Echter lukt het nog steeds niet om lekker ontspannen te rijden. Gewoon over de weg of in het bos is er geen probleem, maar vooral dressuurtraining is een drama.
Graag wil ik tips of oplossingen om haar rustiger te krijgen.

Hier had ik haar net en ging ze voor de eerste keer mee naar les.
Ze was vooral erg druk, kon niet stappen of halthouden en liep vooral op de voorhand.
We zijn nu 2,5 jaar verder en hebben al een aantal wedstrijden gereden. Vooral samengesteld, want marathon vindt ze echt super leuk om te doen. Vaardigheid rijden we doorgaans foutloos rond. Alleen de dressuur ... Da's echt een drama. Het gaat wel beter, maar het blijft een gestreste eekhoorn voor de wagen.
We rijden al ruim 1,5 zonder oogkleppen, wat en stuk beter gaat. Sinds een paar weken rij ik met bondjes op de bakstukken zodat ze minder naar achteren kan zien. Anders kan ik nauwelijks mijn zweep vasthouden, omdat ze dan constant schrikt.
Ze is helemaal nagekeken door een paardenmasseur, gaat elk jaar naar de tandarts. Tuig lijkt ook goed te passen. Sinds 1,5 maand voor ik magnesium en pavo nervcontrol bij. Ze krijgt voornamelijk kuilvoer, 2 maal daags grote schep fybra en handje basis brok.
Rustig los stappen is bijna niet mogelijk. Tijdens het werken wordt ze druk en vooral ook erg sterk. We rijden met een liverpool op de bovenste sleuf. Net als ik denk, zo gaat het beter, schrikt ze weer van een grassprietje of overstekende mier.
Ik zit er nog over te denken om haar ogen na te laten kijken. Ze is ook gewoon in de omgang erg schrikkerig. Wellicht ziet ze minder goed.

Afgelopen zomer dressuur in Garderen.