[AR] Menhoofdstel met halve oogkleppen? Of zelfs helemaal zonder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjaR

Menhoofdstel met halve oogkleppen? Of zelfs helemaal zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 20:30

Is hier iemand die ment met een menhoofdstel met halve oogkleppen?

Ik ben afgelopen zondag met mijn aanspanning in een diepe greppel beland.
Coldy vond een heel donkere plek in een zandweg erg eng en wilde daar met een boog om heen. Daarbij keek ze sterk naar die donkere plek en doordat haar hoofd dus naar links gedraaid was én ze volledige oogkleppen heeft zag ze de greppel aan de rechterkant niet meer.

Ik heb de rijrichting niet op tijd kunnen corrigeren (was ook niet alert/snel genoeg met mijn zweep), waardoor Coldy zo zijwaarts de greppel in liep en de wagen natuurlijk ook meetrok naar beneden.
Gelukkig kon ik tijdens het kiepen langs de linkerkant uit de wagen op de zandweg springen, dus ik ben zelf niet onder de wagen terecht gekomen of zo.

Ik heb daarna geprobeerd of Coldy zelf weer uit de greppel kon klimmen met wagen en al, maar dat lukte niet: de greppel was te diep en de zijkant te steil. Dus zat er niets anders op dan Coldy los te maken van de wagen en haar op een wat minder diep/steil punt uit de greppel te laten klimmen.

Gelukkig kwamen er op dat moment wat voorbijgangers langs en die hebben mijn wagen uit de greppel getrokken.
Er was niets kapot of verbogen of zo, dus ik kon daarna gewoon weer inspannen en mijn weg vervolgen!

Ik prijs mij zeer gelukkig met mijn 'koel in de kop' paardje, want Coldy bleef echt de rust zelve. En zelf ben ik op dit soort momenten ook geen paniekvogel, dus hebben we dit samen prima kunnen oplossen. En Coldy heeft er gelukkig ook geen blessures aan over gehouden.

Het is dit keer dus allemaal goed afgelopen, maar een dergelijk incident zou ik als het even kan graag een volgende keer voorkomen.

Nu ben ik van mening dat een paard niet voor zijn lol een greppel in loopt. Coldy was op dat moment afgeleid door de donkere plek in de zandweg en kon door de oogkleppen de greppel even helemaal niet zien.

Nu is Coldy voor de wagen in het verkeer duidelijk geconcentreerder en minder "kijkerig" dan onder het zadel. Ze is beter verkeersmak voor de wagen dan onder het zadel.

Ik gooi dat altijd op die oogkleppen: voor de wagen ziet ze eenvoudigweg minder dus is er ook minder om naar te kijken en om door afgeleid te worden.

Nu overweeg ik dus voor de wagen een hoofdstel met halve oogkleppen, zodat ze ook voor de wagen toch nét even wat meer opzij kan kijken. Of evt. een hoofdstel helemaal zonder oogkleppen.

Ik hoor graag jullie ervaringen op dit gebied.

_Elaine_

Re: Menhoofdstel met halve oogkleppen? Of zelfs helemaal zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:36

Ik merkte dat mijn pony in het begin met mennen vaak schrok om niets.
Toen voor de grap is gaan testen hoe hij het deed als ik zonder kleppen reed.
En tot mijn verbasing is hij veel braver.
Mijn pony moet kunnen zien wat er om zich heen gebeurt, het niet kunnen zien maakt hem juist onzeker.
Nu sinds kort weer de overstap terug gemaakt naar met kleppen, en merk toch dat hij wat vaker een kleine schrikreactie heeft.
Ik denk dat het een questie is van uit proberen.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 20:38

_Elaine_ schreef:
Mijn pony moet kunnen zien wat er om zich heen gebeurt, het niet kunnen zien maakt hem juist onzeker.
Nu sinds kort weer de overstap terug gemaakt naar met kleppen, en merk toch dat hij wat vaker een kleine schrikreactie heeft.

Waarom dan toch weer terug naar hoofdstel mét kleppen?

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:41

MarjaR schreef:
_Elaine_ schreef:

Waarom dan toch weer terug naar hoofdstel mét kleppen?

