Hoe krijgen jullie de tong terug over het bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Obizaza
Berichten: 23
Geregistreerd: 17-06-18
Woonplaats: België

Re: Hoe krijgen jullie de tong terug over het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 17:00

Hallo,bedankt voor jullie antwoorden.ja de ogen van de bakstukken hebben we naar buiten geduwd.haar hoofdstel is eigenlijk volledig op haar maat ingesteld.het volledige tuig is eigenlijk op haar maat aangepast dit hebben ze gedaan waar ze werd opgeleerd.daar hebben ze ook de keuze gemaakt voor het bokkebit.en ook daar hebben ze haar een sperriem omgedaan dus is ze zo bij ons na 6weken terug gekomen.nu zijn we al even verder en doet ze nog steeds moeilijk op het bit en daar waar ze werd opgeleerd zijn ze nu aan het kijken voor een oplossing voor haar want het was de bedoeling om even met sperriem te rijden en dan ze weg te laten maar het probleem van haar tong blijft dus willen zij ook de ideale oplossing voor haar.

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Hoe krijgen jullie de tong terug over het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:14

Tong over het bit doen is echt niet altijd ongemak.
Ik had een paard die het alleen deed als hij super opgewonden was in het enkelspan, in het tweespan deed hij het nooit.
Hij kon ook zonder kleppen dus deed ik bij hem het hele hoofdstel af.
Hij was ook al wat ouder en had hem al jaren. Dit raad ik verder niet aan om te doen.

Ook heb ik momenteel een paard met COPD, als hij hoest wil hij ook nog wel eens zijn tong over het bit doen.
Dan laat ik meestal 1 groom voor het 2e paard staan, 1 groom geef ik de leidsels en zelf maak ik de bakstukken los.

Nu moet ik zeggen dat ik er tijdens wedstrijd nog nooit last van heb gehad, geen idee hoe het dan zou moeten.
Qua bitten rij ik eigenlijk altijd met een licht naar voren gebogen pompstangetje.
Pompstangetjes passen vaak wel wat fijner in een klein mondje.

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:26

Hoe groot is het bit/ foto van hoe het bit in de mond zit? Mijne deed dit ook, is ook net opgeleerd, bleek het bit uiteindelijk toch een maat te klein en dan zo'n spelend met het bit jonkie resulteerde in tong over het bit bij een beetje spanning. Dus nu men ik beide pony's met hetzelfde bit.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 03-07-18 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:27

Teugels los laten helpt soms al of in jou geval leidsels.

Anders sper en neusriem los en dan de mond een stukje open maken. Vaak legt paardlief hem dan zelf weer terug. Eventueel wat hulp bieden door de tong naar achter te doen en het bit naar boven.

Wat erover kon, kan er ook weer onder. Bakstukken heb ik nog nooit los hoeven halen ieder geval.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 16:01

kijk evengoed of het bit dun genoeg is voor zo´n kleine mond en of de ogen van het bit waar je bakstuk aan vast zit niet te vast tegen haar hoofd aan drukken. verder zou ik zeker niet meer met de sperriem gaan rijden. als ze last heeft van het bit of het ongemakkelijk vindt beperk je haar om de mond ( een beetje )open te doen of te kauwen / slikken. als ze de tong over het bit heen krijgt kan die met sperriem ook moeilijk zelf terug.
als jou instructeur zo goed en ervaren is kan ze ook zien wat er eventueel niet fijn zit aan je bit of hoofdstel en zou hij een goede oplossing weten om het wel comfortabel te maken voor je pony.
en zoals al gezegd, kijk eens echt goed naar de lengte van je frontriem. die zijn bij bestaande hoofdstellen voor shetten bijna altijd te kort waardoor het kopstuk tegen de oren geduwd wordt. oren moeten helemaal vrij liggen. ook dat kan ergernis / irritatie oproepen.

en probeer eens een gewoon ongebroken bus- of watertrens. de ringen zijn los en vaak vinden ze dat fijner en er drukt niks tegen haar hoofd.