Kunstof tuig schoonmaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nilda

Berichten: 132
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Jistrum

Kunstof tuig schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 14:16

Voor mijn tweespan heb ik een tuig van Ideal Eurotech kunstof. Nu vraag ik me af hoe jullie dit schoonmaken.

Bij gebruik in de marathon een erg vies tuig met modder enz. Bij alleen afspoelen met water droogt het dof op en blijf je de sporen van modder zien.

Hier nog iemand tips om het mooi schoon te krijgen?

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Kunstof tuig schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:18

Siliconenspray

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:20

Gewoon op de wasplaats en met een zachte borstel wassen. Gebruik zelf een borstel voor het hoofd hiervoor. Wintec zeep werkt ook mooi, wordt het niet dof en oogt als nieuw. Daarna even droogwrijven en klaar.

Heb zelf de webtech, moeilijker schoon te maken maar die krijg ik op die manier makkelijk schoon. Alleen afspoelen is inderdaad niet voldoende voor modder ed.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:22

Eens in de zoveel tijd in de afwasmachine :)
Als nieuw.

Helaas heb ik er zelf geen.. Afwasmachine dan. Wel biotane tuig.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Kunstof tuig schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 16:36

Autoshampoo door het water en met cockpitspray voor de glans

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 21:04

Napie schreef:
Autoshampoo door het water en met cockpitspray voor de glans


Zo doe ik het ook :j ik gebruik niet elke keer cockpitspray maar wel als ik het tuig echt een goede schoonmaak beurt geef.

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 21:06

Hoge druk spuit erop, uiteraard een kleine maar werkt geweldig. Glanst weer als nieuw zo mooi word ie ervan, droogt niet dof op. Dit doe ik al 4 jaar. Gebruik het tuig elke dag, ziet er na zo'n beurt uit alsof ie net uit de fabriek komt.

En van Naf heb je spray voor kunststof tuig. Wellicht is dat ook wel wat.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 06:19

NienSCHaap schreef:
Napie schreef:
Autoshampoo door het water en met cockpitspray voor de glans


Zo doe ik het ook :j ik gebruik niet elke keer cockpitspray maar wel als ik het tuig echt een goede schoonmaak beurt geef.



Ik ben verbaasd over het gebruik van cockpit spray op stal.
Giftig spul voor organismes in het water , maar ook voor mens en dier bij inname. Als dat op de stalgrond komt, giftig voor de hond, kat en vogels op stal.
En gevaarlijk bij huidcontact, dat doe je toch niet op een tuig dat in contact komt met de paardenhuid en je iegen huid?

Veiligheidsblad pagina 2 en 3

https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://ftp.hginternational.com/THE%2520NETHERLANDS/SAFETY%2520DATA%2520SHEETS%2520CLP/nl.nl.536%2520HG%2520cockpitspray%2520glans%2520(auto).PDF&ved=2ahUKEwim_OHPyqzbAhWBDuwKHY39C0QQFjAAegQICRAB&usg=AOvVaw2pMxhI28rF2Q2LFGoE5ed_

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 08:41

Mijn kunststof tuig spoel ik regelmatig gewoon af onder de kraan om zand en zweet te verwijderen. Ongeveer eens per maand (voor wedstrijd) maak ik 'm echt goed schoon met de kunststof tuig reiniger van Naf. Daar wordt hij meteen weer mooi diep zwart van en huidvet en ander vuil poets je makkelijk weg.

Als hij écht heel smerig is gaat hij van te voren in een badje met lauwwarm water en een drupje dreft of groene zeep.

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:04

janouk schreef:
NienSCHaap schreef:
Zo doe ik het ook :j ik gebruik niet elke keer cockpitspray maar wel als ik het tuig echt een goede schoonmaak beurt geef.



Ik ben verbaasd over het gebruik van cockpit spray op stal.
Giftig spul voor organismes in het water , maar ook voor mens en dier bij inname. Als dat op de stalgrond komt, giftig voor de hond, kat en vogels op stal.
En gevaarlijk bij huidcontact, dat doe je toch niet op een tuig dat in contact komt met de paardenhuid en je iegen huid?

Veiligheidsblad pagina 2 en 3

https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://ftp.hginternational.com/THE%2520NETHERLANDS/SAFETY%2520DATA%2520SHEETS%2520CLP/nl.nl.536%2520HG%2520cockpitspray%2520glans%2520(auto).PDF&ved=2ahUKEwim_OHPyqzbAhWBDuwKHY39C0QQFjAAegQICRAB&usg=AOvVaw2pMxhI28rF2Q2LFGoE5ed_


Ik gebruik het ook niet altijd, alleen het bovenste gedeelte van het tuig daar zit een glansje op en daar gebruik ik het voor. Niet het hele tuig en geen volle bus... :o keer goed poetsen en klaar.

Nilda

Berichten: 132
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Jistrum

Re: Kunstof tuig schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 11:59

Bedankt allemaal voor de goede tips. Ik ga eerst met autoshampoo proberen en lukt dit nog niet goed dan zal ik een de reiniger proberen die jullie aanbevelen.

De cockpitspray gebruiken spreekt mij nog niet zo aan omdat dat er op blijft zitten en ben wat bang voor de reactie met de huid van de pony's.

Kleo
Berichten: 10
Geregistreerd: 19-08-15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Kunstof tuig schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 23:49

Ik krijg mijn kunststof tuig weer als nieuw met de spray voor kunststof tuigen van Letty's Peerdewinkel. Werkt ook goed voor de kunststof bekleding van de wagen!

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Re: Kunstof tuig schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 15:27

Afwassen met dreft, werkt perfect.

Lukasje
Berichten: 11257
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Kunstof tuig schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 16:06

Na een rit gewoon met de tuinslang afspuiten om modder en zweet te verwijderen. Wil ik het echt netjes, maak ik een sopje van warm water en bruine zeep (zit beetje glycerine in maar is een milde zeep) en dan met schuursponsje waarbij ik de groene kant (schuurkant) natuurlijk enkel zachtjes gebruik op hardnekkiger vuil. Weer afspuiten en klaar. Ik laat het grotendeels opdrogen maar ga er nadien wel even met een katoenen handdoek over.