Nooit alleen op de wagen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 09:57

Ja als ik 1 x per jaar zou mennen dan zou ik alles verkopen. Pony wordt absoluut niet vrolijk van dagelijks longeren en onze faciliteiten zijn dusdanig slecht in de winter dat ik veel op buiten aangewezen ben.Mennen in de bak niet toegestaan en longeerkraal is maar zozo. Ik fiets veel met haar,maar dat is eigenlijk net zo risicovol

F_inley

Berichten: 6403
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Nooit alleen op de wagen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 10:10

Voordeel van een menstal hihi maarja die moet je maar net in de buurt hebben. Ik vind het wel eraan liggen welke kar je heb. Sommige zou ik zelfs voor dressuur training nog niet alleen op stappen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 11:16

F_inley schreef:
Voordeel van een menstal hihi maarja die moet je maar net in de buurt hebben. Ik vind het wel eraan liggen welke kar je heb. Sommige zou ik zelfs voor dressuur training nog niet alleen op stappen.




Daarom wil ik ook verhuizen naar een andere provincie. Puur voor de hobby en hopelijk mensen die ook eens mee willen of nog beter ook fanatieke menners.

Ik ga binnenkort met een vriendin orentatie rondje Drenthe doen. Zij en haar vriend willen hier ook weg en ja...ook vanwege de paarden. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 11:29

Toch veel "alleen-menners" hier zo te lezen :) Ik kom ze hier in de buurt ook tegen, en stel me dan altijd vragen :Y)

Nu heb ik zelf een korte mencarrière gehad, die spijtig genoeg met een ongeluk is geëindigd (wat op zich niks met het mennen te maken had maar lang verhaal) maar waarbij ik inderdaad aan de groom cru gezegd ook weinig had .. behalve dan natuurlijk de hulp & steun & het samen zijn na het ongeluk ;) Anders sta je daar in je uppie te wachten in het bos op de hulptroepen :P Maar als ik dan denk hoe verkeerd het had kunnen aflopen voor oa de groom ... Het is toch ook een hele verantwoordelijkheid die je hebt. Ze kiezen er natuurlijk zelf voor om mee te gaan, maar het is wel jouw dier en jij doet de men/stuurkunsten ...

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Nooit alleen op de wagen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 11:43

Aan een groom of welke hulp dan ook heb je alleen wat als die weet wat te doen en je al langer samen werkt. Zonder dat ben je zonder vaak beter af, enkel als persoon die 112 kan bellen heb je er dan misschien wat aan. We hebben als mens eeuwen paarden ingezet in drukke en voor paarden onvoorspelbare situaties (hele steden draaiden op paardenkracht) en met enkel 1 persoon aan de leidsels, waarom is dat nu plotseling levensgevaarlijk? Omdat er een aantal stappen in de training worden overgeslagen? Omdat er paarden voor de kar gezet worden die daar eigenlijk niet geschikt voor zijn? Fokken we dan zo weinig goede gebruikspaarden tegenwoordig?

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:05

tamary schreef:
Aan een groom of welke hulp dan ook heb je alleen wat als die weet wat te doen en je al langer samen werkt. Zonder dat ben je zonder vaak beter af, enkel als persoon die 112 kan bellen heb je er dan misschien wat aan. We hebben als mens eeuwen paarden ingezet in drukke en voor paarden onvoorspelbare situaties (hele steden draaiden op paardenkracht) en met enkel 1 persoon aan de leidsels, waarom is dat nu plotseling levensgevaarlijk? Omdat er een aantal stappen in de training worden overgeslagen? Omdat er paarden voor de kar gezet worden die daar eigenlijk niet geschikt voor zijn? Fokken we dan zo weinig goede gebruikspaarden tegenwoordig?

