Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leo

Berichten: 50127
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 20:35

Ik kom hier ook even binnen vallen. :) Ik heb 2 maanden geleden de Equine sensoren gekregen en deze heb ik met de app van Equilog een aantal keren gebruikt om te proberen. Door omstandigheden is hij weer in de kast terecht gekomen.
Inmiddels wil ik de sensoren graag weer gaan gebruiken en heb ik een tweedehands Polar M400 aan kunnen schaffen voor bij de sensoren, omdat tijdens het rijden je niet zo makkelijk op je app kijkt.

Nu vraag ik me echter af, hoe gebruiken jullie deze combinatie? Welke app gebruiken jullie en hoe kun je je trainingen achteraf inlezen? Ik ben een beetje aan het stoeien maar heb mijn paard niet bij de hand dus kan morgen pas echt uitproberen, ik word uit internet echter nog niet veel wijzer.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 20:46

Ik heb een M400, paarden sensoren en polar flow op mijn telefoon.
Na de training is het horloge makkelijk te koppelen aan mijn telefoon. En dan staan je gegevens in je flow-account die je op je telefoon of computer kan bekijken.

Ik kan nu makkelijk meten. Nu er nog wat nuttigs mee doen.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:51

Ik vind de polar flow en polar beat app het fijnste werken. Je haalt hier meer info uit dan de Equilog app.

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:39

Ik heb al pakweg een jaar de Polar Equine Belt met H7 zender liggen, maar heb 'm nog nooit gebruikt.

Nu ben ik van plan dat toch maar eens op te pakken, maar vraag me een paar dingen af die ik nergens kan vinden:
  • Moet die belt vóór of achter het schoftje/de singel?
  • Klopt het dat de zender bij correcte bevestiging van de belt bijna midden onder de pony komt te zitten?

Het zijn vast onnozele vragen, maar je kunt er maar mee zitten! ;)

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 23:06

MarjaR schreef:
Ik heb al pakweg een jaar de Polar Equine Belt met H7 zender liggen, maar heb 'm nog nooit gebruikt.

Nu ben ik van plan dat toch maar eens op te pakken, maar vraag me een paar dingen af die ik nergens kan vinden:
  • Moet die belt vóór of achter het schoftje/de singel?
  • Klopt het dat de zender bij correcte bevestiging van de belt bijna midden onder de pony komt te zitten?

Het zijn vast onnozele vragen, maar je kunt er maar mee zitten! ;)



Ik leg hem voor het schoftje (longeersingel), de sluiting zit bij mijn paard ongeveer op elleboog hoogte. Waar dan de zender zit kan ik zo niet helemaal uit mijn hoofd zeggen...

Ik gebruik Equine Belt tijdens het longeren, maar helaas is het bereik tussen horloge en paard net te ver (ong 10?) , dus maak ik mijn horloge vast aan de longeer singel. Maar dan kan ik tijdens het longeren de hartslag niet zien, alleen naderhand, dat vind ik wel een nadeel.....

Jiildou23

Berichten: 147
Geregistreerd: 05-09-16
Woonplaats: Veenhuizen

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 16:10

Hoi, ik kom graag mee lezen. Een paar jaar geleden een Polar RC3GPS horloge gekocht met band als cadeautje voor mijn vader, maar uiteindelijk gebruikte ik hem meer voor het hardlopen. Nu heb ik hem gisteren voor het eerst onder zadel geprobeerd en ik vind het nog wel erg lastig om de gegevens uit te lezen. Waarschijnlijk omdat ik ben vergeten de GPS aan te zetten dus ik nu ook niet meer kan zien wanneer we in welke gang reden en ik heb het idee dat zijn hartslag ontzettend hoog is tijdens de training van gisteren.
Afbeelding
In het begin zijn er veel meer pieken en dalen dan aan het einde van de training, maar ik vind het nu al ontzettend interessant. Ik zal nu wat vaker de band om doen, om te kijken hoe het gaat met zijn hartslag en of ik er wat wijzer uit kan worden. Ik lees bij jullie al veel interessante dingen en het lijkt mij dat het onder het zadel en voor de wagen het een soort van hetzelfde werkt toch?

