[AR] Verlopen koetsiersbewijs? Nieuwe menpas nu mogelijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Verlopen koetsiersbewijs? Nieuwe menpas nu mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 23:04

Het is dan wel geen nieuws, maar voor diegenen die in een grijs verleden ooit het voormalige koetsiersbewijs hebben behaald, en om wat voor reden dan ook daarna hebben laten verlopen .... je kunt nu een levenslang menbewijs aanvragen!

Toen ik mijn koetsiersbewijs in de jaren '90 liet verlopen (manege werd verkocht, had verder geen eigen paard) had ik niet gedacht hem ooit weer te willen activeren. Na twee decennia bleek het toch wel weer handig te zijn, maar een belletje leerde mij dat ik het koetsiersbewijs weer kon aanvragen, maar dan met terugwerkende kracht alle kosten van "bewijs en WA-verzekering" zou moeten betalen. Een paar honderd euro uit mijn hoofd :roll: . Of weer opnieuw examen doen. Heb het toen beiden (achteraf gelukkig!) maar niet gedaan.

Met het nieuwe menbewijs blijkt dat iedereen die ooit een koetsiersbewijs behaald heeft, tegen een eenmalig bedrag van 17,50 euro een levenslange menpas kan aanvragen, waarmee je o.a. door gebieden kunt rijden die niet voor iedereen opengesteld zijn. Verzekerd ben je sowieso via je KNHS - lidmaatschap.

Dus, voor iedereen die hem heeft laten verlopen en toch weer in zijn bezit wil hebben.... voor 17,50 euro heb je hem weer.

(Ik ga er vanuit dat in deze tijd van "overal papieren voor moeten hebben" de menpas ooit een verplichting wordt)

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 08:00

Ik neem aan dat je daarbij nog een jaarlijkse bijdrage moet betalen, net zoals nu?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 08:06

Volgens mij niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 08:07

Nee je hoeft niets meer te betalen vermoed ik, is toch hetzelfde als met het ruiterbewijs? Die had ik geloof al ruim 30 jaar laten verlopen en kon met 1 mailtje en het betalen van 17,50, het ruiterbewijs zo weer terug krijgen. Pure Nostalgie, maar wel leuk.

Renske_W

Re: Verlopen koetsiersbewijs? Nieuwe menpas nu mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 08:08

Citaat:
De SRR - Nieuws
De SRR – het onafhankelijke exameninstituut voor Ruiter- en Menbewijs

Al sinds 1977 neemt de SRR als het enige instituut de examens voor Ruiter- en Menbewijzen af. En met succes, ruim 108.000 Ruiterbewijs- en 40.100 Menbewijskandidaten zijn inmiddels geslaagd. En de SRR blijft dit doen. De SRR staat immers voor veilige en verantwoorde paardensportbeoefening.

Wat verandert er?

De prijs van het examen wordt inclusief het SRR-lesmateriaal en de examinator. Je bent dus goedkoper uit.
Er bestaat geen (gedwongen) automatisch lidmaatschap
De expliciete verplichting van het hebben van een veiligheidscertificaat vervalt, met dien verstande dat de examenlocatie dient wel te voldoen aan de SRR- en SVP-eisen.
Het door de SRR nieuw afgegeven Ruiter- en Menbewijs heeft onder de huidige regels een onbeperkte geldigheidsduur.

Als je ooit je Ruiter- of Menbewijs behaald hebt, en je wilt de nieuwe SRR pas, die onbeperkt geldig is:

Stuur dan een mailtje of briefje met je gegevens (Ruiter- of Menpasnummer, naam en adres en geboortedatum)
Maak € 17.50 over op onze bankrekening NL42ABNA 0552815802 t.n.v. SRR en vermeld hierbij nogmaals je gegevens (Ruiter- of Menpasnummer, naam en adres)
Je ontvangt per post je nieuwe SRR-pas, met een onbeperkte geldigheidsduur.
De SRR-pas is geldig bij alle natuurgebieden waar deze verplicht is.

