Waar schoftje laten verbreden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 00:53

ilaan schreef:
Toydoll schreef:
Een onderlegger zorgt dat het schoftje hoger komt te liggen, en daardoor is ie breder op het punt waar die de pony raakt.

Maar ik ben bang dat er weinig aan te doen is, die Ideal kleine maatjes hebben allemaal last van krappe schoftje. Vriendin van mij heeft ook een zilco schoftje gekocht in haar webtech tuig ivm zelfde probleem...

Overigens als ik de foto's bekijk zou er best een maatje groter op kunnen.


Welk zilco schoftje heeft zij dan? Want een maat groter gaat echt niet passen qua singeltje ed. En om nu een niet passend schoftje te houden voor het singeltje is natuurlijk zonde.

Pony is slechts 22 kg te zwaar. Had in die maanden wat last van gas door overgang voer.
Zulke opmerkingen hebben daarnaast weinig toegevoegde waarde hier.



Je kan toch een groter maat schoftje nemen, maar je eigen singel gebruiken?
Ik vind het er ook wat krap uitzien je schofttuig.

En kwa te zwaar zijn, dat buikje is niet zo erg, erger is juist als ze vasthoud op haar schouders/ schoft. Dan zit je met je tuig en daar lijkt het wel op bij jouw pony.

Zilcotuig is trouwens niet glimmend.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Waar schoftje laten verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-17 01:05

Onali;
Ja als ik dit singeltje gebruik voor het grotere schoftje zit ik toch met een extra schoftje. Vind het zonde om zo’n mooi tuig weg te hangen.

De discussie is niet óf het schoftje te klein is maar wat ik ermee kan. Dat het zo is, had ik zelf ook gezien gelukkig :)
Opties blijken of verbreden of een zilco aanschaffen. Dat laatste vind ik gewoon echt niet mooi maar wat moet dat moet. Liever lelijk dan dat ponylief er last van heeft natuurlijk.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Waar schoftje laten verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 01:09

Dan snap ik niet wat er zo erg aan is om een maatje groter te kopen of een zilco schoft aanschaffen. Bij beide opties blijf je met een extra schoftje zitten.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-17 01:10

Onali schreef:
Dan snap ik niet wat er zo erg aan is om een maatje groter te kopen of een zilco schoft aanschaffen. Bij beide opties blijf je met een extra schoftje zitten.


Nee die verkoop ik dan toch gewoon weer. Maar dan is die compleet, als ik er het singeltje van pak niet meer :)

bora

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-07-03

Re: Waar schoftje laten verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 07:36

Wat je ook zou kunnen doen is dit schoftje incl singel verkopen. En een nieuw schoftje een maat groter met een losse kleiner singel kopen.

Heb ik ook gedaan had eerst een full schoftje met een full singel, mar daar liep mijn paard zich open op de gespen van de singel. Daar heb ik een pony singel aan gedaan toen was het probleem over.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Waar schoftje laten verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 09:33

Ik weet niet of een maat groter perse de oplossing zal zijn. Ik heb hier een full tuig en de maat ansich past prima. Alleen die schoftjes worden gewoon in een standaard vorm gemaakt waardoor het niet bij ieder
Paard past. Niet anders als met een zadel. Een 17 inch past wellicht perfect maar dan wel met de juiste maat boom. Helaas heb je daar bij mentuigen geen keuze in. (Waarom is mij een raadsel).

Ik zou denk ik eerst eens naar ren zadelmaker gaan om te verbreden als dat niet gaat kan een zilco schoftje altijd nog een laatste optie zijn.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 15:04

Maartje1990 schreef:
Ik weet niet of een maat groter perse de oplossing zal zijn. Ik heb hier een full tuig en de maat ansich past prima. Alleen die schoftjes worden gewoon in een standaard vorm gemaakt waardoor het niet bij ieder
Paard past. Niet anders als met een zadel. Een 17 inch past wellicht perfect maar dan wel met de juiste maat boom. Helaas heb je daar bij mentuigen geen keuze in. (Waarom is mij een raadsel).

