[AR] Oefenen met stelling/buiging zonder benen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LvA1993

Oefenen met stelling/buiging zonder benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 15:49

Hoihoi allemaal!

In het onderwerp 'zonder benen'. Want ja, stelling en buiging vragen met behulp van benen gaat nog wel, maar die kan je zo lastig gebruiken als je erachter zit... -ook al drijven mijn benen vaak toch wel mee.. :')-

M'n pony stelt en buigt in stap prima. Links om, rechts om, vooruit (ook niet geheel onbelangrijk). Eerder te diep dan niet. Zo gauw ik aan draaf wordt het lastiger. In draf kan krijg ik hem moeizaam aan de teugel en heeft hij eerder de neiging om naar buiten te draaien met zijn hoofd dan naar binnen. Ook valt hij dan al gauw weg naar de verkeerde kant. Ik merk dat ik soms wat hard in mijn hand ben en niet geheel duidelijk voor hem. Want ik wil wel stelling, maar niet dat ie gelijk helemaal naar binnen valt. Nu heb ik als tip mee gekregen om dan met de zweep sturing te geven aan zijn zij. Dit lijkt wel iets te werken, maar moet eigenlijk iets langere zweep aanschaffen. Mogelijk hebben jullie nog meer tips/oefeningen die ik hiervoor kan gebruiken?

In galop krijg ik overigens wel wat stelling/buiging.

capopjekop

Re: Oefenen met stelling/buiging zonder benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:57

Ik krijg zelf het idee dat je pony wellicht nog niet soepel genoeg is? Zelf zou ik hem los gaan werken aan de dubbele longe. Dat is een ideale manier om hem soepel te maken zodat het voor de wagen ook makkelijker zal gaan.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:13

Dit kun je afleren door een correcte kleine cirkel te maken. (aan de hand) hierbij sta je ernaast en vraag je het paard voor je weg te lopen en om je heen te draaien. hierbij breekt de achterhand uit maar moet je erop letten dat het binnen voorbeen mee doet in de cirkel en niet in de grond blijft staan. Hij moet ook een beetje meestappen in de cirkel. vervolgens maak je de cirkel groter en ga je er gewoon achter "mennen" (lopend) valt hij weer naar binnen maak je hem weer klein. gaat dat goed maak je hem weer groter. Zo gaat ze inzien dat ze met binnenbeen door moet stappen. zo niet vraag jij immers steeds irritante kleine cirkels. hierbij kun je haar zelfs laten draven zodat het nog lastiger wordt voor haar. zodra je de cirkel groter maakt (en ze dus correct stapt) ga je weer stappen wat minder intensief is.
Blijft goed stelling vragen ook bij het vergroten zodat je goed kan zien of ze doorstapt.

met de zweep kan idd ook, maar als je een heet paard hebt kan een zweep te veel zijn waardoor ze alleen gaan versnellen.
hoop dat het een beetje duidelijk is

MelanieB

Re: Oefenen met stelling/buiging zonder benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:57

De zweep is jouw been.
Deze moet je dus aan leggen tegen de zijkant bij het schoftje, de een vind fijner ervoor, de ander liever bij de schouder.

De zweep is onmisbaar met mennen, en als je pony niet soepel genoeg is heb je deze echt nodig om stelling/buiging te vragen. Dus als ze ervan versnellen dan moet je eerst zorgen dat ze daar goed aan gewend zijn.

Aan te raden is om gebroken lijntjes te rijden van zo'n 5 meter, of zet pionnen neer en slalommen, zo gymnastiseer je ze lekker los.

Volte vergroten en verkleinen helpt ook, maar ook hierbij; vergeet je zweep niet aan te leggen als ie niet buigt om 'm door te vragen en daarbij kleine ophouding aan de binnenkant om te vragen.

Dubbele lijnen longeren is idd een super manier om ze voor de wagen ook soepeler te krijgen. Dat is zeker een aanrader.

En laat een instructeur/instructrice meekijken, die kunnen je helpen on the spot.

LvA1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 17:28

capopjekop schreef:
Ik krijg zelf het idee dat je pony wellicht nog niet soepel genoeg is? Zelf zou ik hem los gaan werken aan de dubbele longe. Dat is een ideale manier om hem soepel te maken zodat het voor de wagen ook makkelijker zal gaan.

