Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 12:49

Ik kan wel even fotos maken en hier platsen als dit doorgemaild wordt

Susanne

Berichten: 11613
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 16:26

Ik heb mede door dit topic ook een Zilco schoftje aangeschaft. In de plaats van mijn Ideal eurotech schoftje. Mijn pony heeft (nog) geen drukplekken, maar liever voorkomen dan genezen!

Ik heb gekozen voor het SL deluxe schoftje en vandaag even gepast, en dat past allemaal prima in combinatie met de rest van mijn eurotech tuig (waar ik verder absoluut tevreden over ben!). Ik heb ook de gel onderlegger erbij gekocht van Zilco. Ik heb er nog niet mee gereden, ik ben benieuwd of ik daar nog veranderingen mee merk, verwacht het in principe niet.

Hier geen roestende gespen, ook niet bij de leren versie die ik bijna 10 jaar gehad heb. Die kussens waren trouwens ook hard, maar wel minder.

Shenavallie
Berichten: 11625
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 19:27

Omdat ik zo langzaam lees, heb ik niet alle bladzijden gelezen. Het kan dus zijn dat mijn reactie gelijk is aan een andere.

Heb je onder je schoftje een schoftbeschermer? Niet iedereen gebruikt dat, maar die zijn wel ideaal in veel gevallen. Houdt ook meteen je schoftje zelf schoon van vuil en zweet.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 22:52

Ik heb nog geen contact gehad met Ideal. Dat wil ik wel gaan doen. Dat de kussens harder zijn dan andere kussens dat kan je een mening vinden. Maar een kwalitatief tuig mag niet na een jaar 2 x per week trainen zulke hobbels in de kussens hebben.

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 23:38

Ik heb helaas ook overal al roest aan mijn tuig...

Op het schoftje en het roesten na ben ik tevreden over mijn Ideal Eurotech tuig.

Helaas zal ik wel mijn hele schoftje moeten vervangen inclusief lichtogen. Hopelijk past de staartriem en broek nog wel aan het Zilco schoftje. Ik moet nog tijd zien te vinden om naar een winkel te gaan...

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 07:03

Mijn Ideal Eurotech is inmiddels bijna een jaar oud maar die roest niet... hopelijk blijft dat zo.

Ik kan evt ook wel foto's maken en hier plaatsen, al zie je op mijn schimmel geen wit haar van drukplekken en zijn ze bij hem al wat weg getrokken.

Lotte ik heb de oude versie en bij mij past de rugriem niet aan het schofttuig, maar dat is simpel op te lossen door een snaphook sluiting. Kan zijn dat dat veranderd is bij de nieuwe versies van Zilco en dat het nu wel gewoon past. Lichtogen, binnen- en buitensingel en conway gespen passen wel prima.

Tinkies7

Berichten: 182
Geregistreerd: 24-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 21:17

Van roest heb ik geen last tot nu toe.. Tuig is eigenlijk nog als nieuw, op de wat ingezakte kussens van het schofttuig na.
Ik heb nu een 3 a 4 keer gereden met mijn pony en zie tot mijn schrik dat de verdikkingen weer erger zijn geworden.. Ze waren nagenoeg weg en nu ben ik voor mijn gevoel weer terug bij af. Terwijl ik voorzichtig, met een langer leidsel en maximaal 30 minuten heb gereden.

Heb er net even foto's van gemaakt (woensdag voor het laatst gereden). Ik weet mij wat dat betreft ook even geen raad meer...
Denk er zelf over na om de dierenarts te bellen voor advies. Maar misschien heeft ze gewoon langer onbelaste beweging nodig? Of de osteopaat terug laten komen?
Of zou het kunnen dat mijn lamoen misschien te zwaar is in de lichtogen? Heb namelijk een vast lamoen. En ja, inderdaad; nu ga ik overal aan twijfelen :')

Een hele vervelende kwestie dit en baal er ook ontzettend van dat ik dit niet eerder gezien heb.. Want nu ik foto's terug kijk zie ik dat de verdikkingen al te zien waren in oktober en ik merkte/ zag het pas in januari.
Maak me er wel zorgen om..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De verdikkingen zijn het beste zichtbaar als Rosa zich opricht. Wanneer ze met haar hoofdje lager gaat worden de plekken minder goed of nauwelijks zichtbaar.

Tinkies7

Berichten: 182
Geregistreerd: 24-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 21:28

Susanne schreef:
Ik heb mede door dit topic ook een Zilco schoftje aangeschaft. In de plaats van mijn Ideal eurotech schoftje. Mijn pony heeft (nog) geen drukplekken, maar liever voorkomen dan genezen!

Ik heb gekozen voor het SL deluxe schoftje en vandaag even gepast, en dat past allemaal prima in combinatie met de rest van mijn eurotech tuig (waar ik verder absoluut tevreden over ben!). Ik heb ook de gel onderlegger erbij gekocht van Zilco. Ik heb er nog niet mee gereden, ik ben benieuwd of ik daar nog veranderingen mee merk, verwacht het in principe niet.

