[AR] pony wil niet stilstaan voor de kar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jel_95

pony wil niet stilstaan voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 18:02

Ik heb een pony en die wil niet stilstaan voor de kar kan dit ook aan de kar liggen?

tabaflab

Re: pony wil niet stilstaan voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:05

Bedoel je echt helemaal niet stilstaan? Of gewoon niet lang willen stilstaan. Als dat het geval is gewoon langzaam opbouwen.

Als hij helemaal niet stil wil staan is het misschien handig om het commando ho te leren

Jel_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 18:16

nou als ik haar zeg maar stil laat staan gaat ze helemaal dribbelen voor de kar. dan blijft ze zegmaar niet rustig voor de kar staan. heb al een paar keer geprobeerd om stil te staan maar kan niet lang.

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:17

binkyloveyou schreef:
nou als ik haar zeg maar stil laat staan gaat ze helemaal dribbelen voor de kar. dan blijft ze zegmaar niet rustig voor de kar staan. heb al een paar keer geprobeerd om stil te staan maar kan niet lang.

Heb je wel een rem? dat leert ook makkelijker, als ze anders steeds n stapje doen en wan n duwtje mee krijgen leert t ook lastig, of als je bv schuinstaat en de kar achteruitrolt

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:20

Wat je zou kunnen doen als je die gelegenheid hebt, pony aan het hek zetten met inspannen, en opstappen en de pony even rustig laten staan, niet gelijk wegrijden en dat steeds wat langer doen, onderweg ook opbouwen, eerst even laten halthouden en meteen weet wegrijden veel oefenen en dan steeds wat langer proberen, niet het gevecht aangaan maar veel herhalen,rustig blijven dan komt het vanzelf goed..succes!!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:25

Wij hebben er ook zo een. Na tien jaar oefenen kunnen we even met iemand praten maar we kunnen nog steeds niet naar de kroeg. Ze wil gewoon lopen, lopen, lopen.
Maak het makkelijk, begin met oefenen op je eigen erf of als dat nog te moeilijk is aan het halster of aan de logeerlijn. Dat commando ho moet er gewoon echt in zitten.
Een duideijke commando, leidsels aanhalen, recht staan, hals naar benee leidsel ontspannen. Desnoods met iemand die er voor staat. En heel heel heel vaak oefenen, zoek de ontspanning in het stil staan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:30

Staat ze wel stil als je haar aan de hand hebt of met lange lijnen traint? Meestal is het aan de basis al kis. Een menpaard moet stil staan trainen. Eerst aan de hand, op poetsplaats, overal en altijd.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:32

Het is voor een paard makkelijker om stil te staan als de kar niet duwt of trekt aan het paard, als je gewoon op een vlakke ondergrond stilstaat en/of de rem in trapt als je stilstaat is het dus het makkelijkst voor het paard. Verder is het gewoon oefenen. Evt inderdaad ook eerst aan de hand en aan de lange lijnen als hij daar ook niet stil kan staan.

Denk er bij stilstaan altijd aan dat je het rustig en ontspannen vraagt, als een paard weg wilt lopen en je gaat meteen grove hulpen geven of hard roepen dat ie stil moet staan is dat vaak contraproductief, gewoon weerstand bieden in je hand niet rukken en altijd een lage rustige stem gebruiken.

Jel_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 20:04

janouk schreef:
Staat ze wel stil als je haar aan de hand hebt of met lange lijnen traint? Meestal is het aan de basis al kis. Een menpaard moet stil staan trainen. Eerst aan de hand, op poetsplaats, overal en altijd.

aan de hand is er niks aan de hand. alleen wanneer ik het tuig en het hoofdstel bij haar op heb.

Jel_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 20:05

het minste is dat ik geen rem op de kar heb. zou die er graag wel op willen hebben. maar weet niet hoe ik die op deze kar kan laten maken.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:24

onze shet heeft dit ook voor de kar maar ook alleen als ze staat ingespannen in de wagen. Ik ben nu aan oefenen door de tijd van stil staan steeds beetje langer te maken als ze ontspannen is. Helaas is bij haar heel moeilijk want ze is geneigd om op ene bepaald moment te steigeren. Echter als er iemand naast haar staat dan blijft de heel netjes staan. Bij onze shet is het voortgekomen uit een trauma ervaring met de wagen bij een vorige eigenaar. wij bouwen het gewoon rustig op en kijken hoe ze reageerd.

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:29

binkyloveyou schreef:
het minste is dat ik geen rem op de kar heb. zou die er graag wel op willen hebben. maar weet niet hoe ik die op deze kar kan laten maken.

als het mogelijk is met jou kar kun je ook je voet even boven op het wiel zetten, scheelt ook al, en als je stilstaat, probeer even voor het hek bv, stoppen en ontspannen en veel herhalen zonder stress,,komt vanzelf

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:35

ff_stud schreef:
binkyloveyou schreef:

als het mogelijk is met jou kar kun je ook je voet even boven op het wiel zetten, scheelt ook al, en als je stilstaat, probeer even voor het hek bv, stoppen en ontspannen en veel herhalen zonder stress,,komt vanzelf

Voet op wiel is link stel paard gaat naar achter ofzo of naar voren je schiet emt je voet tussen de ijzers moet er niet aan denken. Vind dit niet echt verstandig.

