Hoe pakken jullie dit aan. Tweespan pony gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Hoe pakken jullie dit aan. Tweespan pony gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 12:57

Ik ben opzoek naar een Welsh a pony welke in tweespan kan met mijn merrie.

Welke eisen stellen jullie en hoe gaan jullie opzoek naar een pony?

Ik zelf denk dat een ruin het beste bij haar past omdat ze dominant is in het weiland.

Verder is ze groot met veel front en bot. En mijn grootse punt is haar lengte ze is erg langelijnd hoe matchen jullie zulke pony's /paarden?

Lunamoon
Berichten: 82
Geregistreerd: 12-01-15

Re: Hoe pakken jullie dit aan. Tweespan pony gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 13:27

Als je in tweespan wil rijden, moet je er vooral ook op letten dat de Ponies bijeen gaan ivm gangen. Je hebt er die ruim zijn en minder ruim. Als het te veel verschilt, zorgt dat voor spanning. Gewoon omdat de ene ofwel moet inhouden of de andere constant over zijn eigen tempo moet lopen. Verder hangt het er maar van af in hoeverre je je tweespan wil harmoniseren naar kleur en grootte. Als je echt wedstrijd wil rijden is enige gelijkenis mee genomen. Als het zuiver recreatief is zou ik vooral op de gelijke tred letten.

Fotografie91

Berichten: 2447
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 18:51

Spaikey schreef:
Ik ben opzoek naar een Welsh a pony welke in tweespan kan met mijn merrie.

Welke eisen stellen jullie en hoe gaan jullie opzoek naar een pony?

Ik zelf denk dat een ruin het beste bij haar past omdat ze dominant is in het weiland.

Verder is ze groot met veel front en bot. En mijn grootse punt is haar lengte ze is erg langelijnd hoe matchen jullie zulke pony's /paarden?


ik heb gewoon veel geluk gehad dat de fokkers een pony hadden voor mij.
maar toen ik ging kijken heb ik eerst gekeken naar beweging beweegt ze net zo makkelijk en kwa actie in de benen zit dat gelijk?
Dat was goed toen heb ik gekeken naar haar uiterlijk ze moet natuurlijk net zo knap zijn en ook in enkelspan nog leuk zijn.
Dilly is ook behoorlijk dominant maar ik heb toch gekozen voor een merrie omdat ik het fijn vind om er ook nog mee te kunnen fokken :)
En merries houd ik altijd liever maar dat is persoonlijk.
Het past overigens prima in span kwa gedrag ze botsen tot op heden niet en laten elkaar gewoon hun ding doen.
kwa lengte schelen Dilly en Anna ook maar ook kwa maat was het vorig jaar nog 6 cm en nu nog maar 3 :)
dat groeien ze wel bij en zo erg stoort dat ook niet :)
kwa lengte scheelt bij dit maat pony's echt niet zoveel :)
beweging is het belangrijkst en kleur is het mooist natuurlijk :) maar jij hebt geluk met je schimmel kleur haha daar loopt nederland vol mee ;)

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 19:15

Beweging begrijp ik ook had ik ook al in gedachten maar vergeten erbij te zetten.
Mijn pony is geen tuigtypische qua beweging meer rijtype maar wel heel elastisch en los.


Mijn merrie is qua ruglengte gemeten van af op de schoft tot staart aanzet 103 cm dit is echt lang voor een sectie a.

Wha schimmel hoeft zeker niet persé maar is wel makkelijker te vinden waarschijnlijk.

Ik wil zeker wedstrijd gaan rijden dus het complete plaatje moet passen .

Fotografie91

Berichten: 2447
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 19:28

Ik ben even gaan nameten uit nieuwschierigheid en Dilly is ook 104 en Polly 103
Jodokus is stukje kleiner en die is 95 cm maar toont lang door zijn korte pootjes :+
Meer pony’s heb ik niet binnen hand bereik :')

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Hoe pakken jullie dit aan. Tweespan pony gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 19:59

Mooi Dieke dan weet ik tenminste zeker dat er meerdere pony's zijn van zulke lengte !

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Hoe pakken jullie dit aan. Tweespan pony gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 10:18

Gangen, model en kleur, altijd leuk als dat hetzelfde is. Dan komt nog het grote avontuur, spant het en dan bedoel ik past het qua temperament, kunnen ze samenwerken, wordt het een team, soms lukt het en soms wordt het nooit wat :D .Wij hebben het meeste succes gehad, tot nu toe met merries naast ruinen, maar dat is waarschijnlijk toeval. Wij zijn nu voor het derde jaar bezig met hetzelfde span, het eerste jaar deden ze niets dan bijten naar elkaar, het tweede jaar wilde de een steeds voorop lopen, erg irritant en nu eindelijk begint het te spannen *\%/* , dus geduld is een schone zaak.

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Hoe pakken jullie dit aan. Tweespan pony gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 13:23

Bedankt voor je reactie grainey.
Geduld om een pony te vinden is lastig maar geduld de combinatie de tijd te geven dat heb ik zeker wel.

Ik moet gewoon tegen een passende pony aanlopen.

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:02

Hier 2 lange welshen en 2 korte en 1 normale. Alles matcht en spant. Die achterkant wat langer is niet erg, juist vanaf schoftje tot neus die lengte is belangrijker dat dat matcht. Maar dat is allemaal afstelling en trainingsgericht.
Ken overigens nog zat lange welshen, die zijn er echt wel genoeg. Beter dan kort zijn.

Naast een a welsh zou ik niet een te grote of kleine zetten, hou een marge aan van max 5 cm. (mooiste is max 3 cm). Maar schofthoogte zegt natuurlijk niet alles, hoge schoft scheelt ook zo 2cm. Liever de rug en kont vergelijken. :D
Verder kijk je naar het type dat je nu hebt, luxe, hoog op de benen, of juist steviger, kijk naar de halslengte, halsaanzet.
Ik heb hier alleen maar ruinen (1 merrie met pensioen en da's al drama genoeg in de wei :)) ) en dat zal niet snel gaan veranderen.

Zoek er een die ongeveer dezelfde draf passen heeft. (Dus geen knieeen trekker zetten naast een benengooier)
Verder is bij 2span rijden je afstelling essentieel en maakt of breekt je span als je er verder mee komt.
En een span heeft zeker een jaar nodig om ook echt een span te worden. Je zult je verbazen hoe snel ze zich aan elkaar aanpassen qua gangen. En dat maakt ook een 2span, het samenwerken en aan elkaar aanpassen. Anders zijn het 2 pony's naast elkaar geknupt.
Maar het belangrijkste is zoek er een met een goed karakter. Niet elke pony is een 2 span pony, net als dat niet elke pony enkelspan uitblinkt, dus dat is ook altijd maar afwachten... weet er helaas alles van, maar nu eindelijk compleet naar m'n zin. :))

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 08:10

Dank je voor je reactie Melanieb

Ik heb er intussen toevallig al snel een gevonden. Een ervaren wedstrijd pony van 123.5 dus hier kan ik en mijn jongere pony veel van leren