[AR] Koetsje renoveren, en tuigonderleggers

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Koetsje renoveren, en tuigonderleggers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 15:55

ik heb deze winter een leuk koetsje op de kop getikt, geschikt voor grote paarden, wel wat roest maar nergens doorgeroest. Hout ziet er nog redelijk uit maar is nat geweest.
Bedoeling is om eerst in deze staat te gaan testen wat paardlief doet (voor we hem renoveren en ze hem direct molt :D)

Afbeelding

Plan is:
Hout eraf, koets opschuren (of laten zandstralen als dat kan), opnieuw in de lak zetten (of mss galvaniseren), en nieuw hout ertegen.
De rem die erop zit werkt totaal niet meer (bijna niet in te drukken en er gebeurt niks). Is dit de moeite om de rem te renoveren, of kijken we beter om een nieuw systeem erop te zetten?

Het tuig is een nieuw aangeschaft sieltectuig, ding ziet er prima uit. Maar ik zou toch graag nog een drukverdeler onder het borsttuig en het schoftje hebben (deels voor de druk te verdelen, deels om het schuim van mijn tuig proper te houden). Wat is aan te raden?

Keet

Re: Koetsje renoveren, en tuigonderleggers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:57

Voor drukverdelende onderleggers zou je naar die met gel van Zilco kunnen kijken :) Weet niet of ze die in trekpaardformaat hebben, maar je kan het altijd proberen :)

Over de rem. Vind het altijd wel fijn om een rem te hebben. Dus dan zou ik kijken hoeveel werk/geld erin zit voor beide opties :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 18:51

http://www.ems-webshop.com/a-25328285/g ... a-gel-pad/
Extra small is 60cm wat vaak standaard maat is van schoft onderleggers, dus dat past zeker op grotere maat.

Qua borsttuig ben ik geen liefhebber van onderleggers omdat ze heel vaak er onderuit schuiven.
Dan op zoek naar een met meer dan voldoende klittebandjes.
http://www.ems-webshop.com/a-22221073/w ... fle-liner/
Heb pas deze gezien en is dan wel weer erg mooi en goede bevestigingspunten, maar moet wel zien of je schuim er mooi op past zodat het mooi druk verdeeld.

Wbt de rem heb ik die er toch erg graag op met een 4 wieler.
Hij zal je paard zeker niet remmen, maar je wel helpen bijv bij stilstaan en je kar zelf afremmen op heuvels ipv een zwaardere kar op de kont laten remmen.
Zit er nog remvloeistof in? Je zal 'm wss moeten laten ontluchten ook, zou het eens navragen bij een wagenbouwer. :j
Zie ook:
[AR] Remvloeistof menwagen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 09:43

Dank je voor de linkjes!
Ik prefereer ook een rem, maar ik weet niet goed of het de moeite is om iets te doen aan de oude rem, of gewoon een nieuwe op te zetten. Remvloeistof is aangevuld maar hielp nog niet. Ontluchten wss niet, we hebben nog geen tijd gehad om er naar te kijken :D

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:26

we hebben een aantal jaren geleden nieuwe remklauwen, remschijven en remsysteem op onze wagen gezet.
dat kostte toen 500,-
als je iemand je huidige rem kunt laten nakijken en laten maken, ben je waarschijnlijk goedkoper uit.

ik zou altijd een borst- en schoftonderlegger onder het tuig doen. fijner voor het paard en je tuig blijft schoon.