In mijn vorig leven was ik vooral recreatief actief met dravers en grote ponies in sulky en koets. Zat en zit nog steeds liever in de kar dan onder zadel

Na 6 jaar zonder paarden staat er opnieuw een jonge D-pony op de weide. Heel zacht in omgang, koel in het hoofd.
De bedoeling is om haar voor de kar te beleren, en eventueel later als wandelpony voor de dochter (met ervaring).
Ik ben nu bezig met licht grondwerk, gewenning aan tuig, verkeer en allerlei andere zaken die een paard/pony ooit in zijn leven mee geconfronteerd wordt.
Dit verloopt supergoed; ik heb destijds als andere karaktertjers gehad

Ik sta met 1 ding in twijfel, en dat is of ik haar zou opleiden met of zonder oogkleppen.
De traditie wil dat voor aangespannen rijden er steeds gebruik wordt gemaakt van oogkleppen (al dan niet halve), en ik heb vroeger ook 9 van de 10 keer zo gereden. De meeste van mijn dravers reden echter zonder oogkleppen in de sulky op straat.
Het hoofdstel en tuig is ze al gewoon. Ik gebruik een hoofdstel met halve oogkleppen.
Ik ga er vaak mee wandelen langs de straat met een gewoon halster en touw. geen probleem.
Nu heb ik al een 2-3 keer op straat geweest met het hoofdstel (halve oogkleppen) op, en ze loopt hierbij veel nerveuzer. Vaak schrikt ze nog van een wagen die van achter komt. Ligt niet aan het feit dat ze bang is van auto's want met halster reageert ze hier totaal niet op; ongetwijfeld wel van het feit dat ze die niet aankomen.
Op de weide, veldwegels, longerend, aanvaardt ze dit hoofdstel perfect. Enkel nu de eerste keren op de openbare weg reageert ze nerveus.
Mijn vraag is nu of ik moet doorgaan met het beleren met al dan niet (halve) oogkleppen.
Misschien moet ze hier nog aan wennen.
Ik heb vroeger steeds met oogkleppen aangespannen gereden, ook enkele paarden zo geleerd.
Maar ik twijfel bij haar om het niet te proberen met een gewoon hoofdstel.
Momenteel, op gewone wandeling aan leidtouw, is ze rustiger met een open hoofdstel dan eentje met oogkleppen.
Maar dit is dus gewoon er naast lopen.
Ik weet niet voor de toekomst, achter de koets, welke optie te kiezen.
Zonder oogkleppen gaat ze alles zien; zowel koets als zweep,..
Zet ik nu de training door met gesloten oogkleppen, of zonder ?