[AR] vraagje voor ervaren menners : met of zonder oogkleppen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Torre01

vraagje voor ervaren menners : met of zonder oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 15:50

Hallo,

In mijn vorig leven was ik vooral recreatief actief met dravers en grote ponies in sulky en koets. Zat en zit nog steeds liever in de kar dan onder zadel :)

Na 6 jaar zonder paarden staat er opnieuw een jonge D-pony op de weide. Heel zacht in omgang, koel in het hoofd.
De bedoeling is om haar voor de kar te beleren, en eventueel later als wandelpony voor de dochter (met ervaring).
Ik ben nu bezig met licht grondwerk, gewenning aan tuig, verkeer en allerlei andere zaken die een paard/pony ooit in zijn leven mee geconfronteerd wordt.
Dit verloopt supergoed; ik heb destijds als andere karaktertjers gehad :o :D

Ik sta met 1 ding in twijfel, en dat is of ik haar zou opleiden met of zonder oogkleppen.
De traditie wil dat voor aangespannen rijden er steeds gebruik wordt gemaakt van oogkleppen (al dan niet halve), en ik heb vroeger ook 9 van de 10 keer zo gereden. De meeste van mijn dravers reden echter zonder oogkleppen in de sulky op straat.

Het hoofdstel en tuig is ze al gewoon. Ik gebruik een hoofdstel met halve oogkleppen.
Ik ga er vaak mee wandelen langs de straat met een gewoon halster en touw. geen probleem.
Nu heb ik al een 2-3 keer op straat geweest met het hoofdstel (halve oogkleppen) op, en ze loopt hierbij veel nerveuzer. Vaak schrikt ze nog van een wagen die van achter komt. Ligt niet aan het feit dat ze bang is van auto's want met halster reageert ze hier totaal niet op; ongetwijfeld wel van het feit dat ze die niet aankomen.

Op de weide, veldwegels, longerend, aanvaardt ze dit hoofdstel perfect. Enkel nu de eerste keren op de openbare weg reageert ze nerveus.

Mijn vraag is nu of ik moet doorgaan met het beleren met al dan niet (halve) oogkleppen.
Misschien moet ze hier nog aan wennen.
Ik heb vroeger steeds met oogkleppen aangespannen gereden, ook enkele paarden zo geleerd.
Maar ik twijfel bij haar om het niet te proberen met een gewoon hoofdstel.
Momenteel, op gewone wandeling aan leidtouw, is ze rustiger met een open hoofdstel dan eentje met oogkleppen.
Maar dit is dus gewoon er naast lopen.
Ik weet niet voor de toekomst, achter de koets, welke optie te kiezen.
Zonder oogkleppen gaat ze alles zien; zowel koets als zweep,..

Zet ik nu de training door met gesloten oogkleppen, of zonder ?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:00

Ik zou de proef op de som nemen en eens een hoofdstel zonder kleppen nemen.
Kijk eens hoe ze dan reageert.

Mijn paard is wat minder hoofdzwaaierig zonder kleppen. Maar ik heb het alleen verandert omdat bij mijn nieuw gekochte tuig een hoofdstel zat zonder kleppen en ik niks anders meer had.

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:05

Ik heb altijd te horen gekregen dat rijden met oogkleppen niet altijd even goed is. Een paard ziet hierdoor niet wat naast zich bevind. Als een paard schrikt weet het paard niet wat er naast zich bevind en kan dan opzij springen en met een beetje pech heb je een sloot naast je en ligt je paard in de plomp. Door zonder oogkleppen te rijden ziet het paard dat er een sloot is en zal dan minder snel die kant uitwijken.

Oogkleppen gebruik je als je met meer ingespannen paarden rijdt. Als een van de paarden door moet lopen kan men de zweep hiervoor gebruiken. Door de oogkleppen zien de paarden de zweep niet en zullen de paarden die wel goed doorlopen hier niet op reageren, enkel het paard dat de zweep voelt.

Zo heb ik het altijd geleerd.
Ik hoop dat het een beetje een duidelijk verhaal is.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:29

Klik hier voor meer adviezen.

Jillsil

Re: vraagje voor ervaren menners : met of zonder oogkleppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:32

Een van de Friezen bij ons op stal reed voor de kar met oogkleppen en onder de man op de weg zonder. Toen ik een keer met het bellen tuig wilde rijden onder de man merkte ik dat ze veel beter te hanteren was met het hoofdstel met de oogkleppen. De ruin maakt het niets uit, met of zonder.

Ik zou kijken waar je paard het beste op reageert. Sommige paarden vinden het soms blijkbaar wel lekker als ze niets alles kunnen zien.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:17

Ik heb een tweespan waarvan er eentje met kleppen en eentje zonder kleppen loopt. Het is een kwestie van kijken waar je pony het beste op reageert. De pony waar ik geen kleppen op heb was erg rillerig als ik haar kleppen op deed. Nu kan ze alles zien en doet ze het prima. De pony waar ik wel kleppen op heb heeft het juist weer andersom. Haal ik daar de kleppen af dan gebeuren er ongelukken, die moet niks achter zich zien.
Ik rijd zowel dressuur, vaardigheid en marathon op deze manier en dat gaat prima.

CharlottevdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:01

Ik rij die van mij ook zonder oogkleppen, omdat hij erg nerveus werd met kleppen. Dit uitte zich in wegspringen als er een auto langs kwam of heel nerveus worden als hij iets achterop hoorde komen maar niet kon zien wat het was. Ik heb het nog wel even doorgezet omdat ik hoopte dat het mogelijk gewoon een kwestie van wennen zou zijn, maar dat bleek bij hem niet het geval. Mijn hengstje wordt nu langzaam aan opgeleid en bij hem gebruik ik wel oogkleppen omdat ik merk dat hij zich dan veel beter op mij kan concentreren. Hij is ook nogal wat koeler in zijn kop dan de andere.

Ik denk dus dat je het beste zelf kan inschatten wat het liefst heeft. En als je het toch graag wil proberen kun je inderdaad ook halve proberen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:15

Dat is een lastige ... Ik denk dat het (voorzichtig) uitproberen wordt.

Mijn superbrave haflinger reed ik in de koets steeds met oogkleppen maar onder zadel, op buitenritten (bos, drukke weg, ...) zonder en hij keek werkelijk nergens naar dan. Hij liep onder zadel ook mee met de koets, op kop, of achter de kar aan.
Toen ik op een keer mijn menhoofdstel vergeten was, besloot ik hem in te spannen met mijn rijhoofdstel want ach, hij keek toch niet om, maar ik was na 5m terug uitgespannen. Dat had echt verkeerd afgelopen. Hij werd plots supernerveus voor de kar zonder die oogkleppen. Best vreemd! En ik had dat echt niet zo ingeschat.

Eigenlijk rijden we alles in de koets met oogkleppen al doen we voor de marathon wel vaak halve zodat ze deels mee kunnen kijken in de hindernis.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:19

Ik rij altijd zonder oogkleppen zodat het paard/pony zicht heeft op alles en voornamelijk omdat ik hier eerst door drukke straten moet alvorens ik rustig kan rijden in het bos/baantjes.

Dit vooral omdat de auto's volle gas geven eenmaal ze het paard voorbij zijn en ze daardoor minder op hun gemak zijn tot zelfs verschieten.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 00:07

Hier op stal wordt in principe alles met kleppen gereden, maar ken er zat die zonder oogkleppen veel beter functioneren voor de wagen :j
Is per paard verschillend en zou het gewoon uittesten als ik jou was.

Mijne reageert onder het zadel beter zonder kleppen en voor de wagen moet hij echt kleppen hebben. Anders is er geen weg mee te begaan. Flipper is het dan :+
1x gedaan maar nooit meer

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:22

Als ik jou was zou ik ZONDER kleppen beleren als dat gaat, en dan kan je later altijd nog eens kleppen proberen, kijken of ze dan rustiger/makkelijker te rijden zijn...

Ik heb Boost zonder beleerd, dat ging perfect, maar in het bos toch te kijkerig. Kleppen erop -> eerste 5 min wat rillerig maar daarna complete rust. Die loopt echt beter MET kleppen; die is van het caliber struisvogelpolitiek, wat ik niet zie, is er niet XD.

Andere pony is MET beleerd, maar bleef met kleppen schrikkerig op allerlei geluiden achter hem, omdat ie het niet zag. Die moest echt leren 'accepteren' dat hij moet negeren wat ie niet ziet. Heb heel veel met hem met kleppen gewandeld en gefietst en dat kwartje is nu wel aardig gevallen.
Maar als ie nou zonder kleppen was beleerd, had ik hem ook wel zonder durven rijden; denk dat dat bij deze beter was geweest....

