Welk voer en waarom voor menpony/paarden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jenkins

Welk voer en waarom voor menpony/paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 21:57

Hoi! :D

Ik ben totaal niet thuis in alle soorten voer en dacht vraag eens op bokt wat jullie je menpaarden/pony's voeren. (of bestaat er al zo'n topic?)

Misschien handig om iig onderstaande info te geven: :list:
Ras:
Leeftijd:
Stokmaat:
Lichamelijke beweging: (bijv. Soms een ritje, of 4x per week intensief enz.)
Stalling: (bijv. 24/7 buiten of hele dag op stal, buiten op gras of zand)
Lichaamsconditie pony: (bijv. te dik, te dun, goed op gewicht)
Welk voer: (merk+soort)
Waarom: (bijv. ivm meer energie nodig of weinig eiwitten of pony te dun enz.)

Ook ben ik erg benieuwd wat jullie mij aanraden om te voeren aan mijn pony. Of dat ik misschien helemaal niets meer hoef bij te voeren? Hieronder meer informatie: :?

Ras: kruising shetlander X welsh
Leeftijd: 8 jaar
Stokmaat: 1.20
Lichamelijke beweging 4 tot 5 keer per week minimaal uur voor de wagen en 1a2 dagen ohz.
Stalling: momenteel overdag op het land en savonds op stal. Met slecht weer overdag op de paddock.
Lichamelijke conditie: te dik
Welk voer: momenteel krijgt hij 3x per dag kuil en staat hij overdag op gras.
Waarom: ik voerde hem zeker 1 jaar of iets langer eerst ook nog 1 schep pavo care4life bij, want ik dacht dan krijgt hij iig zeker weten voldoende vitaminen/mineralen binnen. Maar ben daar nu tijdelijk mee gestopt, omdat ik niet zomaar iets wil voeren en wou kijken of hij het voer wel echt nodig heeft. Voor zover ik weet deed hij het redelijk op het voer, was nooit ziek en gewoon energiek. Maar hij blijft erg dik ondanks dat hij de hele zomer op heel kort gras heeft gestaan met 2x per dag beetje kuil bijgevoerd en we toch flink trainen. Ik voer trouwens liever een muesli dan brok.

Ik hoop via dit topic meer inzicht te krijgen in de soorten voer die gegeven worden en de redenen hier achter. Zo hoop ik voer te vinden die het best past bij mijn pony en de werkzaamheden die hij doet.
Alvast bedankt :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 22:17

Ras: kruising Welsh
Leeftijd: 21 jaar
Stokmaat: 1.14
Lichamelijke beweging: 5/6 keer per week redelijk tot intensief getraind, meestal aangespannen, af en toe onder het zadel. Grootste deel van de tijd dressuurmatig, af en toe ook sprongetje en buitenrit
Stalling: 24/7 buiten op gras, in de winter met onbeperkt hooi in netten
Lichaamsconditie pony: goed op gewicht, soms wat aan de dunne kant
Welk voer: hij krijgt een mix van pavo topsport, sportsfit en energycontrol, bij elkaar 1/4 maatschep, 2x per dag. Daarnaast krijgt hij iedere dag 1 pompje liquihorse sport, en een half maatschepje bones & joint impuls
Waarom: omdat hij meer energie nodig heeft. Net bloedonderzoek laten doen, hij blijkt nu ppid te hebben wat in ieder geval verklaart waarom hij het laatste half jaar het werk minder goed aan kon.

Ras: NRPS (1/2 arabier)
Leeftijd: 9 jaar
Stokmaat: 1.36
Lichamelijke beweging: 5/6 keer per week intensief getraind. Grootste deel van de tijd dressuurmatig, af en toe ook sprongetje en buitenrit. Ze loopt 1 a 2 keer per week voor de wagen.
Lichaamsconditie pony: goed op gewicht, alhoewel nu wel iets te dik
Welk voer: zij krijgt een mix van pavo sportsfit en energycontrol, bij elkaar een halve maatschep, 2x per dag. Daarnaast krijgt zij iedere dag 1 pompje liquihorse relax
Waarom:

Ras: KWPN
Leeftijd: 17 jaar
Stokmaat: 1.68
Lichamelijke beweging: 5/6 keer per week redelijk intensief getraind. Grootste deel van de tijd dressuurmatig, maar ook geregeld op buitenrit. Hij loopt 4/5 dagen per week voor de wagen, andere dagen onder het zadel
Lichaamsconditie pony: goed op gewicht, neigt naar iets te dun
Welk voer: hij krijgt een mix van pavo sportsfit en natures best, bij elkaar 1 maatschep, 2x per dag. Daarnaast krijgt hij iedere dag 2 pompjes liquihorse basis en een halve schep bones & joint impuls
Waarom: ben bij hem nog aan het uitpuzzelen wat ik nu aan voer moet geven. Hij zat zwaar in de sport ZZ dressuur en klasse 3, maar is met wedstrijdpensioen. Dus is teruggezet in voer, maar ik moet nog even zien wat het nu precies moet gaan worden. Ik wilde hem rustiger aan laten werken, maar hij denkt daar zelf anders over ;-). Meer dan 2 vrije dagen en hij gaat de ponys lopen pesten }:0

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Trouwens, heel kort gras kan een grotere dikmaker zijn dan langer gras (ivm hoger fructaangehalte). :Y)
Als ze een dag niet werken, krijgen ze de helft van het krachtvoer

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 22:27

Stoppen met kuil voeren en beginnen met hooi zal waarschijnlijk al een hoop schelen.
Je hebt een kruizing bestaande uit 2 sobere rassen die eigenlijk niet veel krachtvoer nodig hebben.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 22:29

Je hebt zoveel verschil in kuil, dat dat op afstand lastig zeggen is welke soort jij hebt. Maar je zou inderdaad heel droge kuil of hooi kunnen geven. Dat kan veel schelen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 22:33

Ras: welsh
Leeftijd: 15 jaar
Stokmaat: 1.30
Lichamelijke beweging: 6x per week, 2 a 3 keer aangespannen en twee keer dressuur max 45 minuten, daarna naar buiten. Verder longeren en vrijheidsdressuur.
Stalling: loopstal met grote uitloop en toegang tot wei, onbeperkt hooi.
Lichaamsconditie pony: goed op gewicht.
Welk voer: half pavo energy control, half triple p, en een capsule vitamine E en een beetje elektrolyten. Hoeveel wisselt.
Waarom: hij is gauw vervelend van voer, maar zonder zat er geen fut in.
Daarom energy control en dat werkt fijn: hij wordt er niet fel van.
Echter was hij gewoon niet fijn te schakelen naar mijn zin, dus daarom vul ik aan met wat triple P.
Stoppen met energy control maakt denk ik een kamikazepony. :P
Hij is redelijk recent verhuisd met ander, rijker hooi en 24/7 buitenlucht.
Nu is het zoeken, ene dag loopt hij super op een kwart schep en eerder zelfs een halve. Maat andere keer is hij weer erg lastig op die kwart.
Nu krijgt hij 1/8 schep, half triple p half energy control.
Dat lijkt goed te gaan, maar dat wisselt met wat hij moet doen.
Aan de longe loopt hij super op iets meer, maar voor de wagen is hij dan soms erg stuiterig.
Nouja het kan best dat hij straks weer enkel energy control krijgt dus, maar vandaag deed hij het weer top op die 1/8.
Stomme is vorige week was dat ook zo op die kwart, en de week ervoor op die halve, nouja nog even zoeken. :')

Hij krijgt nu geanalyseerd paardenkuil en hij glimt als een spiegel.
Qua energie heb ik hem liever op hooi, maar ik heb weinig keus.
Het is of op stal met hooi, of 24/7 buiten met kuil. -O-
En gezien ik nu een dolgelukkige pony heb komt de verandering waarschijnlijk daardoor, waar het kuil denk ik meespeelt.
Als het zo blijft moet ik goed bedenken of ik er niet wat bij kan geven.
Valeriaan kan ook nog zag ik net bij de paardendrogist, ik denk dat ik dat ga proberen ik heb nog druppels staan, dat mag niet op wedstrijd maar die rijd ik toch niet.

sumic

Re: Welk voer en waarom voor menpony/paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 22:51

Ras: nrps
Leeftijd:6
Stokmaat:1.45
Lichamelijke beweging:1x per week
Stalling: 24/7 buiten op kort gras, bij slecht weer snachts op stal.
Lichaamsconditie pony: iets te dik
Welk voer: overdag gras, savonds hooi en kwart schep pavo conditiebrok
Waarom: weinig werk betekend weinig voer. Bij meer werk geef ik iets meer brok. Ook verschillende meuslis geprobeerd omdat hij erg nerveus en heet kan zijn, maar daar krijgt hij jeuk van.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 23:05

Ras: welsh
Leeftijd:7
Stokmaat:1.45
Lichamelijke beweging:1x per week
Stalling: 24/7 buiten op kort gras, bij slecht weer snachts op stal.
Lichaamsconditie pony: aan de dunne kant
Welk voer: overdag gras, savonds hooi en kwart schep pavo conditiebrok en kwart emmer seniorpriores van subli (slobber)
Waarom: weinig werk betekend weinig voer. Bij meer werk geef ik iets meer brok. Extra slobber om hem goed op gewicht te houden, deze pony loopt overdag vrij veel en eet weinig. Zijn slobber eet hij alleen wanneer hij met zijn maatjes op stal staat, anders blijft hij alleen maar hinniken en tegen zijn stal trappen uit nijdigheid/paniek. Beetje een gebruikt aanwijzing dus ;)

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 23:09

Ras: Onbekend (vermoedelijk iets met connemara)
Leeftijd: 10
Stokmaat: +-1.40
Lichamelijke beweging: Bijna elke dag beweging afwisselend tussen dubbele longe, fietsen, wandelen en mennen zonder kar.
Stalling: Op stal door geen mogelijkheid tot buiten staan. Komt wel elke dag ff los in de paddock.
Lichaamsconditie pony: Aan de dikke kant, heeft heel snel een bolle buik.
Welk voer: 3x daags hooi/kuil en 2xdaags twee handjes ponybrok/kruidenmuesli met scheutje zonnebloemolie en 15 puur blaas en nieren druppels.
Waarom: Brokjes zijn eigenlijk niet nodig, maar gebruik ik om de olie en druppels door te doen. De druppels zijn op aanraden van de osteopaat en zonder loopt hij onregelmatig. De olie is omdat dat helpt tegen knakkende gewrichten. Zonder olie knakt zn achterbeen behoorlijk als ik zn hoef uitkrab, met is dat helemaal weg :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 09:21

Ras: NSPS
Leeftijd: tussen de 3 en 21
Stokmaat: 94cm tot 107 cm
Lichamelijke beweging: gemiddeld 2 a 3x in de week lichte tot matige training. Variërend van recreatief tot ZZ
Stalling: 24/7 buiten. Zomers 3 uur gras de rest paddock, s winters 24/7 paddock
Lichaamsconditie pony: allemaal makkelijk mollig
Welk voer: Ruim hooi en na werk 100 gram Metazoa super broxx + subli biotine. En vaak 100 gram(een zelfde bekertje als de metazoa) van een brok of muslie al ik die gewonnen heb.
Waarom: Omdat ze snel dik zijn en ik E toch voldoende vitamine wil geven. Biotine nu sinds een week of 6 omdat ik dacht dat er kwa voeten verbeteringete behalen was. Hier doen ze het beter op dan gewone brok of muslie of op alleen hooi.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 09:49

Ras: Shetlander
Leeftijd: 13
Stokmaat: 93 cm
Lichamelijke beweging: We zijn het werk weer aan het opbouwen, dus momenteel 1x per week rustig mennen en voor de rest fietsen, longeren en dressuur aan de lange teugel. Maar het wordt opgebouwd naar 2x per week een uur rijden, 1 a 2x per week redelijk intensief mennen en op de overige dagen longeren etc.
Stalling: In een (zand)paddock zonder schuilstal, maar deze komt er wel. Zomers overdag op het gras.
Lichaamsconditie pony: Iets te dik
Welk voer: Vitalbix, Omega Olie Gold (van de Paardendrogist) en als hij zomers op het gras staat ook Glucobalance van Phytonics.
Waarom: De Vitalbix zodat hij alle benodigde vitamine- en mineralen binnen krijgt, de omega olie voor meer trage energie en voor zijn spijsvertering en vacht en de Glucobalance voer ik zomers om overgewicht en hoefbevangenheid te voorkomen.

Misschien is het een idee om je pony iig iets te voeren wat de dagelijkse behoefte aan vitamine- en mineralen overziet en dan naar behoefte energie toevoegen (in de vorm van olie en eventueel granen).

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 09:52

Ras: Welsh A
Leeftijd: 12
Stokmaat: 1,21
Lichamelijke beweging: 2/3 keer per week voor de wagen 1/2 keer per week longeren. Rijd indoor marathons met hem
Stalling: nu nog 24/7 buiten straks snachts binnen en verder zo veel mogelijk buiten op de wei.
Lichaamsconditie pony: goed. maar heeft snel de neiging om dik te worden.
Welk voer: Care 4 live denk 400 gram aangevuld met equilin imunno of basic
Waarom: Weinig suiker en zetmeel ivm gevoelig voor hoefbevangenheid en hij heeft eczeem.

Ras: Welsh C
Leeftijd: 6
Stokmaat: 1,35
Lichamelijke beweging: 3/4 keer per week voor de wagen 1/2 keer per week longeren. loopt samengesteld en dressuur vaardigheid.
Stalling: zelfde als hierboven
Lichaamsconditie pony: iets te dik
Welk voer: subli zonder. Nu pavo natures best. Aangevuld met een pompje liquihorse relax
Waarom: pony heeft niet veel nodig en had zo veel spanning vandaar de relax.

Ras: Welsh C
Leeftijd: 3
Stokmaat: 1,32
Lichamelijke beweging: 1/2 keer per week voor de wagen 1/2 keer longeren.
Stalling: zelfde als hierboven
Lichaamsconditie pony: goed. Is gecastreerd toen hij bij mij kwam was toen wat schraal.
Welk voer: natures best en liquihorse relax
Waarom: ivm spanning de relax bij gaan voeren. Pony is nog in opleiding en ik heb hem nog niet zo lang

Kwa hooi beginnen we hier met graszaadhooi gecombineerd met weidegang. Als het dan echt winter is december januari februari dan voeren we hooi in plastic is geen kuil maar een stuk droger en daarna voeren we nog gewone kleine pakjes hooi.

Daarnaast krijgen ze er in de winter als vulling subli seniore priores bij of bietenpulp.

Wat ik zou weten wat ik zou kunnen voeren voor een indoor om de pony's wat meer energie te geven zonder ze gelijk gek te maken.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:17

Ras: groninger paard
Leeftijd: 15
Stokmaat:1.62
Lichamelijke beweging: 1 tot 2 x in de week voor de kar en 3 x in de week onder het zadel
Stalling: In de zomer 24/7 buiten in de winter teveel op stal, maar dat is niet anders. Hij lijkt er geen problemen mee te hebben.
Lichaamsconditie pony: altijd te dik vooral in de zomer :-)
Welk voer: kuil/hooi en een kilo brok.
[b]Waarom[b] dit wordt standaard bij ons op de pensionstalling gegeven en hij doet er goed op.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:01

Yarrah, eigenlijk klopt het niet helemaal wat jij zegt. "Hij doet er goed op" Maar tegelijk schrijf je dat hij altijd te dik is ;-). Dan zou ik toch proberen om een ander soort krachtvoer te geven of minder.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:01

Leeftijd: 3,5
Stokmaat: 1.19
Lichamelijke beweging: 3 keer per week mennen (1x les, 1x dressuur, 1x bosrit) 1 keer per week onder het zadel
Stalling: 23/7 inloop stal
Lichaamsconditie pony: prima
Welk voer: heel veel ruwvoer (kuil/hooi/gras gemixt), 2 handjes brok per dag (basisbrok) en na werk slobber/muesli mixje
Waarom: beestje in de groei en in opleiding; brok voert de stalbaas, ik geef hem zelf wat extra's na het werk omdat hij best wat meer pit mag hebben.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:23

tine10 schreef:
Yarrah, eigenlijk klopt het niet helemaal wat jij zegt. "Hij doet er goed op" Maar tegelijk schrijf je dat hij altijd te dik is ;-). Dan zou ik toch proberen om een ander soort krachtvoer te geven of minder.

:o ik bedoel te zeggen dat hij net als andere paarden te dik is. :D
En in die orde moet je het zien. En een groninger hoe krijg je die dun? Het is gewoon een dikkertje dap. Ik ga hem niet minder voeren. Geen doen ook. Hij doet het nu goed, maar blijft te dik, maar vet is hij niet meer, dat was echt erg. Straks gaat hij weer op stal en dan mag hij zijn zomervet weer opmaken.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:33

Leeftijd: 11
Stokmaat: 1.16
Lichamelijke beweging: Rond 4 keer p.w. trainen (Afwisselend voor de wagen of aan dubbele longe), loopt niet heel veel wedstrijden, van de SGMW alleen marathondag. Drs/vdh nu weer enkelspan wedstrijdmatig aan oppakken.
Stalling: Hele dag op goed gras weiland en snachts op stal
Lichaamsconditie pony: Goed
Welk voer: Mijtens Gerste mix, 1 kg per dag, halve sochtends, halve savonds en Liquihorse Relax
Waarom; doen het er goed op en wil geen brok voeren. Pony is erg sensibel en kan door de Relax zijn stress sneller af laten vloeien.

Lichamelijke beweging: idem als bovenstaande ong rond 4 keer p.w. trainen (Afwisselend voor de wagen of aan dubbele longe)en regelmatig wedstrijden
Stalling: Idem als bovenstaande
Lichaamsconditie pony: Mag voller
Welk voer: Mijtens Gerste mix, nu recent naar 2kg per dag omdat ie het goed kan gebruiken richting winter en wat ingevallen is (altijd rond deze periode). Voeren verdeeld over 3 keer en Liquihorse basis
Waarom: zie boven + extra vitamine

Stokmaat: 1.17
Lichamelijke beweging: Rond 3 keer p.w. trainen (Afwisselend voor de wagen of aan dubbele longe)en vrij regelmaat wedstrijden drs/vdh
Stalling: idem als bovenstaande
Lichaamsconditie pony; Goed
Welk voer: Mijtens Gerste mix, 1 kg per dag, halve sochtends, halve savonds en liquihorse basis
Waarom: Doet het er goed op, geen op/aanmerkingen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 07:13

AR → VS

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:25

pien_2010 schreef:
AR → VS

Waarom, als ik vragen mag?
Topic gaat specifiek over menpaarden, nu grote kans dat alles weer door elkaar gegooit word ipv het mengericht houden.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:29

Yarrah, onze Groninger was destijds keurig op gewicht en werd prompt te licht bevonden op de hengstenkeuring. Dan moet hij blijkbaar drillen van het vet ;-). Feit is gewoon dat de meeste paarden en ponys te dik zijn. Dat heeft niets met ras te maken maar met de voerschep.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:52

Leeftijd: 13 jaar

Stokmaat: 1.00 M

Lichamelijke beweging: Werkt meestal 3 of 4 keer per week voor de wagen. Dan vraag ik geen suf stapritje maar flink tempo en gewoon hard werken. Daarnaast nog een keertje longeren met of zonder balkjes.

Stalling: In de winter 's nachts op stal en overdag op de paddock. In de zomer (mei tm half oktober) dag en nacht buiten op de paddock en maximaal 3 uur op het gras.

Lichaamsconditie pony: Niet te dun of te dik, mooi op gewicht.

Welk voer: Goede kwaliteit hooi is de basis. Daarnaast dagelijks Havens kentucky lite e met 30ml omega gold olie erdoor. Soms slobber als extraatje.

Waarom: Ik zocht een voer waar hij vlot en soepel op bleef. Deze ruin moet echt zijn energie uit voer halen maar als deze weer te belastend is, werkt het averechts en wordt hij juist slomer. Voer wat hij nu krijgt is perfect voor hem en hij loopt er heel fijn op, zonder echt heet te worden.

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:07

Ras: Onbekend
Leeftijd: 15
Stokmaat: 1.38
Lichamelijke beweging: 3x per week voor de wagen en wat longeerwerk
Stalling: Overdag op de paddock en 's avonds op stal
Lichaamsconditie pony: mag iets voller
Welk voer: Cavalor Strucomix pony, luzerne en bijna onbeperkt hooi in een slowfeeder
Waarom: Strucomix, omdat de pony flipt van Pavo en overgegaan op Strucomix en daar doet hij het prima op. Luzerne voor wat extra's en hem een beetje vol te houden en slowfeeders, zodat ze het grootste gedeelte van de dag hooi tot beschikking hebben zonder het op te schransen en zodra ik van het werk kom worden de zakken weer gevuld. In de winter voeren we ook nog wel kuil bij om hem mooi op gewicht te blijven.

