[AR] Tweewieler gekocht, advies gevraagd.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Tweewieler gekocht, advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 21:00

Ik ben begonnen mijn merrie te beleren, heb in het verleden heel veel gemend ben er dus zeker niet onbekend mee.
Ik mende alleen meestal dubbel span en het hele twee wieler, enkel span verhaal is me wat onbekend.

Ik heb vandaag deze tweewieler voor een aardig prijsje gekocht, volgens verkoper geschikt voor ponys vanaf 1.55.
Nu heb ik haar er vanmiddag even voor gezet om eens te kijken hoe het stond hoe de balance was enz.

Nou die is dus nog niet helemaal goed, nu heb ik dat niet kunnen proberen als er twee mensen op zitten, omdat we nog niet te zo ver zijn met beleren.
En ik denk dat die balance nog wel veranderd als er mensen op zitten.
Maar nu vond ik de lamoen wat raar uitvallen.
Even de maten 215 lang en smalste gedeelte 70 cm.
Ze leek wat veel ruimte te hebben waar de boom het smalste is. Hoeveel ruimte horen ze daar te hebben. Het lamoen is nogal massief waardoor bij buigen niet wilt.
En ik vind haar er vrij ver voor staan.
Ik heb in de strengen nog 2 gaten over. Maar ik vraag me af of het dan voor wel goed zit.
Dan komen de lichtogen volgens mij naar voren te staan, als je snapt wat ik bedoel.
Ik kom met de broek ook niet goed uit, die heb ik nu maar even door de stoppers gedaan waar de lichtogen tegenaan zitten. Daar zijn die drie hoeken toch voor.
En die andere twee ringetjes waar zijn die voor, de ene voor de broek en de andere......
Verder denk ik zelf dat de licht ogen hoger moeten of niet??

Heb ik een mis koop gedaan, want dan gaat hij gelijk weer op internet.
Overigens is de bedoeling met deze kar maar kort te rijden enkele maanden tot ze goed is beleerd en dan koop ik een vier wieler.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mvdbijl

Re: Tweewieler gekocht, advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 09:48

Ik denk toch dat zie niet verder naar achter kan staan omdat de sulky dan juist achterover gaat hangen. Vind wel dat je borstuig vreemd zit? lijkt naar beneden getrokken te worden..

Zijn vast ervaren bok menners die je advies willen geven, even geduld..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 09:59

Ik vind het paard er helemaal niet zo slecht in staan. Ze zou een fractie meer naar achteren kunnen, maar niet veel.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 10:02

De lichtogen moeten zeker niet hoger, zonder mensen erop zijn die goed zo! De breedte van de lamoenen kan ik niet aan de andere kant zien, maar als die net zo is als de kant want nu te zien is is het goed. Kwa lengte zou het paard iets meer naar je toe mogen ja, maar als het voor de rest allemaal goed is is dat ook her einde van de wereld niet.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 12:57

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ze heeft er vandaag voor gestaan ging echt super goed. ik heb wel nog steeds het gevoel dat het lamoen wat breed is. maar dat het nog net kan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 13:11

In beweging ziet alles er beter passend uit.

Bekende valkuil : zorg dat je ook op de bok rechtop blijft zitten.
en volgens mij ligt je slagriem te ver naar voren om goed te kunnen werken.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 13:13

tamary schreef:
In beweging ziet alles er beter passend uit.

Bekende valkuil : zorg dat je ook op de bok rechtop blijft zitten.
en volgens mij ligt je slagriem te ver naar voren om goed te kunnen werken.

dan doe ik die volgende keer wat verder naar achteren. ik moet idd ook meer rechterip zitten. volgende keer goed op letten bedankt!

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 18:55

Ja met jou eigen gewicht kan je heel wat doen in de balans van de tweewieler. Naar voren druk op schoft, naar achter druk van schoft af. het lijkt mij een zelfbouw voor een groot paard. Er is niet te schuiven (verstellen) met het bankje voor het in balans te brengen van de tweewieler.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 19:33

marga1 schreef:
Ja met jou eigen gewicht kan je heel wat doen in de balans van de tweewieler. Naar voren druk op schoft, naar achter druk van schoft af. het lijkt mij een zelfbouw voor een groot paard. Er is niet te schuiven (verstellen) met het bankje voor het in balans te brengen van de tweewieler.

je kan met de as iets schuiven. heb de as nu iets verzet en dat scheelt iets. we hebben even gewogen zonder mij is het gewicht van de bomen 25 met mij er op 12. zal toch ook nog eens kijken of ik met de licht ogen nog wat kan.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 19:37

Beste manier om te kijken of je wagen in balans hangt is zonder paard (is mij geleerd).
Er gaat 1 persoon op de bok zitten en de ander moet de wagen dan met 1 pink in balans kunnen houden.
Als dat het geval is, is hij goed.

