[AR] Broek aansluiting los geschoten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Broek aansluiting los geschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 10:26

Niet echt een duidelijke titel, sorry.

Maar, ik heb net een nieuwe koets gekocht en wil binnenkort mijn fjord terug in het werk steken. Deze combinatie heeft echter al een aantal jaar niet meer gewerkt en ik zie net dat de broek niet zit zoals die zou horen.

Het 'lusje' of de plek waar de broek normaalgezien doorgaat, is blijkbaar open geschoten en ik heb toen (waarschijnlijk om alles samen weg te leggen) de broek naar voren gehangen, tussen de gesp en de singel.

Maar ik vermoed dat dit geen manier is om er mee te gaan rijden?

Ik vraag het omdat ik binnenkort naar een paardenwinkel ga waar ze tuig ook herstellen, maar liefst wil ik zo snel mogelijk aan de slag natuurlijk.
Het gaat over dit tuig:

Afbeelding

Hier hangt de broek dus normaal, maar bij mij is dat los geschoten en heb ik het naar voren verhangen.
Kan dit kwaad? Zo ja, kan ik het oplossen?

Ibbel

Re: Broek aansluiting los geschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:31

Dat kan je pas zien als je het tuig op je paard hangt. Alle kans dat als de rugriem goed zit, de broek domweg veel te strak om de achterhand zit. Maar misschien heb je geluk en zit er zoveel verstelmogelijkheid in je broek dat je hem wel kunt gebruiken. Maar ik zou er niet op rekenen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 10:54

Oké dankje. Moet nog even wachten om alles uit te proberen.
Normaal (met andere paarden) rij ik met een ander soort tuig, dus ben ik even verward door deze :+

Ik bekijk dan of het inderdaad niet te strak zit voor ik naar de winkel ga.

Edit: het is dan niet zo dat het de werking van de broek tegen zou werken, stel dat het niet spand?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:18

Waarom zou de werking anders zijn? De broek werkt van de brede riem die achterlangs loopt, naar de riempjes waarmee de broek aan het lamoen zit. De riem over de rug is er alleen om het ding op z'n plek te houden.
Sommige tuigen hebben sowieso de mogelijkheid die riem op verschillende plekken aan de rugriem te bevestigen, meer naar voren of naar achteren, juist voor het passend maken. En sommige tuigen hebben twee riemen door de rugriem heen, een wat verder naar achteren, een wat meer naar voren.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 11:50

Dankje voor de uitleg. Met andere tuigen (idd die zowel met maar 1 riem of met 2 over de rug) heb ik nog nooit iets voor gehad of moeten verplaatsen, vandaar dat ik bang was dat dit nadelig zou zijn voor het rem effect. Gelukkig niet dus.

Als het inderdaad niet goed past om de achterhand heen, laat ik het meteen herstellen.