Probeer eens zoals wij doen. als je stilstaat zorg je dat er iemand naast staat en afhankelijk hoe goed ze ontspant laat je de gene naast paard steeds een stapje verder van der afzetten als ze goed reageerd.

Dus de eerste paar keer echt met een persoon ernaast.
De keren erna neem de gene naast paar 1 tot 2 stappen afstand, afhankelijk hoe je paard reageert.
en als dit verder gaat de gene naast paard steeds verder van zicht van het paard af. En het allerbelangrijkste BELOON het goede en NEGEER zoveel mogelijk het slechte in het begin. Vaak is ook onwetenheid van het dier dat die het niet begrijpt

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:37

Mijn shet had daar ook een handje van voor de sulky, zodra ik stil wilde staan ging hij achteruit, dribbelen of zelfs omhoog. Nu kan hij prima stil staan, ik heb gewoon heel veel geoefend en veel herhaald. Soms spande ik hem in en dan bleef ik gewoon nog 5 minuten wachten. Wanneer we onderweg waren liet ik altijd iemand er naast staan tijdens het stil staan om hem te corrigeren wanneer hij achteruit of omhoog ging. Na een half jaar consequent oefenen gaat het nu prima en is stilstaan geen probleem meer.

Bij mijn shet komt het echt voort uit het willen gaan gaan en nog eens gaan. Hij loopt erg graag maar dat betekent niet dat hij niet stil kan staan. Een rem helpt misschien wel wat maar ik denk niet dat je probleem daar mee opgelost is. Ik zou gewoon elke keer er iemand naast laten staan als je wilt halt houden

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:15

binkyloveyou schreef:
janouk schreef:

aan de hand is er niks aan de hand. alleen wanneer ik het tuig en het hoofdstel bij haar op heb.

Dan heb je daar al heel veel werk te doen. Tuig op, hoofdstel in, en stil staan. Thermoskan koffie erbij en staan blijven. Als het daar al niet lukt, zal het voor de koets ook niet lukken.
dus lekker kopje koffie en stilstaan

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:30

Zoals Janouk zegt, zei mijn instructrice ook altijd; lekker opstappen en kopje koffie drinken. :Y)

Hier ook altijd opstappen, en eerst een tijdje stilstaan alvorens ze weg mogen stappen. Dus nu wachten ze dan ook geduldig.
Ho is ho, dus lekker veel gaan trainen, en sta gerust 10 minuten stil. Heb zelf in begin ook moeten doen met mijn stresskip. Broodje erbij, kopje koffie. Laat ze maar wachten.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 11:42

Misschien kun je hier nog meer tips vinden. FF scrollen naar beneden.

Opstappen en koffie drinken gaat hier ook prima...... maar als de motor eenmaal opgewarmd en de accu opgeladen is, is stilstaan met of zonder koffie geen issue meer. En eenmaal terug op stal kan ik hem weer rustig laten staan, afstappen zonder groom ervoor en van de wagen afhalen. Diesel op of zo :7 .
Op dat moment zou je ook weer op kunnen stappen en nog een klein of groot blokje om maken waarbij je je paard/pony onderweg nog een (paar) keer kunt laten halthouden, zodat hij leert dat halthouden niet alleen aan stalterreinen voorbehouden is. Lange adem en geduld vereist (en daar ontbreekt het bij mij wel eens aan) :z .

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:00

Mijn paarden leren ook het verschil tussen Halthouden: in de training, maar actief blijven dat we zo weer vertrekken: bijv. na 4 seconden voorwaarts.
Stil staan is stil staan en dat kan een half uur duren: op je plaats rust!

Wel zo handig als je een vierspan in spant, dat het paard niet alvast vertrekt voor de 3 andere paarden vaststaan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:57

@Gem volgens mij hebben wij een paard met een tegenovergesteld probleem, klaar met inspannen (groom loopt weg) is GAAN!, maar als je op welk ander willekeurig punt van de rit dan ook bedenkt dat je wilt stilstaan dan gaat het prima met of zonder groom, koffie drinken of een hele picknick tijdens een rit kan prima. Alleen zit het er op een of andere manier heel erg ingebakken dat je weg moet als je vastgeknoopt bent :o? . Met geduld wordt het al steeds minder ze blijft nu tenminste staan tot alles vast zit, als je groom van goede huizen komt ten minste :') In het begin stond ze tijdens het inspannen ook te wiebelen op de benen en als je een slechte groom hebt wil ze nog steeds wel eens een pas verzetten, maar als je je paard geduld wilt leren moet je het goede voorbeeld geven dus we zetten geduldig door :Y)

Bij haar vorige baas stond ze tijdens het inspannen vast en moest ze meteen een scherpe bocht om en een dijk op bij vertrek we denken dat ze daardoor zo gewend is om meteen flink aan te zetten in het begin.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 07:07

Bij mij is het precies hetzelfde als hierboven. Alex wil al gaan terwijl de strengen nog niet eens vastzitten. De groom moet ervoor staan totdat ik mijn leidsels goed heb en dan wacht totdat Alex drie tellen netjes staat zonder schrapen en dan pas mag ie. Hij wil gewoon te graag weg, want zodra we het erf af zijn, kan hij uren stilstaan bij een oversteek bij wijze van spreken. Dus misschien eens drie tellen netjes belonen met vooruit gaan en de rest afstraffen met stem. Alex weet precies wat eh en nee is.