Pony schiet aan de kletter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caitlin_K
Berichten: 3768
Geregistreerd: 04-05-11

Pony schiet aan de kletter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 00:42

Haihai,
Mijn 7 jarige shetlander staat al zo´n 4 jaar in het tuig en voor de kar. Dit is tot heden prima gegaan. Ze is wat onzeker, maar ze is verder wel braaf, voorwaarts en luistert onwijs goed naar commando´s etc.. Ik rij haar met normaal tuig, een enkelgebroken watertrens, en dit ging ook tot enkele tijd geleden goed... maar...

Sinds kort, zo´n maandje of 3 ondertussen schiet mevrouw met enige regelmaat aan de kletter zonder enige reden. Ze is dan niet te stoppen, neemt het bit achter haar kiezen, en zodra ze eenmaal gestopt is lijkt ze wel bang voor de kar. Ze gaat dan achteruit lopen, proberen te draaien etc. Dit is uit het niets. Het kan 20 minuten goed gaan, en op de 23e minuut ontploft ze. Levensgevaarlijk dus gewoon, zeker als je buitenrijd. Er zijn geen hele gekke dingen gebeurd en ik weet dus ook echt niet waar dit vreemde gedrag vandaan komt.
Hierdoor ben ik eigenlijk een beetje bang geworden voor het mennen. Jammer, want eigenlijk vonden we het onwijs leuk en ging alles onwijs goed. Nu heb ik haar een hele tijd niet ingespannen en ben weer bij de basis begonnen. Longeren met tuig, door de bak lopen, balkjes laten slepen, banden laten slepen etc. Dit ging allemaal goed. Ook in de bak ben ik weer met de kar erachter geweest. Ook dit ging goed. Tot, je raad het al, ze uit het niets weer er van door ging. Ik ben eigenlijk ten einde raad. Ik durf haar niet in te spannen, want ik vind het gevaarlijk voor mijzelf - en voor haar en voor eventuele omgeving. Maar goed, eigenlijk zal ik dolgraag het mennen weer willen oppakken, en weer serieus met haar aan de slag. -O-

Wat kan ik in hemelsnaam het beste doen? Ik ben bereid om hier natuurlijk eventueel professionele hulp bij te zoeken etc. Zo lang ze zo achterlijk doet span ik haar uiteraard niet in mijn eentje in. Ik ben zelf niet 100% ervaren in het mennen. We deden het echt voor de fun.

- Tandarts is geweest, geen kiesproblemen.

SaraViavia

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 00:48

Wat een vervelende situatie! Ik heb iets soortgelijks meegemaakt met mijn shet en moet zeggen dat ik sindsdien nooit meer gement heb. Pony liep ook al zo'n 4 jaar voor de kar en nooit een stap verkeerd. Op een dag ging ik een keer alleen een rondje om het huis rijden (eigen terrein). Normaal altijd met groom (dat had ik immers op de mencursus geleerd, maar ik zou toch op eigen terrein blijven en pony was bomproof). Toch gebeurde er iets wat ik nooit had verwacht. Ineens ging ze aan de kletter in volle galop. Rem werkte niet meer, niks werkte om haar tegen te houden. Mijn vader was in de tuin aan het werk en hoorde het gekletter van de kar over het graspad. Hij zag ons op hem afkomen in volle galop, is naar ons toe gerend en heeft godzijdank het leidsel kunnen gijpen. Pony stond zo te hijgen, dat we dachten dat ze ter plekke dood zou vallen. Ik vind het knap dat je nog de moed hebt om opnieuw te proberen steeds, maar aub kijk uit. Er kan zoveel gebeuren. Laat een keer iemand naast de pony lopen? Dat heb ik daarna ook nog één keer gedaan, en daarna volledig gestopt met mennen. (Al wil ik het misschien wel weer op gaan pakken met een jonge welsh). Heel veel succes!

Caitlin_K
Berichten: 3768
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 00:53

SaraViavia schreef:
Wat een vervelende situatie! Ik heb iets soortgelijks meegemaakt met mijn shet en moet zeggen dat ik sindsdien nooit meer gement heb. Pony liep ook al zo'n 4 jaar voor de kar en nooit een stap verkeerd. Op een dag ging ik een keer alleen een rondje om het huis rijden (eigen terrein). Normaal altijd met groom (dat had ik immers op de mencursus geleerd, maar ik zou toch op eigen terrein blijven en pony was bomproof). Toch gebeurde er iets wat ik nooit had verwacht. Ineens ging ze aan de kletter in volle galop. Rem werkte niet meer, niks werkte om haar tegen te houden. Mijn vader was in de tuin aan het werk en hoorde het gekletter van de kar over het graspad. Hij zag ons op hem afkomen in volle galop, is naar ons toe gerend en heeft godzijdank het leidsel kunnen gijpen. Pony stond zo te hijgen, dat we dachten dat ze ter plekke dood zou vallen. Ik vind het knap dat je nog de moed hebt om opnieuw te proberen steeds, maar aub kijk uit. Er kan zoveel gebeuren. Laat een keer iemand naast de pony lopen? Dat heb ik daarna ook nog één keer gedaan, en daarna volledig gestopt met mennen. (Al wil ik het misschien wel weer op gaan pakken met een jonge welsh). Heel veel succes!

