niet geweigerd, maar als uitkomt dat jij op je paard gereden hebt of gement, en je paard heeft daarbij geen passende uitrusting (en dat is dus met bit), dan vergoed de verzekering niet. dit staat ook heel expliciet in de polis vermeld.
dit geldt ook als je zonder zadel rijdt op de openbare weg bijv.

_Jacqueline_

Berichten: 83
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: Haaksbergen

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 22:49

Ik ben sinds kort ook begonnen met mennen, bitloos uiteraard want wij kennen niet anders. Onder zadel rijden we met sidepull en ditzelfde hoofdstel gebruik ik nu ook met mennen.

Ondanks het zelfde hoofstel rijdt het echt totaal anders. Je kunt je hand niet meer van de hals af doen om de teugel te laten volgen, maar je hebt alleen nog maar druk naar achter. Ook kun je geen one-rein-stop meer maken. Dit verschil heb je zowel mét als zonder bit, dus wat dat betreft zou het je keuze niet moeten beinvloeden.

Als ik een nieuwe optoming uit zou moeten kiezen dan zou ik gewoon vanalles uitproberen, door er met lange lijnen achter te lopen. Dan loop je in de juiste positie en kun je voelen welk hoofstel het beste bij jou en je pony past voor het mennen.

Wat betreft verzekering, ik heb vorige maand nog met Delta Loyd gebeld omdat ik ook verhalen had gehoord hierover. Ze zeiden dat er in de verzekeringsvoorwaarden geen onderscheid gemaakt wordt tussen bit- en bitloos mennen (hobbymatig).

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 10:18

@jacqueline, dat is dan in Nl? Goed om te weten. :)

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 12:52

Met wat voor systeem werken die bitloze men hoofdstellen dan? Gekruisd?

AngelaF27
Berichten: 9
Geregistreerd: 03-05-18

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 13:24

Wauw het is een hele discussie geworden zie ik nu pas. Wel interessant alle voor en tegens. Ook lees ik her en der wat over dat ik het beter niet zelf kan doen met de mededeling "je rijd ook geen paard in als je niet kan rijden". Ik rij al vanaf mijn 7e en werk 15 jaar verdienstelijk in de paarden. Niks mooier is om een groene combi na lange tijd in de B te zien starten. Dus ik ben het daar dan ook absoluut niet mee eens.

Wij hebben onze eerste 2 lessen gehad, erg leuk en onze pony heeft ook echt plezier in het werk tot nu toe. Zoals ik al aangaf doen we alles onder begeleiding dus ook het gene wat we thuis oefenen. Daar mag iedereen van vinden wat die wil maar dit blijft ook gewoon zo en gaat hardstikke goed.

Verzekeringstechnisch gezien is er in Nederland geen verschil in bitloos of met bit rijden/mennen bij ongevallen. Dit hebben wij zelf bij onze verzekering gecheckt.

Wij hebben gekozen voor bitloos overigens en zolang ze het goed op blijft pakken blijven we ook bij bitloos. Mocht het anders worden dan kunnen we altijd nog voor een bit kiezen. Leuk om te zien dat er zo veel verschillende gedachtes en meningen over zijn!

_Jacqueline_

Berichten: 83
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:30

NenaC schreef:
@jacqueline, dat is dan in Nl? Goed om te weten. :)


Ik heb inderdaad een verzekering in NL.


AngelaF27 schreef:
Wij hebben gekozen voor bitloos overigens en zolang ze het goed op blijft pakken blijven we ook bij bitloos. Mocht het anders worden dan kunnen we altijd nog voor een bit kiezen. Leuk om te zien dat er zo veel verschillende gedachtes en meningen over zijn!


Leuk dat jullie hebben gekozen voor bitloos! Ik ben erg benieuwd met welk hoofdstel je rijdt. Ik rij dus met sidepull, en mocht ik hiermee toch te weinig controle blijken te hebben dan ga ik een LG-zaum proberen. Ik hou zelf niet van de gekruisde hoofstellen omdat die een vertraagde inwerking en ren slechte release hebben.

