Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 23:30

http://www.demenner.nl/demenner-homepag ... Ov42RKLQnU

Ideal is idd hoger en 1 vorm, waardoor ie hoog blijft. Maar daardoor krijg je ook de plekken, 1 size doesn't fit all..
Wat dat betreft zijn die schoftjes van goedkopere/vroegere tuigjes beter; zacht, soepel, dik, breed. Een stuk fijner voor de rug...

Zilco met flexibele boom past zich aan. Met een goede dikke onderlegger eronder zal ie niet op de schoft rusten. Maar optie is een schoftverhoger zoals hierboven.
Hier de jongste is nog wat schraal en smal waardoor schoftje ook lager komt te liggen, maar met onderleggers geen problemen.

Tinkies7

Berichten: 182
Geregistreerd: 24-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 06:27

MelanieB schreef:
http://www.demenner.nl/demenner-homepag ... Ov42RKLQnU

Ideal is idd hoger en 1 vorm, waardoor ie hoog blijft. Maar daardoor krijg je ook de plekken, 1 size doesn't fit all..
Wat dat betreft zijn die schoftjes van goedkopere/vroegere tuigjes beter; zacht, soepel, dik, breed. Een stuk fijner voor de rug...

Zilco met flexibele boom past zich aan. Met een goede dikke onderlegger eronder zal ie niet op de schoft rusten. Maar optie is een schoftverhoger zoals hierboven.
Hier de jongste is nog wat schraal en smal waardoor schoftje ook lager komt te liggen, maar met onderleggers geen problemen.


Je bent geweldig Melanie!! :D Wist niet dat zo iets bestond, ga er even naar kijken. Wie weet is het wel wat :)

Dennis

Berichten: 31475
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:00

Ik had bij mijn Roos ook al even twijfel.
Maar mag me helaas ook melden.

Nu dus even na denken wat handig is.
Ik heb een eurotech 2span tuig en 2 eurotech enkelspan tuigen.

Ik heb ooit een echt oud leren ideal tuig gehad. Heerlijk tuig, heb achteraf echt spijt dat ik die weg gedaan heb omdat ik het poetsen zat was.

marga1
Berichten: 906
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 21:14

Ik heb hier bij het lederen 2-span ideal tuig de kussens door een zadelmaker met wol laten vullen i.p.v. die harde stukken dit is al een hele verbetering.
Voor enkelspan gebruik ik tuig van Imperial deze schoftjes zitten super. Wel alles in leer.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:28

Ik heb ideal een mailtje gestuurd. Ik had nog een puntje met de maatvoering van de ideal bitloze neusriemen dus heb t samen gemaild. Anyhow, antwoord terug ze gaan er naar kijken zowel het schoftje als de neusriem en nemen ook contact op met dealers van het ideal tuig. Stelde het eeg op prijs dat ik mailde had ook een link van dit topic meegestuurd.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:08

Goed om te horen dat Ideal contact gaat opnemen met dealers. Ik heb nog geen contact met ze opgenomen omdat ik eerst wil zien hoe de drukplekken van mijn pony onder de wintervacht vandaan komen. Het is een stekelharige vos en in haar afgelopen wintervacht waren de drukplekken niet te zien. Ik kwam zojuist wel een foto tegen van afgelopen zomer. Toen waren de drukplekken overduidelijk.

(Deze plekken zijn dus ontstaan in minder dan een half jaar tijd waarin ik ca 2 keer per week mende met een splinternieuw Ideal Luxe marathon tuig. Destijds kwamen de drukplekken pas tevoorschijn tijdens de overgang van wintervacht naar zomervacht. Op dat moment ben ik gelijk opzoek gegaan naar oplossingen voor dit probleem).
Afbeelding

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:52

Citaat:
Voor de schoftjes kan het kloppen dat ze niet helemaal super zitten, wij maken een standard schoftje, dit schoftje is gevuld met zachte foam, als je een pony heb met bijna geen schoft is het beter om dit te melden bij de dealer dan maken wij een breder schoftje.
ook als je pony of paard een hele hoge schoft heeft kan het zijn dat onze schoftjes er op komen te liggen, hiervoor kunnen we ook een schoftje leveren met smallere kussens. Dit moet natuurlijk wel gemeld worden bij ons door de verkoper die het tuig heeft aangepast.
Ik vindt het super dat je me hierover een mailtje stuur, wij gaan dit ook melden naar onze verkooppunten om zeker meer aandacht te besteden aan een goed passend schoftje.


Dit is een deel van de e-mail dus je kunt ook andere dingen regelen met de dealer

Dat zachte foam zit hier overigens echt niet ik mn webtech... die kussens zijn hartstikke hard.

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:10

Nog smallere kussens.. meh. Maak ze juist breder en hoger (en zachter), zodat de druk beter verdeeld word.
En idd, dat zachte foam kan ik ook niet terug vinden, niet in m'n leather, euro, web of classic...

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:20

MelanieB schreef:
Nog smallere kussens.. meh. Maak ze juist breder en hoger (en zachter), zodat de druk beter verdeeld word.
En idd, dat zachte foam kan ik ook niet terug vinden, niet in m'n leather, euro, web of classic...


De euhm.... marathon luxe schoftje die ik heb is wel redelijk zacht. Maar mn andere maat full tuig.... een lederen... maar welke weet ik niet, ook behoorlijk hard

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:22

De classic die ik heb voor dressuur is nog wel het zachtste, maar dat is ook een ouder type nog met strop strengen ('halve maantjes) ipv D ringen. Maar de rest kun je de hersens mee inslaan.. :Y)

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:41

Zijn jullie tuigen ook aangemeten door Ideal Dealers? Bij mij wel. In totaal hadden drie verschillende dealers 'de kans' om mij te wijzen op de optie van andere kussens. Niemand heeft dat gedaan.