Alleen misschien een gekke vraag, maar kijken jullie tijdens het rijden telkens op je horloge of analyseren jullie het na die tijd?

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 17:45

Ik heb het horloge voor mijn neus op de staartriem van mijn pony en zo kan ik hem goed in de gaten houden. Doel is namelijk om te trainen met een hartslag van 150 a 160 dus pas ik mij tempo hierop aan. Het uitlezen achteraf is een leuk extraatje

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 18:39

Ik kijk tijdens het rijden ook geregeld op mijn horloge om te controleren of de hartslag niet te laag of te hoog is. Dan kan ik op dat moment mijn training aanpassen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 20:16

Jilldou, er zitten in het eerste deel van je training veel (te veel) artefacten in je grafiek. Dat is niet betrouwbaar. In het tweede deel van je training ging je paard waarschijnlijk zweten of heb je nog een keer nagesingeld (of allebei) en was het contact beter.
Volgende keer elektrodes natter maken (gel voor echo's werkt erg goed) en voldoende aansingelen.

Edit: als je een goed beeld wil van de hartslag tijdens een gang, moet je minstens 2 minuten in die gang (en het liefst in hetzelfde tempo) op dezelfde hand rijden (voltes mag, van hand veranderen niet). Daarna 30 sec halthouden om het herstel te bekijken (dat is ook gelijk een duidelijk moment waarop je iets anders gaaf doen, goed te zien in de grafiek) en daarna naar de volgende gang of de andere hand en dezelfde gang.
Als je in je gewone training van gang wisselt, kun je op je horloge een knopje indrukken om aan te geven dat je naar een volgende 'ronde' gaat. Wil je het helemaal precies, dan kun je een app gebruiken met daarin een panel waar je stap links / stap rechts / draf links / draf rechts / galop links / galop rechts / halt in zet. Je tikt de knop aan voor de gang en hand waarin je rijdt elke keer als je van hand of gang wisselt (persoonlijk zou ik iemand vragen om dit langs de kant voor je te doen). De app meet hoe lang een knop 'actief' is en later kun je die tijden langs je hartslaggrafiek leggen (wel handig om meting en app tegelijk te starten).

Romy_tessa

Berichten: 873
Geregistreerd: 27-04-07
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 20:54

Leuk dat er meerdere mensen bezig zijn met hartslagmeting, ik ben echt verslaafd en doe geen training meer zonder te meten. Al kan ik inmiddels ook op gevoel wel zeggen hoe hoog de hartslag is.
Afgelopen periode weer een paar leuke combinaties gecoacht. Zo gaaf om de paarden vooruit te zien gaan, nu ook eentje gemiddelde hartslag in draf was 125, nu 6 weken later 107. Gemiddelde hartslag in galop was 158 en nu 6 weken later 138. Dit betekent dat dezelfde training het paard nu veel minder energie kost.

Voor het longeren gebruikt ik een Polar RXC 5 met losse GPS, die heeft prima bereik ook op grote longeercirkel en dan heb ik ook de snelheid in de hartslagregistratie als ik de GPS aan de longeersingel bevestig. Voor andere trainingen gebruik ik wisselende de Polar M400 of de RXC 5. Het trainen met hartslagmeting is super zinvol, je moet je er alleen wel in verdiepen om te snappen wat je doet en hoe je training efficiënter kan.

Blixem
Berichten: 1942
Geregistreerd: 13-11-13

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 21:00

Hallo, sorry dat ik zomaar kom binnenvallen. Gebruiken jullie speciale paarden hartslagmeters? En waar kan je die dan vinden?

Romy_tessa

Berichten: 873
Geregistreerd: 27-04-07
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 21:04

Ik denk dat de meeste hier polar elektroden gebruiken of de equine belt van polar. Persoonlijk vind ik de losse elektroden betrouwbaarder en prettiger werken. Qua horloge is het denk ik heel verschillend wat iedereen gebruikt naar bijv de m400 is veel gebruikt.