De SRR adviseert een goede Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. In het verleden was u hiervoor via de SRR verzekerd bij Hippo International. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de website http://www.hippo-international.nl/ruiter-menbewijs

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 08:25

ohjajoh6 schreef:
Nee je hoeft niets meer te betalen vermoed ik, is toch hetzelfde als met het ruiterbewijs? Die had ik geloof al ruim 30 jaar laten verlopen en kon met 1 mailtje en het betalen van 17,50, het ruiterbewijs zo weer terug krijgen. Pure Nostalgie, maar wel leuk.

Kun je nagaan.... als je die in 2013 weer terug had willen krijgen had je óf weer examen moeten aanvragen, óf met terugwerkende kracht al het verzekeringsgeld moeten terugbetalen. En nu ben je voor 17,50 euro klaar.

Renske, dat had ik idd ook gelezen, maar dacht niet dat dit ook voor lang verlopen passen zou gelden.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 08:29

Wat leuk dat wist ik niet!
Ik ga mijn ruiterbewijs van ruim 30 jaar geleden maar eens opzoeken dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 08:31

Ja bizar inderdaad, ik had het namelijk niet voor niets laten verlopen, toen moest je geloof ik ook steeds verlengen voor best een hoop geld. Vond het juist grappig dat ze op basis van alleen je volledige naam, je zo terug gevonden hadden. Ik was 11 jaar toen ik het ruiterbewijs haalde en nu dus op mijn 45e weer teruggekregen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 08:44

Oud ruiterbewijs heb ik ook nog, maar die zet ik maar niet meer om.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 09:21

Ik heb ruiter en koetsiersbewijs. In november ofzo weer verlengt.

Op zich zonde geld, dus voordat ik weer moet denk ik dat ik hem ook afmeld bij de KNHS en bij de SRR verleng.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 09:26

Dit komt doordat de KNHS en de SRR uit elkaar zijn gegaan. Er zijn nu dus twee instanties die ruiter-en menbewijzen uitgeven. Toen de administratie onder de KNHS viel moest je bij verlenging inderdaad met terugwerkende kracht alle verlopen jaren betalen.
De SRR geeft nu een onbeperkt geldig bewijs uit voor iedereen die ooit via hun examen heeft gedaan. De KNHS heeft ook nog steed een ruiter- en mnebewijs, waar je nu jaarlinks 20 euro voor moet betalen. Dat is dan inclusief verzekering.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 09:39

Lees ik nu goed dat je bij de SRR een bepaald bedrag betaald voor altijd en bij de KNHS dus elk jaar verlengt?
Heb ook koetsiersbewijs bij de KNHS.... Anders overzetten naar de SRR??

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:21

Ja dat klopt! Alleen zit er bij de KNHS een verzekering bij en bij de SRR niet. In feite betaal je bij de KNHS dus jaarlinks voor de verzekering, maar als je al goed verzekerd bent en geen KNHS lidmaatschap nodig hebt voor andere dingen dan is de SRR veel voordeliger. Ik hdb mijn men en ruiterbewijs ook omgezet naar de SRR.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:18

krijg nu via Facebook inderdaad ook een bericht erover via de kring.
Vanmiddag maar is even achteraan gaan, ze laten mij bij de KNHS ook heel fijn dubbel contributie betalen! Voor het koetsiersbewijs en de startkaart.... kreeg als antwoord tjah zijn aparte afdelingen 8)7

http://www.srr-nederland.nl/

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:40

Dit ga ik even aan een paar mensen doorgeven

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:54

Ik zal mijn bewijsnummers dan maar eens opvragen en gaan verlengen wie weet wanneer je het kan gebruiken.
Alhoewel, ik weet niet of ik mijzelf nog zou vertrouwen op de wagen (enkel en dubbelspan) en met inspannen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 15:53

Ik voel me er wel hendig mee genaaid. Zelf niks laten verlopen. Alle jaren gewoon betaald.
Nu dus spijt. Is gewoon voor 17,50 af te kopen voor levenslang.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 18:04

Je bent er mee verzekerd geweest, dat is het enige.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:09

Dan ga ik toch maar eens zoeken waar mijn oude ruiterbewijs, en koetsiersbewijs gebleven zijn.

