[AR] Kan een kleine e ook recreavoor a/b kar met aangepast lamoen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

nijland

Kan een kleine e ook recreavoor a/b kar met aangepast lamoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 10:10

Mijn vraag dus.
Stel ik zou met a/b (115-120)pony's gaan rijden zou ik dan met mijn kleine e pony en uiteraard een aangepast lamoen met die zelfde a/b ponywagen kunnen rijden,gaat dan om recreatieve ritjes, dus geen wedstrijd werk meer met de grote.

Met de e-pony willen we wat rustiger aan gaan doen op wedstrijd gebied en dan met andere pony's wedstrijden gaan rijden,maar twee wagens aan houden is ook weer zo wat.
Ten eerste kost een tweede wagen weer een hoop en ten tweede waar zet ik het weer allemaal neer,ernstig ruimte gebruik ;), maar de e-pony vind het wel leuk voor de wagen,dus
Helemaal stoppen met mennen met hem zou ik ook jammer vinden

Shirley

Re: Kan een kleine e ook recreavoor a/b kar met aangepast lamoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 10:16

Vrees dat je dan IN zijn kont kijkt in plaats van erover :o

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 10:18

Shirley schreef:
Vrees dat je dan IN zijn kont kijkt in plaats van erover :o

Misschien zou ik daar nog een aanpassing met mijn stoel moeten hebben.
Ik hoef niet heel hoog bij hem te zitten

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 23:41

Een E-pony of A/B is wel een groot verschil, wij hebben wel apart een wagen voor onze tinker (grote D-pony) gekocht, rijden we ook geen wedstrijden mee, maar om haar voor de wagens van onze A/B pony's te knopen, moet er niet aan denken.
Naast het punt dat je toch over de pony heen moet kunnen kijken zit je ook nog met een lichte wagen (als het goed is) achter een sterke grote pony. Het lamoen komt ook omhoog te staan, leidsels zullen niet in een rechte lijn lopen.
Volgens mij is het vragen om ongelukken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 09:41

Of je moet een tussen wagen kiezen. Die zou dan iets te groot/zwaar zijn voor de kleintjes en iets te klein voor de grote.
Dan zou het wel moeten lukken met aanpassing van het lamoen. Het zal wel puzzelen zijn om het goede trekpunt te vinden.
Waar een wil is, is een weg. Voor de wedstrijdsport is het niet ideaal, maar recreatief moet het wel lukken.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:57

Ik zou een grote pony niet voor een kleine wagen zetten. Ten eerste vind ik het niet veilig omdat de wagen te licht is. En je zit echt te laag om goed voor overzicht te hebben. Zou je een "tussen " maat wagen kopen, is hij al gauw te zwaar voor de kleinere pony's.
Als je zo'n verschil in maat pony's hebt, zou ik echt kijken voor 2 wagens die bij ze passen. En koop je kwalitatief goede wagens, (kan uiteraard ook 2e hands) , wordt je ze indien nodig ook weer goed kwijt.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 21:00

Als je met ruimtegebrek zit zou je nog voor een grote maat sulky kunnen gaan?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 17:22

maar als het om 2 span b ponys gaat en een enkelspan kleine e pony, dan moet het toch wel kunnen?

2 span B pony's kan makkelijk een 220kg wagen aan, en dat is ook prima voor een kleine E pony.
Bij B pony's zitten ze vaak al wat hoger (te hoog als je het mij vraagt, maar goed) dus dat gaat wel lukken dan denk ik?

Kennis van mij heeft een grote A pony en een normale D pony die voor dezelfde wagen (met dezelfde lamoen) lopen. Voor de kleine is ie echter wel wat te zwaar, maar die loopt dan ook alleen.
Met 2 span van die pony's zou de wagen wel weer super zijn voor beide aanspanningen...

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:04

Het gaat niet alleen om het gewicht, als je onze cob wagen naast de wagen zet voor de A/B pony's (ook dubbelspan), dan zie je pas het grote verschil.
Ook wat betreft het ijzer/materiaal wat gebruikt is, bij de een veel dikkere buizen, veel steviger, veel robuuster, zwaarder, grotere wielen.
Daarbij heb ik begrepen dat de A/B pony's wedstrijden moeten lopen, de E niet, dus het moet eigenlijke de ideale wagen zijn voor de A/B, waar de E eventueel ook voor kan.
Dus een 'kleine' wagen, geen 'grote' wagen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:07

Volgens mij begrijp je me niet helemaal :D

Hoe zwaarder de wagen hoe steviger gebouwd, dus robuuster, dikkere buizen etc.

Een B pony tweespan trekt er net zo hard aan als een kleine E pony. Een tweespanwagen is ook groter dan enkelspan wagens.

De zit bij pony's is sowieso altijd al wat aan de hoge kant, te hoog als je het mij vraagt.

Dus, als het om een TWEEspan Bponys gaat en een enkelspan E, moet dat toch wel lukken met 1 wagen.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:25

Bij ons lopen ze zowel in enkelspan als dubbelspan voor dezelfde wagen, zelfs het 4-span heeft ervoor gelopen, de meeste wagens hebben ook een lamoen en een boom. Dus zijn zowel voor enkel- als dubbelspan.
Daarbij zul je het tweespan ook wel eens in enkelspan moeten rijden, helemaal als je wedstrijden wilt rijden. Als je alleen zo'n zware hebt zul je daar weer een voor moeten kopen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:38

Grainey: Ja dus, dan kan het toch?

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:40

Tja, als je een enkelspan B pony voor een wagen van rond de 220 kg wilt zetten, dan kan alles, of het diervriendelijk is.........................
Wij zetten ons A dubbelspan ook niet voor de wagen van de D pony, is ook geen kijk gelijk :), lopen ze onder de boom ipv er naast, is trouwens ook heel gevaarlijk, ze zullen de boom maar tegen het hoofd krijgen.