[AR] Shetlander Bliksem, wel of geen oogkleppen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Shetlander Bliksem, wel of geen oogkleppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 13:46

Hoi hoi,

Iedereen weet vast nog wel dat ik Bliksem een keer voor die oude wagen heb gezet.
Die oude wagen heeft hij niet meer, maar wel ben ik lekker met hem aan de wandel met zijn tuig voor de 'benenwagen', lange lijnen dus :') . En oogkleppen.

Even wat info. Bliksem is een shetlander met 1 slecht oog.
Afbeelding

't beestje is echt ontzettend braaf en 100% verkeesmak! Echt. Maar..... heeft een aandachtspuntje
Ik vermoed dat hij met dat oog heel slecht (of misschien wel niks) ziet. Dat vermoed ik, omdat hij in de omgang met zijn HELE lichaam omdraait om te kijken wat er gebeurd als hij iets hoort aan zijn slechte kant. Als hij dat kan doen is er dus niks aan de hand
Nou, dat kan dus niet voor een kar of sulky.

Ik merk dat als hij voor de 'benenwagen' loopt hij wat onrustig wordt als hij niet kan kijken als hij wat hoort wat hij niet kan plaatsen. Verder doet hij dit echt super braaf! Totdat je bijvoorbeeld met je jas of iets gaat ritselen. Hij wil het zien! Hij wil zien wat dat is. Dus wat doet hij, draait zich om, ziet wat het is en dan is het goed...
Zolang hij geen dingen hoort wat hij niet kan thuis brengen doet hij keurig zijn ding, luistert goed naar commando's. Stap, halt, draf. Galop ga ik niet doen voor de benenwagen. :') :')
Afbeelding

Verkeer is geen enkel probleem, dat kan hij thuisbrengen en hoort hij al van ver aankomen. Maar het zijn juist de dingen die je niet zo vaak tegenkom. Denk aan een kibbelend beekje. Ziet hij het beekje, is er niks aan de hand. Maar kan hij niet kijken dan wordt hij wat onrustig, omdat hij graag wil kijken.

Nu heb ik het idee om TZT (als ik een sulky heb, ben aan het sparen) zonder oogkleppen te gaan mennen.
Want loopt hij gewoon op straat of bos met normaal hoofdstel kijkt hij continue om zich heen en is er eigenlijk niks aan de hand. Want dan kan hij gewoon mooi kijken.

Een heel vaag verhaal, maar het komt er dus op neer. Kan ik beter zonder oogkleppen gaan oefenen en later mennen als het zo ver is?

Nog wat info. Ik heb járen een verzorgpony gehad die ook maar 1 oog had. Daar heb ik ontzettend veel buitenritten mee gemaakt. Maar ook als zij wat hoorde aan haar blinde kant, moest dat hoofd helemaal omdraaien, ff kijken en dan was het goed.

Mijn idee is dus alsvast te gaan oefenen zonder kleppen. Wie doet dat ook? En waar moet ik opletten? Is het een goed idee of niet?

En nu ik toch aan het sparen ben voor een sulky, is het dan handig om een rem te hebben of niet? Ik zie namelijk sulky's met en zonder rem, maar gebruik je die wel eens?
Toen ik nog op menles zat, deed ik dat met een welsh a voor een sulky zonder rem, heb een rem ook nooit gemist.
Die welsh A had trouwens hele bolle ogen, en reed ook zonder oogkleppen. Geen enkele klep pastte bij hem, door zijn visoogjes. :o Dus dat had weer een andere reden, omdat zonder kleppen te mennen.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:49

Je kan prima zonder oogkleppen langelijnen en mennen hoor :) Ik men ook zonder kleppen om dezelfde reden, ookal is mijn pony toch echt heel erg verkeersmak. Hij wordt onzeker met kleppen en wil idd graag dingen zien.