Ik denk dat je ook moet bedenken dat de wereld zelf anders is geworden. Veel mensen staan verder van dieren af, zodat er vaker/sneller gevaarlijke situaties ontstaan.
Daarnaast is het drukker en zijn er meer 'enge ' dingen ontwikkeld. Vroeger was je met paard en wagen zo'n beetje het snelste en grootste op de weg, nu ben je langzaam en kwetsbaar.

Zo werden er op Terschelling altijd ijsjes op het strand verkocht met paard en wagen. Dat is jaren geleden gestopt omdat het gewoon te link werd, de paarden waren nog even mak. Maar zelfs een braaf paard verschiet van een landende trauma heli.

Verder ben ik het wel met je eens en paarden worden natuurlijk met een ander doel gefokt. Maar ik denk niet dat dat het grootste 'probleem' is.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:08

tamary, het is aan de menner om te zorgen voor de opleiding van het paard, en om pas alleen op pad te gaan als het paard daar klaar voor is.

Wat ik daar wel nog bij wil opmerken is dat het verkeer enorm veel veranderd is in die tijd. Auto's rijden aan veel hogere snelheid dan de koetsen vroeger deden, en vooral de mensen zijn niet meer gewend om paarden te zien in het straatbeeld.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:20

Nou nog een tipje van mijn sluier, ik ben namelijk nog fouter want met mijn kleine combinatie begeef ik mij niet op de openbare auto weg. Ik moet 150 meter over de weg en dan wordt alles fietsbad/brompad. Politie en Boa's kijken maar zeggen nooit wat, Staatbosbeheer gaat met de auto zelfs netjes aan de kant als hij op het fietspad rijd voor controles. Alleen onze landweggetjes kom ik wat verkeer tegen. Grote vrachtwagens,tractors ect ze maakt er niks van, en wanneer ik de situatie te smal of te druk vind stop ik haar, stap ik af en begeleid ik haar aan de hand verder tot het weer acceptabel is.

Ik heb dan ook nooit last met mensen, iedereen zegt vriendelijk gedag, de paden zijn breed zat en de mensen vinden het meer schattig dan vervelend geloof ik O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:20

Ik heb met mijn shetlander en sulky eigenlijk altijd alleen gemend. wandelde er ook rustig achter of naast, op de rulle paden en stapte alleen op, op de verharde weg. Dus het erop en eraf zat er goed ingebakken bij beide.

Maar...

Ik heb dat ook een paar keer met mijn grote gedaan (knoepert van een tuigpaard) en nooit meer...
Je kan helemaal niks als dat mis gaat.
(wil hier wel bij opmerken, dat ik ze altijd in mijn uppie deed, dus er was ook nooit een groom voorhanden, is dus ook een reden geweest, waarom dat de wagens zijn verkocht)

Dus ik vind er wel een groot verschil zitten in aanspanning, soort wagen en vooral ook het paard.

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:22

Eline91, heb jij getraind op een traumaheli dan?
Overigens word er nog steeds geen enkel paard volledig verkeersmak geboren.
Conclusie: er kan altijd wat gebeuren of je het nu wil of niet.
Qua grooms ben ik het eens met tamary, je hebt niks aan een groom die niks kan.
Ik had er niet aan moeten denken dat toen mijn pony vanuit draf banketstaaf viel, en daardoor volledig onderuit ging en mij van de wagen lanceerde dat ik een groom had.
Een groom had niks kunnen doen, mijn leidsel ging namelijk om de as.
Dan had ik denk ik gevraagd eraf te springen.
Pony is trouwens braaf gestopt 200 meter verderop, maar alsnog schrik je enorm.