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 17:49

Hou er met sidepull en andere systemen die met zijwaartse druk werken rekening mee dat dit door de leidselvoering heel anders inwerkt dan onder het zadel.
De leidsels werken alleen naar voor en achter. Zijwaarts kun je niets aangeven. Dit kan erg verwarrend werken voor het paard.

Controleer ook even of de release instant is. Als alles goed gaat is enige vertraging op de lijn niet zo ernstig, maar in spannende situaties wil je de vertraging niet.


Ik wil ook nog even ingaan op degene die de vergelijking maakte dat een wegdravend paard op bit normaal was en eentje die braaf wegstapt zonder bit niet.
Dat slaat mijns inziens nergens op. Ik ken ook paarden die bitloos wegrennen en paarden die met bit als een huis stilstaan. Dat zegt weinig over de optoming, maar meer over de opvoeding (en eisen van de eigenaar ;) ).
Niet echt een reden om juist voor bitloos of juist niet te gaan.

Onder het zadel rij ik zelf wel eens bitloos (gekruist of met halster). Daar gebruik ik mijn zit en stem.
Voor de wagen mis je de zit. En daar heb ik vaker gezien hoe erg het mis kan gaan door een gebrek aan controle (al dan niet bitloos). Dan grijp ik iedere extra controle die ik kan krijgen.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 18:34

Even gewoon als respons - dat was mijn punt helemaal niet :') Ik had het over traditie en denkwijzen, eigenlijk wat al eerder aangehaald werd. Natuurlijk heb je gekken en brave paarden zowel bit als bitloos. Daar had ik het niet over. Ik doelde erop dat paarden die bitloos braaf zijn nog steeds vaak als gevaarlijk gezien worden "want bitloos", en paarden die met bit gereden worden maar niet bepaald braaf zijn worden ok gevonden omdat er "toch een bit in steekt". Alsof die paarden niet gewoon weg kunnen sjezen als ze het zouden willen. Basically, als een paard problemen toont bitloos (zoals eerder vermeld) wordt het afgeschreven op de optoming, maar als een paard met bit problemen vertoont ligt het aan het paard of de ruiter :)

Simpel als dat, ik insinueerde helemaal niet dat paarden bitloos altijd braaf zijn en paarden met bit altijd idioot zouden zijn. Het zou gemakkelijk zijn. :')

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 19:24

Afbeelding


men al jaren bitloos met verschillende pony's. zou niet meer anders willen. heel ontspannen en met 2 vingers te rijden en sturen.
wel heb ik bij alle jonge pony's een jaar uitgetrokken om te wandelen, lange lijnen, verkeersmak maken en alles laten meemaken van bos tot midden in het dorp. en perfect op stemcommando's reageren.( maar dat deed ik ook zo toen ik nog met bit reed en mende)
oudere pony's die ik kreeg worden eerst in enkelspan gereden met sidepull of hackamore. ligt eraan.
ik reed eerder ook onder het zadel bitloos met kwpn-er en quarter.

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 20:09

[@dinogirl
Heel benieuwd waarom jij de keuze gemaakt heb om met Hackamore te gaan mennen ipv liverpool. Ik leer graag, wat zijn jouw overwegingen.

Als ik zelf een schedel van een paard in mijn handen houdt en de bot structuur voel, dan schik ik vaak van het kwetsbare zwevende neusbot en de structuur hogerop op de neus.

Afbeelding

Ook de neuszenuw die juist daar uit de schedel komt bij de plek waar de neusriem druk geeft, lijkt het mij zo'n gevoelige plek om in te werken.

Afbeelding

Het onderkaak bot vind ik veel steviger aanvoelen dan het neusbot en de bespiering is daar heel sterk ontwikkelt en de tong is ook een dikke spier.

Naar mijn idee is een liverpool stang voor het paard aangenamer dan de hackamore.