[AR] Pony schiet plots onverwacht weg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nancy01

Pony schiet plots onverwacht weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 20:57

Hoi,

Ik zit momenteel even met de rug tegen de muur.
Ik ben een jonge pony aan het opleren voor het aangespannen werk. Een hele tijd geleden schoot hij steeds een keer weg tijdens het lange lijnen werk op de cirkel. Hij heeft een menhoofdstel op met toen een licht gebogen B-stang. Er is geen enkele reden waarom hij zou kunnen verschieten dat aanleiding geeft tot weg schieten.
Heb het hoofdstel verandert naar halve oogkleppen en een dubbel gebogen ( naar boven en naar voren ) ruimzittend mullen mouth menbit met rubber bitschijven aan beide zijden. Dit ging voor een korte poos heel goed.
Nu heeft hij weer hetzelfde probleem : of hij heeft het in begin bij het loswerken en warming up of hij krijgt het als ik hem terug een cooling down geef.
Hij neemt ook niet graag het bit meer in , iets dat hij in het begin wel deed, Hij hapte er zelfs naar en toen was het probleem van plots wegschieten er ook niet.
Iemand die even mee kan zoeken wat er mis kan zijn?
Alle raad is welkom want het is een heel fijne pony, super zacht inde mond en op de rechterhand heel nageeflijk. Op de linkerhand zit hij constant op het bit te kauwen en is hij veel minder nageeflijk.

janouk
Blogger

Re: Pony schiet plots onverwacht weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 21:25

Jong paard het eerste wat opkomt,is tanden en kiezen zijn aan het wisselen. Tandarts laten komen.

Nancy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 21:30

Was ook waar ik aan dacht maar hij is er net 5 jaar geworden. dus wisselen denk ik niet direct dat dit de oorzaak kan zijn.

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 21:36

Zie op een site staan dat normaliter het paard uitgewisseld is op een leeftijd van 5 dus het kan misschien nog. Of hij heeft door andere reden pijn aan het gebit. Misschien tandarts laten komen?

Nancy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 21:44

Mogelijk maar hij heeft het in het begin helemaal niet gedaan toen ik hem begon op te leren. en toen ik veranderde van bit was het ook even weg. Was eventueel toch van plan om volgende even met hem naar de kliniek te rijden voor een gebit controle.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 21:45

Ga mee met Janouk, sowieso is de tandarts laten komen om dingen uit te sluiten niet onverstandig.
Normaliter zijn ze met 5 zo'n beetje klaar, maar je hebt altijd uitzonderingen, of wellicht zit er iets anders in z'n gebit niet fijn aangezien je zelf al aangeeft dat ie bit liever niet in wilt en ene kant wel prima loopt en andere kant duidelijk niet.

En als je dat hebt uitgesloten zou je voor zekerheid nog door ostheo na kunnen laten kijken zodat je in ieder geval lichamelijk hebt uitgesloten. (Ervan uitgaande dat je zelf voldoende ervaring hebt met het beleren dus het niet zo zeer aan jezelf 'kan' liggen, zo wel, kan het ook een zaak van onzekerheid zijn wellicht).

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 21:47

Wolfstandjes?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 22:07

Daar zit ik ook aan te denken. Omdat wolfstandjes niet altijd zichtbaar zijn indien ze onder het tandvlees zitten, geven ze wel last als het bit erop drukt.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 00:17

Wij hebben het wel eens gehad met een jonge pony die de tong over het bit wurmde, die daar dan zo van schrok dat ze weg vloog, op de een of andere manier kreeg ze dan tijdens die actie de tong weer onder het bit en dan was het weer goed. Was voor ons ook even een zoektocht om uit te puzzelen wat er nu precies gebeurde en waarom het gebeurde. Ze liep namelijk heel netjes, mond dicht, niet overdreven gekauwd of zoiets en toch bleek ze er dus heel handig in te zijn.
Onze andere pony's waren wel tegen de hand als ze de tong over het bit hadden, maar er vandoor gaan deed geen een, tot dat we deze tegen kwamen :).

Nancy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 13:21

Bedankt allemaal voor jullie reacties!
Ik ga zeker nog deze week de tandarts even laten passeren en ook de tong over het bit neem ik mee in mijn "mogelijke" oplossingen.
ge ham vandaag eens zonder bit aan het werk zetten op de lange lijnen. Eens kijken wat effect dit heeft op dit "gedrag". Ik hou jullie op de hoogte!
als er nog mensen met mogelijke oplossingen, graag even reageren. Alles is welkom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 17:21

Als het paard niet eerder bij een tandarts geweest is, kan er ook een "dop" achter gebleven zijn. Ik zou ook idd eerst bitloos proberen en uiteraard een tandarts het gebit laten checken ;-)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 19:16

Nancy01 schreef:
Mogelijk maar hij heeft het in het begin helemaal niet gedaan toen ik hem begon op te leren. en toen ik veranderde van bit was het ook even weg. Was eventueel toch van plan om volgende even met hem naar de kliniek te rijden voor een gebit controle.

Als je er dan toch bent, laat dan meteen een complete check doen. Wegschieten is meestal een teken van (lichamelijk) ongemak.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 13:28

Als ik het zo lees, met beleren doen de wat sensibelere ponys zovaak even wegschieten, ik zou er niet zo van staan te kijken. Het zijn niet altijd dingen die je aanziet komen of verwacht.

Kyano deed het ook zovaak, wel eens waar dan echt voor de wagen. Gewoon ontspannen, houden ze vanzelf mee op. (geef toe dat ik dat ontzettend moeilijk vond, en hulp bij gehad heb, maar goed, eind goed al goed).
Kyano mankeerde echt niets. Hij reageerde dan 'ineens' op de broekriem bijvoorbeeld (die er al een half jaar op lag.... zucht) of gewoon een strootje in zn staart, voor de wagen op vaste lamoenen die dan ineens hem duwde, blaadjes in de wind, een beweging van mijn arm die die hoorde aan mn jas, noem het maar op :P
Twee jaar later merk je daar helemaal niets meer van, veel makker en betrouwbaarder dan kyano komen ze niet zegmaar....

En van bit veranderen kan zorgen voor afleiding waardoor ze even met andere dingen bezig zijn.

Tandarts laten komen is altijd goed en moet je zeker doen.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 20:31

Heb ook twee van die pretletters. Bij 1 de kleppen eraf gehaald, heeft het nooit meer gedaan. De ander doet het na heel wat kilometers, wedstrijden en overwinningen nogsteeds, maar vind wel veel vertrouwen in tweespan. Wat Toydoll zegt, je wend er aan :)
Je kan ook wat magnesium bijvoeren, soms hebben ze een tekort en kunnen ze plotseling spierpijn krijgen wat ook plotseling weg willen kan veroorzaken.