[AR] Wagen voor Bliksem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Wagen voor Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 19:55

Gisteren opende ik een topic wat door mijn eigen toedoen niet goed verlopen is en op slot is gegaan.
Excuses, ik had niet zo achterlijk moeten reageren. Maar heb er wel van geleerd en dat is gebeurd.

Maar nu ben ik dus gaan nadenken, wat is dan wel geschikt?
Waar moet ik op letter als ik een kar voor Bliksen ga aanschaffen? Een nieuwe kan ik niet betalen, dus wordt sowieso een gebruikte.
Ik gebruik op dit moment dit.
Afbeelding

Verstandig is om daar niet meer op pad te gaan werd er gisteren gezegd.
Dus er moet wat anders komen. Maar wat??

Ik wil op zich wel een Sulky, maar daar kan je tzt de kinderen niet meenemen.
Welke kar hebben jullie voor je shetlander waar je toch iemand mee op kan nemen maar niet te zwaar is?

En moet de wagen perse geremd zijn? Ik heb mij laten vertellen dat remmen niet noodzakelijk zijn.
Tot op heden heb ik ook altijd gemend met verschillende wagens zonder rem. Alleen bij een grote wagen met een Fjord ervoor was geremd. Das was een huifkar.

Dus mijn vraag, wat is een leuke wagen/kar/sulky waarbij ik tzt - als Bliksem meer kent - ook de kindjes bij mee kan nemen?

Memere

Re: Wagen voor Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:01

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 20:10

Ja dat ziet er wel leuk uit. En dat is nog wel te realiseren :)

Maar... hoe zit het met de rem?
De man die James heeft beleerd voor de wagen had wel een rem, maar gebruikte hem nooit. Hij liet het paard alles doen. Ook de wagen afremmen etc. Hij vertelde eens dat hij had meegemaakt dat iemand de rem intrapte als reactie toe het paard achteruit liep en vervolgens niet meer naar voren wilde. Het gevolgd was dat de wagen (die de rem op de achterste wielen had, schijnbaar) achterover kantelde.

Ik kan me voorstellen dat het fijn is voor een paard om de rem te gebruiken als je voor iets staat te wachten op een helling.
Nou ja... nu ik dit schrijf bedenk ik me dat een rem altijd wel handig kan zijn en je hoeft hem natuurlijk niet te gebruiken, maar als je hem hebt kán het dus wel.

MCSchout

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:19

Ja precies, dat je een rem hebt, betekend niet dat je hem ook bij elk dingetje moet gebruiken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:29

Een rem heeft m.i. alleen zin in heuvelachtig gebied, dat je dus kunt helpen om de wagen af te remmen bij bergje af.
De rem gebruiken om de pony te stoppen heeft geen toegevoegde waarde...wij hebben altijd zonder gereden...

Dit gebakje ziet er inderdaad niet uit :D

Heb hier nog wel een heel leuk werkeloos ding staan, maar zal wel te ver zijn om op te halen -O-

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 20:31

Niets is te ver in NL Shirley!

Heb tijdens de menles geleerd at je inderdaad niet moet remmen als je wilt stoppen. Dat moet je paard doen.
Ja zeker, heb les gehad. Maar dat was met een ongeremde mini sulky met een Welsh A. Das weer compleet wat anders.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:33

Dan zal ik hem morgen eens uit de mottenballen halen en op de foto zetten :j

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:35

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 20:35

Shirley schreef:
Dan zal ik hem morgen eens uit de mottenballen halen en op de foto zetten :j

Oeh! Ben heel benieuwd! *\o/*

De mottenballen... _O- _O-

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:36

Patricia_86 schreef:
LauLauu schreef:

maar trekt denk ik wel zwaar door de kleine wieltjes

Ja dat wel maar goedkoop ga je echt nooit een goede wagen vinden.

Of TS moet langer willen wachten met mennen en ondertussen doorsparen.. een goede wagen is het sparen waard!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 20:36

Enige voordeel tot nu toe van mijn huidige prutsel wagen is dat ie licht loopt. :P Echt als een veertje.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:40

Eens met Shirley; dit 'gebakje' is niet veilig. Een rem is vooral handig bij heuveltjes; onze sulky heeft geen rem, maar we hebben niet het idee dat de pony daar veel last van heeft.

