[AR] concourswagen...menwedstrijden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fionami

concourswagen...menwedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 10:38

Ik heb een prachtig mooi concourswagentje. Paardje beleerd voor de kar en afgelopen zomer heerlijk genoten van de mooie ritjes op de weg.

Nu zie ik vaak menwedstrijden maar meeste worden gereden met een marathonkar. Ik snap dat ik met mijn kar niet door waterbakken kan of krap de bocht...althans...als ik hem heel wil houden niet.

Maar is er een discipline of zijn er wedstrijden wat wel kan met een concourswagen. (Ik ken de rondjes die gereden worden met de tuigpaarden maar qua echt wedstrijd weet ik daar niet veel van af.)

Iemand die mij iets meer kan vertellen over mogelijkheden?

Letsdunit

Re: concourswagen...menwedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:43

Dressuur en vaardigheid kun je gewoon met je concourswagen rijden. Mits hij onderdoor kan draaien anders mag het niet.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:57

En de spoorbreedte moet minstens 1.25 m zijn.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 11:02

Dat onderdoor draaien staat niet meer in het nieuwste reglement, dus dat hoeft geen probleem meer te zijn. Als je concourswagen niet geremd is moet je paardje wel een broek aan.
Gewoon eens in de buurt naar een dressuur/vaardigheidswedstrijd gaan kijken en als je vragen hebt ze daar gewoon stellen, meestal krijg je dan van alle kanten informatie en tips, misschien zelfs wel zoveel dat je denkt: waar ben ik aan begonnen, maar ze bedoelen het allemaal goed.
Op zo'n wedstrijd rijd je gewoon een dressuurproefje met de wagen, eigenlijk net zoals onder het zadel, de vaardigheid is een parcours waarbij je tussen poortjes met balletjes doorrijden, te vergelijken met springen.
Ik weet niet of je lid bent van een menvereniging, maar die kunnen je meestal ook wel informatie voorzien.

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 11:04

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 11:06

Thnx grainley! Nee ik ben nog geen lid. Ik ga überhaupt 10 april mijn eerste wedstrijd ooit starten maar dan dressuur onder het zadel. Mijn paard vind mennen ook ontzettend leuk dus het lijkt mij voor hem zo leuk om daar eens meer in te verdiepen. Mijn karretje is ongeremd maar heb inderdaad een broek om zijn kont hangen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 15:25

Volgens mij is de broek sinds 1 april 2015 sowieso verplicht bij enkelspan. Maar die heb je al, dus dat is geen probleem voor jou :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 15:27

Ziet er wel erg breekbaar uit.. hoog boven de wielen dus denk dat je snel uit balans kan raken?

Ik zou liever niet met zo'n wagen de vaardigheid in gaan in ieder geval.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 15:29

Je zou ook aan de mendurance kunnen denken. De aangespannen versie van endurance. Prima te doen met zo'n wagen!

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 15:42

LinSa schreef:
Je zou ook aan de mendurance kunnen denken. De aangespannen versie van endurance. Prima te doen met zo'n wagen!

Ik zou met een concourswagen toch liever niet door het bos gaan rijden. Met deze wagen zou ik het bij dressuur houden, maar ik ben ook wel iemand die veel waarde hecht aan een kar die stevig ligt.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:49

Maar als je echt dressuur voor de wagen gaat rijden, dan vind ik dit lamoen echt veel te smal. Hier kun je je paard nooit lekker in laten buigen (maar ik heb een paard die dan niet meer loopt dus vandaar dat ik er op let.)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:53

LinSa schreef:

Ik zou dan niet blij zijn een stronk/wortel tegen te komen op de hei met zo'n onderstel.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 17:26

Brainless schreef:
LinSa schreef:

Ik zou dan niet blij zijn een stronk/wortel tegen te komen op de hei met zo'n onderstel.

Je hebt helemaal gelijk! :) ik had de foto nog niet zien staan en dacht meer aan een recreatieachtige wagen.

Maar als je niet eens een stronk/wortel aan kan met je wagen, zou ik er liever helemaal niet mee willen rijden, maar dat is mijn mening :)

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 17:51

Haha neee bos crossen wordt het er zeker niet mee.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 19:26

Grainey schreef:
Dat onderdoor draaien staat niet meer in het nieuwste reglement, dus dat hoeft geen probleem meer te zijn. Als je concourswagen niet geremd is moet je paardje wel een broek aan.

Als je wagen wel geremt hebt moet je alsnog een broek om omdat dit verplicht is voor alle enkelspannen in alle men disciplines.

Hier altijd met van der mee concourswagen gereden, maar die zijn wel zeer stevig. Maar alsnog alleen dressuur maar dat gaat zeker prima.

Je zou met de concours wagen prima dressuur kunnen rijden en wellicht altijd nog gaan kijken voor andere wagen als je echt door wilt.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 19:28

ik zou met deze wagen zeker geen wedstrijden gaan rijden. dressuur is wel een optie..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:13

Enkel dressuur..... vaardigheid zou ik hier al niet meer mee aandurven; ook daar moet je soms flink wenden en vaart maken.
Onderstel en wielen zijn zeer iel en fragiel, het zwaartepunt ligt erg hoog dus veel kans op omslaan (met alle gevolgen van dien).

Mendurence zou ik al hélemaal niet overwegen met zo'n wagen, dan krijg je geheid ongelukken.

Eigenlijk is het enige waar deze 'echte' concourswagens echt goed en veilig geschikt voor zijn.... het concours dus tuigpaard rijden en evt. een beetje dressuur.