Karabijnhaak of patentsluiting?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wildgirl

Berichten: 11673
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Karabijnhaak of patentsluiting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 11:10

Hoi!

Mijn nieuwe tuig is gisteren binnen gekomen en is voorzien van D-ringen op de strengen.
Ik hoor en lees regelmatig dat de ''standaard'' patentsluitingen helemaal niet zo veilig zijn op het moment dat er grote druk op komt te staan wat natuurlijk vaak zo is in een noodsituatie.
Alternatief is het gebruik van karabijnhaken, evt. de veiligheidsvariant vanuit de bergsport welke getest zijn tot 2500 kg draagkracht.
Wat gebruiken de overige menners?
Overigens heb ik wel de veiligheidssluiting aan mijn rugriem zitten en maak ik gebruik van veiligheids lichtogen maar zit ik a.g de strengbevestiging dus wat in dubio.

Het gaat om een enkelspan combinatie, pony van 107 cm hoog en een Hagendoorn recreatie/marathon wagen.

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Karabijnhaak of patentsluiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:58

Ik zou zéker geen karabijnhaken gebruiken. Zie die maar eens open te krijgen in geval van nood en met grote druk....

Wat bedoel je met dat je regelmatig hoort en leest dan de paniekhaken helemaal niet zo veilig zijn onder grote druk?

De mijne zijn nog nooit uit zichzelf losgeschoten als je daarop doelt..... en ik heb toch behoorlijke krachten erop gehad in Marathons of op hoge heuvels op en af in het bos....

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Karabijnhaak of patentsluiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 16:57

Ik rijd al jaren met de veiligheidssluitingen. Wel met hoesjes er om heen zodat de staart er niet tussen kan komen.

Rijd ook fanatiek marathon maar er is er nog nooit een los gegaan.

Wildgirl

Berichten: 11673
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Karabijnhaak of patentsluiting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 17:49

Ik doelde ook niet op het losgaan; ik doelde op het niet snel los kunnen krijgen op het moment dat de druk erop groot is.
Kijk, dat ik de sluiting met weinig kracht in 1 keer open krijg als mijn pony braaf voor de kar stil staat is natuurlijk mooi maar het gaat me juist om de noodsituatie waarbij je bijvoorbeeld te water gaat oid.
Daarvan heb ik regelmatig gehoord dat, door de druk dus, het veiligheidsmechanisme in één keer niet zo soepel meer werkte ;-)
Vandaar mijn verzoek om ervaringen!

Wildgirl

Berichten: 11673
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Karabijnhaak of patentsluiting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 17:50

@Joycie, karabijnhaken hebben een sluiting welke niet moeilijker of makkelijker kan gaan onder druk, daar zit hem het verschil in in mijn optiek.

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Karabijnhaak of patentsluiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:22

Ik zou neit voor karabijnhaken gaan..... om hem ''om het hoekje'' te krijgen is echt wel veel moeite in geval van nood. Dan zou je of je complete kar moeten vertrekken (die misschien wel vast ligt) of je complete paard/pony van zn plek sleuren. Gewoon voor marathonsluitingen gaan. Ken niemand die met karabijnhaken werkt.... En denk dat dat ook zeker zijn redenen heeft.
Bij de divoza heb je ook marathonsluitingen (patent) die niet heel veel kosten.

Wildgirl

Berichten: 11673
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Karabijnhaak of patentsluiting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 22:35

Het gaat me niet om het geld ;) veiligheid mag wat kosten, ik bezuinig ook niet op wagen en tuig.
Maar, 5x zoveel gaan betalen voor sluitingen die niet functioneler blijken te zijn dan "normale" sluitingen is imo ook zonde.

snorkel1986

Berichten: 3022
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:36

In echte nood .. gewoon een goed scherp slagersmes op de bok / in de bok weggewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:43

Ik gebruik wel karabijnhaken. Heb inderdaad gewoon een goed scherp mes bij me. In nood wil ik niet liggen prutsen met allerlei sluitinkjes. Gewoon het mes er door heen!

assie

Berichten: 9490
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 00:23

Mijn ervaring met snelsluitingen is dat ze ook snel opengaan in nood. Ik heb al eens een paard in de sloot meegemaakt (sluitingen onder water, paard tot schouder in het water) en ondanks de idiote hoeveelheid waterplanten die zich overal omheen wikkelden en het modderige (ondoorzichtige) slootwater gingen alle snelsluitingen supermakkelijk los. Geen gedoe met haakjes of peuteren. Gewoon op de tast aan het ringetje trekken en los.

