andere neusriem met mennen

Moderators: Apple, Coby, C_arola, Pistasche, Dyonne

koetjeboe

andere neusriem met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-16 19:40

Ik ben me pony aan het betuigen en dat gaat heel goed.
Ze heeft beetje een pobleem bekkie.
Onder het zadel rijden we met een ongebroken myler pelham bit
En met mennen wilde het niet met een liverpool, ze deed de mond nog niet open.
we hebben nu het onderstaande bit
Afbeelding
Dat gaat goed ze doet de mond open, en haar mond blijft ook heel ( dat was nog wel eens een probleem)
Nu is ze nog al fanatiek en kan best wel sterk worden ( of durf ik de teugel nog niet zo goed los te laten).
Maar nu doet ze best snel de mond open als ik halt wil houden of als ik een wat stevigere ophouding maak.
Nu is het niet mijn bedoeling haar mond eens flink dicht te snoeren. Maar onder het zadel reageerd ze vergelijkbaar op een hoge neusriem en ik rij nu altijd met een rambo micklem hoofdstel of met een lage neusriem. Maar bestaat er dus ook zo iets voor het mennen.

Afbeelding
Dit is hoe we nu rond rijden

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

palousa_boy

Re: andere neusriem met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 19:45

Is een simpel sperriempje niets? Weet eigenlijk niet of daar ruimte voor is naast het riempje van je bit.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-16 19:47

palousa_boy schreef:
Is een simpel sperriempje niets? Weet eigenlijk niet of daar ruimte voor is naast het riempje van je bit.

Ja dat zou wel kunnen, alleen voor mijn gevoel ben ik dan bezig met haar mond dicht te snoeren. Of zou dat wel mee vallen

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 19:54

Je paard doet de mond open, omdat de druk te groot is.
De mond dicht snoeren is niet de oplossing. Als ik zie hoever je bit doorslaat, snap ik dat de druk hoog is.

Heb je begeleiding van een ervaren menner? Ik mis een stop op je lamoen om de ogen tegen te houden.

Janouk ZZ dressuur mennen ZZ vaardigheid mennen, L dressuur, Working Equitation
Meneer Anton, M dressuur mennen en M vaardigheid mennen
Aladdin, L dressuur mennen, M vaardigheid mennen, L2 dressuur

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 19:57

Net hoe strak je je neusriem doet natuurlijk. Als je hem strak aantrekt is dat idd het geval. Als je hem vrij los doet kan z'n mond wel iets open maar minder ver.

Hoe is het gebit verder? Goed bijgehouden door een tandarts?

Eventueel kun je nog proberen om het riempje aan de andere ringen te maken, zo heb je minder hefboom werking en krijgt je paard minder snel de druk die hij nu krijgt.

En wat janouk zegt idd, is er iemand die met je meekijkt?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-16 20:06

janouk schreef:
Je paard doet de mond open, omdat de druk te groot is.
De mond dicht snoeren is niet de oplossing. Als ik zie hoever je bit doorslaat, snap ik dat de druk hoog is.

Heb je begeleiding van een ervaren menner? Ik mis een stop op je lamoen om de ogen tegen te houden.

IK ben zelf niet onervaren met mennen en wil ook graag men les heb dit echt nog niet weten te vinden hier in de buurt.
Wat doet die stop op het lamoen.
Het biy slaat idd wat door, riempje/kin ketting dus korter. Met de pelham word ze juist heftiger als ik de kinketting strakker doe daarom had ik hem nu ook niet al te strak gedaan.
Zal dat volgende keer toch eens proberen

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-16 20:08

palousa_boy schreef:
Net hoe strak je je neusriem doet natuurlijk. Als je hem strak aantrekt is dat idd het geval. Als je hem vrij los doet kan z'n mond wel iets open maar minder ver.

Hoe is het gebit verder? Goed bijgehouden door een tandarts?

Eventueel kun je nog proberen om het riempje aan de andere ringen te maken, zo heb je minder hefboom werking en krijgt je paard minder snel de druk die hij nu krijgt.

En wat janouk zegt idd, is er iemand die met je meekijkt?

Ik ben bang als ik de teugels hoger doe ik niks meer te vertellen heb, ze is 3/4 Arabier en rete fanatiek.
Ow wacht jij bedoelt de kin riem, die hoger doen, ja das wel een idee. eens kijken of dat lukt
Verder gaat ze jaarlijks zo niet nog eerder naar de tandarts.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:11

Als je zonder oogkleppen rijdt en dat bevalt goed zou ik gewoon je rambo micklem gebruiken voor de wagen. :)
Ik ben van mening dat dat echt een degelijk hoofdstel is wat echt goed zal blijven zitten voor de wagen door de kaakriem.

Zelf heb ik ook een pony die zich erg sterk kon maken, en dat is echt training.
Hier werkt het heel erg goed om bijde minste reactie gelijk te zorgen dat je loslaat en zo beetje bij beetje reageerde hij steeds beter.
En als hij echt wilde drammen een pasje achterwaards, dat is hier het succes.
Verder wil mijn pony nog wel drammen op hefboomwerking, en hij dramt minder door op een trensje, ook qua mond open doen.
Hoe minder hefboom hoe fijner hij reageert.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-16 20:33

moonfish13 schreef:
Als je zonder oogkleppen rijdt en dat bevalt goed zou ik gewoon je rambo micklem gebruiken voor de wagen. :)
Ik ben van mening dat dat echt een degelijk hoofdstel is wat echt goed zal blijven zitten voor de wagen door de kaakriem.