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:26

Bij mijn welsh heb ik ook geen oogkleppen. In het begin wel geprobeerd met het beleren maar ze vond het eng omdat ze van alles hoorde maar niks zag. Zonder gaat super. Ook gewoon met een trensje

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:46

Ik betuig alles in principe met. De bedoeling is dat ze ook in het span komen te lopen en dan heeft het grotere meerwaarde dan in het enkelspan (denk aan zweephulpen, leidsels langs de ogen in het lang-span). Ze lopen enkelspan ook met, omdat ik niet van het steeds wisselen ben.

Tot nu toe loopt alles probleemloos met kleppen voor de wagen (heb er een stuk of 30 betuigd inmiddels). Maar als ik denk dat zonder toch fijner is bij een bepaald paard zal ik dat ook gewoon uitproberen.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:32

Ik heb onlangs de hele kleppen van mijn menhoofdstel verruild voor halve kleppen. Wel zicht opzij, niet naar achteren.
Coldy heeft er even aan moeten wennen, maar loopt er nu prima mee.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:58

Zijn die halve kleppen ook in mini-mini maat verkrijgbaar?
Mijn pony springt nu als hij schrikt de berm in, wat niet handig is als zich daar een sloot bevindt(gebeurt zelden, maar toch)
Hij sprong eens de andere kant, tegen een skooter aan, sindsdien springt hij altijd naar rechts, maar als ze dan de sloot wel zien liggen, zouden ze er dan niet in springen? Ik bedoel maar dat ze meteen reageren zonder eerst te observeren waar ze heen springen, dat het gewoon een automatische reactie is om opzij te springen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 11:23

Fennadev schreef:
Zijn die halve kleppen ook in mini-mini maat verkrijgbaar?
Mijn pony springt nu als hij schrikt de berm in, wat niet handig is als zich daar een sloot bevindt(gebeurt zelden, maar toch)
Hij sprong eens de andere kant, tegen een skooter aan, sindsdien springt hij altijd naar rechts, maar als ze dan de sloot wel zien liggen, zouden ze er dan niet in springen? Ik bedoel maar dat ze meteen reageren zonder eerst te observeren waar ze heen springen, dat het gewoon een automatische reactie is om opzij te springen.

Ik denk dat ze idd gewoon de sloot in springen. Daarom rijdt ik niet langs sloten, gelukkig hebben wij er ook niet zoveel. Boost heeft het 1x gedaan (die schrok van een stapelboomstammen links, sprong naar rechts maar daar lag een sloot die hij natuurlijk niet gezien had, en stond met zijn voorbenen al in de afgrond zo'n beetje. Scheelde niet veel, gelukkig kon die nog terug krabbelen...)

Iris_VdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:11

Ik verkies om te mennen zonder oogkleppen. Ik heb het beiden geprobeerd, met oogkleppen zaten we elke 20m de gracht in omdat ze de auto's niet zag aankomen en dus verschoot. Dan maar overgeschakeld op een gewoon engels hoofdstel, een wereld van verbetering, nu vindt ze het allemaal zo eng niet en verschiet van niets meer. Als ze het voertuig ziet afkomen is ze geruster. Maar ik denk dat je het gewoon beiden eens moet proberen, kan geen kwaad, tenslotte reageert ieder paard anders :)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:06

Ik ben begonnen met maar kwam er al snel achter dat mijn pony veel beter liep zonder (minder schrikachtig).
Dus vanaf dat moment zonder gereden, later de andere ook (die het ook niet gewend was trouwens).
Maar heb ook diverse pony's gereden met oogkleppen. Waarbij eentje afwisselend met of zonder, afhankelijk van welk hoofdstel er hing, want bij hem maakte het echt niet uit, hoewel hij in het span het beste met oogkleppen liep. En een andere was erg schrikachtig zonder oogkleppen (echt een ramp te noemen zelfs).

Het is dus echt kwestie van uitproberen en kijken wat bij je paard past.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:24

Ik rijd juist zonder kleppen omdat pony zo bomproef is dat hij eigenlijk nooit schrikt. Juist met kleppen werd hij schrikkerig omdat hij niks zag aankomen. Ik heb dus voorkeur voor kleploos, omdat ik ook vind dat als je paard enorm schrikachtig is, dat je dan niet op pad moet gaan.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:36

Ik gebruikte geen oogkleppen,dat vond de pony heel veel prettiger.
Was dan ook geen pony die snel nerveus werd en kon tijdens het werk zich goed concentreren.
Op straat en in het bos was nooit werk maar ontspannen dus mocht ze kijken.
Dat deed ze ook veel maar nooit nerveus.

Verder vind ik oogkleppen ook afbreuk doen aan die mooie fanatieke welsh hoofdjes.