Galopperen voor de sulky

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

mbl_x

Galopperen voor de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-16 13:50

Hoi allemaal,

Mijn shetlander is van de zomer beleefd voor de kar, ze doet het zo goed! Ze pikt het reuze snel op.
Alleen Galopperen kan ze niet voor de kar, ze schrikt ervan en rent bonkend weg. Heel gevaarlijk dus, dit gebeurde voor alle duidelijkheid in het weiland en niet op de weg gelukkig. Alleen nu weet ik niet zo goed hoe ik nu veder moet, op de weg mennen vind ik gevaarlijk, want als ze schrikt, schrikt ze alleen maar erger van de kar die achter haar hobbelt. Weet iemand wat ik hier aan kan doen? Of moet ik gewoon gaan mennen zodat ze misschien meer wend aan de kar Ofzo? :)

Ik hoop dat iemand me kan helpen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:56

Hoe is zij beleerd?

Heb je dit zelf gedaan of dit door een professional laten doen?
Dat ze beleerd is, maar in paniek raakt als zij in galop moet, snap ik niet zo. Ook dat hoort bij het hele beleerproces.

Heb je zelf enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Is ze normaal gesproken wel gewoon rustig en ontspannen voor de wagen, of bouwt de stress en spanning al op en uit ze dit in de galop?
Kan het te maken hebben met de beweging van de broek, dat ze dit vervelend vind?

Hoe reageert ze aan de dubbele longe als je haar met tuig laat galloperen, doet ze het dan ook?

Heb je een foto van je aanspanning?
Bokken is absoluut not-done en heel erg gevaarlijk; ze kan met 1 of beide achterbenen over de streng, over het lamoen, of over het voorschot van de wagen komen en dan heb je echt een probleem.

Om dergelijke situaties te voorkomen zou je tijdelijk gebruik kunnen maken van een slagriem; die kan je ook zelf fabriceren van bijv. een halstertouw. Maak hem wel goed naar achteren vast, anders heeft het geen nut.
Als je op bokt even zoekt dan vind je genoeg info over een slagriem, incl. foto's en filmpjes.

Uiteraard is dat slechts symptoombestrijding, en moet het bokken er uit bij haar.

Als zij 'nog erger schrikt vanwege de kar die achter haar hobbelt', vraag ik mij af hoe en in hoeverre zij echt beleerd is; als ze goed beleerd is hoort zij gewend te zijn aan de wagen achter haar, dat zou geen extra prikkel moeten vormen om in paniek te raken en/of te schrikken.

Edit:
even snel opgezocht.
Eerdere post van mij met filmpjes over een slagriem
JoyCiej007 @ [AR] Paard wat snel slaat inspannen?
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 23-12-16 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:56

Wat doet ze aan de dubbele longe met broek achter haar billen?
Soms is een broek in stap en draf geen probleem, en in galop wel spannend.

Voor de zekerheid en veiligheid zou je een slagriem kunnen gebruiken tot dit probleem helemaal opgelost is.

Wat zegt je instructeur er van?

Deedee: dressuur Z+16, vaardigheid M+13 en prestatie sport-AA
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 13:59

Dennis schreef:
Wat doet ze aan de dubbele longe met broek achter haar billen?
Soms is een broek in stap en draf geen probleem, en in galop wel spannend.

Mijn idee ook Ciska.

Hoor je helaas wel vaker. Het is ook wel zo dat de broek wel degelijk een andere beweging maakt in galop.
Vandaar dat ik ze bij het beleren ook al ruim aan de broek laat wennen aan de dubbele longe, in alle gangen. En dan de ene keer de broek best strak, andere keer lekker lossig zodat ze dat geflapper en de bewegingen in alle gangen ook voelen en aan leren wennen.

mbl_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-16 14:04

Ze doet met rijden het goed, met longeren ook met alleen tuig is Galopperen geen probleem. Echt alleen met de kar achter zich vind ze het dood eng. Als ik niet galoppeer voor de kar is er geen probleem, maar als ik eenmaal ga Galopperen...... ik denk dat het komt omdat een paard als die galoppeert "sprongen" maakt en dat daardoor de kar een andere beweging ofzo maakt? Wat zij eng vind, anders weet ik het ook echt niet. Ik ga zo naar haar toe dan zal ik wel even de broek verstellen en veel met galop oefenen, gewoon aan de hand of lange lijnen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 14:05

Ik heb er paar jaar geleden ook een gehad, kipmak, echt super braaf. Ook aan de dubbele longe met het bandje er achter, in stap, draf en galop.
Toen voor de kar in galop, met broek wat heel veel spanning en een hupje gaf.
Dus even na denken, terug aan de longe met broek er ook achter (even aan t schoftje vast gemaakt voor ook echt daad werkelijk iets druk) en toen op een rustige manier door laten galoperen ondanks dat er een paar bokken uit kwamen zodat ze begreep dat dat niet eng was. Voor de wagen nog een tijdje met slagriem blijven rijden, maar die was daarna eigenlijk niet meer nodig.

Deedee: dressuur Z+16, vaardigheid M+13 en prestatie sport-AA
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

mooney

Re: Galopperen voor de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 14:11

Naast de broek.... ik zie ik jouw verhaal redelijk veel het woord hobbelen, ligt de sulky mooi in balans in galop?
Als ze elke sprong een klap in haar rug krijgt is het natuurlijk wel een logische (en gevaarlijke) reactie.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 14:13

mooney schreef:
Naast de broek.... ik zie ik jouw verhaal redelijk veel het woord hobbelen, ligt de sulky mooi in balans in galop?
Als ze elke sprong een klap in haar rug krijgt is het natuurlijk wel een logische (en gevaarlijke) reactie.

Dat was ook mijn vraag ja.
daarom ben ik ook benieuwd naar de gehele aanspanning.

Al lees ik tot dusver nog nergens dat TS een sulky/2wieler heeft? Ze praat hier telkens over 'kar'.

mbl_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-16 14:29

Sorry, ik heb een sulky

mbl_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-16 14:29

Ik zal vanmiddag alles even goed na kijken

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 17:12

Ik denk dat je eens een vlakke ondergrond moet opzoeken, want een weiland is altijd wel wat hobbelig en als ze dan bij de galop elke keer klappen op haar rug krijg, dat vindt geen enkele pony fijn.
Zelfs mijn al 6 jaar geleden beleerde pony moest wennen aan de beweging van de sulky in galop(was beleerd voor een kar met vier wielen). Dus ik begrijp het best dat je pony dat heel spannend vindt, maar ze moeten wel met hun aandacht bij de menner blijven en niet ervandoor vliegen.

Alex en Jorie houden van Strooigoed!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 17:30

Ik heb niets in te brengen wat al gezegd is. Volgens mij ligt het ook aan ofwel de broek die door de galopbeweging te veel spanning op het kruis geeft, of doordat de sulky in galop niet meer in balans is.
De tip van de slagriem zou ik sowieso toepassen en ik zou er zeker een professioneel iemand bijhalen om de afstelling van tuig in combinatie met kar eens te bekijken.

Succes!

Don't take anything for granted

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:44

@Lukasje je vergeet 1 ding, een ongetrainde achterhand van de pony zou er ook wel eens voor kunnen zorgen dat de sulky op en neer gaat wippen. Ik zou dus zeker gaan trainen aan de longeerlijn (het liefst dubbele) om de achterhand er beter onder te krijgen en de achterhand te versterken, hierdoor zijn onze problemen met balans in galop vrijwel verdwenen.
En dat laatste is iets wat ik ook adviseer, haal er een prof bij.

Alex en Jorie houden van Strooigoed!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie