Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Hartjeromy schreef:ik weet best wat en hoe ik het moet doen maar ik wil weten hoe ik het het beste kan doen.. ik heb nog mega lang de tijd om me pony aan alles te laten wennen aangezien ik nog niet over een sulky/karretje beschik..
Hartjeromy schreef:ik weet wat ik moet doen maar ik wil weten hoe ik het het beste kan doen... heeft iemand nog tips wat ik het beste kan doen ( en dan zonder dat de kar er achter zit ) en welke sulky ik het beste kan aanschaffen om mn pony te beleren?
RianneEnzo schreef:Starten met Lange lijnen met het tuig op en als ze dat al keurig doet, er een bandje achter hangen. En dan iemand laten komen die haar wilt beleren en er verstand van heeft. Even no offense voor de rest maar ik ben 15 en heb mijn mini shetlander zelf beleerd.. Ze heeft nog geen stap verkeerd gezet in het jaar dat ze nu voor de kar staat. Binnenkort neem ik wel les en dan wil ik me gaan inschrijven voor een oefen wedstrijd in de buurt. En voordat ik haar beleerd heb, heb ik 1x een paard in en uitgespant en heb ik ongeveer 7 keer op een wagen gezeten. Dus niks is onmogelijk. Misschien is het een idee om voor dat je begint Barryhooks2 te kijken op youtube.
Hartjeromy schreef:nine1987 schreef:Eerst een ander tuig kopen.. En dan je pony wegbrengen naar iemand die dit professioneel doet..
hoezo een andere tuig kopen als ik vragen mag? en pony wordt met de kar echt ens komt er iemand mij helpen maar ik wil dr zo goed mogelijk voorbereiden voordat dr kar dr acher komt..
Maanoogje schreef:RianneEnzo schreef:Starten met Lange lijnen met het tuig op en als ze dat al keurig doet, er een bandje achter hangen. En dan iemand laten komen die haar wilt beleren en er verstand van heeft. Even no offense voor de rest maar ik ben 15 en heb mijn mini shetlander zelf beleerd.. Ze heeft nog geen stap verkeerd gezet in het jaar dat ze nu voor de kar staat. Binnenkort neem ik wel les en dan wil ik me gaan inschrijven voor een oefen wedstrijd in de buurt. En voordat ik haar beleerd heb, heb ik 1x een paard in en uitgespant en heb ik ongeveer 7 keer op een wagen gezeten. Dus niks is onmogelijk. Misschien is het een idee om voor dat je begint Barryhooks2 te kijken op youtube.
Dan ga ik dat toch op geluk afschrijven. Ik heb ook een pony helpen beleren op meerdere manieren toen ik 15 was, maar die was zo gewillig met alles dat het niet al te veel kwaad leek te kunnen. Vooralsnog zou ik dat als ik erop terugkijk niet nog eens gedaan hebben. Er had teveel fout kunnen gaan. Paarden/pony's zijn en blijven altijd vluchtdieren, wat dus betekend dat je nooit kunt voorspellen wat er wel of niet gaat gebeuren. Sommige dieren willen niet eens beleerd worden voor de kar, en ook hier kun je niets aan doen. Als ze tuig accepteert maar je weigert te begrijpen/bang is voor geluid achter zich wat constant aanwezig is en wat ze niet kan zien, dan zit je mooi met de gebakken peren.
nine1987 schreef:Omdst je in je andere topic zei dat er stukjes leer afgebroken/afgescheurd zijn.. Dit tuig gebruiken is gewoonweg niet veilig..
RianneEnzo schreef:Maanoogje schreef:Dan ga ik dat toch op geluk afschrijven. Ik heb ook een pony helpen beleren op meerdere manieren toen ik 15 was, maar die was zo gewillig met alles dat het niet al te veel kwaad leek te kunnen. Vooralsnog zou ik dat als ik erop terugkijk niet nog eens gedaan hebben. Er had teveel fout kunnen gaan. Paarden/pony's zijn en blijven altijd vluchtdieren, wat dus betekend dat je nooit kunt voorspellen wat er wel of niet gaat gebeuren. Sommige dieren willen niet eens beleerd worden voor de kar, en ook hier kun je niets aan doen. Als ze tuig accepteert maar je weigert te begrijpen/bang is voor geluid achter zich wat constant aanwezig is en wat ze niet kan zien, dan zit je mooi met de gebakken peren.
