Een ander bitje, maar welke?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Een ander bitje, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 22:04

Even kort een situatieschets
Mijn pony knikkebolde ontzettend. Na veel dierenartsen zijn we er achter dat mijn pony last heeft van EORTH. We hebben twee snijtanden getrokken en zijn er in het proces achter gekomen dat zijn gebit uberhaupt niet erg goed is. Hij heeft dus gemakkelijk last van zijn mond. Ik heb hem altijd met een naar voren gebogen liverpool stang gereden, dit ging eigenlijk allemaal prima.

We zijn nu weer aan het opbouwen en ik wil hem toch wat meer ontzien in zijn mond, daarom dacht ik aan een ander bitje, misschien een rubber bit?

Ook kwam ik een bitlifter/ puller neusriem tegen. Zijn er mensen met ervaring hiermee? Zou dit misschien iets zijn voor ons.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: Een ander bitje, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 22:12

Is het niet fijner om bitloos te gaan? Lijkt me met EORTH niet fijn om een bit in te hebben voor je paard.

Kabayo

Berichten: 13980
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Een ander bitje, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 22:15

Ik zeg ook bitloos..

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 22:16

ierusju schreef:
Is het niet fijner om bitloos te gaan? Lijkt me met EORTH niet fijn om een bit in te hebben voor je paard.


Ik kan hem niet bitloos rijden. Hij kent t niet en is er eigenlijk ook veelste fanatiek voor. En ik mag hem niet bitloos rijden op de wedstrijden.

Nog even voor de duidelijkheid we hebben het over aangespannen rijden. Daarbij is EORTH een aandoening van de snijtanden, een plek waar het bit (als het goed is) niet bij in de buurt komt. Ik wil voor mezelf graag iets waarvan ik het idee heb dat het comfortabeler is voor zijn mond

Kabayo

Berichten: 13980
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Een ander bitje, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 22:22


Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 22:28


ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: Een ander bitje, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 23:26

Ik moet wel zeggen dat de enige ervaring die ik met eorth heb is, is dat alle snijtanden er zijn uitgehaald. Die pony is daar compleet bovenop gekomen en heeft geen pijn meer en kan gewoon nog grazen en eten.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Een ander bitje, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 00:02

Ik heb ook een pony met eorth, hij heeft zijn voortanden nog en eigenlijk staat het proces al zo'n drie jaar stil.
Ik heb hem altijd gereden op een gebroken liverpool, hij is nu 22 en ik ga er niet meer een ander bit in doen.
Ik controleer zijn gebit voor iedere keer rijden, of er niet een ontsteking is in het tandvlees, ik heb het nog niet meegemaakt, maar toch voor alle zekerheid. De kalk op de hengstentand verwijderen wij regelmatig, maar hij heeft geen last van het gebit tijdens. het mennen, hij eet trouwens ook goed. De enige mogelijkheid die ik in mijn achterhoofd houdt indien hij wel aangeeft dat het bit hem irriteerd is overstappen op bitloos.

Die bitlifter heb ik wel bij een andere pony geprobeerd, dat was een jonge pony, ik was er niet zo weg van, kwam misschien ook doordat het een dartmoor was met een heel klein hoofdje en dan is het afstellen bijna millimeterwerk.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 09:07


Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Een ander bitje, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:11

Rubber wil nog wel eens stuk gaan, stukjes eraf en zo, niet voor niets wordt er al vermeld dat het rubber doorgebeten kan worden. Kunststof is dan weer veel fijner,

twisietos
Berichten: 149
Geregistreerd: 20-05-10

Re: Een ander bitje, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:40

Rubber en kunststof moet je paard wel schuimen anders kun je zelfs brandplekken krijgen ik zelf heb er zeem omheen gedaan

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Een ander bitje, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 12:41

Ahh okay, en dat spul wat trust en beris gebruiken? zou dat dan wel wat zijn? Zeem om mijn huidige bit zou idd ook nog kunnen

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Een ander bitje, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:31

Ik zou, zeker als hij fijn loopt op zijn huidige bit, eerst er een zeempje omheen proberen.
Dat is de makkelijkste en goedkoopste optie.
Straks koop je iets wat hij helemaal niet aan wil nemen.

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 20:05

twisietos schreef:
Rubber en kunststof moet je paard wel schuimen anders kun je zelfs brandplekken krijgen ik zelf heb er zeem omheen gedaan

Rubber wel, kunststof maakt niet uit, dat is veel gladder, rubber is stroef.
Sowieso is zelf een zeemleertje erom naaien niet verkeerd bij gevoelige pony's. Doe het hier ook graag.

xDaim

Berichten: 261
Geregistreerd: 01-11-15
Woonplaats: in de stal.

Re: Een ander bitje, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 20:21

Mijn merrie nam dus het liverpoolbit heel lastig aan. Ik heb nu een rubberbit, en ben er omwijs tevreden over! Geen gedoe meer met indoen, en ze loopt er beter op als de liverpool.

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 20:22

xDaim schreef:
Mijn merrie nam dus het liverpoolbit heel lastig aan. Ik heb nu een rubberbit, en ben er omwijs tevreden over! Geen gedoe meer met indoen, en ze loopt er beter op als de liverpool.

Welke van de 500 soorten liverpoolbits? :D
Zoveel soorten, zoveel keuzes. Qua mondstuk, qua kinketting instelling. Er bestaan ook rubberen liverpools bijv.

xDaim

Berichten: 261
Geregistreerd: 01-11-15
Woonplaats: in de stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 20:31

MelanieB schreef:
xDaim schreef:
Mijn merrie nam dus het liverpoolbit heel lastig aan. Ik heb nu een rubberbit, en ben er omwijs tevreden over! Geen gedoe meer met indoen, en ze loopt er beter op als de liverpool.

Welke van de 500 soorten liverpoolbits? :D
Zoveel soorten, zoveel keuzes. Qua mondstuk, qua kinketting instelling. Er bestaan ook rubberen liverpools bijv.


Een gewone liverpool, zo'n rechte. Maar ze vind het heel vervelend om ijzer in te nemen, als het eenmaal in zit is er niks aan de hand.