Door blessureleed heeft mn pony 2 jaar niet voor de wagen gelopen.
In 2 jaar tijd kan er een hoop veranderen en ben nu aan het testen wat het beste werkt voor ons.
Ik ga nog een paar keer testen met kleppen.
Maar vermoedelijk eindig ik toch weer zonder kleppen.

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:49

Mijn paard kijkt ook liever naar iets wat eng is als hij het niet kan zien schrikt hij meer ik ben hem nu ook aan het beleren zonder oogkleppen. Kan gewoon bij tuig van ideal.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:59

1 Men ik zonder, anderen zijn nog niet zo ver, maar zonder is eerste keuze, inderdaad om iets als jouw overkomen is. In de drafsport gebruiken ze wel eens can't see backs, dat zijn bontjes om de bakstukken ipv kleppen, net genoeg om de kar niet te zien en verder wel. Echt schapenvacht neusbontje in 2 stukken knippen en je hebt ze.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:22

Ik gebruik deze halve oogkleppen. Heb ze toendertijd gekocht voor de New Forest-merrie, die geluiden van opzij erg eng vond. Vooral tweespannen die met al dat extra metaal veel meer herrie maken dan een enkelspan. De halve kleppen waren bij haar een uitkomst.
Het paard wat ik nu heb is eigenlijk niet anders gewend en vindt het volgens mij ook wel prettig om wat meer zicht te hebben. Hij schrikt eigenlijk nooit, dus bevalt het mij prima zo.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:31

Je kan ook gewoon zonder kleppen proberen hoor.

Ik heb er 1 ooit beleerd zonder oogkleppen, echter bleef hij erg schrikkerig (het is in basis vrij rillerig dier) en schoot constant op zij voor een blaadje wat bewoog ergens links/rechts naast de aanspanning.

Die dus uiteindelijk toch kleppen om gedaan, en wat een verademing, veeeeeel minder schrikkerig.

Wel heb ik ook 1x gehad wat jij hebt, hij keek toevallig net een keer naar links toen daar een stapel omgehakte bomen lag, en zag daar meteen spoken in, en week uit naar rechts, waar een diepe sloot lag.

Gelukkig was ik wel optijd en heb ik hem een klets met de zweep gegeven (rechts) waardoor hij net op tijd naar rechts keek, schrok van de sloot en echt met voorbenen al op de helling tot stilstand kwam.
Maar toch zou ik hem nooit meer zonder kleppen mennen, dit is zoveel prettiger. Het is er 1 van, wat ik niet zie, is er niet XD
Dus daarom maar gewoon bij greppels, grachten en sloten ruim een kar breedte ruimte (of meer als mogelijk), dan heb je wat uitwijkruimte.

Andere jonge pony is juist door de kleppen iets schrikkeriger, of was het iig, omdat die de geluiden niet kon plaatsen, maaaaaar ook merk ik wel dat grote dingen achterop met geluid wat ie kent tja, dan 'schrikt' ie pas als het in zicht komt, en dan heeft het ons al ingehaald dus is het gevaar geweken. Ook (het is hengst) merk ik dat hij met kleppen totaal relaxed naast merries stil staat (je zou zeggen, hij ruikt het, maar blijkbaar doet ie het toch op zicht) terwijl aan halster hij nu wel dan gaat fixeren en hinniken enzo.
En hij begint de kleppen al te accepteren. Dus ook die blijft met lopen....

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:35

Ik men zonder kleppen, paarden doen het prima zo, en zie daarom geen reden het anders te doen.. Dus ja, probeer eens zonder, en kijk hoe hij dan reageert.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 22:03

Zou ik het mennen zonder kleppen eens kunnen proberen door te mennen met mijn rijhoofdstel? Met daarin dan wel mijn menbit (liverpool)?