Ik had al foto's in een ander topic gezien en vond daar wel dat je paard wat ver naar voren staat, maar goed dat kan niet anders gemaakt worden begrijp ik.
Alleen moet je dan wel een zweep hebben die heel wat langer is dan je nu hebt. Je moet op de 'beenplek' de aanwijzingen geven nl. (net voorbij het schoftje) en daarvoor moet je wel rechtop kunnen blijven zitten :)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 19:50

Isapaardje schreef:
Beste manier om te kijken of je wagen in balans hangt is zonder paard (is mij geleerd).
Er gaat 1 persoon op de bok zitten en de ander moet de wagen dan met 1 pink in balans kunnen houden.
Als dat het geval is, is hij goed.

Ik had al foto's in een ander topic gezien en vond daar wel dat je paard wat ver naar voren staat, maar goed dat kan niet anders gemaakt worden begrijp ik.
Alleen moet je dan wel een zweep hebben die heel wat langer is dan je nu hebt. Je moet op de 'beenplek' de aanwijzingen geven nl. (net voorbij het schoftje) en daarvoor moet je wel rechtop kunnen blijven zitten :)

ga morgen nieuwe langere leidels halen want die vond ik ook wat kort. en een zweep die langer is.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 22:43

Ja je mag qua leidsel wel wat over hebben ook, niet op het uiterste vasthouden.
Maar echt jammer dat je je paard niet dichterbij de wagen kunt zetten. Dat was zeker voor het oog veel mooier geweest. Ze staat nu erg ver weg.
Om eerlijk te zijn vind ik de wagen sowieso erg groot. Voor de merrie, maar ook voor jou. Zit je nu met je voeten op een balkje? Zorg er wel voor dat je zelf ook fijn en stabiel zit, anders gaat het echt niet fijn rijden worden op den duur.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 07:39

Isapaardje schreef:
Ja je mag qua leidsel wel wat over hebben ook, niet op het uiterste vasthouden.
Maar echt jammer dat je je paard niet dichterbij de wagen kunt zetten. Dat was zeker voor het oog veel mooier geweest. Ze staat nu erg ver weg.
Om eerlijk te zijn vind ik de wagen sowieso erg groot. Voor de merrie, maar ook voor jou. Zit je nu met je voeten op een balkje? Zorg er wel voor dat je zelf ook fijn en stabiel zit, anders gaat het echt niet fijn rijden worden op den duur.

Het is maar een tijdelijk karretje. Hij is in zijn geheel wat groot en zwaar.
Zodra ze beetje goed loopt komt er een vierwieler en gaat deze weg.

ik zit idd met me voeten op een balkje. anders kon ik niet bij de grond komen.
Heb hem gekocht van iemand die heel groot was.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:58

zulke tweewielers zijn meestal niet fijn in balans te krijgen. en dan komt er te veel druk op de rug van je paard. en als je gaat draven schokt zo'n ding behoorlijk waardoor je niet fijn kunt zitten.
het zou misschien beter geweest zijn om meteen een fijne 4-wielige wagen aangekocht te hebben. fijner voor je paard en voor jou.

waarom wil je eerst een tweewieler?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 21:11

dingogirl schreef:
zulke tweewielers zijn meestal niet fijn in balans te krijgen. en dan komt er te veel druk op de rug van je paard. en als je gaat draven schokt zo'n ding behoorlijk waardoor je niet fijn kunt zitten.
het zou misschien beter geweest zijn om meteen een fijne 4-wielige wagen aangekocht te hebben. fijner voor je paard en voor jou.

waarom wil je eerst een tweewieler?

Omdat ik nog aan het beleren ben, hier kan ze mee achteruit lopen omdraaien enz zonder in de problemen te komen.

Maar ze heeft er nu 2 x voor gestaan gisteren 2 x stuk gedraafd terwijl me vriend mee rende.
En ze is zo braaf, staat netjes stil loopt eigenlijk helemaal niet achteruit.
Dus ik denk dat de komende paar ritjes nog met deze kar zijn en dan heel snel een 4 wieler komt.

MegsFotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:59

Mijns inziens zit de sulky goed, mijn pony staat ook ver van mij af

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 07:23

gisteren ging het mennen zo goed. dat ik tegen me vriend zei. kom er maar bij op zitten ipv er naast lopen.
In draf ging het karretje erg klapperen. maar toen me vriend beetje overdreve naar achter ging hangen was het over en hing hij in balance.
Vriend gaat er nu wat extra gewicht aan maken aan de achterkant dan hoop ik dat het beter gaat......maar we pony doet het super alsof ze niet anders gewend is. *\o/*

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 10:15

Ja dat is het nadeel van een tweewieler en reden dat wij overgingen naar een vierwieler.
Hangt hij in balans voor 1 persoon, dan is hij weer uit balans als je er met zijn 2-en op gaat zitten, en dat ook weer per gang anders.
Dus nu vierwieler voor samen buiten rijden en tweewieler voor zelf trainen op de wei. :)