[AR] Pony stapt heel slecht

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Pony stapt heel slecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 21:29

Ik heb eind vorig jaar een pony overgenomen van een vierspanmenner, eentje met heel veel kwaliteit maar hij werd helaas enkel als marathonpony gebruikt.

Omdat ik er wel wat in zag ben ik hem gaan trainen, vooral dan op vlak van dressuur. Ik start hem ook af en toe in de B :)

We hebben nog veel werk, maar beetje bij beetje zie ik toch verbetering. Ik krijg steeds meer controle over het tempo in draf, hij gaat steeds minder wegrennen. En waar hij vroeger in elke wending over de schouder naar binnen viel, loopt hij nu veel vaker netjes gesteld en gebogen door de wending.
Als ik kijk naar mijn wedstrijduitslagen zie ik dit ook terug, tussen mijn proef van 2 maanden geleden en mijn proef van gisteren (toevallig bij dezelfde jury) zit er toch 18 punten verschil.

Het grootste probleem, en het onderdeel waar we ook het meeste punten verliezen, is echter de stap. Hij stapt overhaast, komt tegen de hand en valt helemaal uit elkaar. Het stappen is altijd net-niet-draven, echt stappen doet hij niet. Ik vind het moeilijk om aan de stap veel bij te regelen, want ik heb de indruk dat het alleen maar erger wordt. Maar we zijn nu op een punt gekomen dat de stap echt gewoon beter MOET worden, als ik ooit verder de wedstrijdsport in wil met deze pony.

Hebben jullie tips voor me? :o

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 21:35

Daar is m.i. maar één antwoord op: les nemen bij een goede instructeur.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 21:36

Het klinkt misschien een beetje "goh daar heb je er weer zo een" Maar het lijkt me niet verkeerd om met hem te gaan rechtrichten aan de hand. Dat kan een boel schelen in de stap. Stap is eigenlijk niet te verbeteren door middel van training, maar eindeloos stappen stappen stappen kan wel verschil maken

Rindin

Re: Pony stapt heel slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 21:41

Stap is bij uitstek de gang die erg veel van de mobiliteit van de rug vraagt... Wellicht een idee om er eens een fysio bij te vragen?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 21:54

Het zal vast een deel spanning zijn, van jou of van hem.

Stapt hij nooit normaal voor de wagen of alleen op wedstrijd?

Probeer vooral niet te veel tegen te houden, dat brengt vaak alleen maar meer spanning. Ontspanning geeft ontspanning.
Het zal ook niet n 1 of 2 keer lukken.

En er is vast een reden dat hij alleen voor de marathon ingezet is. Als hij alleen maar vooruit wilt is dat een logische keuze (want voor de dressuur merk je zelf ook het nadeel).
Probeer die voorwaartse drang controleerbaar te maken.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 22:33

Wil thuis in de training de stap wel wat lukken? Dan bedoel ik niet perse de eerste stap, maar als je wat gewerkt hebt met hem?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 22:37

Gem schreef:
Daar is m.i. maar één antwoord op: les nemen bij een goede instructeur.

Dit, die kan jou en de pony ook zien en ter plekke helpen. En bij dit soort type pony's ook heel...veel....geduld.

Kwaliteit van stap kan beter worden maar bij sommige types zit stappen voor een 8 er gewoonweg niet in.

Maar als je het alleen hebt over de rust in stap is dit een kwestie van geduld, en vertrouwen.

Ga juist niet ellende lange stukken stappen, daar worden zulke types alleen maar drukker van en jij gaat jezelf opvreten, maar pak kleine stukjes tussendoor wanneer hij in draf rustig is en beetje bij beetje uitbreiden. Weer draven is dan een beloning.