Touscha

Berichten: 497
Geregistreerd: 02-09-06
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 11:45

Kan iemand mij vertellen of de zenders naast elkaar gebruikt kunnen worden? Wij rijden met een 2span namelijk. Of zou dat storen?

Ik denk dan aan 2x een Polar H7 zender met elk een eigen horloge.

Romy_tessa

Berichten: 873
Geregistreerd: 27-04-07
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 11:55

Hangt van het horloge af. Met de m400 kan je zonder problemen meerdere sensoren naast elkaar meten

Touscha

Berichten: 497
Geregistreerd: 02-09-06
Woonplaats: Ouddorp

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:46

Dan kan je dus ook meerdere zenders/ paarden op dat ene horloge in de gaten houden?

Romy_tessa

Berichten: 873
Geregistreerd: 27-04-07
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:48

Nee dat kan niet je moet een horloge per zender hebben of een zender koppelen aan je telefoon dat kan wel

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 12:45

Meneer Anton groeit zo hard fysiek en mentaal. Trots dat de hartslagtraining zo goed bij hem aanslaat. Minder vaak trainen, maar wel intensiever. Dat betaalt zich nu uit tijdens de wedstrijden. 2 x dressuur en 2 x vaardigheid en barrage binnen 2 uur. 3 x 1e met 7 winstpunten.
En fit tot het einde

Afbeelding

Vanochtend lekker rondje bos onder het zadel hersteltraining beetje uitdraven.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 12:58

Goed om te horen. Ik merk ook dat ik steeds meer in de groene en blauwe zone blijf en mijn gemiddelde hartslag daalt ook

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:27

Interessant trainen met zo'n hartslagmeter. Heb sinds kort ook een Polar m400 en losse electroden. Ben momenteel voornamelijk bezig te kijken wat de normale waarden voor mijn pony's zijn en de app en horloge te ontdekken.

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:21

Welke hartslagzones gebruiken jullie voor dressuur? En gebruiken jullie dezelfde als je dan in het bos gaat trainen? Kom zoveel verschillende hartslagzones tegen. Die van polar zelf heb ik de eerste weken gebruikt. Vanavond heb ik hem veranderd naar deze Afbeelding

Romy_tessa

Berichten: 873
Geregistreerd: 27-04-07
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:48

Ik houd als basis aan 70-90 in arbeidsstap, 90-110 arbeidsdraf, 100-120 (onder het zadel en 130 voor de wagen) voor arbeidsgalop. Ik houd mijn hersteltrainingen onder de 120 en intensieve trainingen het liefst boven de 150.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 00:26

Ik train dressuur nooit met meter omdat ik dressuur voor de soepelheid en niet voor conditie. Ik hou 150 aan als omslagpunt tussen training/ opbouw en onderhoud

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 13:10

Momenteel gebruik ik hem bij mn merrie bij elke pas die ze zet tijdens trainen. Ze is 10 weken uit de running geweest. Dus ik wil het bijhouden. Ze heeft momenteel 0,0 conditie. Ik wil haar niet over trainen, dus vandaar :-)

Romy_tessa

Berichten: 873
Geregistreerd: 27-04-07
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 21:51

Slim om inderdaad je 'hersteltrainingen of soepelheidstrainingen' te meten als je twijfelt of deze niet te intensief zijn. Zeker met een wagen erachter heeft de bodem veel invloed op intensiteit. Vooral s winters heb ik me weleens vergist in hoe zwaar mijn dressuurtraining wel niet was als de bak nat was.

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Wie traint zijn paard met behulp van hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 22:00

Interessant topic dit. Ik zit er al een tijd over na te denken om een hartslag meter aan te schaffen voor dressuur trainingen. Werk vaak met zeer sensibele paarden en het lijkt me heel interessant om te weten wat de hartslag doet op verschillende momenten.
Welke zouden jullie aanraden als het puur voor dressuur gebruikt zou worden ?