Fotografie91Jarig

Berichten: 2447
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:43

Thuis rijd ik altijd alleen.
Inspannen doe ik allen uitspannen en rijden. Helaas is de rest van de familie totaal geen men liefhebber en ben ik dus altijd alleen.
met buiten rijden gaat er vaak wel iemand mee maar ook niet altijd.
overigens ga ik alleen maar alleen naar buiten als ik met mijn 99% betrouwbare hengst ga mijn jonge merrie ga ik alleen mee naar buiten als er iemand mee gaat :)

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:44

ohjajoh6 schreef:
Dus ik vind er wel een groot verschil zitten in aanspanning, soort wagen en vooral ook het paard.

oh ja joh? Nee sorry flauw.... :+

ik ben het helemaal met je eens :j

FrNo
Berichten: 3658
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 14:31

Ik men ook alleen met mijn mini shet.
Is wel redelijk braaf en verkeersmak, maar ik heb dan ook een kar waar je heel gemakkelijk achter af kunt stappen em de leidsels hierbij vast kunt blijven houden.
Als ik een groter paard zou hebben of een kar waar je niet makkelijk van af kunt stappen zou ik denk ik niet gaan mennen.

Ook niemand in de buurt die mee zou willen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 14:51

Ik vind dat Tamary best wel een punt heeft. Opleiding van het paard gebeurd eigenlijk pas als ze terug komen uit de opfok en dat is jammer.
Ik weet zeker dat ik zo'n braaf paard omdat ik hem tussen zijn 1ste en 3e jaar overal mee naar toe nam.
Paard heeft gewoon een goede basis gehad zonder verpest te zijn.

Verder rijd ik net als Ohjajoh ook niet meer op de autoweg. Ik rijd als het ff kan gewoon op het fietspad.
De 60 en 80 km wegen zijn hier gewoon levensgevaarlijk.

Mik_Frits
Berichten: 102
Geregistreerd: 28-06-14

Re: Nooit alleen op de wagen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 15:10

Ik men al zo'n 25jaar in mijn eentje met dezelfde Fjord. Wedstrijden en naar een wedstrijd toe rijden heb ik ook altijd alleen gedaan We zijn tot de Z dressuur gekomen. Mijn Fjord is geen slome maar wel betrouwbaar. Waar ik het meest benauwd voor ben is dat ik een aanspanning met een nerveus onbevestigd paard, onervaren menner met groom en vaak nog meer personen op de kar tegenkom die al ho, ho gaan roepen als ze in de verte een ander paard zien.
Als je niet zeker van je zaak bent train dan eerst je paard en jezelf, of ga met een instructeur aan de gang. Zeker weten dat je daar uiteindelijk veel meer plezier aan gaat beleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 16:32

Ojajoh schreef:
ohjajoh6 schreef:
Dus ik vind er wel een groot verschil zitten in aanspanning, soort wagen en vooral ook het paard.

oh ja joh? Nee sorry flauw.... :+

ik ben het helemaal met je eens :j


_O- hahaha niet flauw: Gamma!
:wave: naamgenoot.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:37

moonfish13 schreef:
Eline91, heb jij getraind op een traumaheli dan?


Nee hoor, maar ik begeef me ook niet in situaties waar traumaheli's naast me zouden kunnen/moeten landen :) Ik heb wél getraind op allerlei soorten zwaar verkeer, landbouwmachines, motorfietsen, bosmaaiers,... de dingen die ik in mijn buurt kan tegenkomen dus.

Ik bedoelde eigenlijk dat je als menner ook moet kunnen inschatten in welke situaties je alleen met je paard naar buiten kan. In mijn buurt (landelijk) weet ik wat ik allemaal kan tegenkomen onderweg, en ik weet ook dat mijn pony daar niet gek om zal doen. In deze situatie is het dus (relatief) veilig om alleen op de kar te zitten.
In een andere omgeving zal ik dit echter nooit zomaar doen, net omdat ik niet zeker weet hoe hij zal reageren op pakweg een traumaheli.

