[AR] Men dresuur: halsstrekken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Men dresuur: halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 17:12

Wat willen ze hier precies zien?

Kan iemand mij dat uitleggen, liefst met filmpjes of duidelijke fotos?

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:42

Met halsstrekken willen ze een pony zien wat met aanleuning in een voorwaats neerwaarts je hand volgt naar beneden. Zijn rug en hals ontspant. Dus geen los hangende leidsels. Echt nog contact en aanleuning. Je vangt als het ware de energie van je pony op aan de voorkant op en als je ontspant en de leidsel meegeeft zal de pony zakken en in aanleuning blijven lopen. Als je aanleuning niet goed is zal de pony zijn hoofd omhoog doen en is je verbinding weg.

Voorbeeldje:
L dressuur:
cijfer 7 met commentaar niet teveel op voorhand laten vallen
Afbeelding

Nog een voorbeeldje:
B dressuur '
cijfer 6
commentaar de rechter pony zeer netjes, linker pony mag meer
Afbeelding

Eilatan

Re: Men dresuur: halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 18:40

En hoelaag willen ze het hoofd dan zien tot knieen? Hoofd op loodlijn?

Ik kreeg een 4 voor halsstrekken, beide proeven, met als commentaar 'niet meer vw/nw uitschuiven'

En ik begrijp eigenlijk niet wat ik nu anders moet doen.
Ik dacht dat het eigenlijk wel netjes ging.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:43

Neus op loodlijn of ervoor, en kniehoogte, volgens mij wordt het bij nieuwe regelement boeg hoogte in ieder geval onder het zadel wel, maar dat heb ik nog niet doorgelezen.
Verder moet paard inderdaad de hand volgen, dus niet losgooien, heb geen plaatje voor je.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:54

Bij halsstrekken staat de menner het paard toe om hoofd en hals geleidelijk naar voren en beneden te brengen, tot ongeveer tussen boeg- en kniehoogte, met het hoofd voor de loodlijn. Het paard volgt de hand van de menner. Alsdus de KNHS.

Zoals Patricia uitlegt moet het contact met je paard(en) behouden blijven. Door de leidsels te verlengen en je hand iets toe te steken vraag je je paard je hand te volgen. Als je zoekt op google kan je veel voorbeelden vinden van halsstrekken ohz. In de basis is de oefening gelijk voor ohz en voor de kar.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 19:00

Nouja, dan doe ik het goed, dan begrijp ik die 4 gewoonweg niet.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 23:47

Als je er niet meer wijs uit wordt, gewoon naast je neer leggen en verder trainen / lessen. Niet te lang bij stil blijven staan, het blijft een jurysport. Daarnaast zit er een schrijfster naast die ook misschien het commentaar verkeerd interpreteert of opschrijft (als blijft die 4 wel gewoon een 4). Soms kun je er niks mee.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 09:30

Heb je beeldmateriaal van het halsstrekken?

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:54

Toydoll schreef:
En hoelaag willen ze het hoofd dan zien tot knieen? Hoofd op loodlijn?

Ik kreeg een 4 voor halsstrekken, beide proeven, met als commentaar 'niet meer vw/nw uitschuiven'

En ik begrijp eigenlijk niet wat ik nu anders moet doen.
Ik dacht dat het eigenlijk wel netjes ging.

Als ik het commentaar zo lees, versnelde de pony op het moment dat jij meer ruimte gaf ("niet meer vw", is volgens mij "niet meer voorwaarts") en dat is niet de bedoeling, hij moest juist nw (neerwaats) uitschuiven. Als je aanleuning niet goed was of de pony niet genoeg zakte is het cijfer dan niet heel vreemd. Sowieso zijn juryleden niet echt happig om hoog te punten op dit onderdeel.

Halsstrekken is ontspannen in de bovenlijn. Uitschuiven met het neusje naar voren naar ongeveer kniehoogte (inclusief aanleuning bewaren), terwijl het tempo gelijk blijft (dus ook niet langzamer gaan) en je het figuur netjes uitvoert zonder te slingeren. Goed halsstrekken is veel oefenen (mijn pony kan het heel goed in draf, maar in de stap vindt hij het lastiger) en je kunt er ook voor je pony een commando aan koppelen.

Goed halsstrekken wordt trouwens maar heel weinig gedaan in een ring. Vaak zit er teveel spanning op, waardoor ponies en menners tegen dit punt aanhikken, ook omdat er vaak snel weer wat achteraan komt waarvoor je pony weer bij elkaar geraapt moet zijn. Dus helemaal niet erg dat het je nog niet goed lukte!

Van de nieuwe proefjes worden er straks filmpjes uitgebracht. Dus dan kun je het rustig bestuderen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 22:02

ah, ik las het inderdaad anders!

Ik las 'Niet meer voorwaarts-neerwaarts uitschuiven' ; dus dat ik teveel zou uitschuiven ofzo? Begreep het dus ook niet.

Maar niet meer voorwaarts ja. Nja pony liep hele proef overtempo in stap, dus ook hier ja. En toch nog meer uitschuiven dus. oke.

Ik bikritiseer het cijfer overigens ook niet hoor, maar ik wil er graag van leren, dus dan moet ik wel snappen wat ik anders moet doen. Anders blijft het een 4; en dat is zonde, toch?

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:13

Zijn er maar weinig die het mooi kunnen, vandaag hele dag zitten schrijven bij de dressuur en ik heb er maar 1 gezien die het heel mooi kon.
Die bleef prachtig op 1 tempo en kwam mooi naar beneden zonder los gegooit te worden.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:31

Halsstrekken is een kwestie van heel veel oefenen en vragenderwijs het hoofd én hals laten zakken. Ik heb juist altijd, zowel onder de man als aangespannen, heel hoge punten gehad voor het halsstrekken. Hier werd dan ook vroeger bij onze manegehouder ontzettend op gehamerd. Goed halsstrekken is de bevestiging van ontspanning in het lichaam (met name de rug) en het volgen van de hand.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 10:03

Ik rij en men mijn paard al 12 jaar. Maar hals trekken heeft hij altijd geweigerd :-). Ook onder het zadel verdomde hij het. Begin gaat goed dan gaat het hoofd netjes naar beneden. Maar dan moet meneer alles bekijken en gaat het hoofd weer omhoog (nog een restje hengstengedrag)..... het is gewoon een drama 8)7. Ik ben altijd blij met een 5 (want die was te hoog), maar ik kreeg vaak een 3 of 4 (niet getoond). Ondanks dat kreeg ik vaak een winstpunt :-).