Hier geen roestende gespen, ook niet bij de leren versie die ik bijna 10 jaar gehad heb. Die kussens waren trouwens ook hard, maar wel minder.


Deze heb ik nu ook! De Zilco SL deluxe met gel onderlegger. Past mooi bij de rest van het Ideal tuig vind ik. Ben zelf verder over Ideal ook heel tevreden!

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 15:20

Zo ziet het er bij mijn pony uit. Alleen ideal tuig bij ons (dit is wel net na het mennen)



Afbeelding

Tinkies7

Berichten: 182
Geregistreerd: 24-10-10

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 22:27

Nou, dat ziet er ook niet goed uit Maartje1990.. Tegenovergestelde van wat mijn pony heeft. Is de jouwe ook gevoelig op die plekken? En merk je wat aan hem/ haar met rijden? Zoals het laag willen lopen met het hoofd?

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:54

Hij wordt eigenlijk zelden bereden. (Beetje te klein voor mij). Hij is verder niet gevoelig en heeft ook geen witte haren

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 09:51

Zoals bij Maartje haar pony ziet het er ook zo uit bij mijn fjord.
Nu zit hij al strak in zomerpak maar de afdrukken staan er goed in.

Ook hier word het paard niet onder het zadel gereden.

Tinkies7

Berichten: 182
Geregistreerd: 24-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 12:21

Maartje1990 schreef:
Hij wordt eigenlijk zelden bereden. (Beetje te klein voor mij). Hij is verder niet gevoelig en heeft ook geen witte haren


Haha, ik bedoelde eigenlijk ook mennen toen ik rijden schreef ^^

Susanne

Berichten: 11613
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:26

Tinkies7 schreef:
Nou, dat ziet er ook niet goed uit Maartje1990.. Tegenovergestelde van wat mijn pony heeft. Is de jouwe ook gevoelig op die plekken? En merk je wat aan hem/ haar met rijden? Zoals het laag willen lopen met het hoofd?


Mijn pony wilde juist niet fijn laag lopen met het Ideal schoftje. Ik merk nu met de Zilco (nog maar 3x mee gereden hoor) dat hij makkelijker wil halsstrekken. Had voor het eerst zelfs een voldoende op wedstrijd zondag voor halsstrekken :+

Dook jouwe steeds naar beneden met het ideal schoftje?

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:29

Tinkies7 schreef:
Maartje1990 schreef:
Hij wordt eigenlijk zelden bereden. (Beetje te klein voor mij). Hij is verder niet gevoelig en heeft ook geen witte haren


Haha, ik bedoelde eigenlijk ook mennen toen ik rijden schreef ^^


Oh zo, nee merk opzich niet dat hij er last van heeft. En heeft nette hoofd/halshouding.

Tinkies7

Berichten: 182
Geregistreerd: 24-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 21:30

Susanne schreef:
Tinkies7 schreef:
Nou, dat ziet er ook niet goed uit Maartje1990.. Tegenovergestelde van wat mijn pony heeft. Is de jouwe ook gevoelig op die plekken? En merk je wat aan hem/ haar met rijden? Zoals het laag willen lopen met het hoofd?


Mijn pony wilde juist niet fijn laag lopen met het Ideal schoftje. Ik merk nu met de Zilco (nog maar 3x mee gereden hoor) dat hij makkelijker wil halsstrekken. Had voor het eerst zelfs een voldoende op wedstrijd zondag voor halsstrekken :+

Dook jouwe steeds naar beneden met het ideal schoftje?


Oh, oke.. Ja, de mijne dook juist naar beneden en wilde niet graag opgericht lopen. Maar de verdikking is ook het meeste zichtbaar als ze haar hoofd opheft. Denk daarom zelf dat ze ontstoken/ geïrriteerde/ opgezette rugspieren heeft.

De osteopaat vond het ook al vreemd dat het dikker was op de plek van het schoftje omdat ze vaker spier atrofie zag..

Morgen komt de dierenarts even kijken! Ben benieuwd wat ze zegt..

Tinkies7

Berichten: 182
Geregistreerd: 24-10-10

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 16:16

Update: de dierenarts is geweest vanmiddag! Alles nagevoeld en pony reageerde niet op het indrukken van de verdikking. Om een lang verhaal kort te maken heeft ze over- ontwikkelde rugspieren op de plek van het schofttuig. Geen vocht, geen ontsteking etc. Dus ik kan komende tijd gewoon gaan rijden en ze adviseerde me om weer wat vaker te gaan lessen en daar ook dit 'probleem' voor te leggen. Want waar het knikjes omlaag geven vandaan komt is nog niet helemaal duidelijk. Misschien probeert ze na te geven, maar misschien ook niet..
Ook was zij er nog niet helemaal over uit of het Ideal of het Zilco schoftje beter was. Het Ideal durf ik er zelf niet meer zo makkelijk op te leggen omdat ze daar duidelijke afdrukken van gehad heeft, wat Melanie ook heeft met een pony. Echter is het Zilco schoftje weer lager waardoor hij sneller de wervelkolom raakt. Moeilijk, moeilijk.
Maar, al met al wel opgelucht dat het hoogstwaarschijnlijk niets ernstigs is en ik weer kan gaan opbouwen met rijden! *\o/*

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:25

Gelukkig dat het meevalt!

