[AR] menhoofdstel minishet

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

wolflupin5

menhoofdstel minishet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 17:31

ik ben bezig met een minishet menhoofdstel helemaal naar mijn smaak te maken. (was me eindwerk van zadelmakerij, maar nooit helemaal afgewerkt)
het enigste wat er nog moet gebeuren is de windriem en de bakstuk uiteindes op maat maken.

Ik twijfel nu wel heel erg of ik de gewone windriem ga doen (met ijzertje in, omgekeerde Y vorm)
of de marathon uitvoering (T vorm)
en heeft iemand van beide hoofdstellen een voorbeeld voor maat minishet en zou het mogelijk zijn om de maten erbij te kunnen geven?

Dit is trouwens mijn men hoofdstel in wording.
het is een dus geheel op maat gemaakt hoofdstel voor mijn minishet (heb al het een en ander mogen aan veranderen want me lesgever vond dat het niet zou passen als ik het nog kleiner deed, met resultaat dus dat het toch te groot was en heb ik na mijn lessen het terug mogen veranderen om het te kunnen passen.

Lesgever zei dat hij nog nooit in zijn 40 jaar ervaring nog nooit zo'n klein hoofdstelletje heeft moeten maken.
soit, kheb toch een goeie chapeau gekregen omdat ik toch de enigste was die me hoofdstel grotendeels afgewerkt heb. :D

hoofdstel is dus meermaals door meerdere lesgevers nagekeken en ook door andere tuigmakers

heb na de lessen de riem achter de oren een nieuw stuk mogen maken die kleiner was en de bakstukken nogmaals ingekort. Nu past het wel in het geheel
maar enkel de afwerking is nog nodig.

door zijn dikke vacht is het niet zo goed te zien de details.
voor aanzicht
Afbeelding

zij aanzicht
Afbeelding

Hoop dat er iemand kan helpen want ik zou zo graag hoofdstel afwerken zodat ik volgende zomer weer met hem weg kan na 3 jaar niet te kunnen rijden omdat zijn vorige hoofdstel totaal niet paste, ook de oogkleppen waren niet goed enzo. en na lang zoeken heb ik toen besloten om zelf een hoofdstel te maken naast mijn lessen.

Jorex

Re: menhoofdstel minishet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 18:32

Ik vind deze oogkleppen ook veel te dicht op zijn ogen zitten, lijkt me niet prettig voor de pony om constant met de wimpers tegen de oogkleppen aan te zitten. Verder heb ik geen idee van het zelf maken, maar mijn pony heeft een hoofdstel van Ideal en dat zit hem prima nu.

wolflupin5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 19:57

Fennadev schreef:
Ik vind deze oogkleppen ook veel te dicht op zijn ogen zitten, lijkt me niet prettig voor de pony om constant met de wimpers tegen de oogkleppen aan te zitten. Verder heb ik geen idee van het zelf maken, maar mijn pony heeft een hoofdstel van Ideal en dat zit hem prima nu.

DAAROM dat er nog een windriem aan gemaakt moet worden, zodat de kleppen meer open kunnen.
Das normaal dat die nu wat dichtklappen. er is niks wat ze tegen houdt.
pony had deze enkel aan om te passen.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 23:04

Zou dus windriemen met ijzerdraad doen dan kan je ze wat naar buiten buigen en vooral de twee poten van de Y niet te kort maken, dan kan je ze goed buigen. Kan je in jou omgeving geen hoofdstel van ideal lenen? (luxe marathon) Ook het uitsnijden van ruimte bij de oren op het kopstuk is erg prettig.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 23:56

Ah, zo kijk ik wist ook niet wat windriemen waren :o?

Nu is het me wel duidelijk. Verder een leuk hoofdstel, vind het ook erg leuk dat de naam van de pony erop staat.

wolflupin5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 01:48

marga1 schreef:
Ook het uitsnijden van ruimte bij de oren op het kopstuk is erg prettig.

je ziet het niet maar is wel al gedaan hoor ;)

probleem is dat er hier niemand anders met een minishetter in de omgeving rijdt.
Ik ben zowat de enigste. en ik weet heel zeker dat ze me in de winkel niet echt enthousiast zullen ontvangen als ik zeg dat ik me eigen hoofdstel maak.
vorige keer dat ik ben geweest kwam ik met meer vragen buiten dan dat ik er binnen ging.
dat was ook niet echt de bedoeling.
me lesgevers wonen ook niet bij de deur, ik zal het anders zeggen, ik kom er niet mee overeen, ze hebben me al iets gelapt waar ik niet tevreden over ben, dat wil ik me geen tweede keer laten gebeuren of ik mag me hoofdstel in de prullenbak gooien als het aan hun ligt.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:16

mischien heel naief van mij... maar kan je niet gewoon 2 ijzerdraadjes pakken en ze ter plekke op maat vouwen en dat meenemen, daar leer omheen maken en bevestigen. weet je ook meteen hoe lang ze moeten zijn. het leer eromheen is toch alleen voor de mooi maar het ijzerdraad beplaad de maat en vorm.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 15:22

Zo te zien moeten de klepjes niet alleen meer naar buiten staan (windriemen idd) maar ook wat hoger.

Ik vind ze haast halverwege de neus komen, ipv ter hoogte van de ogen?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 19:55

Leuke details heb je erin gemaakt.

Ik kan het door zijn fluffy-haar niet zo goed zien, maar het lijkt erop dat de neusriem ook te hoog zit. Er zou ongeveer een vinger tussen het jukbeen en de neusriem moeten passen. De neusriem lijkt nu op het jukbeen te liggen, maar zoals ik al zei: misschien vertekent het door zijn vacht.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 01:12

Leuk hoofdstel en knap gemaakt, ook nog rose onderlegt, wij hebben hier een pony die daar heel jaloers op zal zijn.
Met zo'n klein koppie is het passen en meten en hier en daar wat concessies doen, anders past het allemaal niet, zo op de foto zou de neusriem een tikkie naar beneden kunnen, maar dan zit je weer met het bit. Ik kan niet zien of je een losse neusriem hebt, dus met een apart bakstukken, daarmee zou neusriem iets naar beneden kunnen, zonder in problemen te komen met het bit, meestal zit dat ook wat fijner. Dan is het bit onafhankelijk van de neusriem, maar of het mogelijk is op dat kleine koppie, dat is natuurlijk helemaal aan jou, als tuigenmaakster :).

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:13

...
Laatst bijgewerkt door dingogirl op 11-12-16 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:14

neusriem zit echt te hoog. en de frontriem is kort genoeg lijkt het.
verder zou ik de oogkleppen wat hoger doen.
past hem echt niet het hoofdstel voor minishet van ideal?
en waarom geen gewoon hoofdstel zonder oogkleppen. dat zit fijner en is beter op maat te maken/ verstellen.

Racheeel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:49

assie schreef:
Leuke details heb je erin gemaakt.

Ik kan het door zijn fluffy-haar niet zo goed zien, maar het lijkt erop dat de neusriem ook te hoog zit. Er zou ongeveer een vinger tussen het jukbeen en de neusriem moeten passen. De neusriem lijkt nu op het jukbeen te liggen, maar zoals ik al zei: misschien vertekent het door zijn vacht.

Dat idee had ik inderdaad ook