Ook de rugsluiting en veiligheidslichtogen zorgden ervoor dat ik in mijn eentje het paard heel snel los had.
Een karabijnhaak had dat moeilijker gemaakt. Zeker met de druk die op de strengen staat, dat had ik wrs niet alleen en op de tast kunnen doen. En tuurlijk, je moet altijd een mes bij je hebben, maar ik weet zeker dat ik er in de stress veel langer over had gedaan om de strengen los te snijden dan nu met het losklikken. Dat nog even los van de vraag of het zo handig is om met een mes bij een wild bewegend paard te komen als je zelf al super gestrest bent :=

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Karabijnhaak of patentsluiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 00:35

Ik heb een keer haaks in een droogstaande sloot gestaan. wagen stond met voorkant naar beneden IN de sloot, drukte pony dus op de wal de sloot uit, pony met borst en kop tussen 2 prikkeldraden door. Sneed in haar borst en keel vanwege de druk v/d wagen. Ik heb iemand er voor laten zorgen dat de pony met borst en kop terug werd geduwd zodat ze niet in het prikkeldraad drukte, en snel mijn paniekhaken aan de strengen losgemaakt. Daar stond dus ENORME druk op, en die kreeg ik prima open. Karabijnhaken had ik van z'n levensdagen niet open kunnen krijgen toen.

Verder heb ik speciale broeksriempjes panieksluitingen, en aan de rugriem heb ik ook een haak met vrijdraaiende wartel (ik rij wel met een verlengde culeron; ik moet de staart van ponylief vastzetten anders dan vangt ze constant de leidsels). En veiligheidslichtogen.

Het is niet alleen super veilig, maar ook nog eens heel erg snel en efficient in- en uitspannen. Ik heb m'n pony binnen enkele minuten letterlijk 'vastgeklikt' en even zo vlug weer 'losgeklikt'.
Ideaal. Ik merk dat ik op pauze's etc. veel sneller besluit om ff uit te spannen. Immers; dat is zo gebeurd :D

Lukasje
Berichten: 11296
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Karabijnhaak of patentsluiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 00:57

Géén karabijnhaken!! Dat krijg je nooit los bij druk in paniek.
Wij rijden al járen met patentsluitingen en nog nooit problemen ermee gehad. Wel investeren in kwalitatief goede, maar dat geldt voor alles.

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 09:39

JoyCiej007 schreef:
Ik heb een keer haaks in een droogstaande sloot gestaan. wagen stond met voorkant naar beneden IN de sloot, drukte pony dus op de wal de sloot uit, pony met borst en kop tussen 2 prikkeldraden door. Sneed in haar borst en keel vanwege de druk v/d wagen. Ik heb iemand er voor laten zorgen dat de pony met borst en kop terug werd geduwd zodat ze niet in het prikkeldraad drukte, en snel mijn paniekhaken aan de strengen losgemaakt. Daar stond dus ENORME druk op, en die kreeg ik prima open. Karabijnhaken had ik van z'n levensdagen niet open kunnen krijgen toen.

Verder heb ik speciale broeksriempjes panieksluitingen, en aan de rugriem heb ik ook een haak met vrijdraaiende wartel (ik rij wel met een verlengde culeron; ik moet de staart van ponylief vastzetten anders dan vangt ze constant de leidsels). En veiligheidslichtogen.

Het is niet alleen super veilig, maar ook nog eens heel erg snel en efficient in- en uitspannen. Ik heb m'n pony binnen enkele minuten letterlijk 'vastgeklikt' en even zo vlug weer 'losgeklikt'.
Ideaal. Ik merk dat ik op pauze's etc. veel sneller besluit om ff uit te spannen. Immers; dat is zo gebeurd :D


Die patentsluiting bij broekriemen heb ik ook. Super ideaal. En naas dat het veel sneller is is het ook veiliger.
Mag ik vragen waarom je aan de rugriem ook een sluiting hebt? Zag het laatst ook bij iemand maar kon er zo snel niet achter komen waarom :)

assie

Berichten: 9490
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Karabijnhaak of patentsluiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:54

Ik heb zo'n snelsluiting aan de rugriem zodat ik de broek in een beweging eraf kan halen, zonder dat ik de broekriemen van het lamoen moet losmaken.
Mijn merrie is er overigens aan gewend dat ik de staartriem niet losmaak maar gewoon laat afglijden.