Ja doordat zilco zich vormt word ie ook breder en kan ie dus lager komen te liggen. Daarom heb ik er een goede onderlegger onder. :j

Tinkies7

Berichten: 182
Geregistreerd: 24-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 19:15

MelanieB schreef:
Gelukkig dat het meevalt!

Ja doordat zilco zich vormt word ie ook breder en kan ie dus lager komen te liggen. Daarom heb ik er een goede onderlegger onder. :j



Zeker weten! :D Ik ben wel gerustgesteld en blij dat ik nu weet wat het is. Maar blijf het nog wel goed in de gaten houden, want hoe het zo komt dat die spieren meer ontwikkeld zijn wist ze niet..
Ik heb de gelonderlegger van Zilco erbij. Die heb jij ook toch, Melanie? En je had het over een 'matras'? Die was bij EMS uitverkocht en toen kreeg ik er een schapenwollen onderlegger bij. Ook mooi,maar niet zo heel dik.. Dus rij nu met de gelpad :)

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:21


Fotografie91

Berichten: 2448
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 20:49

Helaas kwam ik er gisteren achter dat ook mijn pony een verdikking begint te krijgen van het schoftje :(
Ik dacht eerst dat het kwam omdat ze wat dik is, maar helaas het zit echt in het schoftje.
maar nu ben ik dus ook aan het kijken voor een zilco maar past al mijn Ideal spul daar gewoon op?
En kan het ook wel gecombineerd worden met een leren tuig of heeft het echt zo'n verschil?
Hoop dat iemand mij kan helpen zodat we snel een passende oplossing vinden :)

Susanne

Berichten: 11613
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 21:05

Bij mij paste mijn Ideal singels, lichtogen en rugriem er gewoon keurig aan :)

Siesje80

Berichten: 217
Geregistreerd: 02-05-11

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 21:14

Bij mij past het ook: alles van Ideal op Zilco-schoftje, maar bij het Ideal-schoftje zit er een ring waar de buitensingel (net onder de ligtogen) door heen loopt. Bij het Zilco-schoftje niet, dus nu zit de buitensingel/ligtogen een beetje los...

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 21:46

Hier past ook gewoon alles op elkaar. :j

Dat ringetje van ideal schoftje wat je bedoeld siesje gebruik ik hier sowieso al niet, zodat lichtoog in marathon vrijer kan bewegen omdat hier al eens is gebroken doordat t door dat ringetje zat. (Blijkbaar is dat ringetje sterker dan t leer van de lichtogen :') )
Met dressuur doe ik m er wel door. Maar je kan ook buitensingel 1 strakker doen, of ff bij tuig maker zo'n ringetje eraan laten zetten, kost je waarschijnlijk max 10,-

Tinkies7

Berichten: 182
Geregistreerd: 24-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 22:38

Fotografie91 schreef:
Helaas kwam ik er gisteren achter dat ook mijn pony een verdikking begint te krijgen van het schoftje :(
Ik dacht eerst dat het kwam omdat ze wat dik is, maar helaas het zit echt in het schoftje.
maar nu ben ik dus ook aan het kijken voor een zilco maar past al mijn Ideal spul daar gewoon op?
En kan het ook wel gecombineerd worden met een leren tuig of heeft het echt zo'n verschil?
Hoop dat iemand mij kan helpen zodat we snel een passende oplossing vinden :)



Jij ook al! Vervelend zeg..! Is je pony ook gevoelig op de plekken van de verdikking? Of dat niet?

Ik weet zelf nog steeds niet zo goed wat ik ermee aan moet.. Zilco lijkt mooier te passen, maar zodra het lamoen in de lichtogen gehangen wordt, rust het schoftje ook op de ruggengraad.. Vraag mij zelf af of zo een 'matras' waar Melanie het over heeft op de lange termijn nog voldoende helpt. Zit er over te denken om misschien een schoftonderlegger te maken met inlages zoals die van Barefoot zadels zodat het schofttuigje nét iets hoger komt te liggen en de ruggengraad meer vrij is. Maar dat is in mijn theorie, nu nog de praktijk ^^
Want in dat opzicht is Ideal weer beter.. Balen dat ze er afdrukken van krijgt en die verdikking :(