Ja,ik baal hier zo onwijs van! Het is ook volledig uit het niets. Normaal gaat er ook altijd iemand mee, dus het is niet dat ik alleen men. Ook niet in de bak. Ik zorg altijd dat er iemand is. Coco staat inderdaad ook onwijs te hijgen en te trillen zodra ze uit haar dak is gegaan. Iemand er naast lopen hebben we ookal geprobeerd helaas, maar ze maakt zich onwijs sterk en gaat lopen drammen. Heb trouwens ook al geprobeerd zonder oogkleppen te rijden, maar dat was ook geen succes. Eerst dacht ik dat ze toch ineens in paniek raakte vanwege de oogkleppen, maar dat was het ook niet. Want zonder doet ze het ook. Ze oogt niet bang als je haar inspant, en ze begint ook heel ontspannen. Ze lijkt ook niet bang te zijn als ze aan de kletter gaat oid. Het lijkt er gewoon op alsof ze aan de kletter gaat, om gewoon aan de kletter te kunnen gaan. Ik kan in iedergeval niets engs zien/ horen etc.

Pff... wat een geluk dat je vader de leidsels te pakken kreeg! Dat lijkt me namelijk ook erg eng.

Lori

Berichten: 3566
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Pony schiet aan de kletter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 01:10

Ik ga ervan uit dat je het medische deel al hebt uitgesloten?

Ook men je met een sulky of een vierwieler?

janouk
Blogger

Berichten: 17888
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Pony schiet aan de kletter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 07:24

Dat is lastig om te bedenken wat er aan de hand was de eerste keer, als je erniet bij bent geweest.

De volgende keren is het een 'samenspel' tussen jullie. "Aangeleerd gedrag". Pony is nu bang.
Jij bent bang dat er iets gebeurd, jouw pony voelt dat er iets is en wordt druk, jij houdt te veel vast en de pony bouwt nog meer spanning op tot de explosie. Daarom is het zonder hulp door jou alleen niet op te lossen.

Zoek een goede meninstructeur die jou helpt in de aanloop naar het explosie moment om jouw pony op tijd weer bij de les te krijgen. Het mooiste is om zo'n pony een paar keer naast een ervaren menpony in het tweespan te zetten, want het paard leert het meest van een soortgenoot. Zoek een menvereniging bij jouw in de buurt en ga lekker lessen.


Wat was er anders 3 maanden geleden? December, minder op de wei, meer op stal? Minder gras, meer krachtvoer? In december vuurwerk? Het kan zoveel zijn.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 08:44

ik vroeg mij ook af, met wat men je. sulky of 4 wieler.
misschien bij een sulky heb je teveel druk op de rug. de bomen moeten "zweven" in de lichtogen als je op de sulky zit. als die altijd verkeerd is afgesteld heeft hij misschien altijd te veel druk op zijn rug en geeft dat uiteindelijk problemen.... het kan ook zijn dat je pony last heeft ergens van. spieren vast in de rug of achterhand bijv.
tandarts is geweest zeg je. die heeft het gebit helemaal goed nagekeken en bijgevijld?

soms kijken ze bij zo'n kleine mondjes niet genoeg achterin bij de laatste kiezen.
en je zult het probleem niet zomaar opgelost krijgen alleen.
het fijnste zou zijn hem naast een ervaren pony in het tweespan te zetten.
en anders zul je toch professionele hulp moeten vragen om de pony weer even door te rijden en er achter komen waarom hij dit gedrag vertoont.

wel als alle medische dingen uitgesloten zijn.

little_birdy
Berichten: 12232
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Pony schiet aan de kletter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 08:50

Dit klinkt echt als pijn ergens vastschieten

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Pony schiet aan de kletter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 09:28

Hoe reageert de pony op het lamoen?
Onze welsh liep ook als een zonnetje voor de wagen. Tot mijn zus in de weide aan het rijden was en ineens sloeg hij om. Wagentje ondersteboven, pony als een rollade gevangen in het tuig.
Sindsdien angst voor de wagen. Lange lijnen etc gaat prima, maar het lamoen is een probleem. We hebben die geoefend met bezemstelen in de lichtogen, die ik vasthield terwijl mijn zus de pony bestuurde.
Als hij wil draaien en hij raakt het 'lamoen', dan slaat hij om. Met de bezemstelen hebben we geoefend en dat ging eigenlijk wel goed, maar we durven er niet meer op te vertrouwen.
Hij doet wel zijn best, maar niemand heeft er nog echt lol in eigenlijk...

Deze pony loopt nu onder het zadel, wagentje is verkocht.

Avalon87

Berichten: 1153
Geregistreerd: 24-06-11
Woonplaats: Nuenen

Re: Pony schiet aan de kletter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 09:52

Lastig! Is er iemand in je omgeving die er veel verstand van heeft? ( instructeur oid) misschien eens laten meerijden zodat die op signalen kan letten. Daarnaast ga ik met bovenstaanden mee, laat haar eerst eens door de dierenarts onderzoeken, misschien heeft ze last van rug/ ne.of misschien heeft ze last van haar tanden?

Rizette
Berichten: 4406
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Pony schiet aan de kletter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 10:00

Heb je misschien een foto van je aanspanning?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Pony schiet aan de kletter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 10:08

Mijn merrie vertoonde zulk gedrag ohz. Bleek onwijs last van haar gebit te hebben! Tandarts 1 zag het niet nummer 2 gelukkig wel.

Dennis

Berichten: 31481
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Pony schiet aan de kletter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 12:59

Is je pony lichamelijk goed na gekeken?
Wat zegt je instructeur er van?

Er is zo weinig van te zeggen, behalve dat het gevaarlijk is en er wel wat moet gebeuren natuurlijk.