Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Femke_Tweety schreef:Wel menervaring.
En ik weet dat er mensen voor bitloos kiezen bij mennen, het bestaat iig.
Maar ik vind het risico nog een stukje groter dan onder de man.
Dus wees voorzichtig.
Groene menner, groene pony, bitloos.
Eerste reactie bij mij is dan oei.
Bubblewrap schreef:Als je wedstrijden (KNHS) wilt rijden kan dit niet bitloos. (Regels)
Buiten wedstrijden om kun je natuurlijk wel bitloos rijden als de pony en jij er goed op reageren. Je rem is mennend toch anders dan paardrijdend. Verstandig om haar onder begeleiding te beleren. Want groen op groen is bij mennen een no-go ivm veiligheid
Jets schreef:Als eerste wat een prachtige foto! Van een prachtig dier! Geen ervaring met mennen. Enkel met bit zeer lang geleden. Wel een start gemaakt met bitloos lang teugelen komt ook geen bit in pony. Pony is niet ingereden. 1 het blijven dieren het kan altijd misgaan. Maar veel kan voorkomen worden door een juiste basis. Wat al eerder genoemd is het wijken voor druk en het paard gevoelig maken als dit er niet is. Basis geduld herhalen en de tijd nemen zodat paard ook zich ontwikkeld. En vanuit rust dingen leert en zo vertrouwen krijgt en heeft zal veel beter reageren in onverwachte situaties. Er zullen uitzonderingen zijn altijd. Voorbeeld vh hysterisch tweespan lijkt mij zoiets dat ze enkel in dit gedrag worden bekrachtigd.Wij mennen bitloos met een sidepull, heb nu alleen een foto van voor de slee haha.
Juist met beleren lijkt het mij makkelijker, want dan weet hij niet anders. Die van mij is altijd met bit gereden en ben toen met rijden naar bitloos overgestapt en vervolgens met mennen ook. Ik heb hier geen problemen mee ervaren. Ze reageer precies hetzelfde. Ik denk ook niet dat een bit ze wel tegen zou houden..
Vind het jammer dat er zoveel negativiteit rondom bitloos mennen is. Ik heb tijdens de vierdaagse in Zorgvliet veel commentaar gehad, werd aangestaard, nagewezen en hoorde steeds heel negatief “Kiek dan die ment zonder bit, levensgevaarlijk”. Best ironisch dat iemand met een hysterisch 2 span mij dan vertelt hoe gevaarlijk bitloos mennen wel niet is, terwijl hij zelf als eerste moet starten om te voorkomen dat zijn paarden aan de kletter gaan en hij ze niet meer kan houden als ze ingehaald worden terwijl die van mij gewoon rustig door blijft hobbelen. Ieder zn ding toch..
[ [url=m/Gd4x5f.png]Afbeelding[/url] ]
Jets schreef:Bedankt voor de leuke complimenten![]()
Vind het altijd bijzonder dat mensen de illusie hebben dat er met bit niks mis kan gaan.. Ik heb niks tegen een bit en ik vind ook echt niet dat iedereen bitloos zou moeten rijden, maar begrijp niet dat mensen wel iets tegen bitloos hebben.