Probleem met mennen

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

altijdhonger

Probleem met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-17 19:02

Ben mijn haflinger aan het beleren voor de kar.
Rustig aan begonnen met oefenen maar loop nu toch tegen een probleem aan.
3 autobanden zijn geen probleem om te slepen maar vanaf iemand op een bad zit gaan ze in protest,
wilt ze niet voort en begint ze te draaien.
hoe kunnen we dit het best aanpakken?

Ayla

Re: Probleem met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:29

Wanneer iemand op een bad zit gaan ze in protest, wat bedoel je daarmee? Dat iemand op een van de autobanden gaat zitten?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:38

Breng het paard weg naar mensen die van menpaarden beleren hun beroep hebben gemaakt.
Ja kost helaas geld maar dan heb je een braaf en goed beleerd paard.

Van mensen die op autobanden gaan zitten tijdens het beleren krijg ik echt kriebels.

altijdhonger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-17 19:40

3 banden slepen gaat vanzelf, reageerd ze niet meer op. vanaf ik er twee afhaal, en in de plaats iemand op een band zit(55kg) wilt ze niet verder.

altijdhonger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-17 19:40

Cowgirl schreef:
Breng het paard weg naar mensen die van menpaarden beleren hun beroep hebben gemaakt.

Van mensen die op autobanden gaan zitten tijdens het beleren krijg ik echt kriebels.

Hoe kan ik het dan best aanpakken?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:41

altijdhonger schreef:
Cowgirl schreef:

Hoe kan ik het dan best aanpakken?

Zoals ik zei in mijn post en anders misschien met de zweep }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:42

altijdhonger schreef:
3 autobanden zijn geen probleem om te slepen maar vanaf iemand op een bad zit gaan ze in protest,

Twee korte vragen voor je:

1. Hoeveel ervaring heb je met mennen?
2. Hoeveel ervaring heb je met het beleren voor de wagen?

altijdhonger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-17 19:45

ik beleer haar samen met met mijn instructreur en alles gaan heel rustig, geleidelijk aan. maar hier loop ik vast. het paard wegbrengen kan altijd nog, zeker! maar ga ook niet zomaar opgeven, eerst eens horen achter andere manieren. vandaar heir dus mijn vraag.
zweep zal ze blij mee zijn }>

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:45

De beleerders op de twee adressen waar ik geweest ben, helpen zelfs de koets de eerste keer nog in gang te brengen en die rolt verder vanzelf.
Je vraagt best wat van een paard door hem "dead weight" te laten trekken. (En is nog gevaarlijk ook voor degene die op de band zit)

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

altijdhonger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-17 19:45

Ikzelf? niets. mijn instructeur gelukkig wel!

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:50

Als je het samen met je instructeur doet en je moet nu hier vragen wat je fout doet/anders moet doen, is je instructeur dus niet handig/ervaren genoeg om jullie als combinatie les te geven.

De oplossing is om andere instructie te zoeken.

“My grandfather once told me, ‘Grandson, the world is filled with people. But there’s only a handful of human beings.’” - Moses J. Brings Plenty.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:52

Paard is nu dus gewend aan gewicht trekken waarom dan niet de wagen erachter? Mijn fjord heeft nog nooit een sleep getrokken voor hij voor de wagen ging.

Grote kans dat hij met dat dode gewicht straks in verzet komt. Dus mijn advies is wagen erachter en km maken.

Maar ik blijf erbij breng het paard lekker weg dan hoef je dit soort vragen ook niet te stellen en heb je over een week of 8 een fijn paard waar je mee kan mennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:54

Eerlijk?

Ik zou je paard wegbrengen om te laten beleren. Dan kun je in de tussentijd proberen te lessen met een 'ervaren' menpaard.
Mennen is echt heel anders dan rijden, en ik wil graag dat jij én je paard het straks veilig en met plezier doen :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:56

En betuigen (beleren) is weer een ander vak als instructie geven.

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

altijdhonger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-17 19:58

Ik snap zeker de twijfels langs jullie kant, en haar uit handen geven zit zeker in mijn achterhoofd! maar ik krijg als combinatie al langer les van deze instructeur en heb hier dan ook echt vertrouwen in. tot nu toe gaat alles echt goed. ze kent alle stemcommando's en is 100% verkeersmak.
hier hebben we dan ook uitgebreid onze tijd voor genomen!
de laatste maal tijdens de les hebben we banden erachter gehangen en hierbij de opdracht gekregen om hier goed mee aan de slag te gaan en dan iemand op de band.
nu merk ik gewoon dat het hier echt vast loopt, ken haar goed genoeg omdat te zien, dus ben bang dat de kar ervoor, wat wel wat meer weegt haar helemaal laat blokkeren. hier zocht ik dus wat ervaringen in. maar uiteraard word dit ook gewoon besproken met mijn instructeur. maar enkele meningen vragen kan geen kwaad, toch?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:04

Dús de kar eerst op gang helpen tijdens de eerste keer
Laatst bijgewerkt door Gem op 17-04-17 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:11

Ja maar ga zelf maar eens 3 banden (met en zonder iemand erop) trekken en dan een kar.
Groot verschil hoor.

Een band trekken is slechts bedoeld als weerstand, onnodig om er dus ook nog iemand op te laten zitten. Als je instructeur het te weinig weerstand vind kan je er nog een 4de band aanhangen, maar zo blijf je bezig.

Ik heb ook jaren aangeklooid met mn instructeur (een goeie ook hoor, maar niet voor mijn pony)
Toch maar de beslissing genomen om hem weg te brengen. Helaas is dat nooit gebeurd en heb ik het gewoon helemaal opgegeven het mennen. Mocht ik nu een keuze maken zou ik er niet eens overpeinzen, of ik koop een beleerde pony of hij gaat 'intern' :')

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:12

Bedenk goed dat je een paard eerder iets heb aangeleerd of dit nu goed of slecht gedrag is dan dat je een paard weer iets afgeleerd hebt.