Waar je wat mij betreft op moet letten is gewicht van de wagen en gewicht van de passagiers.. De volgende richtlijn wordt geadviseerd:
- vlakke weg, asfalt: totale gewicht om te trekken = 3 x gewicht van de pony
- vlakke weg, stevig zand, stevig bospad: totale gewicht om te trekken = 2 x gewicht van de pony
- heuvelachtig, zwaar zand: totale gewicht om te trekken = 1 x gewicht van de pony

Vierwielers zijn zwaarder, maar wel stabieler. Een tweewieler (sulky) bestaat ook met een bankje om op te zitten, maar dan moet je erg goed opletten met de gewichtsverdeling op de wagen. Meestal hangen deze wagentjes te veel naar voren en drukken dan op de schoft.

Edit: dit gebakje ziet er inderdaad erg licht uit :P

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 20:43

Hilary schreef:
Meestal hangen deze wagentjes te veel naar voren en drukken dan op de schoft.

Edit: dit gebakje ziet er inderdaad erg licht uit :P

Ja dat van op de schoft drukken had ik eerst ook met de Welsh A en de Sulky, die was niet goed afgesteld. Later wel. En ging een stuk beter! Maar was op mij afgesteld, dus kon niet iemand bij in. Dat werd trouwens ook te krap. :+

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:47

Chasey schreef:
Ja dat van op de schoft drukken had ik eerst ook met de Welsh A en de Sulky, die was niet goed afgesteld. Later wel. En ging een stuk beter! Maar was op mij afgesteld, dus kon niet iemand bij in. Dat werd trouwens ook te krap. :+

Wij zijn met het afstellen van de sulky in de weer geweest met een kofferweegschaal van de Action; was erg grappig om te zien hoe je de druk kunt veranderen door voorover of juist achterover op de kar te gaan hangen. Ik moet er zelf nog een beetje aan wennen; als ik de pony wil aanmoedigen bij het heuveltje op trekken, heb ik de neiging om voorover te gaan hangen, maar dan komt er dus juist druk op haar rug 8)7

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:48

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:50

Hilary schreef:
Eens met Shirley; dit 'gebakje' is niet veilig. Een rem is vooral handig bij heuveltjes; onze sulky heeft geen rem, maar we hebben niet het idee dat de pony daar veel last van heeft.

Waar je wat mij betreft op moet letten is gewicht van de wagen en gewicht van de passagiers.. De volgende richtlijn wordt geadviseerd:
- vlakke weg, asfalt: totale gewicht om te trekken = 3 x gewicht van de pony
- vlakke weg, stevig zand, stevig bospad: totale gewicht om te trekken = 2 x gewicht van de pony
- heuvelachtig, zwaar zand: totale gewicht om te trekken = 1 x gewicht van de pony

Bij heuvelachtig gebied kan hij dan 3 volwassenen trekken :( dit klopt niet volgensmij :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:54

Myrthe2003 schreef:
Bij heuvelachtig gebied kan hij dan 3 volwassenen trekken :( dit klopt niet volgensmij :)

Er staat ook totale gewicht; daar hoort het gewicht van de kar dus bij ;)

Rekenvoorbeeld heuvelachtig gebied:
Gewicht pony: 180 kg
Gewicht sulky: 35 kg
Maximaal gewicht personen / bagage op wagen: 180 - 35 kg = 145 kg (met kleren en schoenen :+ )

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:37

Volledig eens met de personen boven mij. Wat er gisteren gebeurde in je topic was niet leuk. Maar je hebt wel snel ingezien dat dit niet de meest 'ideale' manier is om te mennen. En ik vind het erg goed van je dat je nu dit topic opent! Liever op deze manier, dan dat je denkt 'die stomme mensen van bokt' en gewoon met deze kar door blijft rijden.
Hoe groot is Bliksem en wat wat is je richtprijs voor een wagentje? Als je nu een mooi karretje gevonden denkt te hebben, overleg dan met iemand die verstand heeft van mennen om te kijken of het een geschikt karretje is (je mag me altijd een pb'tje sturen). En als je daadwerkelijk een karretje gekocht hebt, probeer dan iemand uit te nodigen om te helpen met de afstelling. Dit is best een nauwkeurig en ingewikkeld karweitje.