Hier heeft het met zo'n type ook een jaar geduurd voordat ie in enkelspan ging stappen. Nog steeds geen geweldige kwalitatieve stap maar wel met rust en vertouwen en naar de hand.
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 13-11-16 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 22:41

Met balkjes en ander materiaal oefenen waar het kan.
Niet alleen recht toe, recht aan, maar kriskras. Pony uitdagen om bewust te lopen. Het liefst in een speelse vorm,zodat de nadruk niet gaat liggen op het zachter lopen. Dat gedrag natuurlijk wel belonen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 22:50

Ik rijd een paard wat toen ik begon bij het minste of geringste in telgang ging (niet helemaal te vergelijken met je menpony maar misschien heb je wat aan mijn verhaal)... vooral door teveel spanning (fysiek en mentaal) en zichzelf daardoor vastzetten en zich afsluiten van de ruiter. Nu na twee jaar is dat er bijna helemaal uit .... door echt te trainen op ontspanning, ontspanning en ontspanning... (en ja er is ook fysio bij geweest en heb een geduldige instructrice) Daarbij is iets van kracht en balans ook belangrijk geweest. Heel veel voorwaarts-neerwaarts ... echt als een stofzuiger met contactteugeltje door de bak draven. Dingen regelen in stap werkte altijd negatief ... nu naar twee jaar kan ik er beetje in schakelen maar nog steeds met mate. Wat hielp aan oefeningen om de stap een beetje onder controle te houden, een wending rijden en gaan halthouden (en echt even wachten tot ze ging zuchten) Had soms zelfs het idee dat vooral bij overgang terug uit de draf naar de stap ze haar adem inhield en als we dan dus even gingen halthouden brieste ze en begon ze weer normaal te ademen en kon ze ontspannen stappen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 12:12

Gem: Ik heb wekelijks les van een goede instructeur, ik sta ook bij hem gestald en als er echt dingen zijn waar ik niet uit kom grijpt hij tussendoor ook nog in :)
Ik probeer regelmatig nog eens een extra les te nemen van iemand anders, want een andere benadering is soms ook wel fijn :)

mrie, het is niet dat hij het niet kán, maar eerder dat hij zich te druk maakt. Aan de hand heeft hij een heel fijne en ruime stap, maar voor de wagen laat hij die niet zien.

Rindin, dat kan wel kloppen :) Ik laat regelmatig iemand komen maar ik geloof dat het inmiddels eigenlijk wel weer tijd is voor een nieuwe afspraak.

palousa_boy, in draf slaag ik er steeds beter in om de voorwaartse drang te controleren, maar in stap lijkt het wel alsof ik helemaal niks kan doen. Als ik wat met mijn leidsels doe wordt hij alleen maar drukker, en als ik niks doe gaat hij steeds een beetje harder lopen.

Ipsilonka: Hij kan wel normaal stappen op harde bodem, maar in de bak lukt het eigenlijk haast nooit. Als de bodem heel fijn ligt wil het wel eens lukken, maar zodra het iets zwaarder wordt gaat hij dribbelen.

Melanie, stapt die van jou in tweespan wel beter?

Soms lijkt het wel alsof Magic wat faalangst heeft. We hebben heel hard gewerkt om hem sterker en beter in de spieren te krijgen, en hij heeft al vaak genoeg bewezen dat hij genoeg kan trekken. Maar zodra het iets zwaarder loopt gaat hij zich druk maken of in de lucht springen. Bij het vertrekken springt hij ook altijd vooruit en gaat hij doen alsof de kar ineens 1000 kg weegt. Bij elke overgang vooruit krijg ik ook enorm veel protest.
Het aandraven en schakelen in de draf gaat steeds beter, maar het lijkt wel alsof de stap echt maar niet wil beter worden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:10

Is het bit misschien te scherp voor hem? Dat hij last heeft van "vluchtgedrag" als in proberen onder de druk uit te komen, als je druk neemt gaat hij immers harder lopen.