Ook een rem vind ik onnodig op een sulky, evenals op een tweewieler. Deze zijn vaak zo licht dat ze wanneer je remt, de sulky alsnog van zijn plek getrokken word. Bovendien zijn ze niet zo zwaar en daardoor kan er prima geremd worden d.m.v je broek, zodat je sulky/tweewieler niet tegen je pony zijn achterbenen oid komt. Maar ik men zonder rem (HCA sulky), dus veel ervaring heb ik er verder niet mee.

Dennis

Re: Shetlander Bliksem, wel of geen oogkleppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:53

Mijn merrie die weinig ziet (1 kant helemaal blind) loopt al jaren probleemloos met kleppen.
Zonder kleppen heeft ook geen meerwaarde voor ons.
Kleppen wel ivm met langspan. In het tandem en 4span loopt ze achter, zonder kleppen zou ze het leidsel in haar oog krijgen.
Ik blijf niet met hoofdstellen rommelen, dus ze loopt in het enkelspan en meerspan (2span, 4span, tandem) gewoon met kleppen.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:52

Je kan best zonder oogkleppen mennen! Ik heb tijdens het beleren en het eerste jaar ook zonder kleppen gemend. Toen een hoofdstel met kleppen aangeschaft omdat pony de zweep te goed in de gaten hield :+

Rem op een sulky is onzinnig, eigenlijk zijn de kleine sulky's te licht om te kunnen remmen. Als je pony door de rem heen loopt gaat de kar nogsteeds vooruit.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 17:36

Oke bedankt voor de berichtjes!

Ik denk dat ik dan toch voor een sulky ga zonder rem en zal eens kijken of ik de kleppen van het hoofdstel af kan halen. En ben benieuwd hoe het dan zal gaan :D

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:42

Chasey schreef:
Oke bedankt voor de berichtjes!

Ik denk dat ik dan toch voor een sulky ga zonder rem en zal eens kijken of ik de kleppen van het hoofdstel af kan halen. En ben benieuwd hoe het dan zal gaan :D

Ik men gewoon met een rij hoofdstelletje, is minder dik en stug!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:43

Mocht je veel heuvels rijden, dan is een rem wel aan te raden. Ik mis hem wel op mijn tweewieler, omdat ik de duinen niet over kan zonder rem.

Mijn paard is ook kijkerig met oogkleppen. Ze doet het nog niet zo lang, dus ik wil het nog even aankijken met kleppen. Mocht het toch niet gaan, dan krijgt ze een hoofdstel zonder kleppen :j

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:50

Ik men ook gewoon met een normaal rijhoofdstel.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:59

Is het oog wel eens nagekeken ?
Ik men tweespan, mijn linker pon loopt ook zonder kleppen, geen probleem.

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:03

Ik men zelf niet dus spreek niet uit ervaring. Als ik jou was zou ik doen waar je je goed bij voelt en als mennen zonder oogkleppen goed voelt, waarom dan niet? Misschien klinkt dit een beetje als appels met peren vergelijken maar als je een paard op buitenrit rijd dan gebruiken we ook geen oogkleppen, ook niet als het dier wat schrikkeriger is.
Overigens "ken" ik een pony welke een oog mist, als zij in de binnen en/of buitenbak rijd is er volgens mij ook niet echt een probleem maar misschien komt dit omdat ze inmiddels gewend is aan de omgeving.
Succes en veel plezier!

powerhorse2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:21

Is het slechte oog het oog aan de bermzijde
of aan de straat ? inhaalzijde van achterop komend verkeer
de keuze zou van mij hiervan afhangen in hoeverre er op
dat verkeer door je pony getriggerd wordt of jij hem/haar vertrouwt
paarden zijn en blijven vluchtdieren
de 1 is beter af als ie het ziet en en hoort en door jou op zijn/haar gemak is te stellen
de ander ziet het en hoort het en vindt het eng en zou kunnen vluchten
dan zou ik voor kleppen gaan maar is een kwestie van jouw ervaring vertrouwen
en de verkeersmakheid van je pony en buiten rij omgeving

er bestaan ook halve kleppen