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:07

Wat een onzin Eline.
Dus jij rijdt nooit in de polder, of nooit langs een speelveldje ofzo?
Ik heb ze al op flink rare plekken zien landen hoor!
En ook laag overvliegen kan gewoon gebeuren, en dan weet je niet hoe ze reageren.
Mijn echt brave pony die bijna niks gek vind schrok laatst met longeren toch even toen er vrij laag twee heli's met een hoop lawaai overkwamen.
Dit is dus het moraalridder gehalte waarover ik iedereen hoor praten op pensionstallen over bokt.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Re: Nooit alleen op de wagen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:34

Ik denk dat mijn pony ook zou schrikken idd. Maar je hebt daarin ook weer gradaties van reageren. Mijn kleine popje heb je binnen vier passen weer terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:38

Dat bedoelde ik dus ook dat het aan het paard ligt: mijn uk is zon coole kikker, zij stelt mij bij wijze van nog gerust met een heftige schriktreactie, maar bij mijn grote, hebben we gelijk zelf een trauma helicopter nodig... :7

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:23

moonfish13 schreef:
Wat een onzin Eline.
Dus jij rijdt nooit in de polder, of nooit langs een speelveldje ofzo?
Ik heb ze al op flink rare plekken zien landen hoor!
En ook laag overvliegen kan gewoon gebeuren, en dan weet je niet hoe ze reageren.
Mijn echt brave pony die bijna niks gek vind schrok laatst met longeren toch even toen er vrij laag twee heli's met een hoop lawaai overkwamen.
Dit is dus het moraalridder gehalte waarover ik iedereen hoor praten op pensionstallen over bokt.


Ik men al 13 jaar en ben nog nooit een trauma hei tegen gekomen. Ja ze vliegen wel eens over en op mijn vorige stal lande er eens eentje bij de buren maar die 2 knollen van mij keken niet op of om.

Ik vind een trauma heli ook niet een ding wat je dagelijks tegenkomt in tegensteling tot hordes wielrenners, motoren (20 tegelijk), ligfietsen, banaanfietsen , vrachtwagen, trekkers en de alpaca's bij de buurman :P

Maar zou graag eens trauma heli schrik training willen doen hoor. Ik ben er haast van overtuigd dat als dat ding eenmaal staat mijn paarden eens gaan kijken of er iets te snaaien.

Mijn fjord schrok vanmiddag in de bak met longeren omdat een van de kinderen een krukje in de bak zette...wahhhaaa dat was ineens doodeng :j

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Nooit alleen op de wagen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:28

Tegenwoordig ga ik vaker samen omdat mijn vriendin haar paard bij de mijne staat. Maar voorheen vrijwel altijd alleen en nog steeds ga ik regelmatig alleen weg. Onverantwoord? Nee absoluut niet. Deze pony kan je een stuk vuurwerk naast afschieten en hij geeft nog geen krimp. Als het echt fout zou gaan denk ik dat een extra persoon echt geen verschil zal maken

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:36

Ik reed altijd samen met iemand, op de sulky cavaletie met een shet, nooit problemen mee gehad.
Totdat ik een keer 100 m alleen stapte ging het mis, door onbekende reden (waarschijnlijk had scheren er mee te maken) nam ze een spurt en ik corrigeer haar zoals ik dat dan doe en ze gewend is, ipv luisteren rent ze door en zo is het gekomen dat ik, door een 180 graden draai , viel doordat de sulky kantelde. Mensen in de buurt hielpen natuurlijk wel daarna met vangen maar ja, dat ter zijde.
Voor shet is dat de laaste keer voor de wagen geweest en voor mij de eerste en laatste keer alleen op de bok/sulky.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:49

Tuurlijk kan het altijd moonfish, het is onmogelijk om alle risico uit te sluiten. Maar ik kan het wel terugbrengen tot een voor mij aanvaardbaar niveau.

Om alle risico uit te sluiten zou ik moeten thuisblijven, maar ik heb zoveel plezier in het mennen dat ik er bewust voor kies om toch te rijden :)

Anoniem

Re: Nooit alleen op de wagen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:51

Wat ik mij dan afvraag Deni11, bij dit soort situaties (evenals mijn eigen ongeluk bv.): wat had de groom bij jou voor verschil gemaakt? Wat had die kunnen doen waardoor het niet gebeurd zou zijn?