[AR] hoe zetten jullie de menwagen vast op een koetsenframe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yarrah

hoe zetten jullie de menwagen vast op een koetsenframe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 10:48

Gisteren af zitten vragen hoe mijn menwagen vast te zetten op de mentrailer. Ik heb een open frame.
Hoe zetten jullie de spanbanden (gebruiken jullie spanbanden?) vast?.
Of met kettingen zoals op deze foto's:

Afbeelding

Afbeelding

mrie

Re: hoe zetten jullie de menwagen vast op een koetsenframe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:55

Wij binden de voorwielen met stierenriemen (heel sterke riemen met gesp) vast aan de voorste beugels. Verder eigenlijk niets....

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:10

spanbanden erover en goed vastzetten, als je een noodstop moet maken oid...is het niet handig als de wagen van je aanhanger afwipt....

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:02

Ik zou hem zo vastzetten dat de wagen aan vier kanten vaststaat.
Dus met spanbanden zo vastzetten dat hij niet naar voren, naar achteren en naar de zijkanten kan.
Ik rij dan niet met mentrailer maar met een losse aanhanger en daar zet ik de wagen superstrak tegen de voorkant aan (dat ie niet voor/achteruit kan). Dat doe ik met een lier als die erop zit en anders met spanbandje, dat zit dan vast aan het midden van het zweng, net achter het draaipunt zeg maar. En verder altijd nog één spanbandje aan de rechterkant en eentje aan de linkerkant (door het wiel heen). Dan kan de wagen nergens heen.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:36

Ik trek mijn menwagen met een handlier op de trailer tegen de steunbalk. En die lier blijft strak bevestigd tijdens de autorit. Dus heen en weer bewegen kan dan al niet meer.
Tegen mogelijk stuiteren bij hobbels in de weg zet ik 2 wielen vast aan de wielgoten met toeclipriempjes (mini spanbandjes).
Die menwagen staat op die manier zo vast als een huis.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:32

Wagen op de rem, en dan door alle 4 de wielen spanbanden en goed vasttrekken, dan kan ie geen kant op.
Het blijft ook even uitzoeken wat het fijnst werkt, elke wagen is anders en dat icm je opzetstuk vd trailer is ook even passen en meten.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 00:32

MelanieB schreef:
Wagen op de rem, en dan door alle 4 de wielen spanbanden en goed vasttrekken, dan kan ie geen kant op.
Het blijft ook even uitzoeken wat het fijnst werkt, elke wagen is anders en dat icm je opzetstuk vd trailer is ook even passen en meten.

Volgens onze SH mag je de wagen niet vastzetten aan bewegende onderdelen. Daar schijn je voor van de weg afgehaald te kunnen worden.
Ik zet hem altijd met kettingen vast aan de ogen aan de achterkant koets en zet hem met spanbanden vast aan de voorkant. Daarna nog twee gewone touwtjes aan de koetswielen + trailer die het verst van de auto af zitten.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 00:41

Geen idee maar altijd nog goed gegaan, als ik zo het wedstrijd terrein rond kijk dan zijn er zat die het doen.
Zou ook niet weten waarom niet zou mogen; als je ''m maar goed vast hebt staan.
Nu net andere trailer staan de wagens in de trailer dus zien ze niet, maar ook dan staan ze aan de wielen aan de grond gezet en rem erop.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 01:14

Hier overal spanbanden en de lier zit gewoon vast.
En mini spanbandjes voor de lamoenen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 09:41

Met spanbanden door de ogen onderop mijn eagen aan ogen op mijn frame :)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:54

ik heb hem vast aan de lier en aan 4 kleine spanbanden(erg handig die kleine dingen) weet niet of ze goed te zien zijn op de foto
Afbeelding

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:25

Ik heb ze hier aan de lier vast en dan nog aan spanbanden. Stel dat er iets kapot gaat, dan heb je altijd nog een reserve iets waarmee hij vast staat. Heb wel eens gehad dat een spanband is geknapt, vandaar dus ook nog de lier. Aan de onderkant van mijn wagens zitten ogen, waarmee ik ze vast kan maken. Ik gebruik altijd spanbanden met ratel, zodat ik het goed strak kan zetten.

En lamoen zet ik ook vast met een spanband.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 11:30

Bedankt iedereen voor de reacties.
We hebben de wagen op de mentrailer gezet en we denken dat 2 spanbanden heel mooi kan werken.
Ik heb ook een paar stevige banden besteld die kunnen 2.5 ton aan.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:42

Ik trek hem met de lier strak aan tegen de 'stoppers' aan het eind van de rijgoten, rijplaten omhoog en dan met 2 kleine spanbandjes - een voorwiel en een achterwiel van de koets- aan de rijgoten vast..... Die gaat echt nergens meer heen dan.

Lamoen zit nog met van die spindingen omhoog vast.