[AR] [WIP] Van koekblik naar..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayla

[WIP] Van koekblik naar..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 20:04

Concourswagen :D

We zijn pas net begonnen en nog lang niet klaar, maar ik vind het leuk om de vooruitgang te delen en zo een goed overzicht voor mezelf te hebben. Uiteraard zijn tips van harte welkom, ookal krijg ik hulp van meerdere technische mensen die verstand hebben van o.a. het verven, het ijzerzwerk (lassen etc), maar ook de wielen. Anders was ik er natuurlijk nooit aan begonnen ;) Zelf ben ik niet zo heel technisch aangelegd dus vandaar dat advies en tips welkom zijn, kan altijd van pas komen in het proces. Voor wie nieuwsgierig is welke pony er voor komt te staan, in mijn profiel staan foto's. Pony is 1.06 en de bokhoogte van het wagentje 90cm. De voorwielen kunnen onderdoor draaien en er zit geen rem op de wagen.

Ergens in oktober zag ik het wagentje op bokt staan, totaal niet zoekend maar ik hou de markt wel altijd goed in de gaten. Voor een heel klein prijsje mocht ik het wagentje op komen halen dus dat zijn we een aantal dagen later maar gelijk gaan doen. Ik rijd zowel recreatief als wedstrijden met mijn sulky, maar zo'n vierwielertje er bij is altijd handig. Op de foto waren de latjes er al af gehaald en ook het kussen van het bankje was al los gemaakt. Voor de oplettende kijker, er klopt inderdaad niets van de wielen en banden. Het wiel zonder naaf is namelijk 17" en de rest van de wielen 19". Nou wist ik al dat de wielen en banden in een slechte staat zijn, dus heb ik er voor gekozen om zelf nieuwe velgen uit te zoeken en op die maat (17") nieuwe banden te kopen.
Afbeelding

Foto van vriendje op de concourswagentje, om te kijken hoe dat stond met zijn lange benen (hij is 1.85, ik ben 1.75) Het vertekend een beetje bij hem, aangezien hij niet helemaal zit zoals je hoort te zitten.
Afbeelding

Daarna hebben we er lang niks aan gedaan wegens tijdgebrek en nog een beetje zoekende waar te beginnen. De stiefvader van mijn vriend is lasser en zo zijn we begin deze maand begonnen met een aantal 'aanknopingspunten' van het ijzerwerk wat beter vast te lassen.
Afbeelding

Daarna hebben we de wagen verplaatst naar mijn vaders werk, zodat we binnen konden schuren en verven. Hier blijft het wagentje staan totdat we in ieder geval klaar zijn met het verven, zodat de verf goed kan drogen. Nog wat foto's voor we begonnen met schuren:
Afbeelding Afbeelding

En na het schuren:
Afbeelding

En voor de helft in de grondverf, toen was de spuitbus leeg :+ We spuiten het wagentje met autolak of in ieder geval lak die er voor bestemd is (ik heb het zelf niet gehaald) en we hadden niet helemaal goed in geschat hoe ver we met een bus gingen komen.
Afbeelding
Afbeelding

Maar gister heeft mijn vriend nieuwe spuitbussen gehaald en vanmiddag is hij samen met mijn vader verder gegaan, met als resultaat:
Afbeelding
Afbeelding

En toen ik zelf kwam kijken hoe het ging waren ze ineens al zo ver, drie spuitbussen zwarte lak verder :D Waarschijnlijk gaat er alleen nog een dunne laag zwart + blanke lak over heen. Foto's worden allemaal met mobiel gemaakt dus vandaar af en toe bewogen en van niet zo'n beste kwaliteit.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Inmiddels zijn de velgen ook binnen gekomen en heb ik ook zelf wat gedaan vandaag, namelijk het veroeste sierrandje van het bankkussen afgepulkt :+ De reden dat ik zelf niet spuit is dat ik niet zo precies en geduldig als mijn vriend en vader ben, ik heb uiteraard wel geholpen met schuren en al het andere werk. De velgen wil ik wel zelf schuren en verven, maar mijn vriend zijn stiefvader gaat eerst kijken of ze mee kunnen naar de poedercoating (hij werkt bij een motorzaak waar ze ook regelmatig delen laten poedercoaten). Foto's van de velgen en het bankje even in linkjes:
http://i64.tinypic.com/2z4fupg.jpg
http://i64.tinypic.com/5zqvix.jpg
http://i68.tinypic.com/2mr9wmh.jpg
http://i68.tinypic.com/dd2esm.jpg

