[AR] camera aan/op de koets

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaravdW

camera aan/op de koets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 13:44

Ik wil graag een camera op/aan de koets maken, zodat ik onze buitenritten kan filmen. Ik dacht aan een GoPro, maar hoe kan ik die t handigst aan de koets vastmaken?

Chasey

Re: camera aan/op de koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 13:48

Ik heb ook een Go Pro, maar die zou ik niet aan de koets zelf vast maken. Als je over een hobbelig- of zandpad gaat, dan is het beeld gewoon te schokkerig om naar te kijken, omdat de koets op dat moment teveel beweegt.
Wat je zou kunnen doen is de camera met een chestmount op je borst vast maken. Jij vangt schokken op met je lichaam. Wil je nog minder schokkerig beeld, dan kan je de camera het beste op je cap zetten.
Want je hoofd is het meest stabiele punt om de camera op te zetten. Want onbewust houdt je je hoofd heel recht.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 13:54

Neemt een GoPro ook audio op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 13:56

Ja dat doen ze.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:00

Ja.
Maar je hebt verschillende types.
Ik heb de Go Pro Session, die heeft geen onderwaterbehuizing nodig, dus is van zichzelf waterdicht en neemt daardoor het geluid gewoon scherp op.
Als je een Go Pro (Of Go Pro look a like) hebt die in een onderwaterbehuizing moet, dan wordt je geluid wat onduidelijker/doffer door die onderwaterbehuizing. (Zonder kan je die ook gebruiken, maar die behuizing is gelijk een mooie bescherming).
En zo heb je Go Pro's met en zonder beeldstabilisator. Met en zonder display.
Die zonder display kan je gebruiken in combinatie met je smartphone.

Wat vindt je belangrijk? Wat moet ie sowieso kunnen/hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:52

Ik heb een actiecamera op mijn helm ;)
Het is een SJ4000 wifi, welke audio op kán nemen. Je kunt audio ook uitzetten.

Bij een SJ4000 en gopro kun je verschillende mounts kopen waarmee je je camera aan iets kunt bevestigen. Zelf zou ik kiezen voor een headstrap/stickertje op je helm, of wanneer de wagen zeer goed veert kan de gopro eventueel wel op de wagen, maar dan is er kans op schokkerig beeld.

Een shoulderstrap zorgt bij mij ook voor schokkerig beeld :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 15:05

Afhankelijk van wat voor wagen je hebt, is een fietsstuurmount meestal goed bruikbaar.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 07:16

Ik wil door het bos crossen en me geen zorgen maken over modderspetters enzo, maar zou em ook op de motor willen kunnen gebruiken. En als ik les heb in de bak zou het wel fijn zijn als er audio bij is, dan kan ik de instructies nog een keer terugzien.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 07:37

Dan kun je hem het beste op je cap en helm maken. Vooral als je lekker wilt crossen. Dan blijft je hoofd het meest schokvrij.
Ik gebruik de Go Pro ook op cap, chestmount (borst) en op de motor.
Nu nog met de chestmount op de motor, dat wil best goed. Hij zit voor mijn motor dan wel wat te laag, omdat ik voorover zit. Die moet dus nog aan de helm. Maar mijn huidige helm is oud en aan vervanging toe. Dus heb besloten dat pas op een nieuwe helm te doen.
Heb hem ook eens aan de motor vast gemaakt. Maar dat trilt te veel vind ik.
Kan wel een filmpje uploaden als voorbeeld als je wilt.
Voor regen en modder is die behuizing een mooie uitkomst. Ik denk alleen niet dat je de instructrice dan kunt horen.
Als mijn man op een afstand wat zegt hoor je daar bijna niks van, zonder de behuizing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:39

Audio van afstand is niet altijd zo duidelijk nee...
Er is ook een behuizingklepje welke een gleuf heeft waardoor geluid beter op genomen wordt. Deze is natuurlijk niet waterdicht.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:59

Op je wagen zou je aan de zijkant ergens kunnen maken. Maar het mooiste is toch op je helm of dmv een chest mount. Dan zie je op de wagen ook wel veel.
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:05

Ik zou hem ook op je cap doen, dat geeft het meest stabiele beeld.
Of je moet in een gimbal investeren, die houdt je camera op 3 of 4 assen stabiel, maar die zijn wel duur en ook vrij onhandig groot.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 15:07

Nog tips over een goede (niet al te dure) actiecamera? Monteren op de cap lijkt me dan wel handig inderdaad. Als ik audio wil rijden we altijd in de bak, dus dan hoeft er geen waterdichte toestand omheen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:31

Ik heb zelf een sj4000 gehad, voor de Go Pro. Daar was ik best tevreden mee :) Goede prijs/kwaliteit verhouding. Die heb ik veel gebruik en uiteindelijk een keer op de lens laten vallen, lens kapot :') Behuizing zat er op dat moment niet omheen. Zul je altijd zien.

De hele goedkope Actioncamera's zijn vaak HD Ready (720p) en niet FULL HD. (1080p).

Wat mij hielp om een keuze te maken is filmpjes van de betreffende camera kijken op Youtube. Vaak zijn er wel uitgebreide reviews te vinden op YT. :) En worden verschillende camera's met elkaar vergeleken. Hoe de kleur is, scherpe, contrast, beweging etc.
Met of zonder beeld stabilisator.

Zo heeft mijn Go Pro Session geen beeld stabilisator, en dat is op sommige momenten wel goed te zien. Dan is ie wat schokkeriger. En met trillingen kan het beeld wat vervormen. Als ie bijvoorbeeld rechtstreeks aan de motor bevestigd is.

Zon101

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 19:24

Ik zou inderdaad een camera plaatsen op je cap en op Google heb je veel filmpjes van de kwaliteit van camera's die worden gebruikt. Zijn hier vast wel bokkers die hun merk nog zullen typen als ze het bericht hier lezen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 19:31

Een Gopro is vrij duur, maar de kwaliteit is wel uitstekend. Ik heb zelf een hero 4 black, en ik gebruik em voor het paardrijden, voor op de zeilboot, voor onder water, onder de drone, 360graden timelapses.. ik kan em op afstand draadloos als 'spycam' gebruiken met mijn mobiel.. ik heb er voor gekozen omdat ik als videograaf werk en gewoon perfecte kwaliteit wil..
en dat ding is zo veelzijdig, en via ebay kun je zo veel accessoires erbij kopen, je kan het zo gek niet bedenken of er is wel een accessoire voor te vinden. En ze zijn heel erg waardevast, terwijl je voor een andere actioncam na een jaar niks meer terug krijgt.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 19:39

Hier ook een GoPro, de 3+ silver. Super kwaliteit. Gebruik 'm ook voor het mennen, maar dan de marathon. Krijg er gave beelden van en heel helder.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 22:34

Jaaaa 8nnemiek, ideaal om vanaf afstand met je mobiel te kijken :D Heb 'm al eens stiekem op de slaapkamer dan de jongste gezet. En gluren via de mobiel. Handig! Kijken wat ze uitspookt.