[AR] lamoen, onafhankelijk beweegbaar of een stuk

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Meiko

lamoen, onafhankelijk beweegbaar of een stuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 13:10

Heb een 4 wieler sulky capriool voor eenspan. De lamoenbomen zijn niet onafhankelijk beweegbaar. Mij is gezegd een ander lamoen te vinden met aan iedere kant een onafhankelijk beweegbare lamoen boom ( omhoog en omlaag). Nu vraag ik me af, wat is het voordeel daarvan?, en als je die onafhankelijke lamoenbomen hebt, moet je het dan met een vast brancaardoog gebruiken, omdat de lichtogen ook al kunnen schuiven onder het schoftje, word het misschien wat te veel flexibel?

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 14:05

waarom zou het lamoen onafhankelijk moeten kunnen bewegen? dat zie je vooral bij wedstrijd-rijders.
je kunt perfect rijden met een gewoon lamoen.
en dan moet er een andere aansluiting gemaakt worden op je wagen om de losse lamoenstokken te bevestigen.
ik zou het gewoon laten zoals het is.

Siesje80

Re: lamoen, onafhankelijk beweegbaar of een stuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 14:08

Wat ik ervan begrepen heb, belemmeren onafhankelijke bomen de bewegingen van een pony/paard minder. Een schoftje met beweegbaar deel is niet bedoeld voor gebruik bij een vierwieler, maar voor bij een tweewieler, daarbij komt er veel meer beweging bij de schoft aan.
Zelf heb ik een vast lamoen en daar geen problemen mee.

_larissaahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 22:39

Ik zou graag een onafhankelijk lamoen willen hebben :) hierin heeft een pony veel meer ruimte achter om te draaien enz. Ik heb nog een normaal lamoen maar daar is t ook prima mee te doen hoor !

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:02

Ze hebben beiden voor en nadelen.
Wij hebben tijdens een marathon wel eens bijna op onze kant gelegen. De reden dat we niet helemaal doorsloegen was dat het paard een vast lamoen had en daarmee de kar weer recht trok. Hadden we een onafhankelijk lamoen gehad toen; dan hadden we echt op onze kant gelegen. Dit was overigens in klasse 2 samengesteld (en ik was groom).

Ik heb zelf de luxe van 2 wagens. Een 'echte' marathonwagen met onafhankelijk lamoen. En een recreatiewagen met vast lamoen. Ik merk aan mijn merrie weinig verschil qua buigzaamheid tussen de twee lamoenen.
Ja, de draaicirkel van de marathonwagen is kleiner, logisch, want die is gewoon veel korter en kleiner.
Als je gewoon voor de lol rijdt en niet op het hoogste niveau meedoet, dan kun je prima met een vast lamoen rijden hoor.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 20:54

Met onafhankelijke lamoenen kan je paard ook dichter op de wagen staan: met vast lamoen staan ze er verder vandaan ivm bevestiging ed.
Vooral voor marathon is dat veel fijner. Maar vind sowieso fijner ze dicht bij me te hebben. :Y)

Wbt Asssie zegt is gewoon je eigen rijden qua omgaan dus dat kun je niet op lamoen afgeven: op basis daarvan maak je geen keuze voor welk lamoen. Is een situatie waarbij je een mazzel t je hebt.

Ik geef voorkeur aan onafhankelijk ook omdat in marathon als je scherp rijd ene kant iets omhoog gaat en andere kant wat omlaag. Het volgt je paard. Al helemaal als je dan uitschuifbare stokken hebt zodat binnenkant terug schuift en buitenkant mee komt in scherpe bochten. Maar dat is dan weer een extra optie. :Y)
Maar bij bijv jonge paarden is vast lamoen makkelijk met inspannen zodat ie er gelijk tussen staat.

Heb wel beide lamoenen. 1 vast aan 2 span wagen als ik ff daarmee enkelspan wil rijden als ik 2 wagens mee heb voor langere dagen wedstrijden zodat ik niet 3 wagens mee hoef te nemen.
Mijn enkelspan wagen is wel met onafhankelijk lamoen.

Beide lamoenen kun je prima mee rijden das zeker waar. Naarmate kom je vanzelf achter wat voor jou en je paard fijn is.