[AR] Pony te klein voor koets?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

fleurvosje

Pony te klein voor koets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 23:37

Hoi, ik ben van plan zodra mijn shetland pony wat meer conditie heeft en wat kilootjes minder, hem weer op te pakken voor de kar. We hebben een karretje, maar soms twijfel ik of die niet wat aan de grote kant is. Pony heeft er al wel vaker mee gereden. De shetlander is ietsjes groter dan een meter en het karretje is om hem uit stilstand naar voren te bewegen wel wat zwaar, maar als die eenmaal rolt heel licht. Hier een foto van de pony en het karretje:

Afbeelding

Afbeelding

khirshanta

Re: Pony te klein voor koets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 23:46

Ik vind het op zicht moeilijk in te schatten. Hoeveel weegt het karretje?

Als het al moeilijk weg te trekken is, zou ik er zelf niet mee rijden- in ieder geval niet op onverharde wegen. Rul zand en modder zijn dan echt niet grappig meer voor je pony.

fleurvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 23:48

Ik rijd voornamelijk alleen op harde ondergrond! Ik heb evt ook een foto van de pony voor de kar, zou dat helpen?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 23:51

Foto voor de kar is handig inderdaad. Voor nu zal ik zeggen te zwaar.

edit,hoeveel weegt je shet en hoe zwaar weegt het karretje? Er is namelijk een bepaalde vuistregel voor.
Dat een shet max 3 keer zijn gewicht mag/kan trekken in goede conditie.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 00:03

het karretje wat je op de foto hebt staan oogt erg zwaar, en zulke kleine bandjes trekken vaak ook behoorlijk zwaar. Voor nu zeg ik dus te zwaar, maar een foto van je pony voor de kar geeft een duidelijker beeld

fleurvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 00:06

Afbeelding
Gewicht weet ik niet helaas...

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 00:10

Enig idee van het gewicht?

Qua grootte vind ik het te groot, maar niet heel abnormaal. Maar gewicht is het belangrijkste. Dit formaat lijkt me hoe dan ook te zwaar voor onverharde wegen; de stukjes die nu niet verhard zijn zou je beter tot het minimum kunnen beperken. Gelukkig ga je toch al met name over verharde wegen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 00:13

Hoe zwaar zon karretje precies is weet ik niet, maar onze oud stalhouder had er twee shetties voor lopen. Die trokken dat met twee hoeven in de neus.
Een keer kwam hij terug van een rit en zat onder de schaafwonden. Dus wij vroegen wat er gebeurd was. Ze waren van een stoepje afgegaan, maar het karretje was omgegaan. Maar omdat de shetties op dat stuk altijd stappen waren ze gewoon rustig doorgestapt en de beste man had zich aan de wagen vastgeklampt en was meegesleept. Uiteindelijk gelost, opgestaan, pony's gepakt, wagen overeind en naar huis gereden.
Moraal van het verhaal: volgens mij zijn ze niet heel zwaar, ookal ogen ze wel zo.

Ik til de achterkant makkelijk op om de kar te verplaatsen. Net zoals bij onze oude matathowagen voor de mini. Die kar woog 120 kilo dacht ik.

Edit: moraal 2: ga dus geen stoepjes af, want dan kan je omgaan ;)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 00:14

Even reagerend op de openingszin van je topic. Als je wilt dat hij gewicht verliest moet je dus niet wachten met hem aan het werk zetten, dan gaat het veel sneller. (Mooi gevlochten trouwens)

Ik heb met een vergelijkbare combinatie gereden, ging prima. Volgens mij is hier niks mis mee.

fleurvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 00:18

mrie schreef:
Even reagerend op de openingszin van je topic. Als je wilt dat hij gewicht verliest moet je dus niet wachten met hem aan het werk zetten, dan gaat het veel sneller. (Mooi gevlochten trouwens)

Ik heb met een vergelijkbare combinatie gereden, ging prima. Volgens mij is hier niks mis mee.