Ik zou denk ik eerst eens naar ren zadelmaker gaan om te verbreden als dat niet gaat kan een zilco schoftje altijd nog een laatste optie zijn.


Inmiddels bij een zadelmaker geweest die heeft gekeken. Die vond dat ik het eerst moest proberen met een onderlegger. Dus dat geprobeerd maar werkte dus helemaal niet.
Verbreden durfde hij niet.

Dus nu toch aan het kijken naar een zilco schoftje. Want inmiddels een hca sulky gekocht die we zondag ophalen. Dan wil ik natuurlijk ook lekker mennen :j

Wat ik wel ontzettend jammer vind is dat ik alle onderdelen dan los moet bestellen, dat komt neer op 210 euro excl verzenden :')
Iemand een idee of die ligtogen van ideal ook passen op zilco? Dan gebruik ik die tijdelijk namelijk gewoon :)

Siesje80

Berichten: 217
Geregistreerd: 02-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 15:26

Ja hoor, ik heb ook een Zilco schoftje gekocht, maar mijn oude ligtogen/singel ed nog gewoon in gebruik. Alles is van Ideal, maar alleen het kale schoftje komt van Zilco.

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Waar schoftje laten verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 15:39

Hier alleen schoftje en singel van zilco. Lichtogen van ideal passen er gewoon op. De ideal singel was hier voor sommige pony's te kort dus langere zilco singel gekocht.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Waar schoftje laten verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 15:50

Aah oké top!
Dan doe ik dat wel, dan gooi ik dat schoftje wel bij de rest van de paardenspullen. Wilde hem dan weg doen maar vind 210 euro ook wat te gek worden.

Welk schoftje gebruiken jullie?
De zilco SL is boomloos en moet met onderlegger toch?
Kan altijd even langs ems gaan natuurlijk, die zitten in hetzelfde dorp als dat mijn pony staat :)

Super bedankt!

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Waar schoftje laten verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 16:08

Ik had voor mijn pony het zilco classic tuig. Van dat tuig kan je de kussens verstellen en eventueel ook andere kussens aan doen. Mijn pony had een vrij hoge schoft waardoor de andere tuigen niet paste.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 17:34

davinci2412 schreef:
Ik had voor mijn pony het zilco classic tuig. Van dat tuig kan je de kussens verstellen en eventueel ook andere kussens aan doen. Mijn pony had een vrij hoge schoft waardoor de andere tuigen niet paste.


Mijne heeft juist geen hoge schoft. Heb nu afgesproken bij ems dat ik het schoftje in het nieuwe jaar op ga halen. Zilco levert tot 2 januari sowieso niet en hij had ze niet op voorraad.

Toch nog even wachten dus maar wil dit schoftje ook niet meer op Mn pony hebben. Ze heeft een hele afdruk alleen na het lange lijnen al.

Edit
Hij had er nog een liggen dus heb m vanavond nog *\o/*

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 17:57

Ik heb de SL deluxe op m'n welsh pony's.
Wel alsnog met een onderlegger ivm door flexibele boom en niet te hoge kussens komt ie wat lager te liggen.
De boomloze SL kan voor een sulky ook prima die zijn wel echt plat. Voor zwaardere lamoenen liever schoftje met boom.

Mooi dat ie ze op voorraad heeft! Ben een zeer tevreden gebruiker van de zilco schoftjes. Hopelijk hebben jij maar vooral de pony er ook meer plezier van.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Waar schoftje laten verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-17 00:53

Er komt ook een goede onderlegger onder zodat de schoft mooi vrij ligt. In principe wil ik verder met de sulky maar dit is nog niet zeker.
Platte van de kussens viel mij ook direct op. Al vertekent de wintervacht nu ook, daar zakt heel het tuig zowat in weg :x :=


Heb hem gepast en krijg de singel beide kanten op het 2e gaatje. Even in de gaten houden dus met de gespen of die niet gaat irriteren.
Haar reactie op dit schoftje was ook al beter dus ben daar erg blij mee :)