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:25

Een goede kwaliteit patentsluitingen met een hoesje eromheen zoals maisie schrijft !! Dat werkt gewoon altijd goed.

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 00:15

Nynkster schreef:
JoyCiej007 schreef:
Ik heb een keer haaks in een droogstaande sloot gestaan. wagen stond met voorkant naar beneden IN de sloot, drukte pony dus op de wal de sloot uit, pony met borst en kop tussen 2 prikkeldraden door. Sneed in haar borst en keel vanwege de druk v/d wagen. Ik heb iemand er voor laten zorgen dat de pony met borst en kop terug werd geduwd zodat ze niet in het prikkeldraad drukte, en snel mijn paniekhaken aan de strengen losgemaakt. Daar stond dus ENORME druk op, en die kreeg ik prima open. Karabijnhaken had ik van z'n levensdagen niet open kunnen krijgen toen.

Verder heb ik speciale broeksriempjes panieksluitingen, en aan de rugriem heb ik ook een haak met vrijdraaiende wartel (ik rij wel met een verlengde culeron; ik moet de staart van ponylief vastzetten anders dan vangt ze constant de leidsels). En veiligheidslichtogen.

Het is niet alleen super veilig, maar ook nog eens heel erg snel en efficient in- en uitspannen. Ik heb m'n pony binnen enkele minuten letterlijk 'vastgeklikt' en even zo vlug weer 'losgeklikt'.
Ideaal. Ik merk dat ik op pauze's etc. veel sneller besluit om ff uit te spannen. Immers; dat is zo gebeurd :D


Die patentsluiting bij broekriemen heb ik ook. Super ideaal. En naas dat het veel sneller is is het ook veiliger.
Mag ik vragen waarom je aan de rugriem ook een sluiting hebt? Zag het laatst ook bij iemand maar kon er zo snel niet achter komen waarom :)


Jazeker.
Dat was nog voordat ik die sluitingen aan de broek had, maar heb het er in gelaten.

Eigenlijk ook puur gemak:
De paniekhaken vd strengen zitten aan mijn zweng vast. De paniekhaken voor de broeksriemen zitten aan die riemen vast. Meestal laat ik dan mijn broeksriemen + dus paniekhaakjes aan mijn lamoen hangen.

Bij optuigen is het dus heel gemakkelijk het schoftje vastmaken. dan klik ik de rugriem plus culeron (in mijn geval verlengde culeron) plus broek er aan.

Werkt nu ook gewoon makkelijker en sneller. en is makkelijker op te bergen.
schoftje is nu los, rugriem incl. broek haak ik er gewoon af (wel korte strengophouders)
en de broeksriempjes plus paniekhaakjes laat ik dus of aan de wagen zitten, of ik berg ze los op.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Karabijnhaak of patentsluiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 00:43

Ik heb verschillende situaties meegemaakt en veiligheids sluitingen zijn soms wel en soms niet los te maken. Bij een "simpele" situatie met een been over de langboom heb ik al eens een tuig in stukken moeten snijden (daar is overigens weinig voor nodig als er 600 kilo aan hangt) maar ook een situatie met 2 paarden in de sloot waarbij alles gewoon volgens het boekje verlopen is etc.
Vanzelf losgaan heb ik idd niet gezien, wel onbedoeld los gaan door bijvoorbeeld een tak dat in het ringetje blijft hangen of idd een staart die erin blijft hangen.
Denk dat als ze vanzelf open gaan, dat ze niet goed vast hebben gezeten of versleten zijn.

Het is dus meer een kwestie van geluk of pech hebben.

Karabijnhaken heb ik idd wel gezien maar zou toch niet mijn eerste keuze zijn door het stukje dat "terug getrokken" moet worden voordat de haak los kan.

Wildgirl

Berichten: 11673
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Karabijnhaak of patentsluiting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 09:53

Ik heb ook nog even overleg gevoerd met mijn men instructeur en ook die adviseerde de patentsluitingen, die zijn dus onderweg inmiddels!
Zondag haar voor het eerst inspannen met het nieuwe tuig, ben erg benieuwd!

