Tweespan met broek/omlopen helpt dit bij afremmen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Tweespan met broek/omlopen helpt dit bij afremmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 12:11

Wat gisteren een heerlijke 20 km rit leek ging het tijdens de laatste km mis. We zijn op hol geslagen en voor een goeie ook. Het is gelukkig met een sisser afgelopen, maar het vertrouwen is compleet weg.

Tum sprong baldadig in galop aan en dit mocht niet. Ik hield hem goed in waarna hij de wagen op zn bibs kreeg. En daar gingen ze.

Weg vertrouwen, weg plezier in het mennen...

Omdat ik hier goed van ben geschrokken wil ik eigenlijk mijn hobby aan de wilgen hangen.

Nu vroeg ik mij af mijn tweespantuig heeft geen omlopen en of springriemen. Had het hiermee voorkomen kunnen worden dat ze de kar op hun kont krijgen?

Vaak bij een goede ophouding gebeurd dit vaker(nu ik dit zeg denk ik dit had ook nooit gemogen) en reageerde ze er nooit op.

Graag hoor ik of jullie weten of broeken bij een tweespan ook helpen met afremmen.ik heb mij ooit laten vertellen dat dit anders werkt als een enkelspan broek.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:24

als je ze flink op de rem gooit ontkom je er volgens mijn niet aan de kar richting ponys gaan.

maar wat schrikken zeg, zeker niet de handdoek in de ring gooien je hebt zo'n leuk span

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Tweespan met broek/omlopen helpt dit bij afremmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 12:35

Ik zet ze inderdaad ook van galop tot zowat stilstand stil.. om hem op zn plek te willen zetten maar dit werkt inderdaad dan in je nadeel.

Ik durf ze niet meer in te spannen het is zo een heet span.

Anoniem

Re: Tweespan met broek/omlopen helpt dit bij afremmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:36

Heb je een geremde wagen?

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:37

Heb je geen rem op de wagen? Als ik de ponys snel moet stoppen rem ik zelf ook flink mee. dan heb ik ze nooit bij ze op de bibs zitten.
Wij rijden wel met broeken aan dubbelspan tuig. Je krijgt dan niet dat je borst ineens heel erg van de pony af gaat, aangezien die dan door de broek tegengehouden wordt

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:48

Een omloop op een tweespantuig zou kunnen helpen omdat de borst dan niet verder naar voren getrokken kan worden door de dissel.

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Tweespan met broek/omlopen helpt dit bij afremmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 12:55

Ik heb een geremde wagen en deed remmen. De borsttuig gaat inderdaaf van de ponys af als ik ze flink inhoud.

agee

Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Re: Tweespan met broek/omlopen helpt dit bij afremmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:02

Zeker kan een broek dit voorkomen. Mits goed opgetuigd dan.
Laat eens iemand mee kijken die kan beoordelen of je tuig goed zit.

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Tweespan met broek/omlopen helpt dit bij afremmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 13:03

Dat wil ik zeker doen. Maar ik durf niet meer te mennen ben ik bang.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Tweespan met broek/omlopen helpt dit bij afremmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:09

Misschien is er wel iemand die je kan helpen, ongelukjes kunnen altijd gebeuren.
vertrouwen proberen terug te krijgen :)

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:13

Springriemen omdoen. Pony's niet te dicht op de wagen, langboom mooi op lengte. Maar vooral die springriemen zorgen ervoor dat het borsttuig bij de borst blijft en dus de pony niet te ver naar achter kan. En met achterwaarts voldoende aan de langboom trekken ipv tegen de wagen aan lopen wat je met die marathonwagens ziet aangezien ze er zo dicht op staan tegenwoordig.
Een broek/omloop met 2 span kleine pony's werkt maar weinig, dan moet je ze wel echt voldoende van de wagen af zetten en goed strak om überhaupt het effect te creëeren. Springriem geef ik eerder de voorkeur aan bij de kleine spannen.

Is het niet een idee de pony's eens een tijdje te laten door rijden? Want zo er vandoor gaan door de wagen op de hakken te krijgen is toch een echte no go.

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Tweespan met broek/omlopen helpt dit bij afremmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 13:29

Bedankt voor je uitleg melanie.

Ze op training zetten is ook een idee.

Ik werd net ook uitgenodigd om met mijn span te komen naar de horsefood talenten dag om daar met deskundige te kijken naar mijn span tijdrns een dressuurlesje. Maar ik ben bang...

bora

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-07-03

Re: Tweespan met broek/omlopen helpt dit bij afremmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:31

Er is op die dag veel begeleiding aanwezig die kunnen helpen.

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Tweespan met broek/omlopen helpt dit bij afremmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 14:11

Het lijkt me interessant maar dit zal gelijk de eerste keer weer zijn na het incident dat ik ze zal inspannen. Ik wil andere niet meenemen als ze weer gaan.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 14:17

L_Rivaldo schreef:
Bedankt voor je uitleg melanie.

Ze op training zetten is ook een idee.

Ik werd net ook uitgenodigd om met mijn span te komen naar de horsefood talenten dag om daar met deskundige te kijken naar mijn span tijdrns een dressuurlesje. Maar ik ben bang...



Als je bang bent, zou ik ue hiet adviseren naar de horsefood talenten dag te gaan. Veel te druk en onrustig. Tijdsdruk omdat de volgende al wacht, waardoor je niet tijd en rust kan besteden. helpt niet bij ontspanning bij het span en de koetsier. In mijn ogen onnodig veel stress.

Je kan beter de tijd nemen en de rust om met een fijne instructeur weer een paar stappen terug te doen en rustig een les opbouwen.

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Tweespan met broek/omlopen helpt dit bij afremmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 14:43

Eerlijk antwoord dankjewel, zelf ben ik ook vaak onrustiger op vreemd terrein dat lijkt me inderdaad niet iets om op te zoeken.

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Re: Tweespan met broek/omlopen helpt dit bij afremmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 15:09

Ow lieve schat, wat naar voor je! Ik weet precies hoe je je voelt. Nadat we met Soc en Willem om zijn gegaan dacht ik ook dat ik nooit meer durfde te mennen. Geef jezelf en je pony's wat tijd. Dit moet even zakken. En vraag hulp aan je menimstructeur.

Heel veel sterkte! You can do this! Niet je prachtige span opgeven... :*

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Tweespan met broek/omlopen helpt dit bij afremmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 16:19

Bedankt voor je lieve berichtje julie!

XRuby_SymmyX

Berichten: 1078
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 18:14

Hey Laura!

Allereerst wou ik zeggen: wat naar dat dit is gebeurd en ik snap je angsten wel heel goed. Daarnaast wou ik zeggen ook al ben ik geen menner is het niet goed om even iets totaal anders te doen met tumtum? Zoals horsmanship/vrijspringen enz.

Ik heb een hele fijne week gehad bij pmo. Hier worden ook speciale menweken gehouden. Misschien dat ze jou ook verder kunnen helpen dat je een weekje daarheen gaat? Het is maar een idee hoor. In ieder geval veel succes met alles en sterkte(ruby die Kandoer bijreed en nu Symfonie heeft)