Mocht er iemand tips of advies hebben over de keuze van lagers, naven en banden, dan hoor ik het graag! Het is de bedoeling dat de wielen de wagen een wat meer sportieve uitstraling geven, maar ik probeer het er verder allemaal nog wel zo chique/strak mogelijk uit te laten zien. Wielen worden trouwens ook zwart en de plankjes donker bruin, wat ik verder nog aan kleur ga toevoegen weet ik nog niet. Wat nu in ieder geval nog op de to do list staat:
- Verder spuiten met zwarte + blanke lak
- Velgen schuren + spuiten/laten poedercoaten
- Juiste naven + lagers vinden en bestellen (naafdoppen?)
- Buitenbanden + binnen banden vinden en bestellen
- Lamoen aanpassen indien nodig (is nu wat te smal en ik wil de bomen zelf eigenlijk verstelbaar hebben, even kijken hoe we dat aan gaan pakken)
- Houtverf halen en dan de latjes schuren + verven
- Dopjes zoeken en halen voor 'uitstekende' open ijzeren delen
- Zweepkoker (plan is om er een bij HCA te halen)
- Bokkussen (nu die van horseshopinternational op het oog, maar suggesties hoor ik graag)
- Extra rugleuning (laten) maken

Nog genoeg te doen dus! Ik hoop dat jullie het leuk vinden om mee te kijken en denken in ons werkproces :)

FemkeRoosje

Re: [WIP] Van koekblik naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:10

Wat een leuk project, ik ga zeker volgen! :D

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:13

Ik volg ook mee!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:13

Goed bezig!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:41

ooh wat een werk ayla hij lijkt een beetje op mijn 4 wielertje :D

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 21:43

Jij hebt geen concourswagen toch? En ja er gaat nog behoorlijk wat werk in zitten, maar dat vind ik niet erg :D Zolang er maar een beetje vooruitgang in zit.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:59

Gaaf project!! Ik volg! :D

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 23:39

Veel werk inderdaad.Ik heb er zelf ervaring mee.
Mijn concourswagentje (oudere GJ Van Boven) is bijna klaar.Er moeten enkel nog 3 velgen worden gelakt.
Banden zijn het goedkoopst op bromfiets onderdelen sites.
Passen er op de naven van jou wagen geen bromfiets velgen?Die vind je makkelijk op Marktplaats.

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 00:22

Ik volg ook :D binnen en buitenband kan je een puchband voor gebruiken als het goed is, ik weet niet wat voor velgen je hebt? Maar deze kan je bestellen bij puchshop.de ken de man al jaren, erg betrouwbare shop.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 00:42

Vicky: ik neem aan dat je de assen i.p.v naven bedoeld? Ik heb de velgen al gekocht dus nu is het een kwestie van passende lagers en vet naven of naafdoppen vinden. Het zijn puch velgen.

Kaylee: velgen zijn puchvelgen :) Bedankt voor de site!

Danique_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 16:29

Wat leuk.Ik volg ook! :D

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:40

Mooi project! Hele klus, ik ben heel benieuwd naar het resultaat.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 17:51

Ik ook :D

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:48

Ayla schreef:
Vicky: ik neem aan dat je de assen i.p.v naven bedoeld? Ik heb de velgen al gekocht dus nu is het een kwestie van passende lagers en vet naven of naafdoppen vinden. Het zijn puch velgen.

Kaylee: velgen zijn puchvelgen :) Bedankt voor de site!