Het kan misschien ook nog helpen om er iemand naast te zetten die meeloopt en hem dus vanaf daar gerust stelt, misschien wil hij dan wat ontspannen. Maar dan moet je wel iemand hebben die naast je pony wil lopen ;)

Probeer ook de druk niet constant te houden als je af wilt remmen. Ophouding en weer ontspannen, eventueel met licht remmen erbij zodat de wagen ook meteen afremt en de pony niet nog een duwtje geeft.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:16

Ik heb zelf ook een pony met veel voorwaartse drang. In de bak is gewoon stappen haast niet mogelijk. Wanneer ik losstap gaat het wel maar zodra ik gedraafd heb blijft hij een beetje dribbelen of maakt zijn passen niet af wanneer ik wil stappen. Buiten gaat het een stuk beter. Ik probeer gewoon te stappen tot hij enigszins ontspant en dan beloon ik hem door weer aan te draven. Wanneer ik buitenrij stap ik meer en probeer ik hem met mijn stem te belonen. Het idee is om het steeds meer uit te breiden.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:53

Eline91 schreef:
Gem: Ik heb wekelijks les van een goede instructeur, ik sta ook bij hem gestald en als er echt dingen zijn waar ik niet uit kom grijpt hij tussendoor ook nog in :)
Ik probeer regelmatig nog eens een extra les te nemen van iemand anders, want een andere benadering is soms ook wel fijn :)

Maar wat zegt hij er dan over? Hij kan het probleem beter aanpakken dan iemand aan een pc of telefoon.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 14:12

palousa_boy: Dat was de eerste bedenking van mijn instructeur, en we zijn heel lang op zoek geweest naar een fijn bitje voor hem. Momenteel heeft hij een Sam Marsh bit in, en dat werkt voorlopig het beste. Hij gaat het bit steeds beter aanvaarden, maar ik ben me ervan bewust dat er op dat vlak nog werk is.
Ik probeer hem wel na elke ophouding terug los te laten, maar echt rust lijkt hij daar niet mee te vinden. Hij valt even terug in tempo, en gaat dan geleidelijk weer harder stappen of dribbelen.

Gem: Hij zegt dat ik moet proberen om met ophoudingen te werken, en telkens weer los te laten. Een beetje hetzelfde als wat palousa_boy zegt, en dat heeft Bram Chardon me vorig jaar ook gezegd.
Ik kan hem wel in stap krijgen, maar echt rust lijkt hij nog steeds niet te vinden. En ik heb de indruk dat het de laatste weken zelfs weer iets slechter gaat, terwijl ik volgens mij niet anders met hem werk.
Daarom wou ik graag eens wat ervaringen van andere mensen, en hoe zij dit hebben opgelost.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:16

Ik zou 'm zeker ook even laten behandelen door een "masseur" "kraker".
Over de rug laten werken ik gebruik daarbij veel de slof (op de juiste manier) en balkjes laten lopen was ook ooit een tip die ik kreeg bij de training voor de IBOP (pony van iem anders)...

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:17

Mijn pony had dit ook vroeger, vluchtgedrag omdat ie bang was dat het te zwaar was.

Wat misschien helpt is dubbele longe met bandje erachter. Wel trekken maar niet zo zwaar als een wagen. Als hij daar vertrouwen in heeft steeds zwaarder maken. Stappen is ook best wel zwaar met een wagen in zand. Als t eenmaal rolt gaat het wel maar in stap, zeker wat kleinere ponys moeten hem constant van 'niets' naar beweging trekken

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:34

Mijn pony had het ook.
Dat heb ik afgeleerd door hem bij dat neurotische stappen halt te laten houden, pasje achterwaards en rustig wegstappen.
Verder was braaf zijn een feest, want dan mag hij draven van mij en dat snapte hij zo echt heel, heel erg snel. :D
In draf wilde hij ook hard, ook daar, éérst braaf, dan feest.
Dus als hij even braaf was mocht hij van mij een stuk middendraf en heel uitbundig beloond dat hij het zo goed deed.
Dan zag je zijn ego groeien en hij weet nu heel erg goed dat drammen niks oplevert.
Bij hem heeft boos worden en tegenhouden weinig zin.
Stilzetten en achterwaards werkt wel superfijn, en niet straffen maar juist zorgen voor een beloning als hij wel braaf is.