Ik heb pas een periode veel gelongeerd met hem, en hij leek hier inderdaad beter door te gaan lopen. Dit was alleen nog niet met dubbele longe. Nu de wei een hele poos zeiknat is geweest is er helemaal niet veel van gekomen om te longeren. Maar ik ga het weer oppakken, dankjewel voor de tip!

LvA1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 17:29

Persevero schreef:
Dit kun je afleren door een correcte kleine cirkel te maken. (aan de hand) hierbij sta je ernaast en vraag je het paard voor je weg te lopen en om je heen te draaien. hierbij breekt de achterhand uit maar moet je erop letten dat het binnen voorbeen mee doet in de cirkel en niet in de grond blijft staan. Hij moet ook een beetje meestappen in de cirkel. vervolgens maak je de cirkel groter en ga je er gewoon achter "mennen" (lopend) valt hij weer naar binnen maak je hem weer klein. gaat dat goed maak je hem weer groter. Zo gaat ze inzien dat ze met binnenbeen door moet stappen. zo niet vraag jij immers steeds irritante kleine cirkels. hierbij kun je haar zelfs laten draven zodat het nog lastiger wordt voor haar. zodra je de cirkel groter maakt (en ze dus correct stapt) ga je weer stappen wat minder intensief is.
Blijft goed stelling vragen ook bij het vergroten zodat je goed kan zien of ze doorstapt.

met de zweep kan idd ook, maar als je een heet paard hebt kan een zweep te veel zijn waardoor ze alleen gaan versnellen.
hoop dat het een beetje duidelijk is

Hij is gelukkig geen heethoofd. Zweep vind ie prima. Ik ga het zo is uitproberen! Dankjewel!

LvA1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 17:32

MelanieB schreef:
De zweep is jouw been.
Deze moet je dus aan leggen tegen de zijkant bij het schoftje, de een vind fijner ervoor, de ander liever bij de schouder.

De zweep is onmisbaar met mennen, en als je pony niet soepel genoeg is heb je deze echt nodig om stelling/buiging te vragen. Dus als ze ervan versnellen dan moet je eerst zorgen dat ze daar goed aan gewend zijn.

Aan te raden is om gebroken lijntjes te rijden van zo'n 5 meter, of zet pionnen neer en slalommen, zo gymnastiseer je ze lekker los.

Volte vergroten en verkleinen helpt ook, maar ook hierbij; vergeet je zweep niet aan te leggen als ie niet buigt om 'm door te vragen en daarbij kleine ophouding aan de binnenkant om te vragen.

Dubbele lijnen longeren is idd een super manier om ze voor de wagen ook soepeler te krijgen. Dat is zeker een aanrader.

En laat een instructeur/instructrice meekijken, die kunnen je helpen on the spot.

Dankjewel voor je tip ook! Ik ga binnenkort eerst is langere zweep aanschaffen. Heb begin deze zomer al een langere gekocht, maar ga het met deze zeker niet redden tot het schofje zonder zelf normaal op de bok te blijven zitten. Ik werk de laatste tijd wel meer met de zweep, merk wel verschil inderdaad. Maargoed, moet natuurlijk ook geduld hebben en blijven oefenen.. :)

_larissaahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:48

Ik heb precies t zelfde met mijn pony rechts om gaat alles nog wel linksom in stap gaat ook maar linksom in draf is nogal een drama haha hij draai z'n hoofd erg naar buiten en valt naar binnen als k met mn zweep aan leg en m naar buiten probeer te krijgen loopt ie weer erg met zn hoofd naar buiten. We hebbe geprobeerd met pionnetjes maar dat lukt niet in draf omdat ie gewoon teveel spanning opbouwt (bij pionnetjes is het gewoon lekker racen !) Ik slalom meestal zonder pionnetjes. Hij snapt het verschil wel heel goed tussen een indoor en dressuur hoor :) 5meter gebroken lijnen veel aan het oefenen gaat wel er is ook wel wat verbetering
Dubbele longe nog niet geprobeerd helaas beschik ik ook niet over een dubbele longe.

Heeft iemand misschien tips ?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 22:02

Les nemen :) -:) . Loont altijd.