Dus vooral niet te lang door gaan als het niet werkt. Is het een instructeur voor mennen of voor rijden onder de man is wel een verschil.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:14

altijdhonger schreef:
Ik snap zeker de twijfels langs jullie kant, en haar uit handen geven zit zeker in mijn achterhoofd! maar ik krijg als combinatie al langer les van deze instructeur en heb hier dan ook echt vertrouwen in. tot nu toe gaat alles echt goed. ze kent alle stemcommando's en is 100% verkeersmak.
hier hebben we dan ook uitgebreid onze tijd voor genomen!
de laatste maal tijdens de les hebben we banden erachter gehangen en hierbij de opdracht gekregen om hier goed mee aan de slag te gaan en dan iemand op de band.
nu merk ik gewoon dat het hier echt vast loopt, ken haar goed genoeg omdat te zien, dus ben bang dat de kar ervoor, wat wel wat meer weegt haar helemaal laat blokkeren. hier zocht ik dus wat ervaringen in. maar uiteraard word dit ook gewoon besproken met mijn instructeur. maar enkele meningen vragen kan geen kwaad, toch?

Begrijp ik hier nu uit dat het vastlopen niet tijdens de les maar tijdens het zelf extra oefenen gebeurt en je instructeur hierbij nog niet heeft meegekeken? Want dan zou ik gewoon even afwachten tot de volgende les om dit nog eens te proberen? Het lijkt me eerlijk gezegd dat een haflinger iemand die op een sleep zit wel gewoon moet kunnen trekken als het tuig goed zit ed en je hem dus wel strenger ook met de zweep naar voren mag sturen. Trekken moeten ze leren en snappen ze soms in het begin niet. Maar ik denk wel dat je er niet op moet verkijken hoe zwaar dat is. Een persoon die op een sleep zit is wel veel lichter dan een kar maar het schuift natuurlijk voor geen meter over de bodem, iit een kar de gewoon door rolt en waarbij je vooral moet trekken om het op gang te krijgen, en bij een goede kar niet eens zo hard. Ik trek zelf denk ik ook liever onze kar door de bak dan een persoon op een sleep :Y)
Overgens beleert iedereen hier ook wel met een persoon op de sleep om het dan wat zwaarder te maken, maar dan gebruiken ze wel een pallet/slee zodat je makkelijk op en af kan stappen en het nog een beetje fatsoenlijk glijd. Zitten op een band lijkt me eerlijk gezegd ook voor degene die erop zit niet zo prettig, zeker niet als het paard niet wil trekken en mogelijk achteruit komt?

Ironically common sense is not common...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:22

Ik wil wedden dat mijn marathonwagen van 225 kg lichter is als die autobanden.

Het is alleen ff dat wegtrekken en daarna trek ik hem met 2 vingers weg.
Mijn fjord moet zich meer inspannen voor de sleep in de bak dan een rondje met de wagen.

Sommige paarden hebben ff moeite met wegtrekken maar ff een zetje en aanmoedigen helpt goed. Dan hebben ze het vrij snel door hoor.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:58

3 banden is al flink om weg te trekken, echt wel ongeveer net zo zwaar als een wagen.

Mijn ervaren menponys lopen braaf voor 1 autoband en voor de marathon wagen. Maar ik hoef ook niet op die ene band te gaan zitten wil ik ze fijn houden. Bij te zwaar weg trekken gaan ze snel in protest en vertrekken dan heel paniekerig en chaotisch.

Ik zou met een ervaren beleerder inspannen.
Je zegt wel dat weg brengen altijd nog kan. Maar het is veel fijner om het in 1x goed te doen, en sommige worden ook niet meer goed als het eenmaal mis gegaan is.

Mijn ruin heeft veel angst gehad voor het weg trekken (niet meteen na het beleren, maar later door een blessure). Zo veel dat hij mijn hele 4span onrustig kon krijgen, in het enkelspan kwam hij als een rodeo stier van zijn plek af. Het heeft ruim 1,5 jaar gekost om dit goed te krijgen. Het is inmiddels al een tijdje goed, maar afgelopen weekeind moest ik door een hele slechte zware stuk gereden bak heen om in de wedstrijd baan te komen maar het was meteen weer fout. Springen en stijgeren bij het weg stappen. Vandaag was het weer goed, maar het zit dus toch nog erg diep. Kijk dus goed uit!

Deedee: dressuur Z+16, vaardigheid M+13 en prestatie sport-AA
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

damduns

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:31

altijdhonger schreef:

Hoi,
Wij doen altijd eerst lange lijnen. Vervolgens gaat 1 een soort van aan de strengen hangen terwijl de ander met lange lijnen ment. Daarna gaat er een dikke trekkerband erachter. Gaat dat een aantal weken goed, knopen we de menwagen erachter..
Waarom? Omdat het gevaarlijk is als de band met een persoon erop te dicht achter het paard hangt. Mocht je paard in ene gaan draaien en gek doen of een schop naar achtergeven, ben je redelijk stuk. Bovendien moet het paard in ene veel trekken terwijl de menwagen na een 'rukje' gewoon rolt. Dat is prettiger voor je paard omdat hij voelt dattie weg kan en is het minder eng.
Wel altijd met 2 a 3 personen doen met de wagen erachter. 1 voor bij het paard om eventueel in te grijpen en een 3e om overzicht te houden op wat er met paard en op de wagen gebeurd.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie