[AR] wat voor kar buitenritten shetlander?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xSBSx

wat voor kar buitenritten shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 18:15

ik wil eigenlijk wel graag een karretje voor mijn shetlander. met name voor in het bos en op de weg etc... wie weet wat voor karretje het fijnst is in het bos?

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 18:17

ik vind mijn buggie ideaal kan zowel paard als pony voor.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 18:46

HAR -> AR

Dennis

Re: wat voor kar buitenritten shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 10:40

Hoe groot is je shet? Waar loopt hij nu voor?
Moet er een groom op je wagen mee kunnen of niet?

xSBSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 21:05

Dennis schreef:
Hoe groot is je shet? Waar loopt hij nu voor?
Moet er een groom op je wagen mee kunnen of niet?

shet is niet groter dan 1 meter
hij heeft nog nooit voor de kar gelopen! we zijn nu bezig met beetje beleren (mennen zonder kar)
groom hoeft niet per se, er gaat altijd iemand anders mee met mijn andere pony ;)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:27

xGwennn_94 schreef:

Wat is 'mijn buggie' dan? Merk, hoogte, foto, gewicht, wielmaat ivm rolweerstand.

Ik heb een GJ van boven buggy, ideaal voor shetlanders ook. Rolt makkelijk, weegt maar 130 kg, zit heerlijk en heeft een leuk prijsje. Enkel en 2 span buggy.
Afbeelding
Pony is overigens maar 1.16. Dus wagentje is klein.
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 09-10-15 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:37

dit is voor 1 shetlander nog redelijk zwaar. plus je eigen gewicht wat er nog bijkomt. zeker in het bos.
ik zou voor een hca-sulky gaan of een licht concourswagentje van bijv. hans v/d mee.
die zijn nog degelijk gebouwd.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:42

Concourswagen van vd mee ook gehad, kom je op zelfde gewichten.
Zijn ook super wagens, en zeker aan te raden.

HCA is super, maar als je zelf bijv zwaar bent, duwt dat ook lekker weg in het zand kan ik je vertellen, rolt dan niet zo lekker door en moeten ze meer trekken dan je denkt.
Een 4 wielige wagen blijft daarintegen makkelijker rollen in het bos, afhankelijk de grond, wat voor wagen ed natuurlijk.

Maarja, wat is een 'shetlander'
Een van 80/90 cm zou ik zeker voor een hca zetten, terwijl boven de meter ze prima een lichtgewicht marathon/concours wagentje kunnen trekken. Het is maar wat je wilt, zou dan sneller een tweespannetje nemen als je graag veel buiten rijd.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 14:14

Idd, daarom vroeg ik ook wat voor pony.
Pony van rond de meter kan je wel aan een lichte 4wieler denken (zoals Melanie's Buggy). Ukkies zou ik voor een HCA gaan, of voor een 2spannetje.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 21:19

Idd hoe groot is de pony en ook niet geheel onbelangrijk, wat is je budget ;-)

De wagen van Melanie is voor een gewone shetlander ideaal denk ik. Goed gebouwd, stabiel, licht en gunstig geprijsd.
Voor minishets is een 4 wieler eigenlijk niets, of je moet dubbelspan nemen. En dan zou ik bij HCA uitkomen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 07:50

Ik heb voor mijn minishet van 90 cm een vierwielertje van Kraay, reeks 003A

Afbeelding

Heerlijk ding, en mijn pony loopt er zo mee weg! :D Ik denk dat het wagentje ongeveer 120 kg weegt, en de prijs valt ook best mee. Ik zit er wel altijd alleen op.
Ik ben met dit wagentje en die minishet een weekend in de bossen van Belgisch limburg gaan rijden, we hebben daar best fijne tochten gedaan. En ik heb met diezelfde pony in mei een wedstrijdje L-dressuur gewonnen met 69,3%. Dat geeft voor mij wel aan dat hij geen moeite heeft met het gewicht dat hij moet trekken.

Als ik zou moeten kiezen tussen een lichte tweewieler of een vierwieler die wat zwaarder is, dan zou ik voor de vierwieler kiezen. Je hebt geen problemen met de balans, en je pony krijgt niet steeds schokken in zijn rug. Ik weet uit ervaring dat ze daar veel makkelijker mee lopen.

Edit: Als hij echt heel klein is zou ik voor een HCA gaan ;)

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 07:57

Ik heb een karretje gekocht op marktplaats toen ik voor het eerst ging mennen.
Prima wagentje om mee te beleren maar nu ik er meer verstand van heb zie ik dat dit toch niet echt het perfecte wagentje is. Mijn vriendin heeft een sulky cavaletti met rem. Super leuk en super licht karretje voor een shetlander. Je kunt er ook een 2-span kar van maken. Ik weet waar ik nu voor ga sparen :+

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 15:36

een cavaletti sulky zou ik dus nooit doen. lichte/ slechte kwaliteit, en om er fijn mee te kunnen rijden moet hij perfect in balans hangen in de lichtogen. ( zoals iedere sulky).
en je zult altijd een soort schokken voelen als je pony draaft voor een sulky omdat elke beweging van de pony via de bomen naar de sulky gaan. dit heb je dus niet bij de luxe tweewieler van hans v/d/ mee omdat die geveerde bomen heeft en super veren onder de wagen. maar deze zijn behoorlijk aan de prijs.
dan zou ik eerder zoeken of sparen voor een licht 4 wieler.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 15:46

Uhm, hier een heel tevreden cavaletti gebruiker, al dik 5 jaar als het niet meer is.
Heb mijn oude weggedaan en er een nieuwere versie voor teruggekocht.
Fijne wagentjes, zeker de nieuwe modellen zijn prima in balans te krijgen. Schokken valt echt goed mee, als hij goed in balans hangt. Vering is ook prima ;)

Dubbelspan zou ik niet doen ervoor, omdat de constructie daarvan heel raar is. Maar mijn pony van 90 centimeter om en nabij loopt er prima mee weg.

superauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 15:49

ik zou voor een sulky gaan!

Vidunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:00

als je een sulky neemt, zoek er een dan met rem en veringen, zonder rem is niet bepaald fijn uit ervaringen :P. en wanneer er geen veringen in zitten val je zo uit je bankje door het gehobbel in de bossen.

het fijnste is een menwagen. niet te zwaar en niet van die hele dikke banden (trekt enorm zwaar voor je shetlander)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:03

Ik had een sulky cavaletti sport edition. Op zich prima om mee te beginnen. Nu heb ik een hca tweewieler de luxe. Veel comfortabeler. Maar ook zwaarder en minder compact.

starxfren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:04

Ik zou ook een sulky kiezen die zitten heel erg fijn en er zit bij sommige een rem die van mij is rood

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:10

Ik heb een gewone cavaletti met rem en vering. De rem doet het niet zo goed, maar dat maakt niet zo veel uit, want als je tuig, met name broek goed is afgesteld gaat remmen prima.
Mijn pony is 85 centimeter en ik heb wel kortere lamoenen (eerst 135, nu 120 cm) moeten kopen, anders staat ze erg ver van de kar af. Verder prima karretje, wat schokken betreft, om kuilen heen rijden en verder gaat het prima als hij goed in balans hangt.

Edit: ik zou alleen een vierwieler kopen als je pony groter is dan een meter en lekker stevig. Als je geen groom hoeft (ik men altijd in mijn eentje, gaat prima) dan voldoet een tweewieler prima (voor mij).

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:17

MelanieB schreef:
xGwennn_94 schreef:

Wat is 'mijn buggie' dan? Merk, hoogte, foto, gewicht, wielmaat ivm rolweerstand.

Ik heb een GJ van boven buggy, ideaal voor shetlanders ook. Rolt makkelijk, weegt maar 130 kg, zit heerlijk en heeft een leuk prijsje. Enkel en 2 span buggy.
[ Afbeelding ]
Pony is overigens maar 1.16. Dus wagentje is klein.

Buggy ziet er goed uit! Mag ik vragen aan welke prijsklasse je hiermee ongeveer zit?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:20

De sportbuggy van GJ v Boven was 2450€ in de BTW; maar hij kan natuurlijk iets in prijs gestegen zijn (ontwerp is ook weer ietjes aangepast) en er is zoveel mogelijk 'op verzoek' dat dat ook nogal invloed heeft op de prijs.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:23

ik lees mee, ik zit zelf met het punt dat ik afhankelijk ben van een trailer huren om ermee weg te kunnen naar bos of strand. Daarom blijf ik erg hangen op een tweewieler. Misschien kan dat ook in je keuze mee wegen?

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:03

Als je een tweepaards trailer huurt dan kan de vierwieler erin en de pony erachter/voor hoe je het bekijkt. Ik deed dat met mijn pony van 98 cm die kon nog goed dwars staan. Wel kar goed vast zetten.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:33

marga1 schreef:
Als je een tweepaards trailer huurt dan kan de vierwieler erin en de pony erachter/voor hoe je het bekijkt. Ik deed dat met mijn pony van 98 cm die kon nog goed dwars staan. Wel kar goed vast zetten.

Daar heb ik de auto niet naar ;)
ik moet alles doen met een 1,5 ;)