Of heb ik dan echt meteen een ander menhoofdstel nodig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 22:06

ik men altijd al met een rijhoofdstel zonder kleppen en een trens dus dat kan

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 22:12

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 22:23

Ik men ook zonder oogkleppen en met een trensje.
In het begin met oogkleppen vond ze ook maar niks. Dit gaat prima.
Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 22:33

Ik denk om te proberen dat een rijhoofdstwl prima is. Liverpoolstang is wel een stuk zwaarder dan een normaal trensje en menhoofdstellen zijn beter geschikt voor dat gewicht dus als je het voor langere termijn wilt gaan doen zou ik zoeken naar een menhoofdstel zonder kleppen

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 22:52

Hier ook 1 die ik zonder oogkleppen rijd, gewoon rijhoofdstel en liverpool.
Gaat prima, en rijd er super op.

Blijft toch een kwestie van uitproberen

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 22:54

Mijn dubbelspan, bomproof overigens, lopen zonder oogkleppen en lopen hierop fantastisch. Ik heb het idee dat ze dan het gevoel hebben meer controle te hebben.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:51

Ik men mijn merrie met hele oogkleppen.
Mijn eerste tuig had die er aan zitten en eigenlijk nooit verandert.
Maar omdat ik altijd het idee had dat ze liever meer wilde zien, toch halve oogkleppen gekocht toen ik voor mijn nieuwe tuig ging.
Ze heeft er 2x mee gelopen en nu loopt ze weer op hele, die ik wel zo wijd mogelijk open heb gevouwen zeg maar.
Door verschillende omstandigheden die niet allemaal aan de kleppen lagen was ik het vertrouwen kwijt in haar, dus weer voor de veiligste optie gekozen dat moment en dat waren de hele.
Volgend jaar ga ik haar weer wel oppakken met de halve.

Afbeelding
Dit zijn de halve kleppen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:10

Volgens de Menner heten dit marathon-oogkleppen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:00

Maar je kunt haar natuurlijk ook gewoon de andere kant op laten kijken. Als je haar stelling naar de andere kant laat nemen, ziet ze 1. de greppel en 2. ziet ze het 'enge' niet meer.
Probleem opgelost.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 09:05

Sjonniej schreef:
Maar je kunt haar natuurlijk ook gewoon de andere kant op laten kijken. Als je haar stelling naar de andere kant laat nemen, ziet ze 1. de greppel en 2. ziet ze het 'enge' niet meer.
Probleem opgelost.

Ja, dat snap ik ook wel natuurlijk. Als je daar tijd voor hebt kan het zo ja. Maar dit is iets wat je overkomt... en wat snel gaat....

marina62

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:55

Afbeelding
Ik rijd met deze halve kleppen, bevalt me prima. In de marathon ziet ze veel meer. Bij mijn oude paard heb ik jarenlang geen kleppen gebruikt en ook dat ging prima. Gewoon een kwestie van proberen wat voor jou paard het fijnste werkt

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:03

Ik ben bezig met het beleren van mijn pony voor de kar en als voorbereiding en omdat ik het leuk vind, men ik veel zonder kar. Oftewel ik loop er gewoon achteraan ipv dat ik op een kar zit. Dit heb ik hem aangeleerd met een gewoon rijhoofdstel nog voordat er uberhaupt serieuze plannen waren om echt te gaan mennen. Vervolgens heb ik een tuig met daarbij een menhoofdstel gekocht dus met het menhoofdstel met kleppen gaan mennen zonder kar en ponylief was zodra er iets 'vreemds' gebeurde helemaal de weg kwijt.. Dus toen heb ik besloten om het gewoon met zijn rijhoofdstel te blijven doen want dan kijkt hij een keer naar het 'vreemde', heeft iets extra aanmoediging nodig en loopt er vervolgens zo langs.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:10

Mijn draver liep beter met halve kleppen. Verkrijgbaar bij ideal, mooi afgewerkt.
Met m'n hackney waar ik nu mee men rij ik liever met hele kleppen ivm weinig concentratie.
Misschien kun je ze leven van iemand in de buurt?
Wel even opletten, mocht je helemaal zonder kleppen gaan mennen.
Sommige paarden worden angstig wanneer ze de wagen achter zich zien. Ff droogdeppen eerst

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 10:16

Ik heb een Zilco Classic tuig en heb daarvoor nu halve kleppen besteld. Ben benieuwd hoe dat ons gaat bevallen. :-)