[AR] HCA-sulky vraag: stophaak schiet door lichtoog

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Katleen

HCA-sulky vraag: stophaak schiet door lichtoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 14:47

Hoi,

ik heb een vraagje aan de HCA-sulkybezitters onder jullie.

Mijn mini van 95cm staat voor een HCA sulky met 16 inch wiel en panzitting. Ik heb m nu eindelijk zo afgesteld gekregen dat ik er redelijk aangenaam op zit en dat hij nagenoeg zweeft in de lichtogen.
Probleem is echter dat de stophaak (die driehoekjes) in bochten mee door het lichtoog schiet.. Vooral dan rechts.

Wat doe ik fout? Lamoen verkeerd gebogen? Broek te los? Strengen te kort? Aangenaam rijden is het zo niet, want ik kan na elke bocht afstappen om het weer goed te doen..

Hopelijk hebben jullie dé oplossing voor mij.. :D

palousa_boy

Re: HCA-sulky vraag: stophaak schiet door lichtoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 15:13

Heb je er misschien een foto bij? Dan is het vaak iets makkelijker oordelen waar het idd aan ligt.
De opties die je zelf noemt zijn idd mogelijk, maar dat is zo een beetje lastig oordelen.

Chardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:29

Als jouw tuig zo in elkaar zit dat dat dat kan, kan je misschien de buitensingel door die driehoekjes halen. Zo doet mijn moeder het wel eens. :)

Katleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 18:57

Ik ga morgen een foto maken met pony!
Buitensingel erdoor halen gaat niet lukken, onder mijn lichtoog zit meteen een D-ring (ideal luxe marathon)..

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 20:47

Als ik lees denk ik gelijk of strengen idde te kort (of lamoen stokken wat inschuiven.
Buitensingel voldoende aansluitend?
En anders ietsje laten zakken dat ie niet geheel zweeft maar met 1 vinger gewicht rust in de lichtogen.
Maar ik denk voornamelijk strengen te strak maar een foto zal beter beeld geven.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 22:03

Even je lamoenstokken een slagje draaien zodat de stophalen naar buiten wijzen

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 11:06

Ik had dit probleem ook een goede vriend van me heeft er een gesloten lamoen van gemaakt.
En het probleem is opgelost :-).
Afbeelding

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:49

als ik lees "driehoekjes, dan denk ik dat die de bevestiging zijn voor de broek.
als het goed is zitten er voor aan de burry 2 pinnetjes waar je lichtogen tussen moeten zitten.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:52

dingogirl schreef:
als ik lees "driehoekjes, dan denk ik dat die de bevestiging zijn voor de broek.
als het goed is zitten er voor aan de burry 2 pinnetjes waar je lichtogen tussen moeten zitten.

Niet elk lamoen is hetzelfde;
Ken nog maar weinig lamoenen van recente wagens met open lamoen met 2 pinnetjes.
Meeste zijn dicht of de zogenoemde stophaak wat TS ook heeft is het driehoekje die dient als stophaak.

Eventueel kan je daar ook de broekriem doorheen halen. :j
Maar op hca zit gewoon broek riem bevestiging stukje speciaal voor broek. :j

Katleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 22:16

Met wat vertraging...

Ik heb inmiddels de lamoenstokken een klein tikje gedraaid en het lijkt al veel beter! Als ik ze verder zou draaien, komt er precies zo'n rare bocht in het geheel...

Ben wel benieuwd wat jullie vinden qua balans vanaf de foto!
(Mijn voet staat op de ene foto op de grond om strengen opgespannen te krijgen)

Afbeelding

Afbeelding

Het lamoen laten dicht lassen lijkt mij ook nog een goed idee. Kan ik het ook wat inkorten, want dat valt me nu dan weer op dat het in korte bochten in z'n hals durft prikken.

Edit: broek zit bij mij inderdaad door de driehoekjes omdat ik de andere oogjes wat ver naar achter vind zitten

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:33

Wat een leuke stippenpony! Fijn dat je foto's hebt gepost. Dat helpt toch met bedenken wat je issue kan zijn.

Mijn eerste vraag, waarom heb je de strengen door de voetsteunen gedaan? Hierdoor zitten de strengen niet in een rechte lijn en dat is niet fijn voor de pony.
Daarnaast zou ik de strengen ook buiten de buitensingel langs doen. Om weer te zorgen dat de strengen 'vrij' de ruimte hebben.
En ik twijfel of je borsttuig niet een half gaatje te hoog hangt.

Ik denk dat het probleem zit in de afstelling van de broek en de strengen. De broek hangt op de foto's erg los aan de kar. Als je de broek wat gaatjes strakker maakt dan voorkom je (hopelijk) dat het lamoen heel erg gaat schuiven in de lichtogen tijdens overgangen en wendingen.
De buitensingel lijkt me strak genoeg te zitten en ook het lamoen ziet er goed uit.

Hoort het lichtoog niet voorin in het lamoen te hangen? Ik heb geen ervaring met dit lamoen, maar bedenk me dat het nu heel onhandig in de wendingen is.

Katleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 10:27

Thanks!

Strengen door de voetsteunen heb ik op bokt eens als tip gekregen, ivm de staalkabel verder van je been af te krijgen. Weet dat meerdere mensen het zo doen, maar eigenlijk niet meer bij stil gestaan of het verder problemen geeft.. Buitensingel zal ik weer buitenom doen!

Ik ga eens wat uitproberen met broek strakker en evt strenger langer.
Ivm het lamoen weet ik het niet goed, de plek waar nu de lichtogen hangen lijkt mij de "goede" omdat het vanaf daar naar buiten buigt (als je nog snapt wat ik bedoel). Maar je hebt inderdaad gelijk qua wendingen.. Lastig! :+

Verdere tips altijd welkom !! Pony mag weer heel wat vetjes kwijt, dus wil graag weer op pad :D

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:45

als je zelf op de sulky zit zou de burry een beetje moeten zweven in het midden van de lichtogen. ook met rijden dus.
leuke pony!

Katleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 17:19

Zweven doet hij! Ook weer niet té, want dan gaat ie weer klapperen tegen de gesp van het lichtoog :)