Hier werkt het heel erg goed om bijde minste reactie gelijk te zorgen dat je loslaat en zo beetje bij beetje reageerde hij steeds beter.
Verder wil mijn pony nog wel drammen op hefboomwerking, en hij dramt minder door op een trensje, ook qua mond open doen.

het is bij kiki heel raar. maar als ik zonder hefboom rij gaan de mondhoeken kapot en met hefboom dus niet. heb er al een bitfitter bij gehad maar die heeft er geen verklaring voor. zelf heb ik bedacht dat je zonder hefboom het bit meer de mondhoeken in trek en met hefboom werking niet want dan gaat de kinketting werken en werkt het bit ook meer op de lagen.
ik durf ook echt niet met de teugels nog een gat om hoog te rijden.
onder het zadem dramt ze eigenlijk nauwelijks en rij ik meestal met een stel waslijnen als teugels. denk dat ik die ontspanning ook moet gaan vinden met het mennen.
maar goed. dit was de eerste keer voor de 4 wieler en denk dat ze 4 keer voor de 2 wieler heeft gestaan dus vind het ook nog wel wat spannend.

verder werd het me afgeraden om met de rambo micklem te rijden. Ik heb zelfs gedacht om met de pelham te gaan mennen daar loopt ze heel fijn op

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:50

Gaan de mondhoeken ook kapot als je rubberen bitringen om je bit doet?

En heeft ze het bij elk bit zonder hefboom?

martijn1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:52

ik heb het idee dat je je bit en neusriem allebij wat hoog hebt zitten, heb je wel eens geprobeerd ze iets te laten zakken? dan kan je neusriem ook wat strakker. in bathmen is wel een menvereniging waar lessen zijn: http://www.paardensportbathmen.nl/koetsenvereniging

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-16 20:58

martijn1998 schreef:
ik heb het idee dat je je bit en neusriem allebij wat hoog hebt zitten, heb je wel eens geprobeerd ze iets te laten zakken? dan kan je neusriem ook wat strakker. in bathmen is wel een menvereniging waar lessen zijn: http://www.paardensportbathmen.nl/koetsenvereniging

ja klopt maar heb geen mogelijk heden daar te gaan lessen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:59

Wat zou erop tegen zijn om de micklem te gebruiken?
Interesse.
Lastig probleem hoor, maar soms weet je het ook niet wat fijn is.
Er zijn wel babypelhams volgens mij, ik zou dat zelf doen als dat goed werkt.
Men zelf op trens omdat dat is wat werkt, maar het maakt mij niet uit welk bit het is, zolang hij er maar happy mee is.
Maargoed, mijn pony is ervaren verder, ik zou in jou geval ook niet zomaar overstappen op trens, tis dat die van mij niet fijn loopt op stang.
Je doet je best, meer kan je niet doen.
Ik heb ook nog een andere getest maar dat vond hij echt niks, ook een bitlifter getest.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 16-10-16 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-16 21:02

palousa_boy schreef:
Gaan de mondhoeken ook kapot als je rubberen bitringen om je bit doet?

En heeft ze het bij elk bit zonder hefboom?

Ja het gaat echt kapot in de mond, aan de buitenkant zie je niks pas als je de lippen van elkaar doet zie je het. ringen helpen dus niks, ook niet van die speciale gel ringen die zelfs stukje in de mond zitten.
De mond gaat kapot van alle regulieren trensen dubbel en enkel gebroken, water en bus trens. ook ongebroken helpt niet.
Ik heb een myler ongebroken en dat gaat voor 1 keer bak werk per week goed anders gaat de mond ook weer kapot en met de pelham gaat het goed.

Dubbel gebroken kimberwick bit dus iets met hefboom gaat ook niet goed.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-16 21:03

moonfish13 schreef:
Interesse.

Zou niet verantwoord zijn volgens de kenners, geloof dat ik dat volgende keer gewoon ga proberen.
Miss heeft het er ook wel mee te maken dat de druk achter de oren met een micklem niet zo direct is.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:07

Misschien kun je nog proberen om een zeem of bitbandage om je bit te doen. Deze maakt het geheel ook wat zachter.

Weet je waardoor d'r mond stuk gaat? Beweegt het bit veel of heeft ze gewoon een te klein mondje ofzo?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-16 21:07

martijn1998 schreef:

de neusriem moet idd naar beneden alleen het hoofdstel is nogal nieuw en die reusriem gaat steeds weer om hoog, en ik heb een verbindgins riempje tussen keelriem en neusriem zitten omdat ze graag met haar hoofd schud en ik bang ben haar hoofdstel een keer kwijt te raken. maar dat riempje trekt de neusriem ook wat om hoog.
Maar strakker vast maken van de neusriem word hem niet, ze vind het verschikkelijk dat hij er al zit laat staan dan ik hem nog strakker doe

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:07

koetjeboe schreef:
moonfish13 schreef:
Interesse.