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Karabijnhaak of patentsluiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:42

Interessant JoyCiej! Gewoon puur voor het gemak dus.
ik dacht misschien mocht paard vast liggen dat je de rugriem los maakt en lamoen uit de lichtogen dat je hem er natuurlijk zo uit kan trekken. Hoef je de broek niet los te maken. Maar met broeksluitingen (patent) werkt dat natuurlijk gewoon hetzelfde. En de strengen natuurlijk los maar dat spreekt voor zich :)

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 12:12

Hier ook ooit een keer naar kikkerdril gezocht. Even graven in mijn geheugen: indien mogelijk (niet onder water natuurlijk) een persoon op het hoofd gaan liggen zodat paard niet kan wegspringen, en de leidsels vasthouden. De ander maakt aan één kant de halsriem los, aan dezelfde kant de streng en de rugriem bij het schoftje (vandaar de snelsluiting of knip). Keuze maken aan welke kant het paard op de wal mag springen en dat leidsel vasthouden. Paard kan van de koets af.

Verder even gekopieerd uit een oud topic (tekst MenSport 2004)
".... Strengen zijn tegenwoordig allemaal met nylon versterkt, dus daar hoef je niet aan te beginnen....
Je begint bij de stoten van de halsriem. Die zijn vrijwel altijd van enkel leer en niet versterkt. Als je die aan één kant doorsnijdt kan het borststuk vallen. Tenminste, als de strengen buiten de buitensingel lopen. Anders moet de riem waar de lichtogen aan vast zitten ook doorgesneden worden. 
Als laatste snij je de broek los. Dat doe je door de lendenriem die over het kruis loopt door te snijden. Ook deze is meestal van enkel leer gemaakt. 
Belangrijk is dat je in de paniek altijd vanaf het paard naar buiten snijdt!"
Afbeelding

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Karabijnhaak of patentsluiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:28

Interessant Gem, bedankt voor het delen.
Ben wel benieuwd wat nu sneller is. 'Vroeger' moest je wel snijden, want je kreeg niets los onder spanning. Maar nu, met al die snelsluitingen? Zou dat niet veiliger en sneller zijn dan met een mes bij je paard/pony?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Karabijnhaak of patentsluiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:48

Er zijn dus situaties waarbij je de snelsluiting niet open krijgt en dan zul je alsnog moeten snijden helaas. Dat gaat overigens vrij makkelijk als er 560 kilo paard aan hangt.

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 22:02

palousa_boy schreef:
Er zijn dus situaties waarbij je de snelsluiting niet open krijgt en dan zul je alsnog moeten snijden helaas. Dat gaat overigens vrij makkelijk als er 560 kilo paard aan hangt.



ik denk zelf dat 90% niet open gaat als er spanning opstaat.
Ondingen zijn die panieksluitingen.

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Karabijnhaak of patentsluiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 00:38

Die van mij moeten juist een beetje op spanning staan om ze los te krijgen....

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 22:34

ardo_iggy schreef:
palousa_boy schreef:
Er zijn dus situaties waarbij je de snelsluiting niet open krijgt en dan zul je alsnog moeten snijden helaas. Dat gaat overigens vrij makkelijk als er 560 kilo paard aan hangt.



ik denk zelf dat 90% niet open gaat als er spanning opstaat.
Ondingen zijn die panieksluitingen.

Mijn ervaring is behoorlijk anders, ook met grote spanning gaan ze open. Ik heb die situatie vaker gehad waarbij ponylief zijn been over streng, lamoen mepte of zelfs achterop de wagen had liggen, en dus vol in de streng hing/zichzelf helemaal op had gehangen, en ik kreeg de sluitingen echt zonder probleem in 1 beweging open; zelfs vanuit de bok.

Snijden had ik niet aan moeten denken, ook gezien mijn tuig dan stuk zou zijn (duur geintje dan) en een karabijnhaak had ik nooit open gekregen door de druk.

Leer snijd je misschien makkelijk door, maar kunststof wat vaak overal versterkt is met nylon weet ik zo net nog niet, en die hals riem doorsnijden helpt ook niet echt als hij vol in de borst hangt.