Nou dat was geen geluk hoor was gewoon een goede voorbereiding geven en lang de tijd geven. Ik heb altijd als ik op de kar zit een scherp mes mee dus als het fout gaat dan kan ik gelukkig alles doorsnijden. Je hoeft geen 40 te zijn om wat ervaring te hebben om paarden te beleren. Ik heb vooral gekeken naar de lichaamstaal van mijn pony toen ik haar ging beleren, en heb een jaar er voor uitgetrokken om met haar aan lange lijnen te doen, schriktraining en nog veel meer dingen. Ook liet ik haar zelf nadenken zodat ze scherp bleef. raakt ze verstrikt is het een woordje ho om haar stil te laten staan. Het enigste waar ik hulp bij heb gehad was het tuig op maat zetten, ik wist wel hoe het moest zitten maar wou wel dat iemand het even nakeek. Binnenkort begin ik met de 2e pony die is hier sinds december en daar ben ik nu rustig mee aan het longeren en wandelen. Dus daarom zeg ik ook het is niet zo moeilijk als je maar luistert naar je pony en de tijd neemt, en het liefst wat hulp erbij.
Maanoogje schreef:nine1987 schreef:Omdst je in je andere topic zei dat er stukjes leer afgebroken/afgescheurd zijn.. Dit tuig gebruiken is gewoonweg niet veilig..
Oh jeetje zeg! Nee nee nee, dan heb ik mijn beslissing voor je gemaakt TS. Laat iemand anders je pony beleren. Als je denkt dat zo'n tuig nog gebruikt kan worden, dan moet je maar niet gaan proberen je pony zelf voor de kar te beleren.
RianneEnzo schreef:Starten met Lange lijnen met het tuig op en als ze dat al keurig doet, er een bandje achter hangen. En dan iemand laten komen die haar wilt beleren en er verstand van heeft. Even no offense voor de rest maar ik ben 15 en heb mijn mini shetlander zelf beleerd.. Ze heeft nog geen stap verkeerd gezet in het jaar dat ze nu voor de kar staat. Binnenkort neem ik wel les en dan wil ik me gaan inschrijven voor een oefen wedstrijd in de buurt. En voordat ik haar beleerd heb, heb ik 1x een paard in en uitgespant en heb ik ongeveer 7 keer op een wagen gezeten. Dus niks is onmogelijk. Misschien is het een idee om voor dat je begint Barryhooks2 te kijken op youtube.
Hartjeromy schreef:Maanoogje schreef:Oh jeetje zeg! Nee nee nee, dan heb ik mijn beslissing voor je gemaakt TS. Laat iemand anders je pony beleren. Als je denkt dat zo'n tuig nog gebruikt kan worden, dan moet je maar niet gaan proberen je pony zelf voor de kar te beleren.
TUIG IS NOOIT GEBRUIKT ENKEL IN DE KAST GELEGEN EN MEE LANGE LIJN ECT... er zitten enkel paar "schaafwondjes' op het leer....
nine1987 schreef:Je wil eerst het gevoel van t lamoen nadoen en dan gaan slepen? Dat is de compleet verkeerde volgorde en dat idee kun je ook niet nabootsen met bezems..
Felicxa schreef:Als er enkel wat schaafwonden op het leer zit is erg echt niks aan de hand. Dan zou bokt bij mij ook roepen dat ik onverantwoord bezig ben.![]()
Als je voorlopig enkel gaat langelijnen en zo zou ik gewoon veel schriktrainingen (met oogkleppen op als je die gebruikt) doen en hem leren dat ho ho is en ook geen stap meer. Als je hem voor de wagen gaat zetten, zorg dan iig dat je de eerste paar keer iemand met verstand van mennen en beleren erbij hebt, zodat het allemaal goed gaat en je je pony een goede basis kan meegeven.
Felicxa schreef:Als er enkel wat schaafwonden op het leer zit is erg echt niks aan de hand. Dan zou bokt bij mij ook roepen dat ik onverantwoord bezig ben.![]()
Als je voorlopig enkel gaat langelijnen en zo zou ik gewoon veel schriktrainingen (met oogkleppen op als je die gebruikt) doen en hem leren dat ho ho is en ook geen stap meer. Als je hem voor de wagen gaat zetten, zorg dan lig dat je de eerste paar keer iemand met verstand van mennen en beleren erbij hebt, zodat het allemaal goed gaat en je je pony een goede basis kan meegeven.