Mijn pony heeft (vermoedelijk) sinds november/ december een verdikte schoft. Precies op de plek waar normaal het schofttuig ligt. Hier kwamen we in januari achter toen de zadelpasservice langs kwam en zij de rug goed nakeek en bevoelde. Zij ontdekte toen dat Rosa een dikkere plek had aan beide kanten van haar schoft. Ook reageerde ze hier gevoelig op door te ‘trekken’ met haar lichaam en een lichte kromming naar binnen te maken.

Misschien lastig te zien, maar zijn de duidelijkste foto's die ik heb kunnen maken

Afdruk van het schoftje is na twee weken niet rijden nog te zien...
De enige verandering die ik aan haar merkte, was het plotseling geven van de kleine knikjes in draf en later ook in stap, vaak halverwege de rit. Zonder de leidsels uit mijn handen te trekken, bewoog ze haar hoofd zo nu en dan op en neer. Mijn instructrice (die toen nog niet afwist van de verdikte schoft) zei dat ik haar voorwaarts moest drijven, maar dit loste niet veel op.
In een poging om dit probleem te verhelpen heb ik een osteopaat (tevens dierenarts) laten komen die haar nagekeken heeft. Ze heeft Rosa los gemaakt en met name de schoft en onderrug zaten aardig vast. Ze gaf het advies om 5 dagen rust te houden (lees; vrije, ongedwongen beweging) en daarna weer rustig op te bouwen met mennen. Ik heb dat advies opgevolgd, maar na 4 keer rijden had ik er nog geen lekker gevoel bij. Ze bleef die knikjes geven en de verdikking was nog altijd niet minder geworden. Nu ben ik tijdelijk gestopt met mennen en ondertussen staat ze al twee weken niet meer voor de wagen. Ik durf nog geen longeersingel op haar rug te leggen in de angst dingen te verergeren. En ondertussen denk ik me suf waardoor de plekken precies ontstaan kunnen zijn. Ik heb veel topics terug gelezen met vergelijkbare problemen van menners, maar mijn probleem stond er toch niet bij. Ook mensen op stal vonden het moeilijk en de osteopaat durfde het ook niet te zeggen.
Wat wel nog handig is om hierbij te vermelden is dat ik met een Ideal tuig men waarvan het schofttuig steeds losser ging zitten naarmate mijn pony meer op gewicht kwam.
Rosa was vorig jaar veel dikker dan nu en daardoor is het schofttuig steeds losser komen te zitten totdat er geen gaatjes meer over waren. Ik heb toen een onderlegger van Ideal gekocht die dit probleem gedeeltelijk oploste. Echter is het nu weer zo ver dat ik ruim een vuist tussen buik en binnensingel kan doen. Mijn vermoeden is dat het schofttuig wellicht te veel gestuiterd en geschoven heeft in draf op de rug waardoor er een drukplek is ontstaan. Echter zegt mijn osteopaat dat je dan bijna nooit een verdikking ziet, maar eerder spieratrofie en misschien witte haren. Ik was van plan om naar van Rijs te gaan om gaatjes bij te laten slaan in de binnensingel, maar kwam vandaag op het idee om het schofftuig eens in breedde te vergelijken met het zadel dat aangemeten is op mijn pony. En wat schetst mijn verbazing; centimeters verschil tussen deze twee! Het zadel is veel en veel smaller dan het schofttuig + onderlegger. Het schoftje ligt met de bovenkant op de ruggenwervels van mijn pony wanneer er geen (stevige) onderlegger onder ligt. Gaatjes bij laten slaan is wellicht geen oplossing meer

Nu vraag ik mij af wat de beste oplossing zou zijn… Ik las dat het verbuigen van een Ideal schofttuig minimaal mogelijk is. En daarom denk ik dat er misschien een ander schofttuig aangeschaft moet worden. Maar welke? Het liefst zou ik een flexibel schoftje willen (zoals een boomloos zadel) en eentje die een groter oppervlak heeft dan die van Ideal, want hij is wel heel smal. Misschien dat een losse draagriem ook verlichting kan brengen aan gezien ik men met een (vierwielige) wagen met vast lamoen?
Klein lastig puntje; ik woon nabij Hoek van Holland en veel tuigenmakerijen/ passers wonen in het oosten van het land. Ik ben voor vervoer afhankelijk van de paardentaxi…
Ik hoop dat er iemand is die een idee heeft, want ik weet niet wie of wat ik nu moet benaderen voor een oplossing.
Uiteraard wacht ik eerst tot de verdikking weg is/ doe ik daar alles aan voordat ik uberhaupt weer zal gaan rijden.
Tnx voor het lezen van het hele verhaal in ieder geval!

Groetjes, Willemijn