[AR] tips voor marathon wagen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fotografie91

Berichten: 2451
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

tips voor marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 20:00

Ik ben me langzaam aan het verdiepen in een nieuwe marathon wagen voor mijn pony's alleen vind ik het heel lastig waar ik echt naar moet kijken en dergelijke,
mijn pony's zijn 1.15 en 1.25 groot en ik wil ook rekening houden met deze beide maten dat ik van kleine A tot B ermee kan blijven rijden.
Op dit moment heb ik een recreatie marathonwagen die ongeveer 160 kilo weegt deze is op zich prima te trekken voor ze en hier ondervind ik ook geen problemen mee.
Ik zoek een nieuwe omdat ik met mijn grote pony graag een marathon wil rijden en mijn andere wagen daar niet voor geschikt is.

mijn wensen tot nu toe zijn:
Max 170 kilo
zowel enkel als dubbel span
simpele kleur
rem en molen rem
spoor breedte min 1.25
en verder heb ik enkel de kleur zwart met zilver

Maar ik ken mezelf als ik zo naar een verkoper ga dan kom ik met iets thuis wat ik nu heel leuk vind maar over een half jaar denk had ik nu maar dat en dat gekozen ipv dit enzovoort dus graag wat tips :)

MelanieB

Berichten: 25886
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: tips voor marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 23:15

Zou me niet te blind staren op gewicht; tenzij ze het voor je neus kunnen laten zien op de weegschaal.. 9 van de 10 keer zijn ze nml zwaarder dan het verkoop-gewicht gezegd word... En dat het 'op papier' staat trap ik ook niet in.
Rolweerstand is het allerbelangrijkst, en vaak zie je dat recreatie-marathonwagens 20-30 kg lichter zouden zijn maar zo zwaar trekken dat het zwaarder trekt dan mijn wagens..


Ik heb nu een nieuwe in bestelling staan helemaal naar wens tot in de details.
Wel harde banden en gewicht 235kg omdat het verplicht is voor fei. Maar anders had ik alsnog zo'n 200 kg gekozen maar dan zachte banden. Heb nu snelwisselsysteem zodat ik indoor wel weer kan wisselen.
Heb dus ook daardoor stuurvertraging erbij gekozen.

En molenrem, achterrem, schokbrekers rondom, handvaten waar ik ze wil voor de groom, m'n bruine kleuren, min. 1.25 idd.
Verder vind ik een comfortabele stoel erg belangrijk; een waar ik goed grip in houd in de marathon. Daarbij dus ook goede handvaten op goede plekken voor de groom; beugels achter op juiste hoogte/afstand zodat makkelijk eventueel omtrekken is in technische hindernis; zijbeugels naast de stoel en een fijn handvat aan de stoel voor de groom.

Wagen mag niet te lang zijn voor een enkel of tweespan; maar te kort kan ie gaan 'wiebelen' als een hobbelpaardje.

Stabiliteit en rolweerstand zijn voor mij met stipt het belangrijkste. Stabiliteit ook weer te maken met vering; bouw vd wagen, hoogte ed.

Gem

Berichten: 17610
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:45

Misschien vind je hier alvast informatie waar je iets aan kunt hebben.

Fotografie91

Berichten: 2451
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 15:14

MelanieB schreef:
Zou me niet te blind staren op gewicht; tenzij ze het voor je neus kunnen laten zien op de weegschaal.. 9 van de 10 keer zijn ze nml zwaarder dan het verkoop-gewicht gezegd word... En dat het 'op papier' staat trap ik ook niet in.
Rolweerstand is het allerbelangrijkst, en vaak zie je dat recreatie-marathonwagens 20-30 kg lichter zouden zijn maar zo zwaar trekken dat het zwaarder trekt dan mijn wagens..


Ik heb nu een nieuwe in bestelling staan helemaal naar wens tot in de details.
Wel harde banden en gewicht 235kg omdat het verplicht is voor fei. Maar anders had ik alsnog zo'n 200 kg gekozen maar dan zachte banden. Heb nu snelwisselsysteem zodat ik indoor wel weer kan wisselen.
Heb dus ook daardoor stuurvertraging erbij gekozen.

En molenrem, achterrem, schokbrekers rondom, handvaten waar ik ze wil voor de groom, m'n bruine kleuren, min. 1.25 idd.
Verder vind ik een comfortabele stoel erg belangrijk; een waar ik goed grip in houd in de marathon. Daarbij dus ook goede handvaten op goede plekken voor de groom; beugels achter op juiste hoogte/afstand zodat makkelijk eventueel omtrekken is in technische hindernis; zijbeugels naast de stoel en een fijn handvat aan de stoel voor de groom.

Wagen mag niet te lang zijn voor een enkel of tweespan; maar te kort kan ie gaan 'wiebelen' als een hobbelpaardje.

Stabiliteit en rolweerstand zijn voor mij met stipt het belangrijkste. Stabiliteit ook weer te maken met vering; bouw vd wagen, hoogte ed.


Dankje voor je tips kwa gewicht heb je inderdaad gelijk ik denk dat ik gewoon moet testen kwa licht trekken met de pony's

magicmist

Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-09-05

Re: tips voor marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:04

ik heb een marathonwagen van leon. gewogen waar ik hem kocht( lemerij). deze weegt 250 kilo.
ik reed er tweespan mee met 2 a pony's. pony's trokken hem makkelijk. heeft lichte rolweerstand.
ik heb vorig jaar echter 1 pony verkocht. dus nu enkelspan met een a pony. daar bemerk ik toch dat ie aan de zware kant is voor de pony. dus blijf ik vaak op het harde en niet teveel mensen erbij( ik en max 1 persoon of 2 lichte). helaas geen optie om deze te verkopen, daar deze wagen super geschikt is voor mijn nieuwe pony die volgend jaar beleerd gaat worden. dus de kleine( die overigens niet veel loopt) moet het er nog ff meedoen.