[AR] Welke remvloeistof in wagen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

claudiadvx

Welke remvloeistof in wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 00:09

Ik zag vanmiddag dat mijn remvloeistof eigenlijk compleet op was. Maar ik heb eigenlijk geenidee wat er voor vloeistof in moet. Heeft iemand een idee?
Het gaat om een wagen van hagendoorn linde

Afbeelding

NienSCHaap

Re: Welke remvloeistof in wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 10:18

Misschien kun je naar Hagendoorn bellen, die weet het vast..
Staat het niet op de dop van de rem vloeistof tank? Dot 3 of 4 ?

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 11:48

Wij hebben dot 4 in het reservoir zitten

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:01

Je zegt het zelf: er moet remvloeistof in :D

Je hebt die in verschillende specificaties, DOT2, 3, 4, 5.1 en DOT5. Die eerste zijn steeds nieuwere vereisten voor vloeistof, zijn gewoon compatibel. Dus in een systeem waarin DOT3 zat kun je gewoon DOT4 of 5.1 mikken. Voor een karretje is 5.1 een beetje over the top, gewoon DOT3 of 4 pakken, net wat je plaatselijke automaterialenzaak of tankstation heeft staan. Kost iets van 4-5 euro voor 250 ml, moet genoeg zijn.

DOT5 is op heel andere basis, daar moet het remsysteem geschikt voor zijn. Kan me nauwelijks voorstellen dat dit op een menwagen is gebruikt.

Tip: niet alleen aanvullen maar de oude meuk in de leidingen ook doorspoelen. Reservoir net niet leeg maken (oude injectiespuit is daarvoor ideaal), vullen, slangetje op de ontluchtingsnippen bij een remklauw en in leeg potje leggen. Druk op rempedaal, nippel iets losdraaien en de vloeistof laten doorstromen. Nippel dicht, pedaal omhoog en paar keer herhalen tot er heldere vloeistof uit de slang komt. Daarna de andere remklauw(en) doen.

Blijf opletten dat het potje niet leeg komt, als de pomp droog komt te staan moet je de zaak ontluchten wat meer werk is dan alleen doorpompen. Als je ergens remvloeistof morst: goed opvegen en als je klaar bent afspoelen met ruim water. Remvloeistof is nogal agressief voor de lak dus niet te lang erop laten zitten.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 12:57

Bedankt voor de antwoorden! Zal vanmiddag nog eens controleren of er wat op de wagen zelf staat
:)

HansGrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 08:45

Normaal is DOT 4

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:11

claudiadvx schreef:
Ik zag vanmiddag dat mijn remvloeistof eigenlijk compleet op was.

Voor ik het vergeet, remvloeistof kan niet "op" zijn. Er is namelijk geen verbruik zoals b.v. bij brandstof of ruitenwisservloeistof. Het peil in het reservoir kan wel zakken, dat komt door
- slijtage van de remblokken (blokken worden verder naar buiten geduwd dus er zit meer vloeistof in de klauw)
- lekkage (spreekt voor zich)

Bekijk dus ook even de staat van je remblokjes, je kunt ze beter vernieuwen voor je staal op staal aan het remmen bent. Voor je de zuigertjes terug in de klauw duwt (anders passen de nieuwe dikkere remblokken niet over de schijf) de zuigers schoonmaken. Anders kan het vuil dat erop zit de keerringen die de remvloeistof binnen houden beschadigen.

De remschijven op de foto zit trouwens aardig wat (vlieg)roest op. Wagentje was toen een tijdje niet gebruikt?

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 18:36

Wagentje is een tijd niet gebruikt nee dat klopt! Laat hem binnekort even nakijken door hagendoorn zelf

Fifo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:42

Gewoon remvloeistof die je bij het tankstation kan halen! :j Maakt niet veel uit welke..