[AR] Ideale manegebodem voor de mensport

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Ideale manegebodem voor de mensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 21:37

Zie topictitel: ik zou graag weten wat de meest ideale manegebodem is voor de mensport. En dan voor zowel een buitenmanege als een binnenmanege.

Er is zoveel: eb en vloedbodem, Agterberg, zand met tapijtsnippers, all-seasons, zand met rubberkorrels, naaldhout-chips, polyestervezels.

Welke ondergrond zorgt voor lichtlopende wagens (harde wielen of juist beter voor luchtbanden) waar de paarden in de dressuur zo min mogelijk last van hebben, waar wagens niet van gaan driften in de vaardigheid of minimarathon (voor zover dat niet aan de wagen ligt) etcetera?

Ymor

Re: Ideale manegebodem voor de mensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 09:08

Op de vereniging ligt bij ons Achterberg. Dat is heel fijn mooi glad en stevig. "Thuis" hebben wij een eb en vloed bodem en die is ook zeer goed te rijden.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:30

Ermelo de Amaliahal is echt fijn rijden. :D
Thuis heb ik gewoon zand en dat hou ik zo nat/hard mogelijk. Dat rijd het fijnste voor mij. Det houd niet van trekken.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 01:05

Wat ligt er in de Amaliahal?

Ik heb vandaag gekoetst in een splinternieuwe grote hal met eb/vloed - bodem. Er was een manegeles (ohz) geweest; de bodem was dus niet "gerold" en was in stap, net uit de trailer, best wel zwaar. Later ging het wat makkelijker, maar paard was na een uurtje wel behoorlijk nat. Ik vraag me dan toch af of het veel uitmaakt of de bodem "plat" gerold is.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 03:05

Ik heb op stal een super binnenbak.
Een goed harde bodem maar de dunnere toplaag is altijd vrij los waardoor ik met twee rondjes hoefslag geen hobbeltje meer voel van de hoefafdrukken op de hoefslag.
Zelfs niet na manegelessen.
Uberhaupt rijdt die bak fijn, agterberg lijkt mij super, maar dit is ook gewoon meer dan prima en is geen agterberg.
De ideale menbodem is voor mij dus hard genoeg voor lichter rollen, maar de bovenlaag moet ook zacht genoeg zijn om niet hinderlijk te hobbelen.
Mijn pony is er ook onrustig van trouwens als de bak slecht is met veel hobbelige afdrukken, hij voelt het toch op zijn borst zou je zeggen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 06:57

Bij manege Chardon ligt er zowel binnen als buiten Agterberg, ik heb er een maandje geleden op gereden en vond hem heel erg fijn rijden +:)+

Gem, bij de KNHS ligt er ook een Agterberg bodem, die rijdt inderdaad ook heel fijn :)

Op de plek waar ik les ligt er een eb en vloed bodem, die meestal ook fijn te rijden is. Ze ligt wel iets zwaarder dan de Agterberg bodem, ook als ze 'plat' gerold is.

Ik heb al in veel verschillende bakken gemend, en ik begin toch een lichte voorkeur voor Agterberg te krijgen :)

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 09:08

Eb en vloed kan je natuurlijk zelf instellen. Die bij ons is vrij nat waardoor hij mooi strak blijft. Nooit te zwaar.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 09:20

Ik denk dat ik nooit in Ermelo zal komen te rijden, maar voor de kijk/vergelijk handig om te weten. Volgende week rijden we met een andere combinatie de minimarathon in de hal van Merselo. Ben benieuwd wat daar voor een bodem ligt.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:46

Wij hebben zand met houtsnippers (verpulverde pallets). Erg fijn te rijden, ook onder het zadel.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 14:48

Bij ons op stal hebben we in de binnenmanege een gewone zand bodem. Die super mooi is. En met mennen gaat dat heel fijn.
Ook de buitenbak 20x60 ligt gewone zand. In de zomer echt super. Maar omdat de stal op veen staat en door natuurmonumenten het grondwater hoog wordt gehouden kun je in de winter geen gebruik maken van de buitenbak. Die blijft te nat.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 23:26

Ik heb thuis alleen maar gras waar ik op rijd, dus geen bak wbt mennen.

Ik vind bodems zoals in Ermelo echt geweldig rijden, zowel vdh als dressuur.
Alles drift met m'n harde wielen als je gas geeft in vdh in bochten maar vind die bodem erg fijn 'controleerbaar' en dressuur heerlijk.

Qua marathon vind ik dat ook prima bodems.
Eb-vloed is ook heerlijk rijden, maar de een rijd lekkerder dan de ander natuurlijk.

Wat dat betreft ben ik niet heel moeilijk; als het redelijk glad is is 't prima. Heb ook wel eens bakken gehad dat de pony's zich helemaal suf trokken; dat is niet leuk meer...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 20:25

Gisteren en eergisteren op ons dressuurveld (van pensionstal) gekoetst met de nieuwe wagen. "Keihard" zand, mooi vlak en rolt heerlijk. Helaas loopt het veld een beetje schuin af en doet mijn paard moeilijk.

Volgende week een training afgesproken op een Agterberg buitenbodem. Weet iemand trouwens het verschil in materiaal of zand tussen een binnenbodem en een buitenbodem van Agterberg?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:03

Vroeger lag er bij chardon ook gewoon zand met houtsnippers en dat ging op zich prima. Nu met de agterberg bodem uiteraard ook.

Waar je ook een beetje rekening mee moet houden is of er ook veel onder het zadel gereden word.
Voor dressuur, voor springen, mennen, voltige of Western is er uiteraard de "perfecte" bodem, maar wat het voor de ene helemaal is, kan het voor de andere juist weer helemaal niet zijn.

Voor mennen is een harde bodem fijner omdat het paard of span dan niet zo erg hoeft te trekken om de wagen in beweging te houden. Een losse bodem geeft veel meer weerstand en moeten de paarden dus meer energie steken in het voortbewegen van de wagen.

Verder is het onderhoud uiteraard ook belangrijk, want je kunt nog zo'n dure bodem hebben liggen maar als je er niets aan doet dan kun je binnen een paar jaar een nieuwe bodem laten leggen.

Bij onder de kastanje werd er bijvoorbeeld bijna alleen maar gement in de bak. Er was hier dus geen hoefslag tegen de bakrand aan dat het onderhoud een stuk makkelijker maakt. Ook drukte de wielen de bak aan waardoor deze mooi hard bleef.
Hier lag een eb en vloed bodem in om de bodem vochtig te houden, dat er voor zorgt dat de bodem compact blijft.
Deze werd gesleept met halve autobanden.

In Deurne ligt een grote piste die ook altijd voor het mennen werd gebruikt. Naar mijn weten is dit echter gewoon simpel opgebouwd uit een puinlaag voor de stabiliteit en een laag grond dat jaren lang is aangereden.

Het trainingsveld van chardon is ook gewoon opgebrachte grond dat in de jaren aangereden is. Vroeger stond hier ook gras, tegenwoordig ligt er geloof ik zand overheen.

Dan hebben we Ermelo nog, daar is alles Agterberg.

Ik zou anders gewoon zeggen ga ergens langs om het te voelen. Het mooiste zou natuurlijk zijn als je met iemand mee kunt op de wagen, hier zul je immers zelf ook zitten als je de bak gebruikt.