Bij dealer 1 heb ik een pas tuig gepast en daarna een nieuw tuig besteld.

Met dealer 2 heb ik op een evenement staan kletsen over de problematiek van het schofttuig. Dat tuig had ik bij me. Ze raadde mij een nieuw Ideal of Zilco schofttuig aan en is niet begonnen over aangepaste kussens.

Dealer 3 heb ik pony, tuig en kar laten zien. Ook deze dealer is niet begonnen over aangepaste kussens. Dit terwijl ik daar een nieuw schofttuig ging kopen (uiteindelijk een Zilco geworden omdat ik tot zojuist dacht dat je enkel bij Zilco beter aanpasbare kussens kon bestellen).

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:47

Ik heb mn webtech tweedehands en van mnarathon luxe (die dus wel redelikk zachte kussens heeft) heb ik het schoftje los bij een dealer gekocht. Niks over de maat dus

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:23

Ik heb zilco boomloos gepast, en het zit echt voor geen meter.
Het schoftje ligt gewoon direct op de rug van de pony en geeft geen enkele ruimte voor de schoft. Dus deze gaat weer terug.
Met onderleggers de boel ophogen zie ik niet zitten, dan drukken de kussens juist weer in zijn rug en kan ik beter met Ideal blijven rijden.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:36

Heb je de variant met klitteband kussens al geprobeerd? Dan kan je het schoftje zelf afstellen.

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 11:02

Ik denk dat ik uberhaupt het hele boomloze concept niet zo kan waarderen bij dit schoftje. Of het nu klitteband kussens heeft of niet.

Het (kleine beetje) gewicht van het lamoen drukt het schoftje in zijn rug maar het meest vervelende is dat de schoft niet meer vrij ligt. In mijn geval ga ik toch proberen iets met een boom te zoeken en hopelijk kan ik iets vinden met plattere kussens dan Ideal.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 11:11

Ik heb een Zilco schoftje met boom (zilco deluxe) bij deze ligt de schoft van mijn pony heel mooi vrij :j Schoftje is veel flexibeler dan die van Ideal en de kussens zijn minder hoog en hard.

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 17:19

Zilco met boom kan ik inderdaad nog wel eens een keer proberen.

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 17:32

De deluxe is idd top. Maar als ze smal zijn en/of hoge schoft komt een soepel schoftje sowieso wel lager erop te liggen. Maar die boomloze zijn idd eigenlijk weer te slap ervoor die zakken idd door. Die met boom ( de deluxe) zijn dan weer beweegbaar maar steviger.

Dan zijn de zilco schoftjes met flexibele boom met verstelbare losse kussens wel echt het mooiste.

Pacific

Berichten: 3146
Geregistreerd: 18-06-11

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 18:13

Na het lezen van dit topic ben ik bang dat ook hier het schoftje niet goed ligt. Ik heb Ideal luxe marathon tuig. Mijn pony reageert boos als ik het schoftje erop leg, en na het mennen zie ik ook duidelijke plekken waar de haren platgedrukt zijn, zoals jullie op de foto's laten zien.

Nu zit ik een beetje met het probleem dat ik bruin tuig heb van Ideal, dat zal er wel niet zijn bij Zilco (in ongeveer dezelfde kleur)? Weten jullie zo een alternatief voor mijn Ideal schoftje, in de kleur notenbruin en voor een 85 cm grote pony? Wordt weer een heel gezoek ben ik bang :Y)

marga1
Berichten: 906
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:58

Bij een zadelmaker de kussen laten vervangen door wol.
Heb dit ook bij mijn tuig laten doen.

Siesje80

Berichten: 217
Geregistreerd: 02-05-11

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 20:02

@Pacific: volgens mij heb ik op de site van Zilco ook wel eens gelezen dat ze op bestelling de tuigen ook in bruin leveren. Even bellen/mailen is denk ik een aanrader.

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 21:59

Bruine zilco is alleen in cob en full, helaas -O-
Pony was volgens mij ooit de planning maar das nog steeds veel te ruim.

De optie zou dan idd zijn om kussens te laten vullen met wol zodat stuk zachter word en eventueel een passer bij laten komen die ook je tuig kan aanpassen. (Zadel passer zal je daarin vast ook kunnen helpen)

Hier wil ik dat ook nog eens laten doen bij ons bruine wedstrijd tuig. :j

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 08:11

Bruin Zilco tuig formaat pony schijnt wel in de planning te liggen. Ik heb ook het Ideal notenbruine tuig met nu dus een zwart Zilco schoftje (de versie met flexibele boom en klitteband kussens). Ik vind het samen alsnog chique staan.

Afbeelding
(Pony is 106 cm)

Pacific

Berichten: 3146
Geregistreerd: 18-06-11

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 17:04

Staat inderdaad prima hoor Sakvis, maar als het even kan houd ik het het liefst helemaal bruin :o Uiteindelijk is de pasvorm het meest belangstrijk natuurlijk, maar goed.

Oké, ik zal eens informeren naar het laten opvullen met wol. Enig idee aan wat voor prijzen ik dan moet denken? Scheelt dat veel met een volledig nieuw schoftje aanschaffen?

Bedankt voor jullie antwoorden allemaal!

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Verdikking op schoft, ander schofttuig of … ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 22:11

Ja het lag 2 jaar terug ook al in de planning, dus die planning duurt nogal lang. En sowieso past pony maat hier niet maar als het ooit in bruin shet maat komt.... :~

Ik gok dat opvullen een stuk goedkoper gaat zijn dan een nieuw schoftje. Maar je zal het ff moeten informeren bij tuigmakers/zadelpassers ed