[AR] Tuig opbergen voor de winter. Hoe doen jullie dat?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

Tuig opbergen voor de winter. Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 15:58

Bij ons is het zo dat de kleine ponies in de winter een paar maandjes vakantie hebben. Ze doen wel wat aan de longe, maar hun tuig (en momenteel ook zadels) wordt niet gebruikt. Nu is onze zadelkamer in de koude maanden slecht bruikbaar. Voor de spullen die regelmatig gebruikt worden kan t, maar de rest schimmelt weg en wordt hard en koud.

Nu is dit natuurlijk al jaren zo, maar het leer stapelt zich op en ik heb nog geen fijne manier gevonden om het op te slaan.
Hoe doen jullie dat? Zolder? Schuur? Tassen? Kratten? Ophangen? Wat is het beste voor het tuig?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 16:04

Ik heb zolder 2 leg/hang kasten staan en daar heb ik het tuig in hangen en me hoofdstellen.
Als je wilt, kan ik wel een foto maken

zebra89

Re: Tuig opbergen voor de winter. Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 16:06

Ik had een hangset (tuighangset) in de garage bij mn ouders, die was niet verwarmd maar doordat ie aan het huis zat niet zo koud als op stal

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 16:07

Alles inruilen voor kunststof :+ . En gewoon laten liggen waar het altijd ligt. Zowel zadels als tuigen heb ik allemaal kunststof.

Wat warmer en droger opruimen is wel beter voor je leren tuig.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 16:08

Het liefste ophangen ergens binnen op kamer temperatuur.

Eventueel kan ook vast wel in bijv tuig tasjes en dan ophangen. Die van Zilco bijv zijn echt ideaal:
Zijn klein, past t mooi in en je hangt het gemakkelijk weg. Dan alsnog wel graag op kamertemperatuur ergens.
http://www.ems-webshop.com/a-22027968/t ... ng-bag-sl/
Zit ook voldoende ventilatie doorheen, en neemt minder plek in beslag dan alles op hangers uithanden.

Of bijv zo'n hanger; Dan kan alles op 1 hanger en neemt ook weinig plek in beslag.
http://www.ems-webshop.com/a-40281854/s ... gendrager/

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:42

Mijn tuig ligt in een tuigtas in onze bijkeuken.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 21:12

Ik ben wel benieuwd naar foto's! Voor mijn enkelspantuig heb ik ook nog een tas, maar niet zo'n handige.
Ben ook nog wel op zoek naar een permanentere manier om wat 'resttuig' kwijt te kunnen: stropstrengen, omlopen van tweespantuig die ik eigenlijk niet gebruik. Dat soort dingen.

Ik heb in de afgelopen jaren verschillende dingen geprobeerd: In kledingkast gehangen, in kratje netjes neerleggen, op bokjes hangen etc. Dat laatste werkte redelijk, maar neemt te veel plek in. Neerleggen geeft toch verfrommeld leer en ophangen zoals ik het deed gaf vouwen in het leer. Het gewicht is ook wel een dingetje. Ik heb ook niet echt ruimte om het binnen aan tuighangers te hangen.

Kunststof is een goed idee inderdaad :+ Maargoed, om nu alles te gaan vervangen. Ik merk dat ik toch wel gehecht ben aan leer. Bij de tuigen misschien nog het minst, maar voor zadels en hoofdstellen zou ik nooit kunststoffen gebruiken. Het is hopelijk voor de laatste winter trouwens. Er liggen plannen voor een nieuwe stal/zadelkamer met wat meer isolatie en verwarming *\o/* . Wat een zegen zou dat zijn om niet meer te zeulen met spullen in de winter.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:57

Mijn zadel ligt over een bok die voor klussen wordt gebruikt.
En mijn tuig in een grote curver box. Heb wel een kunststof tuig.
Alles staat op een tafel in de schuur.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 10:05

Mijn tuig hangt in de bijkeuken. Het is dan wel van kunststof, maar afgelopen zaterdag had ik een wedstrijd met temperaturen onder 0. Mijn tuig wordt dan vervoerd in een metalen kist. En dat wordt dan wel heel koud :brr: ;) en wat stug. In de auto is jammer genoeg geen plaats.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:08

Mijn kunststof tuig ligt gewoon in de zadelkamer. Het leren materiaal dat ik blijf gebruiken (zadel en hoofdstellen ... ) blijft ook in de zadelkamer.
Het materiaal dat ik tijdelijk niet gebruik leg ik binnen weg.
Als m'n nieuwe zadelkamer af is, zal deze geïsoleerd worden en licht bijverwarmd, zodat ik alles netjes daar kan houden!

Wildgrounds

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:44

Schoonmaken en netjes opbergen in een licht verwarmde ruimte, ivm vocht etc.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 00:05

Ik heb bij de kwantum grote grijze kunstof opbergkisten gekocht,grote (25 euro) voor shetland tweespantuig en kleine kist voor enkelspantuig. Super kisten wasr veel inkan en boel blijft droog

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 01:21

Ik ben blij dat ik alles kunststof heb !!! Alleen zijn rijhoofdstel niet, maar die gebruik ik met longeren gewoon dus dat blijft wel goed.

Maar ondanks dat het kunststof is, met vorst vriest het overal dus dan ben ik wel geneigd mijn tuig wat ik aantal keer per week gebruik in een de zilco tas mee naar huis te nemen, anders is het stug. Maar alleen als het vriest, anders is het gewoon zo soepel als altijd. Schimmelen heb ik het nog nooit zien doen, kunststof. Reserve delen enzo heb ik in een afgesloten kist ivm muizen enzo, dat blijft daar best netjes in.

Maar goed, ik gebruik mijn pony swinters net zo veel als zomers dus wat dat betreft geen verschil. Als ik het echt een tijd niet zou gebruiken zou ik het sowieso thuis laten, zo groot zijn die zadelkasten nou ook weer niet en er moet al genoeg in :P