Ja,ik bedoelde assen natuurlijk. ;)

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 22:57

En ik bedoelde naven en geen vet naven, geen idee hoe 'vet' in mijn zin kwam :P

Heb je foto's van jouw opgeknapte concourswagen? Ben wel benieuwd.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 23:14

Wauw mooi en netjes! Prescies goed dit concourswagentje daar gaat Sjors straks echt wel goed voor lopen, en knallen op wedstrijden! Qua sportiviteit zou ik er een streepje op maken op sommige delen van het zwart in kleur. (Bijvoorbeeld rood, knalblauw, lichtgroen, of iets dat het breekt!) Eventueel bruin.
Bokkussen van horseshopinternationaal niet aan beginnen, na een tijdje zakken ze uit elkaar.
Kraay verkoop ook bokkussens die erop lijken, (verschillende modellen) en zit garantie op en zijn veel steviger. Dit doet de lemerij trouwens dacht ik ook. Bokkussens liggen alleen wel rond de 100E.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 23:31

Dankjewel! Zoiets leek mij idd ook leuk, maar voor nu probeer ik 'm eerst geverfd en weer helemaal in elkaar te krijgen voor ik geld en tijd aan extra aanpassingen/versieringen ga spenderen, zodat ik er in ieder geval mee kan rijden. En dankjewel voor de tips over het bokkussen, ik ga eens kijken!

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 00:43

Wij gebruiken concourswielen, kun je kiezen uit plastic, koperen of zilverkleurige wieldoppen, wat je het mooiste vindt en die zijn er speciaal voor gemaakt. Is ook een wat steviger variant van.
Voskamp Hall heeft ook bokkussens, ook al hoort dat natuurlijk niet officieel op een concourswagen, voor eventuele striping zijn er ook verfstiften met verschillende diktes en kleuren, de rechte stukken langs een liniaal trekken en de bochtjes, hoekjes met een vaste hand, of iets afplakken, werkt gemakkelijker dan een kwastje en is veel strakker en niet echt duur :).
Kijk je nog wel even naar het verenpakket, die kan namelijk vastgeroest zitten en zonder vering is zo'n karretje echt niet fijn. Wij hebben bij een antieke wagen de veren uitelkaar gehaald, gezandstraald en weer in elkaar gezet, toen veerde het weer perfect, maar is wel enorm veel werk :).
Momenteel zijn deze concourswagentjes trouwens niet zo gewild, ze willen bijna allemaal een rem, wij hebben er nog een te koop rijklaar, met 4 prima bijna nieuwe concourswielen voor 350 euro en staat al meer dan een jaar te koop en is totaal geen interesse voor, dus niet heel veel geld aan besteden denk ik.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 00:48

Wat bedoel je precies met concourswielen en doppen? Heb je daar misschien foto's of iig meer info over? De vering is nog goed, wagentje was sowieso niet zo heel erg veroest.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 09:31

Het wiel rechtsachter ziet er uit als een concourswiel, heeft in ieder geval een dunne velg.
Al die concourswagens waar de tuigers voorlopen op de velden hebben concourswielen, het zijn spaakwielen die er speciaal voor gemaakt worden. V.d Mee heeft ze en HCA heeft ze volgens mij ook en waarschijnlijk kan elke wagenmaker/leverancier er wel aankomen.
Ze zijn echter wel prijzig, denk dat puchwielen goedkoper zijn :)
We hebben net een nieuwe computer dus de foto's zijn nog even ontoegankelijk maar als je googeld op Anja Huizing en Kasper van Bolmeer en dan afbeeldingen zoekt vind je wel een bonte shet voor een concourswagen :)(dat is degene die te koop is trouwens)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:32

In verband met de foto's verplaats ik dit topic van AR naar AR-ITP.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 21:05

Ik krijg helaas de foto's niet geupload.
Laatst bijgewerkt door Merlen op 02-01-16 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 21:11

goedbezig!
ik ben benieuwd

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 23:13

Grainey: ik zal eens googlen, ik heb nu iig al puch velgen gekocht dus daar ga ik mee verder.

VickyS: jammer.. misschien via tinypic proberen?

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:46

Op tinypic willen de foto's niet uploaden.Via mail kan ik momenteel ook geen afbeeldingen doorsturen.
Ik hoop dat het binnen enkele dagen opgelost is.Mijn laptop is ook al enkele dagen zeer traag.