Ras: KWPN Tuigpaard
Leeftijd: net 3
Stokmaat: 1.64
Lichamelijke beweging: beetje spelen aan de longe, wandelingetjes mee over de weg
Stalling: Overdag op de paddock en 's avonds op stal
Lichaamsconditie paard: mooi op gewicht, nog een puppy uiterlijk en moet nog ontwikkelen
Welk voer: Cavalor Strucomix, luzerne en bijna onbeperkt hooi in een slowfeeder
Waarom: Cavalor bevalt goed en we zijn dit aan het paard ook gaan voeren omdat de pony het er ook zo geweldig op doet. Ook krijgen ze beide nog mash en mix van Cavalor na het werk of 's avonds als het koud is.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:25

Ras: welsh a pony
Leeftijd: 3
Lichamelijke beweging: tot vorige week 3/4x pw flink beweging, nu even stop ivm koets kapot.
Stalling: nu nog 24/7 weide.. Als t slechte weer doorzet, 24/7 paddock
Lichaamsconditie pony: goed op gewicht, maar nog bespiering opbouwen
Welk voer: na het mennen 500 gr tot een kilo pavo topsport (ligt aan t werk) en verder hele dag onbeperkt ruwvoer.. Ofwel gras, ofwel hooi..
Waarom: mijn pony heeft veel energie nodig, ze is vanaf begin augustus van haar veulen af en wordt nu goed opgepakt.. Ze moet haar spieren en haar conditie dus nog opbouwen..

Mijn eerste craag voor jiuw pony:waarom voer je kuil? Voor veel paarden en pony's veel te rijk.. Ik zou zelf voor een arm soort ruwvoer kiezen.. Dat ie wel eten heeft, maar niet aankomt.. En als hij zoveel te dik is, zou ik m persoonlijk van t gras af halen.. Vooral omdat met de kou ook de fructaangehaltes weer omhoog gaan en je pony dadelijk bevangen staat..

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:52

Ras: konik
Leeftijd: ergenst tussen de 6 en 9
Stokmaat:1.36
Lichamelijke beweging: 6 dagen wandel pony,3 dagen mennnen, 1 dag strandrit.1 dag totale rust
Stalling: 24/7 buiten of hele dag op stal winter, op mooie dagen op paddok afhankelijk van het seizoen
Lichaamsconditie pony: goed op gewicht, met grasbuikje dat verdwijnt weer in de winter.
Welk voer: Pavo care 4 life of ponybrok ,onbeperkt hooi of gras afh van het weer
Waarom Het is een sober ras en ze heeft meer niet nodig desondanks haar goed bezette agenda!

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:07

Leeftijd: 14
Stokmaat: 1.00
Lichamelijke beweging: 4 x voor de wagen waarvan 2 x enekelspan m/z niveau en 2 x tandem of tweespan b niveau of buitenrit, voor de rest of longeren, wandelen, lange teugelen
Stalling: overdag wei en savonds snachts paddock
Lichaamsconditie pony: goed
Welk voer: Pavo Care 4 live 150 gram, 10 grams magnesium erbij. sulbli ruwvoermix halve emmer
waarom pony doet het er goed op.

Ras: appaloosa
Stokmaat: 1.09
Lichamelijke beweging: 4 x voor de wagen waarvan 2 x enekelspan b niveau en 2 x tandem of tweespan b niveau of buitenrit, voor de rest of longeren, wandelen, lange teugelen
Stalling: overdag wei en savonds snachts paddock
Lichaamsconditie pony: stevige pony
Welk voer: Pavo Care 4 live 100 gram, 10 grams magnesium erbij. sulbli ruwvoermix halve emmer
waarom: pony doet het er goed op, heeft aanleg voor dik worden. daarom minder als de andere pony

Afbeelding

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:55

op dit moment:
Ras: Welsh
Lichamelijke beweging: 3a4 keer per week voor de wagen 45min tot 1,5 uur per keer
Stalling: altijd op de paddock
Lichaamsconditie: een heel klein beetje te dun
Voer: onbeperkt eerste snee hooi en 2 keer per dag een schep (0,5kg ong.) pianissimo van cavalor ivm hevig temperament. Maar er gaat nog wat bijkomen.

Ras: new forest
Beweging: 3a4 keer per week voor de koets van 45min tot 1,5uur per keer.
Stalling: altijd paddock
Lichaamsconditie: prima eigenlijk
Voer: onbeperkt hooi en 1x per dag een schep (0,5kg) pianissimo en 1x per dag 1kg draversbrok van havens. Hij doet het er opzich prima op.