Nog een aantal tips:
- Het lamoen mag niet te lang zijn. Eigenlijk is de schouder de grens tot waar het lamoen mag komen. Op deze manier kan de pony goed bochtjes maken zonder dat het lamoen in de schouder prikt.
- De afstand vanaf de kar tot de pony mag niet te groot zijn (dat is nu het geval). Kijk eens naar foto's van andere aanspanningen. Die paarden staan allemaal dichter bij de kar dan Bliksem.
- Het lamoen moet redelijk aangesloten zitten rondom het schofttuig en richting de schouder. Bij de achterhand mag er in de breedte van het lamoen wel meer ruimte zitten. Hierdoor kan de pony ook weer makkelijker draaien.
- De strengen moeten vanaf het borsttuig een beetje schuin naar beneden lopen richting de zweng. Op je huidige karretje zit de zweng boven het lamoen. Hierdoor kan de pony niet ideaal de kar trekken. Ga dus op zoek naar een karretje met de zweng onder het lamoen (de meeste karretjes hebben dit).
- Bij een vierwielig wagentje is een soort van vuistregel; de bokhoogte is gelijk aan de schofthoogte van de pony. Dit om te voorkomen dat je te hoog zit, of juist te laag.
- Bij een sulky moet het lamoen in de lichtogen kunnen zweven; bij een vierwieler hoeft dit niet.
- Een vierwieler met voorwielen die onderdoor kunnen draaien is aan te raden. Dit verkleint de draaicirkel en maakt wendingen eenvoudiger.
- Kijk bij een nieuw wagentje goed naar het gewicht van de kar. Meestal worden de karretjes te licht ingeschat. Let ook op de bandjes. Er zijn wagentjes met een soort kruiwagen bandjes. Die rijden een stuk minder licht dat wagentjes met een wat groter en steviger wiel. Fietsbanden zijn niet aan te raden onder een menkar net als autobanden.

[AR] FAQ: veelgestelde vragen op AR, LEES DIT EERST!
Hier is ook genoeg leesvoer te vinden.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 22:53

Ah kijk dat is duidelijk, bedankt voor je uitleg Sakvis. +:)+

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 22:59

Hoe groot is Bliksem? Dat is een goede vraag, ik gok zo rond de 85cm. Maar dan zou ik hem morgen op moeten meten om het zeker te weten.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:22

Gaat om het 'ongeveer' qua schofthoogte. Want in de shetjes is er best een variatie aan hoogtes. Dat maakt best wat uit voor het maximaal te trekken gewicht en de hoogte van je karretje. Ik denk dat je eerder een tweepersoons sulky dan een vierwielig wagentje zal vinden. Meeste vierwielige wagentjes zijn voor wat grotere pony's (vanaf een meter ongeveer). Dit heeft ook te maken met het gewicht. Een vierwieler heeft meer materiaal en is daardoor flink zwaarder dan de meeste tweewielers. Een sulky met bankje zou ideaal zijn. Dan kan je 1 volwassenen en 1 kind meenemen. Meer personen zou ik niet doen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 23:23

Hij is een kleine Shetlander, en zeker geen meter.
Moet alles maar eens laten bezinken. Maar ben nu in ieder geval een stuk wijzer met de tips. Dankje!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:27

85 cm en dan wil je met 2 kinderen en 1 volwassene er achter gaan hangen? Dat is gewoon sneu. :o

1 volwassene en 1 kind vind ik eigenlijk al te veel. Voor zo'n kleintje zou ik maar 1 persoon op de kar doen. Wil je samen met je kinderen mennen dan moet jij je haflinger inspannen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 23:34

Imo kan dat prima hoor, David en Marloes wegen samen nog geen 30 kilo.
Tzal dan in totaal met mij erbij rond de 100 kilo zitten. Dat kan hij toch zat wel trekken?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:38

+ een 4 wielig wagentje... Dat is echt te zwaar. Of je komt bij hele lichte wagentjes uit en die zijn super duur.

Ik heb broekmaat 40 en ik heb de sulky cavaletti. Daar pasten toen 2 kinderen naast. :)

Wil je per se met 3 man er achter hangen, spaar dan door en koop voor 1500 euro een lichte vierwieler. Wil je dat niet... Dan moet je genoegen nemen met een sulky van 300 euro.