Kun je evt ook je oude ruiterbewijsnr bij hun opvragen? Mocht ik mijn antieke ruiterbewijs toch niet meer kunnen vinden.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:20

En dat nog niet Gem, het bedrag wordt geclaimd bij je normale WA verzekering. Gevalletje van geld vangen zonder tegenprestatie te hoeven leveren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:11

Ik heb net de SRR betaald en de knhs een mail gestuurd dat ik geen passen meer via hen wens te ontvangen.
Ik vraag me af waar ik die 20 euro per jaar aan de knhs dan nog voor betaal? Wat krijg ik daar eigenlijk voor? Wat doen zij voor mij als ruiter/menner?
Ik heb ze die vraag maar eens per mail gesteld, want er staat in mijnknhs dat ik anders in oktober een rekening krijg. Dus dan zeg ik dat mooi op als het geen nuttig antwoord is. Voor de verzekering is het niet nodig.

Ik zag ook dat mijn ruiterbewijs net vorige week verlopen is, maar heb nooit een rekening gehad om te verlengen. Dus gelukkig dat ik het gewoon af kan kopen.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 20:17

zal er geen addertje onder het gras zitten dat we uiteindelijk toch weer veel moeten gaan betalen als de organisaties weer samen komen of er iets anders verandert?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 10:57

Heb jij een glazen bol?
Je moet het doen met de mogelijkheden die er liggen, en die mogelijkheden bij veranderingen door de beleidsmakers weer kritisch onder de loep nemen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 11:06

Ik heb het pas laten overzetten.
Ik heb het vroeger (1989) bij de SRR gehaald en ben altijd blijven verlengen omdat ik in het Gooi bij het GNR een ruiterbewijs nodig heb om mijn ruiterkaart te kunnen kopen om daar te rijden.
Opeens zonder vermelding werd dit overgenomen door de KNHS en betaalde ik al járen via de KNHS.
Wel meer maar goed, ik moest ook lid worden van hen om het ruiterbewijs te kunnen houden dus betaalde netjes ook de KNHS terwijl ik geen wedstrijden rij oid.

Toen dit een tijd geleden bekend werd heb ik geinformeerd, aangezien mij ruiterbewijs tot 2017 geldig is.
Vanwege dit gezeur krijg je dus GEEN automtisch bericht als je ruiterbewijs verloopt!!
Ik heb dus maar nu €17.50 overgemaakt aan de SRR, kreeg netjes eeen mail en met 3 dagen mijn nieuwe pas in huis die voor eeuwig geldig is.
De KNHS een mail gestuurd om op te zeggen. Die €20.00 per jaar is dan belachelijk. Kreeg ook netjes antwoord.

Alleen de automatische verzekering zit hier niet meer bij !!!!
Maar je paard gaat via je gewone aansprakelijkheidsverzekering. Let daar wel even op!
Ik had ook een jaar kunnen wachten nog maar ben bang dat ik het dan vergeet, dus nu maar 1x extra betaalt. Zeuren over hoeveel geld alles gekost heeft is achteraf praten.... heeft geen zin.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 11:24

Ik heb de knhs dus gemaild wat ze voor mij doen voor die 20 euro. Tot nu toe geen antwoord. Aangezien mijn lidmaatschap op 21 oktober verloopt kan ik het dan nog mooi opzeggen als er geen antwoord komt, of een antwoord waar ik als ruiter niets aan heb.
De passen heb ik dus via de SRR aangevraagd, lijkt me dan beter. Verzekering is overbodig.