Dankjewel :) ik ben momenteel veel aan het wandelen en longeren aangezien ik dacht dat hij anders ook nog al dat vet mee moest slepen ... maar ik ga het karretje sowieso eerst een beetje opknappen, wat betere banden eronder enzo en een rem erop laten zetten. Dankjulliewel voor jullie reacties en ik zal geen stoepjes afgaan :j vrijwel alleen van die lange boerderij wegen :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 00:26

Maak geen mens van je beest, hij kan het best een poosje meeslepen hij is een paard, dat snapt hij allemaal niet. Dieren leven in het nu.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 12:56

Ten eerste leuke pony.
ik ben ook ooit met ongeveer zo'n wagen begonnen met enkelspan shetlander. We reden voornamelijk door de polder en op de wei en later ook op vakantie in het Drents Friese Wold. We zaterdag er altijd samen op. Later kwam er een tweede pony en toen ook meteen een marathonwagen voor het tweespan. Tegenwoordig heb ik weer een enkelspan maar dan voor de HCA suljy. Het is een prima wagen om mee te beginnen. Ik heb nooit echt het idee gehad dat mijn pony er heel veel moeite mee had. Hij is inmiddels 24 en zo gezond als wat

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 23:10

Je leidsel zit hoe dan ook niet goed op de foto dat hij voor de wagen staat. Maakt een rare knik naar beneden.
En verder is het lastig te zeggen, kijk hoe je pony er mee loopt.
Lekker soepel of merk je dat ze echt moeten trekken keer op keer, oren naar voren of toch wat meer chagrijnig, staartje soepel of alles beetje geknepen.

En verder is het ook maar net wat je fijn vindt ogen. Weet dat als je zelf twijfelt over je wagen, dat je hem hoe dan ook altijd te zwaar zult vinden en er eigenlijk ook nooit echt lekker mee kunt rijden.

Persoonlijk ben ik geen fan trouwens van zulke wagens, maar ik rij dan ook vnl. in het bos. Op de harde weg moeten deze wel kunnen, tenzij hij echt niet soepel loopt omdat de wielen aanlopen oid. Soepel draaiende wielen is vaak nog belangrijker dan de grootte en zwaarte van de wagen.

fleurvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 16:24

Afbeelding

Afbeelding

Pony vind het erg leuk! We bouwen het rustig op :) We gaan eerst gewoon een beetje oefenen samen en door de polder heen, en evt zou ik als we het allebei echt heel leuk vinden gaan kijken voor een kleine sulky :)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 16:41

Ik zou me niet blindstaren op het gewicht van de kar, maar uit gaan van hoe veel moeite het kost om hem naar voren te trekken. Ik heb een bokkenwagen die zo licht rijd dat je hem met 100 kilo aan mensen er in op je pink kan trekken, dan zegt het gewicht van de kar zelf niet veel.

Ik vind het er op de foto's prima uitzien eigenlijk, en zou me als paardlief (leuk beest trouwens!) er geen problemen mee heeft geen zorgen maken. :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 17:30

julius_juut schreef:
Ik zou me niet blindstaren op het gewicht van de kar, maar uit gaan van hoe veel moeite het kost om hem naar voren te trekken. Ik heb een bokkenwagen die zo licht rijd dat je hem met 100 kilo aan mensen er in op je pink kan trekken, dan zegt het gewicht van de kar zelf niet veel.

Ik vind het er op de foto's prima uitzien eigenlijk, en zou me als paardlief (leuk beest trouwens!) er geen problemen mee heeft geen zorgen maken. :)

Over harde ondergrond wel, maar op het moment dat die bokkenwagen een keer een heuveltje op moet, of ergens in de bagger komt te rijden, is het wel echt "deadweight". Zolang de wagen gewoon lekker door kan rollen is er niets aan de hand.

ures

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 17:43

Kan prima hoor ik heb ook jaren met die combi gereden die karretjes zijn niet te zwaar.
Erg mooi gevlochten trouwens.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 18:43

Wagentje is ideaal om mee te beginnen, is zeker niet zwaar, alleen de vering is niet zo geweldig hebben wij ervaren :).