Zou niet verantwoord zijn volgens de kenners, geloof dat ik dat volgende keer gewoon ga proberen.
Miss heeft het er ook wel mee te maken dat de druk achter de oren met een micklem niet zo direct is.

Ik snap die motivatie niet zo, volgens mij zit dat steviger als een menhoofdstel?
Als je echt twijfelt zou ik er een extra bakstuk aan zetten, zodat je de bitriempjes niet gebruikt bij de micklem.
Dus een los bakstuk erbij aan de micklem, en het bit daar aan vast ipv aan de rambo micklem.
Dan heb je niet dat de neus en kaakriem onnodig belast worden of omhoog geduwd of iets, maar nogmaals wie weet heeft een ander daar een goede onderbouwing voor.
Ik denk gewoon mee, maar ik zou rustig durven mennen met een micklem..?
Heb het zelf nog overwogen toen.
Zorg je dat je het aan de lange lijnen test? Makkelijkste manier om het te testen en nog hartstikke veilig ook. :)

Mijn pony werkt zijn graaskorf graag af, voor hem had ik op een gegeven moment een veiligheidshalsband om, en die vast aan zijn graaskorf. :')
Twee dikke tieraps, zodat het in nood echt zou breken.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-16 21:14

palousa_boy schreef:
Misschien kun je nog proberen om een zeem of bitbandage om je bit te doen. Deze maakt het geheel ook wat zachter.

Weet je waardoor d'r mond stuk gaat? Beweegt het bit veel of heeft ze gewoon een te klein mondje ofzo?

bit bandage gaat niet dat heb ik geprobeerd maar dan word het bit te dik en kan ze de tanden niet meer op elkaar doen.
Ze heeft een hangend rooster en dikke tong dus erg weinig ruimte, daarom heb ik dit bit ook gekocht die was stukken dunner als een tradi liverpool.

Mond hoeken gaat kapot door wrijving en te veel druk, ze schuimt niet dus haar mond blijft heel droog.
Als ik onder het zadel rij en ik zou rijden zo als je soms wel eens ziet links rechts op houdingen maken dan heeft kiki na die tijd de kloven in de mondhoeken zitten........heel zielig
Ik doe nu meestal vaseline in de mondhoeken.
Suiker klontje eet ze niet, want dat heb ik al geprobeerd.
Ik heb al van alles geprobeerd en helemaal verklaren kan ik het niet maar het lijkt te maken te hebben met te veel druk ( al zegt mijn instructeur dat ik geen hele stille handen heb maar ook zeker niet steeds loopt te plukken in de mond). die zegt dat het niet door me handen komt.

Ik ga van de week het kin riempje strakker doen, en als dat niet werkt toch eens de micklem proberen

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-16 21:17

In het begin had ik nog geen hoofdstel zonder oog kleppen ( met gaat echt niet) en toen heb ik ook gesleept met de micklem en dat ging prima.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-16 21:21

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit was met de micklem, ging prima, was toen wel nog met het andere bit.
En voor ik commentaar krijg op wat ik hier wel niet allemaal goed deed, dat weet ik en heb ik de keer er na gelijk anders gedaan

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:43

Zet de leidsels een aan de bril, dat kan een boel druk schelen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-16 21:55

mrie schreef:
Zet de leidsels een aan de bril, dat kan een boel druk schelen.

miss moet je een paar berichten terug lezen dan snap je dat dat niet kan

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:02

koetjeboe schreef:
moonfish13 schreef:

het is bij kiki heel raar. maar als ik zonder hefboom rij gaan de mondhoeken kapot en met hefboom dus niet. heb er al een bitfitter bij gehad maar die heeft er geen verklaring voor. zelf heb ik bedacht dat je zonder hefboom het bit meer de mondhoeken in trek en met hefboom werking niet want dan gaat de kinketting werken en werkt het bit ook meer op de lagen.
ik durf ook echt niet met de teugels nog een gat om hoog te rijden.
onder het zadem dramt ze eigenlijk nauwelijks en rij ik meestal met een stel waslijnen als teugels. denk dat ik die ontspanning ook moet gaan vinden met het mennen.
maar goed. dit was de eerste keer voor de 4 wieler en denk dat ze 4 keer voor de 2 wieler heeft gestaan dus vind het ook nog wel wat spannend.

verder werd het me afgeraden om met de rambo micklem te rijden. Ik heb zelfs gedacht om met de pelham te gaan mennen daar loopt ze heel fijn op

Ik zou starten met onder het zadel eens met contact te gaan rijden. Het is vrij logisch als je van amper contact onder het zadel naar veel contact op een hefboombit voor de koets gaat rijden, dat je paard in protest komt...

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-16 22:05

ik kan onder het zadel zonder problemen met contact rijden hoor. als ik galopeerd of dressuur matig rij of op wedstrijd rij ik oom gewoon met contact. alleen rij ik ook veel lummel ritjes lekker aan een lang teugeltje. dus niet te snel je conclusies trekken